Labolina Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Jag funderar över majonäs, jag tycker nämligen inte alls om den vanliga svenska varianten. Däremot gillar jag den som finns i till exempel Holland eller USA och nu har de nyligen börjat sälja Hellmann's majonäs på Konsum och den smakar som den holländska/amerikanska. Men då kommer ju såklart funderingarna över om den är bra eller inte. Ingredienser: 79 % rapsolja, vatten ägg och äggula (8%), ättika, citronjuice, salt (1,5%), socker, arom, antioxidationsmedel (E385), färgämne (paprikaextrakt). Äggen kommer från frigående höns. Näringsinnehåll per 100 g: Energi 720 kcal, Protein 1,5g, Kh (socker) 1,5g, Fett 79 g (48 g mättat. 24 g enkelom. 7 g flerom. och tyvärr 0 g Omega 3) 0,6 g natrim. Vad tror ni, är det här likvärdigt/bättre/sämre än Kavlis eller Coops majonäs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matgiken Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Jag tycker personligen att det är lite fånigt att de har tillsatt arom i den, det är istället för senap gissar jag, men för övrigt är det inte mycket att klaga på vad gäller Hellmans (sockret känns väl iofs lite onödigt det med, men det är inga stora mängder. Förutom att jag tycker att den smakar apa och föredrar Kavlís, men det är ju jag det. ;-) Har du provat att göra själv? Inte alls svårt, garanterat inga konstiga ingredienser och då kan du ju justera smaken som du vill! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lusardimarie Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Jag gör alltid majonäs själv, jätteenkelt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Absolut! Gör egen majonäs vetja! Tar 10 sekunde och innehåller inte socker, aromer eller annat skräp!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sibbaboda Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Är det någon som vill dela med sig av ett majonnäsrecept? Jag gjorde en på rapsolja och cocosolja. Den smakade fruktansvärt illa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted January 25, 2013 Author Share Posted January 25, 2013 Jo jag har provat och det blev så äckligt så jag slängde bort det... Har ni nått bra recept att dela med er av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matgiken Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Det finns en del snabbvarianter med hela ägg och så vidare, men jag kör på ett klassiskt recept: Majonnäs, ger 2 dl 1 äggula 1 tsk dijonsenap 1 tsk rödvinsvinäger 2 dl naturell rapsolja (OBS! Inte kallpressad "fin" rapsolja, den smakar urk här!) salt peppar lite citronsaft. 1. Blanda äggula, senap och vinäger i en skål. 2. Tillsätt oljan lite i taget under kraftig vispning, för hand eller med elvisp/mixer. 3. När all olja är tillsatt och majonnäsen tjock, smaka av med salt, peppar och lite citronsaft. Späd med några droppar vatten om den är för tjock. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Obs det är viktigt att du är mycket försiktig i början med oljan "så den inte skär sig" .Det gäller att snarast droppa i de första dropparna sedan kan du hälla i lite snabbare allt eftersom.En del säger att äggen ska ha samma temperatur som oljan fast jag vet ej om detta spelar jättestor roll.Kör en olja som är neutral i smaken jag har kört på Zetas raps i glasflaska funkar OK. Är det någon som har något annat tips på bra olja fabrikat för majjo ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaW Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Hej! Köpt majonäs är inte så gott tycker jag, fast Hellmanns är rätt okej. Sockret i känns dock väldigt onödigt. Så här gör jag egen majonäs: 1 helt ägg 2 dl rapsolja 1 tsk osötad senap 2 tsk vinäger salt och vitpepper Alla ingredienser ska ha samma temperatur. Häll allt i en hög och smal bunke, helst en som hör till en stavmixer. Sätt ner stavmixern i botten, starta och dra den uppåt samtidigt som du vickar lite på den. Klart! Det tar alltså några SEKUNDER att göra egen majonäs (med stavmixer) när ingredienserna är i byttan/bunken! Jag tycker den blir jättegod, speciellt med lite vitlök i (aioli). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matgiken Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Obs det är viktigt att du är mycket försiktig i början med oljan "så den inte skär sig" .Det gäller att snarast droppa i de första dropparna sedan kan du hälla i lite snabbare allt eftersom.En del säger att äggen ska ha samma temperatur som oljan fast jag vet ej om detta spelar jättestor roll.Kör en olja som är neutral i smaken jag har kört på Zetas raps i glasflaska funkar OK. Är det någon som har något annat tips på bra olja fabrikat för majjo ? Jag kör också på Zetas rapsolja, men gissar att t ex ICA:s, något billigare, funkar bra den med. Huvudsaken är att det är en vanlig varmpressad rapsolja som inte har den där nötiga smaken som kallpressad olja har. Och undvik solrosolja, "matolja" och jordnötsolja som visserligen är smaklösa men innehåller väldigt mycket inflammationsdrivande Omega 6. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tryffel Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Jo jag har provat och det blev så äckligt så jag slängde bort det... Har ni nått bra recept att dela med er av? Hej, Labolina! Jag har alltid gjort min majonäs själv. Det går fort och du vet vad du har i den.Jjag kan inte ange exakta proportioner, eftersom de varierar beroende på hur stor sats jag gör. Medelvärderna är dock förlande: 1. 2 ägggulor (då räcker det till ca 4 personer) 2. Oliv- eller rapsolja (kallpressade bägge två). Hur mycket, vet jag inte, har aldrig mätt upp. Men när majonäsen börjar bli bra i konsistensen, så slutar du tillsätta oljan. 3. Fransk senap, i Sverige är det väl Dijonsenapen som gäller. Har aldrig mätt upp. Jag brukar smaka och sedan bestämma om det räcker eller inte. 4. Salt (var försiktig och tillsätt efter senapen) 5. VITTpeppar (tas också med försiktighet) 6. Valnötsvinäger, vet ej om det finns i Sverige. Jag blandar först alla ingredienserna, förutom oljan, och smakar av för att bedömma om något fatts. Sedan börjar jag tillsätta oljan i en fin stråle tills majonäsen får den konsistens jag vill ha. För en lite lyxigare (och mycket godare variant) är det bra att tillsätta sparristoppar som kan köpas på burk. De tillsätts innan oljan så att mixern kan släta ut sparrisarna. Smaken blir gudomlig. Men - som ni alla vet - smaken är ju olika. Lycka till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Hej! Köpt majonäs är inte så gott tycker jag, fast Hellmanns är rätt okej. Sockret i känns dock väldigt onödigt. Så här gör jag egen majonäs: 1 helt ägg 2 dl rapsolja 1 tsk osötad senap 2 tsk vinäger salt och vitpepper Alla ingredienser ska ha samma temperatur. Häll allt i en hög och smal bunke, helst en som hör till en stavmixer. Sätt ner stavmixern i botten, starta och dra den uppåt samtidigt som du vickar lite på den. Klart! Det tar alltså några SEKUNDER att göra egen majonäs (med stavmixer) när ingredienserna är i byttan/bunken! Jag tycker den blir jättegod, speciellt med lite vitlök i (aioli). Den enda hemmagjorda majonäsen som jag tycker är riktigt god är den på ett helt ägg! Använder nästan samma recept som ovan fast har 3.5 dl rapsolja (den varmpressade) 1 tsk dijonsenap 1 msk vitvinsvinäger och en skvätt citronjos och lite salt. Ska pröva nästa gång att byta ut 1/2 dl av oljan mot smält kokosolja med förhoppning att den blir god eftersom det är nyttigare än rapsolja..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Lotte: Precis! Om man bara använder äggula blir majjon väldigt gul. För att få den mer som den köpta som är vitare tar man ett helt ägg. 1 ägg salt+vitpeppar, pressad citron, fransk senap 3 dl rapsolja. Jätteenkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 smaken blir bättre, har aldrig gillat hemmalagad majo förrän jag prövade med ett helt ägg - Se'n dess gör jag min egen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuelak Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Hur länge håller hemmagjord majonäs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 ca 2 veckor om du har den kyld hela tiden. Min brukar ta slut efter en vecka lite drygt och det har aldrig varit något problem! Gjorde majo igår på rapsolja och bytte ut 1/2 del mot kokosolja! Det blev alldeles utmärkt (mkt godare än med olivoja) Ska byta ut en dl nästa gång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 RECEPT: Paleo-majonnäs utan fleromättat fett! http://martinajohansson.se/recept-paleo-majonnas-utan-fleromattat-fett/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Denna är jag riktigt sugen på att testa: Majonnäs på brynt smör, Arla: https://www.arla.se/recept/majonnas-pa-brynt-smor/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Ikväll svängde jag ihop smörmajonäs enl ovan. Blev väldigt poppis - min yngste son utbrast "Mmmm sååå jäääla gott alltså!" Och när den gräddiga bärsorbeten kom fram - "Ååå legendarisk! Den är helt epic! Pappa du borde jobba med sånt, inte sitta på ett kontor hela tiden med din dator!!" Dessa komplimanger gjorde min bästa alla hjärtansmiddag någonsin 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 jag gör på helt ägg, en skvätt vinäger och olivolja. Olivoljan smakar ju en del, men det kan döljas med kryddor (tex vitlök o chili). Tror det är lite hälsosammare med olivoljan än rapsolja. Annars funkar det fint att göra på smält smör också... bara man ser till att det svalnat så att ägget inte tillagas av dess värme 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts