Jump to content

Matrekommendation från Land.se


Nelson
 Share

Recommended Posts

Frida Fak, docent, vid Centrum för preventiv livsmedelsforskning på Lunds Universitet skriver i Land.se.

 

Kostfiber finns i frukt, grönsaker och fullkornsprodukter. De bryts ner först i tjocktarmen och fungerar där som ”mat” för nyttiga tarmbakterier.
– Den typ av bakterier som gillar kostfiber verkar ge större hälsoeffekter än de som bryter ner fett och rött kött.
 Ett annat bra sätt att hjälpa tarmfloran och immunförsvaret på traven, är att öka intaget av laktobaciller. De tillhör en grupp ”snälla”, mjölksyraproducerande bakterier och skapar en sur miljö i tarmen där skadliga, sjukdomsalstrande bakterier inte trivs.
– I dag äter vi inte lika mycket syrade livsmedel som man gjorde förr. Men för att få en bättre sammansättning på tarmfloran är det bra att tillföra laktobaciller, säger Frida Fåk.

 

Laktobaciller finns till exempel i syrade grönsaker, salami, vissa ostar samt yoghurt och fil med tillsatt, levande bakteriekultur. I produkter som värmebehandlats – och det har ofta bland annat köpesurkål – finns inga levande mjölksyrabakterier. De dör nämligen vid upphettning. Så är det levande bakterier du vill åt, läs noga på förpackningen.

Enligt Frida Fåk finns det ingen mat vi helt bör utesluta om vi vill gynna immunförsvaret. Däremot är det bra att skära ner på intaget av mättat fett och rött kött.
– Särskilt fettet verkar ge bakterier som skapar inflammation i kroppen.
Socker då? Påverkar det tarmfloran? I dag finns inget som talar för det menar Frida Fåk.
Socker tas upp så snabbt i den övre delen av tarmen att det inte har något direkt effekt på tjocktarmens flora.

 

Fråga: jag har markerat tre påståenden med fet kursiverad stil. Vad är din kommentar till dessa påståenden?

 

/Nelson 

Link to comment
Share on other sites

Tja, hon verkar inte ha så mycket koll. Varken kött eller fett överlever förflyttningen ner till tarmfloran i tjocktarmen så jag förstår faktiskt inte varför hon säger så...LCHF är en utmärkt kombination för en hälsosam tarmflora, om man har en sån,men man behöver ju ha alla dom "goda" bakterier som krävs och dom matas av rätt sorts fibrer som inte bryts ner i "tidigare" skeden, dvs det som utvinns innan tjocktarmen är ju just fett, protein och kolhydrater. Det som klarar sig vidare är fibrer och där gäller det att ha dom som våra "goda" bakterier behöver, typ resistent stärkelse etc. Allt som inte bryts ner där, hamnar i skiten, som ju är ej lösta fibrer (och ev annat man råkat få i sig som inte blivit "löst") och nåra miljarder döda bakterier...:-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Förlåt om jag snor tråden lite grand, men någon som vet vilka produkter man ska leta efter i affären om man är på jakt efter de

 

  • syrade grönsaker
  • salami,
  • vissa ostar
  • samt yoghurt och fil med tillsatt, levande bakteriekultur

När det gäller syrade grönsaker så finns svenska Tistelvinds produkter i en del affärer, ICA har opastöriserad surkål från I love Eco och i en del affärer finns hela surkålshuvuden från Balkan. Vilka salami, ostar och yoghurt/fil jag ska spana efter vet jag inte riktigt. 

Ibland gör jag egen yoghurt. Värm 1 liter mjölk och 3 dl grädde till 90 grader. Låt svalna till 40 grader och rör i 1 dl yoghurt, antingen köpt eller från tidigare sats. Lägg lock på kastrullen och ställ kastrullen med yoghurt på en skärbräda eller några tidningar. Svep en filt om och låt yoghurten stå över natt. Häll sedan yoghurten i en silduk el dyl och vasslen rinna av ett par timmar. Jag har hittat receptet i någon paleobok, tror det var Jonas Bergqvists Ät och lev paleo. Antar att det bildas en del extra yoghurtkultur genom att man låter yoghurten stå över natt. Tankar kring det?

Link to comment
Share on other sites

Tja, hon verkar inte ha så mycket koll. Varken kött eller fett överlever förflyttningen ner till tarmfloran i tjocktarmen så jag förstår faktiskt inte varför hon säger så...LCHF är en utmärkt kombination för en hälsosam tarmflora, om man har en sån,men man behöver ju ha alla dom "goda" bakterier som krävs och dom matas av rätt sorts fibrer som inte bryts ner i "tidigare" skeden, dvs det som utvinns innan tjocktarmen är ju just fett, protein och kolhydrater. Det som klarar sig vidare är fibrer och där gäller det att ha dom som våra "goda" bakterier behöver, typ resistent stärkelse etc. Allt som inte bryts ner där, hamnar i skiten, som ju är ej lösta fibrer (och ev annat man råkat få i sig som inte blivit "löst") och nåra miljarder döda bakterier...:-)

Var kan man läsa mer om detta?

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en länk till en översiktsartikel. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4318938/

Sammanfattande kan man väl säga att man inte vet så fruktansvärd mycket. Så översiktsartikeln stöder nog inte riktigt hennes uttalanden kring fett rik mat och rött kött. 

Dessutom irriteras jag alltid att kött och grönsaker presenteras som "motparter" som om man inte kan äta gott om grönsaker när man även äter kött.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jag kapar tillbaks tråden lite. ;) 

Ni som känner er hemma i det danska skriftspråket, vad säger ni om denna studie?

 

"Den transittid, maden er om at bevæge sig igennem et menneskes tarm, har afgørende betydning for mængden af skadelige nedbrydningsprodukter, der produceres undervejs. Det betyder, at madens transittid er en nøglefaktor for et sundt fordøjelsessystem.

...

Tarmbakterier foretrækker at fordøje kulhydrater fra maden, men når de er brugt op, går bakterierne i gang med at nedbryde andre næringsstoffer, som f.eks. proteiner. Forskere har tidligere observeret, at der er en sammenhæng mellem en del af de stoffer, som produceres i tarmen, når proteiner nedbrydes, og udvikling af forskellige sygdomme såsom tarmkræft, kronisk nyresygdom og autisme."

 

http://www.food.dtu.dk/Nyheder/Nyhed?id=318ed3fa-3c4b-4ff8-9e7b-310f0b7bf1b5

 

Link to comment
Share on other sites

Fattar jag det rätt att man menar att maten bör passera snabbt genom tarmarna så att den inte bryts ner alltför mycket (menar författaren att det är bra att osmält mat kommer ut så att de inte bryts ner av tarmarnas bakterier eftersom det kan leda till cancer?) Eller förstår jag inte danska?

" ”Ved at spise fiberrigt og drikke rigeligt med vand kan man hjælpe madens passage gennem tarmen. Men måske skal man prøve at begrænse indtaget af for eksempel store røde bøffer, som dels er med til at sænke gennemløbsprocessen og desuden giver tarmbakterierne masser af proteiner at fordøje. Fysisk aktivitet kan også ofte nedsætte tiden for madens rejse gennem tarmen.”

Link to comment
Share on other sites

kickilotta, ja du har förstått det rätt.

Jag tycker också det låter konstigt att det gäller att få igenom maten så fort som möjligt. För det första är vi olika och sen är väl lagom transittid det bästa.

Skulle røde bøffer vara mer skadligt än andra proteinkällor? Och var kommer fettet in?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...