Totto

Vad får man äta och vem bestämmer det?

Recommended Posts

Ja alltså, som rubriken lyder, får man själv bestämma vad man får äta och säga att man äter LCHF? Om vi utgår från oprocessade varor. Om man tycker sig tåla ett äpple då och då men ändå håller kolhydrater på en låg nivå? Eller äter man då inte LCHF, oberoende av hur lite kolhydrater man äter?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ät det som DU mår bra av. DU bestämmer. Inte mycket mer att säga om det. Ha en trevlig kväll. Själv pimplar jag vin (torrt vitt och rött) just nu och mår bra. Levern gillar det inte, den hade hellre ägnat sig åt fettmetabolism istället för att bråka med alkoholen, men är det fredag så är det och snart är jag och min lever tillbaka på banan igen. 

Jag förstår vad du vill med ditt inlägg. Vi får se om någon nappar på betet. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken fråga såhär på fredagskvällen :P . Som den petmoster jag är så vill jag påstå att man just då gör ett avsteg. Men det är ju min personliga åsikt. Jag har ändå aldrig gillat frukt så jag kanske inte är opartisk i frågan :rolleyes: 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men äpple har väl alltid ställt till med elände. Du har väl hört om Adam och Eva? :D

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spannmål ingår aldrig i LCHF. Inte heller socker och frukt. Äter man frukt är det antingen paleo eller avsteg. Man brukar ju lista råvaror som är 5 g kolisar per 100 g. Det innebär att jordnötter inte heller är LCHF även om det är de enda kolisarna jag äter idag och jag fortfarande ligger under 20 g per dag.

Jag är inte så strikt så jag bara kör 5 g regeln. Nu på hösten bara måste man äta rödbetor. Men då gräddstuvar jag dem, och äter med fetaost och bacon för att väga upp de extra kolisarna. En gång per år äter jag också nypotatis, till surströmmingen och en gång per år vill jag ha nykokt majskolv med smör och salt... men inte är det LCHF för det. Det är avsteg. Till surströmmingen vill jag dessutom ha tunnbröd.

Två gånger per år äter jag sushi... fast tyngdpunkten numera ligger på sashimi. Men maki bara måste jag ha då. Men maki är ju inte LCHF bara för att jag äter det

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa facebookgrupper har bestämda regler om vad som är LCHF. Jag vet inte om du stött på någon sådan?  ;)

En del receptbloggare,bl a Birgitta Höglund, använder ibland frukt i recept, t ex äpple som smaksättning i grytor. Hon menar att det blir såpass lite kolhydrater per portion, att det ändå kan räknas som LCHF. Kostdoktorn säger väl att frukt är ok, någon gång ibland, som godis.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åt en halv banan och till och med lite socker i lördags men det var mitt i Stockholm halvmarathon. Skulle aldrig äta det annars. Smakade illa också. Annars tycker jag som ovan att du ska äta det du mår bra av och strunta i vad andra tycker.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att man ska bedöma om man äter LCHF över en dagskonsumtion eller kanske t o m en veckokonsumtion.

...så i  mina ögon kan en person som äter en PIzza med öl på fredagskvällen mycket väl kunna sägas äta LCHF om allt annat ätande är "strikt". 

Det är skillnad mellan vilka livsmedel som "klassas" som LCHF och att äta "LCHF"...inom ramen för att äta LCHF ryms en del "avsteg".

(sen kan det vara så att vissa inte blir av med "problem" de försöker fixa om de äter en Pizza på fredagar, men det är en annan sak)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En följdfråga: Är det bara strikt LCHF som är LCHF? Jag menar, om man äter 10% kolhydrater och 75% fett, och inom dessa 10% äter ett äpple nån gång, kan man då säga att man äter LCHF?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är väl upp till var och en hur man äter eftersom vi alla har olika mål med vår kost. Men man kan ju inte vattna ur begreppet LCHF hur mycket som helst. Om inte annat blir det ju totalt förvirrande för de som är nya.

Om du vill använda dina kolisar till frukt eller till och med en macka är det väl upp till dej men det är ju inte LCHF-mat för det

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja alltså, som rubriken lyder, får man själv bestämma vad man får äta och säga att man äter LCHF? Om vi utgår från oprocessade varor. Om man tycker sig tåla ett äpple då och då men ändå håller kolhydrater på en låg nivå? Eller äter man då inte LCHF, oberoende av hur lite kolhydrater man äter?

Märklig fråga, måste du ha tillstånd av någon för att få äta? Och nej, frukt är inte LCHF, det vet du uppenbart själv.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker visst att man kan äta frukt i begränsad mängd på LCHF. Det beror ju rätt mycket på vilken nivå man vill lägga sig på, eller hur? Bär verkar vara okej, blåbär som har 9gram kolhydrater per 100g t.ex. Så varför skulle man inte få äta lite äpplen då och då?

Strikt LCHF är ju en sak, men om man inte vill eller kan köra strikt utan hellre måttlig eller t o m liberal LCHF med kanske uppåt 70-80 gram kolhydrater per dag, skulle inte ett glas mjölk och ett äpple rymmas inom LCHF?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker visst att man kan äta frukt i begränsad mängd på LCHF. Det beror ju rätt mycket på vilken nivå man vill lägga sig på, eller hur? Bär verkar vara okej, blåbär som har 9gram kolhydrater per 100g t.ex. Så varför skulle man inte få äta lite äpplen då och då?

Strikt LCHF är ju en sak, men om man inte vill eller kan köra strikt utan hellre måttlig eller t o m liberal LCHF med kanske uppåt 70-80 gram kolhydrater per dag, skulle inte ett glas mjölk och ett äpple rymmas inom LCHF?

Det du skriver om är väl MCHF (medium carb high fat)? Verkar vara ett skri från sockerberoende...
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du skriver om är väl MCHF (medium carb high fat)? Verkar vara ett skri från sockerberoende...

Njä, tror inte det är så enkelt. Bara för att man vill ha ett äpple en gång i månaden eller några plommon varje sommar, så är man ju inte nödvändigtvis sockerberoende. Om man däremot "unnar sig" en kanelbulle varje söndag skulle jag tycka att man är ute på hal is. Det kallar jag inte för LCHF.

Men vi är alla olika.  :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte detta resonemanget om frukt och pizza eller allaandra kolhydratkällor om jag får i mig kolhydrater från de saker ni radat upp så blir jag riktigt sjuk huvudvärk ont i leder trött och svullen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen lust att blanda in pizza eller annan mjölmat, som man ju kan betrakta som processad eller t.o.m. som frankenfood, om det man läser om modernt vete stämmer. Vad jag talar om är alltså inte 150 gram kolhydrater från en pizza, utan 8-12-15 eller så från ett äpple som i alla fall uppfyller kravet på naturlig och oprocessad vara.

Jag tycker inte att någon har svarat på min fråga om det bara är strikt LCHF som är LCHF och om i så fall vi som äter en måttlig LCHF inte äter LCHF. Hur ser ni på det hela?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, vem är det som bestämmer egentligen?

Ett förslag på definition finns via denna länk: http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition

Allt om LCHF har samma definition.

Så om du äter ett litet äpple och inte får i dig andra kolhydrater så kan du ändå hamna under gränsen för strikt LCHF. Strikt LCHF plus ett äpple gör inte att man kommer över gränsen för normal LCHF enligt definitionen. Du bör definitivt klara gränsen för liberal LCHF med ett äpple.

Sen har vi också sett att individer här på forumet inte bara ser till total mängd kolhydrater utan även enskilda livsmedels fördelning. Själv äter jag ofta morot, men bara lite grann. Det ger sannolikt bara ca 2 gram kolhydrater, så jag håller mig definitivt under gränsen för normal LCHF.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg