badboll Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Jaha, så då sprack det till slut. Fyllde år och då vill man ju unna sig nått gott, och så blev det. Allt gick bra fram till middagen då blev det kött och Hasselback potatis. Åt 4 medelstora pärer, måltidsdryck mjölk, och så slank det ner 2 skivor bondlimpa (sirapslimpa) m smör och ost. Efterrätt blev nån form av "lchf" marängtårta m hallon och grädde - god! Mätt, belåten, däst och pruttig samt orolig sömn blev resultatet, var det värt det? Njae. Fortsätter idag på den inslagna vägen och konstaterar att nu är det gjort och blickar framåt. Kände för att skriva av mig, lägg till det här i kapitlet - värdelöst vetande? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Fundersam Posted September 20, 2016 Popular Post Share Posted September 20, 2016 En del ordspråk innehåller åtskillig visdom: En gång är ingen gång 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted September 20, 2016 Popular Post Share Posted September 20, 2016 Så länge inte "den inslagna vägen" syftar på potatis, mjölk, sirapslimpa och marängtårta, så är det väl Inga problem...:-) 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted September 20, 2016 Popular Post Share Posted September 20, 2016 Jaha, så då sprack det till slut. Fyllde år och då vill man ju unna sig nått gott, och så blev det. Allt gick bra fram till middagen då blev det kött och Hasselback potatis. Åt 4 medelstora pärer, måltidsdryck mjölk, och så slank det ner 2 skivor bondlimpa (sirapslimpa) m smör och ost. Efterrätt blev nån form av "lchf" marängtårta m hallon och grädde - god! Mätt, belåten, däst och pruttig samt orolig sömn blev resultatet, var det värt det? Njae. Fortsätter idag på den inslagna vägen och konstaterar att nu är det gjort och blickar framåt. Kände för att skriva av mig, lägg till det här i kapitlet - värdelöst vetande Nämenaltså.. så kommer ditt liv att se ut i framtiden oxå.. för du har väl inte tänkt sluta fylla år!? Det är och förblir vad man äter i snitt över längre perioder, månader, år som spelar roll! Opå det så måste man nästan falla av vagnen lite då och då, fast vid väl valda tillfällen för att se hur man reagerar och för att förstå varför man valt en viss kostmodell! Dvs du har uppgraderat din motivation.. ökat din förståelse, känt efter, en erfarenhet rikare! 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shakespeare Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Ja, som sagt, en gång är ingen gång. Kör på! En fråga bara på ämnet: hur stor inverkan har det på dieten om du plötsligt äter mycket kolhydrater en dag? Stannar hela viktnedgången ner några dagar, eller fortsätter den igen så fort du går tillbaka till strikt LCHF-kost? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted September 21, 2016 Author Share Posted September 21, 2016 Jadu, jag hoppas att mitt (själv valda) snedsteg på sin höjd gjorde att jag samlar på mig vatten och att viktnedgången inte stannar upp. Jag gick direkt på med en striktare inriktning, och kommer göra så några dagar. Jag tror det finns andra mer lämpade att svara på vad som egentligen händer när man gör snedsteg. Vilken skada gör 4 pärer, limpmacka, mjölk och en marängtårta (lchf style) med kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Om max 10 dagar har vätskan försvunnit ur kroppen och du befinner dig precis där du var dagen före din födelsedag... dock aningen äldre som klokare 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Jadu, jag hoppas att mitt (själv valda) snedsteg på sin höjd gjorde att jag samlar på mig vatten och att viktnedgången inte stannar upp. Jag gick direkt på med en striktare inriktning, och kommer göra så några dagar. Jag tror det finns andra mer lämpade att svara på vad som egentligen händer när man gör snedsteg. Vilken skada gör 4 pärer, limpmacka, mjölk och en marängtårta (lchf style) med kroppen. Iomed att ingen annan tar på sig rollen som "mer lämpade" att kommentera.. så tar jag på mig den rollen själv.. take it or leave it! " 4 pärer, limpmacka, mjölk och en marängtårta (lchf style)", gör inte särskildt mycket i kroppen.. om det är engångsföreteelser.. inte ens om man är diabetiker.. inte ens om man är diabetiker typ 1, då får man ta litta mer insulin! Oandrasidan.. och det är väl själva essensen.. om detta är ens normala föda, då kan det ställa till litta ditten o datten på sikt, beroende på vilka genetiska och sjukliga förutsättningar man har, som individ! Och på den tredje sidan.. hur man än gör och antagligen, så skall man göra det hur som helst.. minst en gång om året.. dvs testa vad som händer! För det fjärde.. det finns som regel en social kontext som har helt annan inriktning, dock som regel välmenande.. iallafall så bjuds det på socker och mjöl.. i all välmening.. ta några utav de väl valda tillfällena.. och väl valda sociala kontexter för att göra ditt årliga test! Problemajset tenderar hur som helst till att bli allt för ofta.. välj kontext och tillfälle, där det lixom är värt besväret! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
benkar Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 Jaha, så då sprack det till slut. Fyllde år och då vill man ju unna sig nått gott, och så blev det. Allt gick bra fram till middagen då blev det kött och Hasselback potatis. Åt 4 medelstora pärer, måltidsdryck mjölk, och så slank det ner 2 skivor bondlimpa (sirapslimpa) m smör och ost. Efterrätt blev nån form av "lchf" marängtårta m hallon och grädde - god! Mätt, belåten, däst och pruttig samt orolig sömn blev resultatet, var det värt det? Njae. Fortsätter idag på den inslagna vägen och konstaterar att nu är det gjort och blickar framåt. Kände för att skriva av mig, lägg till det här i kapitlet - värdelöst vetande Inget att gråta över..... Åker 2-3 gånger/år utomlands och släpper då allt helt fritt, öl, bröd till frukost, grillad korv i bröd, raggmunk, potatis, pommes, osv osv, 4 kg upp på 5 dygn, men efter 3-4 veckor hemma, så är allt normalt igen, inklusive vikten :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 Inget att gråta över..... Åker 2-3 gånger/år utomlands och släpper då allt helt fritt, öl, bröd till frukost, grillad korv i bröd, raggmunk, potatis, pommes, osv osv, 4 kg upp på 5 dygn, men efter 3-4 veckor hemma, så är allt normalt igen, inklusive vikten :-) Raggmunkar utomlands.. vilket land åker du till då? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
benkar Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 Raggmunkar utomlands.. vilket land åker du till då? Polen :-) Det är stil på Polackerna, även de har Raggmunkar/Rårakor i olika former, dels med stekt fläsk, dels med gulasch hälld över Raggmunkar/Rårakor :-) /B 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 Polen :-) Det är stil på Polackerna, de har Raggmunkar/Rårakor i olika former, dels med stekt fläsk, dels med gulasch hälld över Raggmunkar/Rårakor :-) /B Kan tala om för dig att fett fläsk med raggmunkar kan vara LCHF oxå.. så länge man inte är fettskrämda och så länge man inte äter sig mätt på munkarna.. utan på fläsket/fettet! Gulasch är himla gott och mättande.. om den bara är fet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
benkar Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 Kan tala om för dig att fett fläsk med raggmunkar kan vara LCHF oxå.. så länge man inte är fettskrämda och så länge man inte äter sig mätt på munkarna.. utan på fläsket/fettet! Gulasch är himla gott och mättande.. om den bara är fet! Ok.. /B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Var oxå på födelsedagsmiddag (inte min egen) igår och åt Angusburgare med pommes Drack 2 öl Vitchokladcheesecake (inte LCHF) och en glasskula Jättegott! men jag han knappt svälja sista tuggan innan magen gjorde uppror. Äckligt mätt och ont! Det vara bara att tacka för oss och åka hem och lägga sig. Hade svårt att somna pga av den onda magen och när jag väl somnade så sov jag oroligt. Nu på morgonen blev det ingen frukost. den stackars magen får ta igen sig ett tag. men...visst är det konstigt att det jag åt "till vardags" förr. bröd, potatis och socker (ölen var ju inte vardagsmat ) nu får magen att gå i baklås direkt. Ankan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Finns ingen anledning att gå extra strikt bara för detta, kör på som du gjorde innan bara.Att straffa kroppen, och knoppen, med en kostpiska blir bara värre, konstatera bara faktum och gå tillbaka till vad du brukar äta. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Jag hade också min födelsedag förra helgen. Jag har hört att kolhydraterna i ens egen födelsedagstårta inte räknas när man äter LCHF, så det blev en riktigt smaskig tårta i lördags. I söndags så var det lövbiff/broccoli med bea och på det spåret har jag fortsatt sedan dess. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted September 29, 2016 Author Share Posted September 29, 2016 Härligt att se att mitt lilla snedsteg kanske inte var så allvarligt! Det är så det blir när man inte vet vad som händer och sker Tackar Er alla för bra input och visdomsfulla inlägg, jag har förstått att vi alla "trillar" tillbaka i olika former men att vi vet hur vi kommer tillbaka och att allt blir bättre, det är bara tiden som styr. Jag glädjer mig åt att midjemåttet minskat med 5 cm, kläderna "hänger" och att vågen, faktiskt visar en positiv trend nedåt, positiva kommentarer och ett bättre mående. Som grädde på moset så blir man fan mätt på lite och ingenting nu för tiden Har fortfarande svårt att nå upp till rätt fett mängd men det skiter jag i. Vi hörs på, nu eller sen! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shapeshifter Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Om man nu har för vana att unna sig en festmåltid då och då, och ändå inte vill tappa tempo i viktminskningen, så kan det vara lämpligt med en 24 eller 48 timmars fasta på endast vatten efter avslutad frossa innan återgång till strikt LCHF. Då har man bränt upp de flesta (fest) glykogenreserverna i muskler och levern och systemet börjar tugga på i fettförbränningen igen. Har man dock nån form av självsvält problem så skall man naturligtvis INTE göra så, av naturliga skäl! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted September 30, 2016 Share Posted September 30, 2016 Om man nu har för vana att unna sig en festmåltid då och då, och ändå inte vill tappa tempo i viktminskningen, så kan det vara lämpligt med en 24 eller 48 timmars fasta på endast vatten efter avslutad frossa innan återgång till strikt LCHF. Då har man bränt upp de flesta (fest) glykogenreserverna i muskler och levern och systemet börjar tugga på i fettförbränningen igen. Har man dock nån form av självsvält problem så skall man naturligtvis INTE göra så, av naturliga skäl! Citerar Jason Fung (ganska ordagrant): First you feast, then you fast. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 2, 2016 Share Posted October 2, 2016 Ja, vilken livsstil man än väljer så tar man själv beslut om vilka avsteg man är villig att göra. Jag tror att alla här på forumet hoppar ur spår någon gång ibland. Upp på rälsen igen bara! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted October 2, 2016 Share Posted October 2, 2016 Om max 10 dagar har vätskan försvunnit ur kroppen och du befinner dig precis där du var dagen före din födelsedag... dock aningen äldre som klokare Precis min erfarenhet när jag senast tog en rejäl överätardag. Min 1/2 kg veckominskning stannade av i 3 två veckor och vikten ökade något kg vätska, trots fasta och andra knep. Två veckor senare var jag tillbaka där jag var innan festen . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts