Phlebas Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Jag får ibland höra att potatis är helt ok om de först är kokta och sedan har svalnat. "Tag 2 msk potatismjöl i ett glas vatten och drick - jättenyttigt, helt annan molekyl än varm potatis. Ät potatissallad, ät chips de är ju fulla med fett..." Öööö, vad ska man tro på, tro på, tro på när det är så här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Jag tror på att äta naturlig oprocessad mat. Därför går chips bort för mig. Potatismjöl i vatten är väl till för att få ordning på magen, varken näringsrikt eller gott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Om man gör chips hemma, räknas de då som processade? Är det att processa om man lagar mat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phlebas Posted September 11, 2016 Author Share Posted September 11, 2016 Man äter potatismjöl för t.ex. reumatiska sjukdomar. Kan ju vara kopplat till magen iofs. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Potatisens GI-värde kan varierar beroende på hur den är tillagad. Det kanske är det du tänker på? En tumregel inom LCHF är att välja livsmedel med mindre än 5 % kolhydrater. Chips har ca 50 % kolhydrater, så de går bort av den anledningen. Dessutom så friteras de inte i någon dyrare kvalitetsolja. Potatismjöl utrört i kallt vatten bildar resistent stärkelse som blir mat åt tarmbakterier. En del äter det som något slags kosttillskott. Om du googlar på resistent stärkelse, så hittar du mer information om det. Vill du äta något som påminner om potatissallad så finns det recept på falsk potatissallad, baserad på squash. Googla för recept. Man kan också fritera t ex kålrot (6 % kolhydrater, en del tycker det är ok) eller vaxbönor om man vill ha något som påminner om pommes till maten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Om man gör chips hemma, räknas de då som processade? Är det att processa om man lagar mat? Potatis som friteras till chips hemma är att jämföra med annan mat man lagar i hemmet, enligt min åsikt. Men eftersom potatis innehåller 16 % kolhydrater enligt kostbevakningen eller lite mer enligt andra tabeller, så blir det ändå väl mycket kolhydrater för att passa i en LCHF-kost. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Nämenaltså.. spot on.. skiva rå potatis och ät den sådan framför TVn! Mums.. or not? Glöm alla svalnade RS typ 4.. de är en bråkdel! Glöm för övrigt allt om RS såvida du inte gillar rå potatis eller att dricka potatismjöl utrett i vatten! Pratar vi verkligt RS så handlar det främst om Inulin/oligosackarider.. i praktiken jordärtskockpuree! För av någon underlig anledning så vill folk äta lagad mat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Potatis som friteras till chips hemma är att jämföra med annan mat man lagar i hemmet, enligt min åsikt. Men eftersom potatis innehåller 16 % kolhydrater enligt kostbevakningen eller lite mer enligt andra tabeller, så blir det ändå väl mycket kolhydrater för att passa i en LCHF-kost. Men visst är det väl så att desto "hårdare" potatisen tillagas, desto snabbare kolhydrater blir det. Dessutom, som skrevs ovan är det fler kolhydrater i Chips, pommes mm än i kokt potatis. Kolla exempelvis kolhydratlista på matkalkyl.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anne.wallin1954 Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Kolla in vad Dr. Eric Berg har för videos på YouTube. Mycket läroikt för dem som vill fördjupa sig i kunskaper om matsmältningssystem, hormoners påverkan, om fördelen med att hålla insulinet så lågt som möjligt m m. Skickat från min SM-A310F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Men visst är det väl så att desto "hårdare" potatisen tillagas, desto snabbare kolhydrater blir det. Dessutom, som skrevs ovan är det fler kolhydrater i Chips, pommes mm än i kokt potatis. Kolla exempelvis kolhydratlista på matkalkyl.se Svar nej.. det räcker att den värmts upp till sin gelatineringstemperatur.. dvs har jag för mig 60-70 grader! Då bryts stärkelsekornet ner, det kollapsar! Kvar blir Amylose och Amylopektin! Finessen med dessa lagrade i potatistärkelsekornet är att de ligger som en lök i olika lager och med små porer där våra ensymer har svårt att tränga in! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts