Jump to content

Recommended Posts

Jag får ibland höra att potatis är helt ok om de först är kokta och sedan har svalnat. "Tag 2 msk potatismjöl i ett glas vatten och drick - jättenyttigt, helt annan molekyl än varm potatis. Ät potatissallad, ät chips de är ju fulla med fett..." Öööö, vad ska man tro på, tro på, tro på när det är så här?

Link to comment
Share on other sites

Potatisens GI-värde kan varierar beroende på hur den är tillagad. Det kanske är det du tänker på? En tumregel inom LCHF är att välja livsmedel med mindre än 5 % kolhydrater. Chips har ca 50 % kolhydrater, så de går bort av den anledningen. Dessutom så friteras de inte i någon dyrare kvalitetsolja. 

Potatismjöl utrört i kallt vatten bildar resistent stärkelse som blir mat åt tarmbakterier. En del äter det som något slags kosttillskott. Om du googlar på resistent stärkelse, så hittar du mer information om det. 

Vill du äta något som påminner om potatissallad så finns det recept på falsk potatissallad, baserad på squash. Googla för recept. Man kan också fritera t ex kålrot (6 % kolhydrater, en del tycker det är ok) eller vaxbönor om man vill ha något som påminner om pommes till maten. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om man gör chips hemma, räknas de då som processade? Är det att processa om man lagar mat?

Potatis som friteras till chips hemma är att jämföra med annan mat man lagar i hemmet, enligt min åsikt. Men eftersom potatis innehåller 16 % kolhydrater enligt kostbevakningen eller lite mer enligt andra tabeller, så blir det ändå väl mycket kolhydrater för att passa i en LCHF-kost. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nämenaltså.. spot on.. skiva rå potatis och ät den sådan framför TVn!

 

Mums.. or not?

 

Glöm alla svalnade RS typ 4.. de är en bråkdel!

 

Glöm för övrigt allt om RS såvida du inte gillar rå potatis eller att dricka potatismjöl utrett i vatten!

 

Pratar vi verkligt RS så handlar det främst om Inulin/oligosackarider.. i praktiken jordärtskockpuree!

 

För av någon underlig anledning så vill folk äta lagad mat! :o

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Potatis som friteras till chips hemma är att jämföra med annan mat man lagar i hemmet, enligt min åsikt. Men eftersom potatis innehåller 16 % kolhydrater enligt kostbevakningen eller lite mer enligt andra tabeller, så blir det ändå väl mycket kolhydrater för att passa i en LCHF-kost.

 

Men visst är det väl så att desto "hårdare" potatisen tillagas, desto snabbare kolhydrater blir det.

 

Dessutom, som skrevs ovan är det fler kolhydrater i Chips, pommes mm än i kokt potatis.

Kolla exempelvis kolhydratlista på matkalkyl.se

Link to comment
Share on other sites

Men visst är det väl så att desto "hårdare" potatisen tillagas, desto snabbare kolhydrater blir det.

 

Dessutom, som skrevs ovan är det fler kolhydrater i Chips, pommes mm än i kokt potatis.

Kolla exempelvis kolhydratlista på matkalkyl.se

 

Svar nej.. det räcker att den värmts upp till sin gelatineringstemperatur.. dvs har jag för mig 60-70 grader!

 

Då bryts stärkelsekornet ner, det kollapsar!

 

Kvar blir Amylose och Amylopektin!

 

Finessen med dessa lagrade i potatistärkelsekornet är att de ligger som en lök i olika lager och med små porer där våra ensymer har svårt att tränga in!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...