Jump to content

Debatt: Min dotter är tjock - kan vi prata om det? (Aftonbladet)

Guest

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23490355.ab

Skrivs mycket om detta nu. Vad tycker ni om debattartikeln? Jag vet redan vad jag tycker men undrar vad ni tycker.

Det här är ett LCHF-forum så antar att många (men kanske inte alla?) har/har haft viktproblem. Det skrivs således mycket om vikt här och i bloggen. Ja, det skrivs mycket om vikt öht när det kommer till LCHF. Nu antar jag att vi är vuxna här, så vad tänker ni om barn/föräldrar eller har ni kanske rent av barn själva?

Mm..den har jag missat i hela tidningsdebatten.. han framstår som rätt sund/en god förälder iallafall.. en annan sak är huruvida han kan sin näringslära/biokemi!

Och då kommer man osökt in på vilka råd han förlitar sig på.. där blir jag lite mer tveksam?

För här så har vi knappast några tvivel om att den nya modedieten är lågfettkost.. som fått förödande konsekvenser för våra uppväxande generationer!

Om han följer sådana råd så är han inne på ett Sisyfosarbete, som i princip kan sluta i motsatsen vad han tänkt sig!

• Like 3

Utan att veta något om dottern i fråga.. känner flera sk mulliga flickor som när de blivit äldre blivit fullt normalviktiga unga kvinnor!

Alla är lixom inte heller stöpta i den formen att de föds till trådsmala fotomodeller!

iallafall.. här har vi ett reelt fall fall med en ung kvinna med kraftig hyperinsulinemi!

"En jente utviklet ekstrem fedme gjennom barne- og ungdomsårene – selv om hun fulgte offentlige kostråd, trente regelmessig og tok forskrevet medikasjon. 25 år gammel veide hun 265 kg. I løpet av to år reduserte hun vekten med 168 kg ved bruk av karbohydratfattig kost."

http://tidsskriftet.no/article/1921420

• Like 2

Min son är överviktig, på gränsen till fetma enligt BMI, och den hjälplöshet och maktlöshet jag känner som förälder är obeskrivlig. Känner mig verkligen som världens mest misslyckade förälder. Och jag känner igen mig i pappans beskrivning hur allt är. Jag vet inte om det är bättre att klasskompisarna kallar en fet och tjockis än att prata om det med sina föräldrar, det händer att han blir kallad det i skolan. Som förälder förklarar jag ju VARFÖR det inte är bra för kroppen att vara överviktig. Vi har också personer i vår närhet som är överviktiga och som han också ser lider av en massa sjukdomar pga av övervikten.

Jag vet precis hur jag vill att min son ska äta, men det går inte att få i honom det jag vill. Det spelar ingen roll hur mycket jag förklarar hur nyttigt eller hur bra vissa livsmedel är för honom, han äter det inte iaf. Och det spelar ingen roll att han vet att socker och snabba kolhydrater är dåligt för kroppen. Han märker själv också hur dålig i magen han blir om det blir mycket pasta och bröd. I vårt fall tror jag att det handlar om nåt mer än bara att han inte gillar viss mat. Men jag vet inte hur jag ska få hjälp och jag vet inte var jag ska söka den. :(

• Like 3

Och hur man än vänder sig har man rumpan bak... Inte undra på att man känner sig misslyckad som förälder när man har överviktigt barn: om jag säger nåt så kommer barnet blir psykiskt skadat för resten av livet och om jag INTE gör nåt så kommer barnet bli sjukt. Jag ger upp... Läste det senaste inlägget i frågan...

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23508685.ab

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Like 3

Hon är verkligen grym! Å ett så bra halmstrå för pappan att greppa. Det är ju svart på vitt. Inga konstigheter.

Hoppas bara pappan och resten av familjen har ett öppet sinne och ork att lära nytt för sin dotters/systers skull.

• Like 3