Thetor78 Posted September 10, 2016 Share Posted September 10, 2016 Är det någon som kan berätta lite om familjär hyperkolesterolemi och LCHF? Eller vet vart jag kan vända mig för att få lite mer nyanserad information om familjär hyperkolesterolemi? Min mamma har tydligen det, och möjligtvis jag också. Men vad innebär det egentligen? ÄT STATINER ANNARS DÖR DU är ju beskedet man får om man läser "vanlig" information om det. Det känns inte så lockande. Jag har inte varit hos läkare och fått bekräftat FH, men är rekommenderad att göra det. Jag har däremot mätt mitt kolesterol två gånger tidigare i samband med andra undersökningar, och fått veta att det är i högsta laget. Blev rekommenderar statiner sist, men eftersom jag var gravid då så blev det inget med det (och jag hade ändå nekat). Jag är alltså kvinna, 38 år, 164 cm lång och 49 kg lätt. Mina kolesterolvärden har sett ut så här: Juli 2012 HDL 2.5 LDL 4.4 Trig 0.59 Kol 7.1 Juni 2014 HDL 3.4 LDL 6.1 Trig 1.15 Kol 10.0 Era tankar om detta? Är det sjukligt höga värden? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Visst är det höga värden, men fördelningen ser ju finfin ut med det höga HDL-värdet och låga triglycerider. Vad säger läkaren om det? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Är det någon som kan berätta lite om familjär hyperkolesterolemi och LCHF? Eller vet vart jag kan vända mig för att få lite mer nyanserad information om familjär hyperkolesterolemi? Min mamma har tydligen det, och möjligtvis jag också. Men vad innebär det egentligen? ÄT STATINER ANNARS DÖR DU är ju beskedet man får om man läser "vanlig" information om det. Det känns inte så lockande. Jag har inte varit hos läkare och fått bekräftat FH, men är rekommenderad att göra det. Jag har däremot mätt mitt kolesterol två gånger tidigare i samband med andra undersökningar, och fått veta att det är i högsta laget. Blev rekommenderar statiner sist, men eftersom jag var gravid då så blev det inget med det (och jag hade ändå nekat). Jag är alltså kvinna, 38 år, 164 cm lång och 49 kg lätt. Mina kolesterolvärden har sett ut så här: Juli 2012 HDL 2.5 LDL 4.4 Trig 0.59 Kol 7.1 Juni 2014 HDL 3.4 LDL 6.1 Trig 1.15 Kol 10.0 Era tankar om detta? Är det sjukligt höga värden? Näe.. det ser definitivt inte ut som FH.. troligen inte hos din mor heller! För det första så brukar man skilja på Homozygot och Heterozygot FH! Without wordroppings.. den ena är allvarligare än den andra, den allvarliga gör att man har svinhögt kolesterol redan som barn, den andra så har man svinhögt kolesterol från tonåren! Och då talar vi om tot på 20-30 ungefär.. bestående främst utav LDL/APOb! Utiallafall.. den allvarlliga leder främst till tidig CVD i medelåldern.. för män! För det tredje.. du har svinhögt HDL.. som dessutom stigit.. för det fjärde så har du kvinnligt kön! "Sammanfattat Prevalensen av hyperkolesterolemi är hög hos medelålders och äldre kvinnor liksom hos personer med hyper-HDL-kolesterolemi. En aktuell fråga är om dessa grupper bör bli föremål för medikamentell intervention. I primärpreventiva studier har serumkolesterolsänkande behandling visats ha obetydlig effekt på incidensen av koronarsjukdom hos medelålders kvinnor, däremot inte hos män. Hyper-HDL-kolesterolemi har visats vara en stark skyddsfaktor mot koronarsjukdom hos både män och kvinnor. Serumlipidsänkande läkemedel såldes för över en miljard kronor i Sverige år 2003, lika mycket till kvinnor som till män över 65 års ålder. Troligen sker en överförskrivning till individer utan förhöjd risk för hjärt–kärlsjukdom, särskilt kvinnor, individer med hyper-HDL-kolesterolemi och till äldre personer." http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2861 Såå.. återigen.. näe knappast FH iallafall.. möjligen hyperresponder eller något tillfälligt! 7,1/2,5= 2,84 10/3,4= 2,94 Värdet bör ligga under 6, helst under 5.. superduper om det kommer ner till 4.. du når inte ens upp till 4! Utan du ser mer ut som en hyperresponder! Med Hyperesponder menas en person där kolesterolet/egentligen lipoproteinerna åker upp på ju mer fett man äter.. men så länge som HDL rasar upp samtidigt så är det ingen ko på isen.. utan man är bara annorlunda än normoresponders! Dvs för friska och nonresponders så påverkas sällan lipoproteinerna oavsett om man äter mycket eller lite fett! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thetor78 Posted September 11, 2016 Author Share Posted September 11, 2016 Visst är det höga värden, men fördelningen ser ju finfin ut med det höga HDL-värdet och låga triglycerider. Vad säger läkaren om det? Läkaren har öht inte nämnt de värdena, bara att det "farliga" kolesterolet är högt och att jag därför borde börja med statiner... Jag har inte den läkaren längre kan väl tilläggas :-D 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thetor78 Posted September 11, 2016 Author Share Posted September 11, 2016 Näe.. det ser definitivt inte ut som FH.. troligen inte hos din mor heller! För det första så brukar man skilja på Homozygot och Heterozygot FH! Without wordroppings.. den ena är allvarligare än den andra, den allvarliga gör att man har svinhögt kolesterol redan som barn, den andra så har man svinhögt kolesterol från tonåren! Och då talar vi om tot på 20-30 ungefär.. bestående främst utav LDL/APOb! Utiallafall.. den allvarlliga leder främst till tidig CVD i medelåldern.. för män! För det tredje.. du har svinhögt HDL.. som dessutom stigit.. för det fjärde så har du kvinnligt kön! "Sammanfattat Prevalensen av hyperkolesterolemi är hög hos medelålders och äldre kvinnor liksom hos personer med hyper-HDL-kolesterolemi. En aktuell fråga är om dessa grupper bör bli föremål för medikamentell intervention. I primärpreventiva studier har serumkolesterolsänkande behandling visats ha obetydlig effekt på incidensen av koronarsjukdom hos medelålders kvinnor, däremot inte hos män. Hyper-HDL-kolesterolemi har visats vara en stark skyddsfaktor mot koronarsjukdom hos både män och kvinnor. Serumlipidsänkande läkemedel såldes för över en miljard kronor i Sverige år 2003, lika mycket till kvinnor som till män över 65 års ålder. Troligen sker en överförskrivning till individer utan förhöjd risk för hjärt–kärlsjukdom, särskilt kvinnor, individer med hyper-HDL-kolesterolemi och till äldre personer." http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2861 Såå.. återigen.. näe knappast FH iallafall.. möjligen hyperresponder eller något tillfälligt! 7,1/2,5= 2,84 10/3,4= 2,94 Värdet bör ligga under 6, helst under 5.. superduper om det kommer ner till 4.. du når inte ens upp till 4! Utan du ser mer ut som en hyperresponder! Med Hyperesponder menas en person där kolesterolet/egentligen lipoproteinerna åker upp på ju mer fett man äter.. men så länge som HDL rasar upp samtidigt så är det ingen ko på isen.. utan man är bara annorlunda än normoresponders! Dvs för friska och nonresponders så påverkas sällan lipoproteinerna oavsett om man äter mycket eller lite fett! Tack för utförligt svar - det var precis något sådant jag var ute efter! Jag minns att jag 2012 räknade ut totalkolesterol/HDL efter att ha läst om det på kostdoktorns sida. Kom ju då fram till samma värde som du och insåg att det inte var någon fara alls för min del. Ska läsa på lite mer om hyperresponder - men om det du skriver är korrekt så kan det ju verka som att det är det jag är. Har faktiskt inte frågat kära mor om hennes värden, men det ska jag genast göra! Hon kanske inte alls har FH precis som du skriver... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 En helt annan fråga är huruvida det är någon ko på isen! Som du kanske förstår så har jag oxå kajko lipider.. främst lågt HDL! Tog privat en APO-kvot.. den bekräftade lipoproteinpanelen, dvs lågt HDL/APOa1.. tillsammans med manligt kön så är det inte helt bra! Man vet inte men man tror att östrogen är en skyddsfaktor.. dvs främst kvinnligt kön.. för femårs CVD! Så jag kan hämta ut statiner om jag vill.. grejen är att jag inte vill! Hur som helst, vi av manligt kön har vissa fördelar ännu.. men inte vad gäller CVD.. kanske ett straff för våra övriga fördelar? Om jag fick nämna ett av alla värden för framtiida risk för CVD så kika på HDL! Man har lagt miljarder på forskning om ett läkemedel som kan höja HDL.. de har alla gått i putten,, dvs alla miljarder! Det mesta tyder öå att HDL är ytterst komplext.. och mer ett tecken på hur kroppen fungerar i övrigt! Ponera att du är en hyperesponder.. då verkar HDL på så sätt att att det kompenserar för andra tillkortakommanden inom lipidmetabolismen! Iallafall, här har du en lektion i kolesterol; 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thetor78 Posted September 11, 2016 Author Share Posted September 11, 2016 En helt annan fråga är huruvida det är någon ko på isen! Som du kanske förstår så har jag oxå kajko lipider.. främst lågt HDL! Tog privat en APO-kvot.. den bekräftade lipoproteinpanelen, dvs lågt HDL/APOa1.. tillsammans med manligt kön så är det inte helt bra! Man vet inte men man tror att östrogen är en skyddsfaktor.. dvs främst kvinnligt kön.. för femårs CVD! Så jag kan hämta ut statiner om jag vill.. grejen är att jag inte vill! Hur som helst, vi av manligt kön har vissa fördelar ännu.. men inte vad gäller CVD.. kanske ett straff för våra övriga fördelar? Om jag fick nämna ett av alla värden för framtiida risk för CVD så kika på HDL! Man har lagt miljarder på forskning om ett läkemedel som kan höja HDL.. de har alla gått i putten,, dvs alla miljarder! Det mesta tyder öå att HDL är ytterst komplext.. och mer ett tecken på hur kroppen fungerar i övrigt! Ponera att du är en hyperesponder.. då verkar HDL på så sätt att att det kompenserar för andra tillkortakommanden inom lipidmetabolismen! Iallafall, här har du en lektion i kolesterol; Tack! Ska kolla på filmen så fort jag får tid! Och jag har ju tydligen skyhögt HDL så jag behöver ju inte bekymra mig ett dugg då :-D 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thetor78 Posted September 12, 2016 Author Share Posted September 12, 2016 Nu har jag fått mammas värden också, de såg ut så här när hon testade i somras: HDL 2,1 LDL 8,4 triglyc 1,5 total 10,6 apokvot (från 2012) 0,84 (A 2,37 och B 1,98) Hon är 65 år. Vad kan man läsa ut av dessa värdena? HDL och triglycerider ser väl egentligen ganska ok ut...? Men LDL är ju väldigt högt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 10,6/2,1=5,0 Inte över 6 det heller.. så knappast FH iallafall.. speciellt inte på tot 10,6! Glöm LDL, det räknar de fram teoretiskt! APOb däremot är en säkrare submarkör.. iomed att man mätt denna! Apokvoten säger ungefär samma sak även om den ligger lite högre upp. Trg bör ligga under 1,7. Hon har oxå två skyddsfaktorer, kvinnligt kön och högt HDL! Dvs vad det handlar om är prediktionen för att få någon CVD inom fem år! Hennes ålder är den främsta risken.. försök att göra något åt den! Testa att sätta henne på LCHF-kost.. om inte så kan det sänka trg! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jetor Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Tjuvar in på tråden. Är yngre syster till Thetor78 och har således också blivit rekommenderad att kolla mina blodfetter med tanke på misstanken om att mamma har familjär Hyperkolesterolemi. Mina provsvar 29/9-16 Total 7,9 LDL 6,0 HDL 2,0 Trigl 0,6 Lipoprotein A 171 Någon kvot togs inte då. Läkaren ringde mig samma dag och sa att mina prover visar att jag troligen har FH och att han ansåg att jag skulle börja med Lipitor 40 mg (!!!). Remiss skickades dessutom till Endokrin för vidare utredning. Någon vecka senare dimper remissen till Endokrin ner och nya prover togs i fredags: Provsvar 14/10-16 Total 7,7 LDL 5,8 HDL 1,9 Trigl 1,1 Apokvot 0,81 (Apo A 1,87 och Apo B 1,51) Innan första provtagningen åt jag "typ" LCHF men med mycket fusk.... efter har jag ätit enl lchf (strikt/normal). Synpunkter på provsvaren? Kan någon förklara varför mina triglycerider nästan dubblas på två veckor? Var fastande ca 14 timmar före båda provtagningarna. Har såklart ingen lust eller ambition att börja med statiner, men känner att jag behöver mer fakta och kött på benen för att kunna argumentera (om det nu blir så) när jag ska till Endokrin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Tjuvar in på tråden. Är yngre syster till Thetor78 och har således också blivit rekommenderad att kolla mina blodfetter med tanke på misstanken om att mamma har familjär Hyperkolesterolemi. Mina provsvar 29/9-16 Total 7,9 LDL 6,0 HDL 2,0 Trigl 0,6 Lipoprotein A 171 Någon kvot togs inte då. Läkaren ringde mig samma dag och sa att mina prover visar att jag troligen har FH och att han ansåg att jag skulle börja med Lipitor 40 mg (!!!). Remiss skickades dessutom till Endokrin för vidare utredning. Någon vecka senare dimper remissen till Endokrin ner och nya prover togs i fredags: Provsvar 14/10-16 Total 7,7 LDL 5,8 HDL 1,9 Trigl 1,1 Apokvot 0,81 (Apo A 1,87 och Apo B 1,51) Innan första provtagningen åt jag "typ" LCHF men med mycket fusk.... efter har jag ätit enl lchf (strikt/normal). Synpunkter på provsvaren? Kan någon förklara varför mina triglycerider nästan dubblas på två veckor? Var fastande ca 14 timmar före båda provtagningarna. Har såklart ingen lust eller ambition att börja med statiner, men känner att jag behöver mer fakta och kött på benen för att kunna argumentera (om det nu blir så) när jag ska till Endokrin. Grattis, vi kanske är släkt.. strunt det kanske inte är så mycket grattis.. fast vi har mödrar med högt kolesterol iallafall som förenar oss! Om man säger som så.. det hade varit bättre att ha perfekta värden.. men inga av era värden.. inte mina heller som påminner om era är direkt alarmerande! Triglycerier är luriga.. dels så påverkas det utav vad du gjorde/drack/år för flera dagar sedan samt stress/oro inför blodprov, en j*vla massa annat! Den dag du har Tot på över 20 eller så så skulle jag rekommendera statiner momentant tills du tagit alla j*vla prover som finns.. för då har du problem. Annars så upptäcks FH som regel mellan barnaåren eller cirka 20årsåldern! Är man inte helt purung utan medelålders,, eller över det som jag och min mor så kan man hur som helst ha en ökad risk för femårs CVD.. jag är 60 och min mor 83! Iallafall.. om du är en sådan som jag och min mor och vill ha ett värde att kika på.. dvs vilket som indikerar framtida risk för CVD.. så är det HDL! När HDL sjunker under 2,0, så ökar risken.. främst för oss med lite förhöjda Tot. Som regel påverkas det värdet.. för oss med litta förhöjdt tot mest utav livstilsfaktorer, vikt, fysisk förmåga, motion, kondition, ålder, stress! Iallafall för oss som uppnått medelåldern! Summa sumarum.. medelåldern och därutöver är då allt summeras, livstil, genetiskt arv/en massa annat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts