shakespeare

Snacks framför TV:n

Recommended Posts

Hej,

Är det någon som har tips på bra snacks eller plockmat som passar strikt LCHF? Saknar att ha något att plocka med framför en film på kvällen som popcorn eller chips. Nötter innehåller också för mycket kcal för att jag ska kunna äta det i en större mängd.

Som sagt, gärna något som man kan äta en större mängd av och helst inte bara grönsaker då min mage blir uppsvälld om jag äter för mycket av det.

Tacksam för tips! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet att komma till rätta med det här problemet måste vara att plocka med något utan att stoppa det i munnen. En av grundpelarna i LCHF är ju att bara äta när man är hungrig.

Jag vet fler som har svårt att sitta stilla framför TV:n utan att ha något för händerna att syssla med. Många framför allt äldre kvinnor stickar och virkar, men det går ju att t ex para ihop nytvättade strumpor, eller vad vet jag.

Lycka till med att hitta något för dina händer att plocka med!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fläsksvålar dippade o havssaltad Bregott. Små bitar med parmesan. Macadamianötter är inte så mycket kolisar. Bitar med ölkorv.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ostchips.... Förföriskt gott! Jag gör det sällan för jag får ont i magen av för mycket och har svårt att begränsa mig. Grönkålschips är inte heller dumt. Ibland, när suget är för starkt, kan jag köpa rotfruktschips i påse men de räknas nog knappast till low carb, möjligen low:are carb... :unsure:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Är det någon som har tips på bra snacks eller plockmat som passar strikt LCHF? Saknar att ha något att plocka med framför en film på kvällen som popcorn eller chips. Nötter innehåller också för mycket kcal för att jag ska kunna äta det i en större mängd.

Som sagt, gärna något som man kan äta en större mängd av och helst inte bara grönsaker då min mage blir uppsvälld om jag äter för mycket av det.

Tacksam för tips! 

Lessen.. men här kommer mer grönsakstips.. knapra på Selleri.. eller strunta i att äta framför TVn! :unsure:  :wacko:  :blink:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sluta äta framför TVn. Det tog inte lång tid innan jag inte hade något behov av det. Skulle säga att det var en av de enklare ovanona att göra mig av med faktiskt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror väl på varför man äter LCHF. Har man inga problem med vikten kan man väl ta lite kvällssnacks om man känner för det

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror väl på varför man äter LCHF. Har man inga problem med vikten kan man väl ta lite kvällssnacks om man känner för det

Det är så klart sant, men från tidigare inlägg från shakespeare har jag tagit för givet att det är viktnedgång som är önskvärt, och det var till det jag svarade.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, självklart äter man ju inget snacks framför tv:n i de bästa av världar.

Men att ändra kosten till det bättre är en stor sak. Att ändra hela sitt ätmönster samtidigt kan bli lite mycket. Att äta något "bra" är iallafall bättre än att äta något dåligt...

Skulle gärna säga att jag inte småäter framför tv:n, men det är mindre och lite bättre än för några år sen iallafall.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sitter med ett block framför tv:n och tecknar ansikten, tränar hand öga, samtidigt som jag då och då klunkar på en stor kopp ört te. :) Mitt förslag är att  dricka något istället, en nyttig smoothie, te, kaffe, rom, vin..?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Att pyssla med något annat är en bra idé. Kan tillägga att jag inte har som vana att äta framför tv:n, är bara vid speciella tillfällen. Sökte därför tips om vad man kan välja vid de tillfällena. Sedan jag började LCHF äter jag väldigt sällan på kvällarna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan istället  ta och äta själva kvällsmaten framför TV:n :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör som Peter föreslår.. intar dagens huvudmål framför TVn

Oftast så är den inte ens på.. utan jag blippar på datorn i stället. :wacko:

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ta ölkorv som jag gjort i småbitar att snacksa på, om jag lyxar till det så parma, mozarella och basilika med salt och peppar på samt olja, men så ersätter det middagen.. Kan va gott att bara småäta från nån ädelost med. Och även flässvålar som man köper på affärn om man kan bortse från den äggmöksliknande lukten så är de salta och goda. Eller så steker man på egna svålar och saltar efter. knaperstekt då.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan pinsamt att erkänna men jag har upptäckt att Dietdoctor.com har många recept, även på snacks. Jag har bara hängt på de här sidorna sen forumet startade men har alldeles missat satsningen på recept på den engelska bloggen. Tror jag ska testa zucchinichipsen, verkar inte alls fel!  :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VI brukar köra salami (italiensk) & mozzarella doppat i pesto, kan dock bli lite kladdigt. men gott

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nötter - måste de vara osaltade? Salt ska vi ju ha och nötter är bra, i lagom mängd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nötter - måste de vara osaltade? Salt ska vi ju ha och nötter är bra, i lagom mängd.

Beror på vilka nötter du väljer och vilka mål du har. Generellt sett går de vanligaste cashew och jordnötter bort för det är på tok för mycket kolisar. När det gäller saltet gör jag gärna egna rostade mandlar istf att köpa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att poängen med osaltade nötter är att de inte är lika lätta att överäta, som saltade dito. Men det kan ju å andra sidan bero på att de saltade är så mycket godare... Så om du klarar av att  ta en måttlig mängd saltade nötter ibland, utan att få sug efter mer, så ser jag inget hinder. Sen är det som stoscha konstaterar skillnad på kolhydrathalten i olika sorters nötter. Men även där, spelar ju mängd och frekvens roll, alltså hur mycket och hur ofta. Och hur känslig just du är. Jag kan äta en näve saltade cashewnötter, utan att sätta i mig hela påsen. Skulle det råka slinka med ett par chokladdoppade nötter :ph34r: så funkar det bra det med. Men jag skulle inte välja att äta en hel näve med chokladdoppade, då är nog risken större att jag inte alls vore nöjd efter den näven.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast bara en stor balja te med kokosfett i, men när det är "mys" brukar jag ha bitar av en brieost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror på vilka nötter du väljer och vilka mål du har. Generellt sett går de vanligaste cashew och jordnötter bort för det är på tok för mycket kolisar. När det gäller saltet gör jag gärna egna rostade mandlar istf att köpa.

Mandlar är ok, prova också paranötter eftersom de har färre kh och är matigare,  orkar inte äta lika många av dem som av andra nötter. Lite dyrare förstås men det kan det vara värt.

Ska man ändå tvunget ha något så kan någon ruta mörk choklad 90% vara bra, för man vill inte ha så mkt av något som fyller munnen med sträv konsistens men kan ändå stillsamt knapra på ett par rutor istället för att leta efter kickar,  eftersom det är ett konstlat behov som infinner sig - en vanans makt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ta smörklickar inlindade i parmaskinka eller inlindade i vitkål, eller bara smör och gurkbitar. Rätt hardcore men något att plocka med, lite kolhydrater och du blir mätt... och behöver inte så mycket mer att plocka med ;)

Annars vill jag puscha för min variant på rulltårta med smörkräm. Innehåller bara ägg, smör, pyttelite sukrin och lite kanel, kardemumma och vaniljpulver. Galet gott tycker jag :)

Recept finns på min blogg:

https://ekofilosophie.com/2017/01/20/rulltarta-med-smorkram/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg