Jump to content

"Barn med diabetes1 behöver lite socker"

Inez

Recommended Posts

Tittade på Kunskapskanalen medan jag drack förmiddagskaffe idag.  Det var sändningar från någon sorts symposium med vårdfolk, och jag kom in mitt i ett framträdande av en hurtig läkare i sina bästa år. Han framför ibland nidvisor om missförhållanden i vården på vad han själv anser vara ett humoristiskt sätt. Det lät ju lovande.

Men plötsligt hör jag honom säga att det har kommit in svårt sjuka barn med diabetes1 till akutmottagningar, därför att deras föräldrar har låtit dem äta strikt LCHF. Han log lite och sa att det går ju inte...  lite socker måste ju barnen ha, annars fungerar inte behandlingen. :o

Han hade inte en tanke i huvudet om att behandlingen behöver anpassas (= insulindosen minskas) när barnen äter LCHF. Och SOCKER av alla tänkbara kolhydrater! Där satt nu dessutom en massa vårdanställda i bänkarna och lyssnade.

En läkare i den tidiga 40-årsåldern som är engagerad i att förbättra vårdapparaten, men som ändå inte hunnit längre... Vi har längre väg kvar att gå än jag inbillade mig.

• Like 7

Mm.. om de sänkte insulindosen så skulle Glukagon stiga och tillverka det glukos som barnet behövde!

Det är altså Insulin som styr hur mycket glukagon som utsöndras!

Utiallafall.. typ 1 kan äta mer kolisar än typ2.. i princip!

Fördelen med kolisreduktion för typ 1 är att vid låga intag av kolisar så blir det mindre feldoseringar av insulin.

Framförallt så minskas måltidsinsulinet.. det blir som regel mer beroende utav proteinintaget.. som oxå behöver insulin för att komma in i cellerna och proteinsyntesen!

• Like 7

Typ 1 kan ha problem med inte bara insulinproduktionen utan också den egna glukos produktionen. Båda styrs från bukspottkörteln. Betaceller producerar insulin och Alfaceller glukagon som ger glukos. Beroende på hur allvarlig den autoimmuna attacken mot bukspottkörteln har varit kan båda typerna vara skadade. Om alfacellerna är skadade måste man tillföra glukos.

https://www.wallenberg.com/kaw/forskning/forklaring-till-diabetikers-svangiga-blodsocker

Antalet personer med diabetes ökar lavinartat. Blodsockret börjar svänga när hormonet insulin slutar fungera som det ska. Mindre känt är att halterna av hormonet glukagon också är rubbade och bidrar till blodsockrets toppar och dalar. Patrik Rorsman kartlägger hur utsöndringen av glukagon regleras i kroppen och vilken roll det spelar vid diabetes.

Patch-clamp-mätningar visar att diabetikers alfaceller reagerar fel. Hos en frisk människa frisätts glukagon när blodsockret blir lågt. Glukagon ser till att levern tillverkar mer socker. Men hos diabetiker frisätts inte glukagon, därför sjunker blodsockret till för låga nivåer. Däremot släpper alfacellerna ut glukagon när blodsockret är högt och då bidrar istället hormonet till att höja blodsocker. Detta gör att blodsockret blir svängigt och svårt att reglera.

• Like 4

Men visst behöver en typ 1:a lite socker ibland. Om personen i fråga har för lågt blodsocker! Att försöka häva hypoglykemi med ett kokt ägg, torde vara en mycket dålig ide'. Att vänta in eventuell glukagonutsöndring i det läget tycks mig också minst sagt vårdslöst. Det är till det de använder dextrosol, rätt använt kan det vara utmärkt behandling och precis vad som behövs, oavsett vilken kost personen äter i övrigt.

Att däremot försöka förebygga hypoglykemi med att peta i barn socker på regelbunden basis, är en helt annan sak.

• Like 2