Popular Post Syster Posted September 20, 2016 Popular Post Share Posted September 20, 2016 Jag är en sådan där person som läser ganska mycket tidvis, och jag har en "förkärlek" till lite äldre böcker. En av mina absoluta favoriter är Agatha Christie. Medvetet eller omedvetet, jag vet inte, så letar jag små indikationer i texterna angående mat. Det är väldigt intressant när en meny av något slag räknas upp, man får som en inblick i vad man åt för typ 50-60 år sedan. Den sista boken jag har läst nu är Groucho och jag, Groucho Marx självbiografi, den är skriven 1959, ett citat ur boken är "Svagdricka är full av socker. Min läkare har sagt att om jag inte slutar dricka läsk kommer jag att bli diabetiker innan jag vet ordet av". Detta sades kanske på 30 eller 40-talet. En annan bok jag har plöjt igenom i sommar är Vår man i Havanna, skriven 1958 av Graham Greene, ett citat från den boken är "Han köper väl sötsaker. Han äter för mycket gottor. Han måtte konsumera väldiga massor energi, för han blir inte fetare, men jag kan inte begripa på vad" Sådana här små indikationer dyker upp lite här och var i litteratur. Kanske ni kommer på fler? Hur det än är så kom jag att tänka på detta när jag läste dagens blogginlägg http://www.kostdoktorn.se/den-dolda-sanningen-bakom-ancel-keys-beromda-fettgraf Något gick som känt är, väldigt fel därefter . . . 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted September 20, 2016 Popular Post Share Posted September 20, 2016 Jag läste någon bok som ung, där det dök upp en medelålders morbror som funnit kärleken. Han meddelade släkten att han behövde tänka på midjemåttet och därför drog ner på potatisarna. Jag tänkte "Fånigt, potatis blir man inte tjock av!" Nej, just det... 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 F.n. laser jag en sf-bok från nittiotalet; Nimisha's Ship av Anne McCaffrey. Och bortsett från allt annat jag retar mig på så är det maten. Nimisha har en apparat som tillverkar précis vilken mat som helst, utifrån vad kroppen behöver och personen vill ha. Protein och kolhydrater (möjligen komplexa). Socker och sallad. Hon hittar ett gang skeppsbrutna på en avlägsen ogästvänlig planet. De har slitit hart för att få ihop ett tämligen oätligt bröd. Mjölk, det är bra mat för ett barn (utöver hamburgare med ketchup, och bröd förstås). Läkarenheten I skeppet har nämnt olja en gang. Det var nog ont om det på planeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 25, 2019 Author Share Posted October 25, 2019 En gammal tråd, men en ganska ny bok skriven av Sally Andrew "Tannie Marias stora utmaning" heter den och är skriven 2016 i Sydafrika, en ganska speciell deckare, lite som Damernas Detektivbyrå, om någon har läst den . . . men med recept inkluderade, tyvärr inte LCHF utan massor av socker och vetemjöl. Hur som helst så går där att läsa "Mrs van Harten", sa läkaren. "ni hör inte vad jag säger. Numera finns det rön som pekar på att en kost med hög fetthalt tvärtom kan vara bra för hjärtat. Allt det där smöret och grädden kanske i själva verket var det som höll honom vid liv lite längre" Lite kul tycker jag när sådana uttalanden dyker upp i skönlitteratur 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts