Jump to content

Tidigare visste man att socker var farligt

Syster
 Share

Recommended Posts

F.n. laser jag en sf-bok från nittiotalet; Nimisha's Ship av Anne McCaffrey. Och bortsett från allt annat jag retar mig på så är det maten. Nimisha har en apparat som tillverkar précis vilken mat som helst, utifrån vad kroppen behöver och personen vill ha. Protein och kolhydrater (möjligen komplexa). Socker och sallad.

Hon hittar ett gang skeppsbrutna på en avlägsen ogästvänlig planet. De har slitit hart för att få ihop ett tämligen oätligt bröd. Mjölk, det är bra mat för ett barn (utöver hamburgare med ketchup, och bröd förstås).

Läkarenheten I skeppet har nämnt olja en gang. Det var nog ont om det på planeten.

• 3 years later...

En gammal tråd, men en ganska ny bok skriven av Sally Andrew "Tannie Marias stora utmaning" heter den och är skriven 2016 i Sydafrika, en ganska speciell deckare, lite som Damernas Detektivbyrå, om någon har läst den . . . men med recept inkluderade, tyvärr inte LCHF utan massor av socker och vetemjöl.

Hur som helst så går där att läsa "Mrs van Harten", sa läkaren. "ni hör inte vad jag säger. Numera finns det rön som pekar på att en kost med hög fetthalt tvärtom kan vara bra för hjärtat. Allt det där smöret och grädden kanske i själva verket var det som höll honom vid liv lite längre"

Lite kul tycker jag när sådana uttalanden dyker upp i skönlitteratur :)

• Like 6