mikael_edward

Nystart med Lchf!

Recommended Posts

Körde igång med Lchf för tre veckor sedan. Anledningen var ett enormt sockerberoende och trots mängder av löpmil hade jag svårigheter att bli av med mina onödiga kilon som begränsar mig i löpningen. Jag blev trött på att räkna kalorier och att gå hungrig. Blev tipsad om boken Matrevolutionen och blev grymt taggad efter att ha läst den. Jag har inte ätit några sötsaker hittills och det bästa är att jag inte behövt kämpa för att stå emot. Aldrig hänt tidigare! Gått ner ca 3,5 kg. Börjat prova på att fasta, mest 16-8 men även en 24 tim. Det funkar kanon och jag mår bra. Planerar att prova en 7-dagars för att rensa ur kroppen men vi får se. Kände mig konstig första veckan och hade lätt huvudvärk och allmänt seg men det gick över efter ett par dagar. Löpningen går fortfarande trögt men jag förstår att det kan ta tid innan kroppen ställer om. Som sagt, känns grymt roligt det här!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet! Det tar tid att ställa om och hur lång tid det rör sig om är individuellt. För mig tog det drygt en månad att bli normal. Trötthet/matthet i kroppen kan ofta minskas med vatten med lite salt i. Bakslag kommer att komma men då ska du påminna dig om den känsla du har nu, sockertroll är mäktiga motståndare men övervinningsbara. Det finns massor av bra bloggar bland bloggnytt om du vill hitta verktyg och inspiration.

Lycka till!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättekul om du vill hålla oss uppdaterade om du väljer den längre fastan. 

Själv har jag kört 16:8 av och till i ca 2 år och nu är det regelbundet. Lite av en slump upptäckte jag att det var lätt att fasta 24 timmar, så nu har det blivit 5:2, men som ren vattenfasta. I mitt liv passar tisdagar och torsdagar bra som fastedagar. Efter att ha sett ett stort antal videor om intermittent fasta testade jag 4 dagar i sträck i augusti och har åter kört 4 dagar i september. Tycker inte det är svårt men det blir tråkigt den sista dagen.

Dock påverkar 4-dagars fastan kraften i min träning rätt så mycket, vilket 16:8 eller 5:2 inte gör. Du kanske först ska vänja kroppen vid att förbränna fett och träna en längre tid på fettdrift innan du gör någon alltför kraftfull fasta?

Som Zepp skriver Jespers tråd är rolig att följa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg