bobmoff

GKI - Glucose Ketone Index

Recommended Posts

Jag har precis börjat mäta glukos och ketoner i blodet. 

 

Just nu ligger jag på 5.8 mmol glukos och 3.2 mmol ketoner. Mätte på morgonen på fastande mage. Jag är lite förvirrad över resultatet då jag läst att normala glukosvärden ligger mellan 70-100 mg/dL (3.8-5.5mmol) samt att optimal ketos är mellan 1.5-3.0 mmol ketoner. Då har jag alltså något mer glukos än normalt men ÄVEN är i ketos ?

 

Hur kan jag vara i ketos om jag har så högt glukosvärde? Jag trodde att glukosen var tvungen att sänkas för att kroppen ska börja skapa ketoner.

 

Mitt GKI är 1.8 så det känns ju iaf bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mäter du ketoner? Mäter du BHB eller AcAc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På morgonen höjs blodsockret genom kortisol. Detta är känd under benämningen dawn fenomen. Du kan läsa mer om det här:

https://intensivedietarymanagement.com/dawn-phenomenon-t2d-8/

Fung skriver om diabetiker (T2), men fenomenet finns även hos fullt friska. Hos diabetiker blir bara värden sjukligt förhöjda. Hos friska är det relativ få enheter upp. Under eller runt 6 mmol är fullständig normalt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett samma sak i början. Enligt Fung är det levern som vill lätta lite på trycket :-)).

För mig kom en tydlig säkning i mitt fastevärde efter en lite längre fasta på 5 dagar. Det gjorde stor skillnad och mina fastevärde ligger kanske 1 mM lägre än innan fastan. 

Sedan får jag högre blodsockervärde när jag t.ex. har en infektion i kroppen. 

Jag mäter även ketoner ( i blodet) sedan ca. 4 veckor och mina värden har varit rätt så höga hela tiden. Tror det är två saker som kunde ha betydelse: hur mycket kaloriunderskott man ligger och hur effektiv man kan utnyttja ketoner. Jag gissar att det har med ketoadaptering att göra och att värdarna sjunker när man blir mera effektiv att använda dem. Alltså en tidsfråga. 

Vad jag gjorde när jag började mäta var att följa mina blodsockervärden mera ofta. Det hjälper att hitta vilket fastevärde man egentligen har. Som gladan skrev är den ju ofta förhöjd på morgonen. Så det kan hjälpa att mäta under dagen när man inte har ätit ett tag och ser hur lågt man sjunker. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har planerat in min första 5 dagars fasta och är nyfiken på resultatet redan.

 

Hur såg din kost ut innan fastan ? 75/20/5 ? fett/protein/kolh ? Var du i ketos innan ?

 

Kunde du arbeta normalt under din fastaperiod ?

 

Vad hade du glukosvärde innan fastan ?

 

Har ditt glukosvärde stannat kvar på det lägre även efter fastan ?

 

Jag undrar också om snus påverkar glukosvärdet, verkar vara delade meningar om det. Jag tror jag ska testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ätit låg kolhydrat kost i kanske 4 år och började med ketogen kost innan sommaren, men det blev svårt att upprätthålla under semestern. Så där rök ketoanpassningen. I början testade jag endast med urinstickor, så det är svårt att veta hur mycket ketoner som fanns i mitt blod. Jag har testad både blodsocker och ketoner (med en precision neo) i ca. 4 veckor nu. Mina fastevärde innan 5 dagars fastan låg mellan 5.1 till 5.8 med avstickare uppåt till strax över 6, där jag misstänker att infektion spelade in. Efter fastan ligger jag mellan 4.1 till 4.9. Jag håller fortfarande på att fasta,  två 36 timmars fastande och en 24 h per vecka. Har precis avslutad en 3 dagars fasta, där jag tog mina 3 fastedagar på en gång :-). Så det är svårt att säga om fastevärden skulle stanna stabila utan att jag hade fastat vidare, men jag tror det. Jag gick ner en hel del under fasteperioden, (ca 7 kg på 4 veckor). Mitt problem är huvudsakligen visceralt fett som försvinner verkligen effektiv för mig när jag fastar. Tror det är en minskning i det fettet och leverfettet som gör att fastevärdet sjunker permanent. 

Under själva fasteperioden jobbade jag några dagar, men inte alla. Var några lediga dagar. Hungern var inte problemet men jag kände mig lite svag då och då. Sen fick jag även syssla med vanliga hushållssysslor som att handla och laga mat, men det gjorde jag inte hela tiden, det är faktiskt lite jobbigt. Svåraste dagarna för mig var 3 och 4. Ganska mycket är förstås psykologisk och matlukt är någorlunda jobbigt trots, som sagt, hunger inte var något problem. Antagligen för att jag är i ketos hela tiden.

Under själva fastan sjönk min blodsocker ner rejält, lägsta värde var 2.8, men eftersom ketoner var höga kändes det inte speciellt mycket. 

Tror det blir bättre ju mer man fastar, 3 dagar kändes inte speciellt jobbigt och jag jobbade som vanligt. Men jag planerar att ta min nästa längre fasta när jag kan ta det lite lugnt och kan fokusera på mig själv, gärna med lite sol och långa promenader.. 

Vet inte hur det är med snus, men det gäller att mäta.. det är antagligen alltid en extra belastning mot kroppen. Under min 5 dagarsfasta halverade jag nämligen samtidigt mitt kaffeintag. Så en del av min trötthet kan väldigt väl har kommit därifrån.. Så om du slutar, gör det inte samtidigt när du börjar fasta :-)). Lycka till med dina 5 dagar, det gjorde verkligen skillnad för mig. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kost: äter en paleoorienterad ketogen kost, i princip grönsaker (ovanjordiska) , fett, kött, fisk, och ägg. Inga mjölkprodukter. Men som sagt, även med 16.8 och rätt så låg kolhydrat släppte vikten inte innan jag körde den där längre fasteperioden. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt och intressant svar!

 

Mitt ketonvärde toppade i morse på 3.5 men glukosen på 5.9. Jag gissar höga glukosen möjligtvis är påverkad av "dawn fenomenon". Jag ska göra en mätning till lite senare på dagen å se också.

 

Idag ska jag även ta blodprov på min kompis, det ska bli intressant. Han äter inte lågkolhydratkost så hans ketoner borde ligga under 0.5.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått några "avstickare" åt högre håll, då hamnar fastevärde på ca. 5.8. Det är så svårt att veta vad det exakt beror på...I morse tillbaka till 4.4 efter några dagar med högre fastevärden.

Jag har samma observation som du: har rätt så höga ketonvärden på det mesta, så min GKI ligger för det mesta mellan 1 (fastande) och 2, har sett 3 några gånger nu, speciellt efter motion eller några ytdagar i följd. Jag undrar egentligen mest på hur och varför jag har så pass höga ketonvärden. Tecken på att jag inte förbrukar dem ordentligt eller finns det andra förklaringar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant teori att det är att vi inte använder våra ketoner. Undrar om det är då just för att vi fortfarande har så höga glukosvärden. Om vi inte använder ketonerna fullt ut så känns det ju lite som att man inte får vinsten av det. Det verkar ju stämma med min vikt också som verkar stannat mellan 82-83 kg (medans jag tidigare gått sakta men säkert ner från 89kg) men jag ju upperbarligen har en hel del bukfett kvar att ta av.

 

Jag har planerat in en femdagars fasta om några veckor men målet att eventuellt sänka glukosvärdet något, även under en längre period efter fastan. Vi får se hur det går.

 

Har du provat vattenfasta en längre period ? T ex 3-5 dagar ? 

 

Undrar om jag ska mjukstarta med en 3-dagars kanske.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde både 3 dagars fasta och 5 dagars fasta (en gång) och en del 36 timmars fasta. Min vikt har verkligen gått ner, efter att ha varit konstant i kanske 2 år. 

Jag har ätit enligt 16:8 i en rätt så lång tid men det gjorde inget med min vikt annars än att stabilisera den. Jag började med 5 dagars fastan för kanske 6 veckor sedan och sedan dess en del kortare fasteperioder. Min vikt gick jag ner ca 7 kg (från 66 till 59 kg, är 1,63), och mitt midjemått har också minskat med kanske 7 cm.  

Skulle kanske börja med 36 timmars fasta typ 2-3 gånger i veckan. Det är psykologiskt enklare när man vet att man få äta imorgon :-)).

Sedan får jag inte problem med överätande när jag kör 36 timmar. Hade sådana problem efter 3 dagars fastan, och misstänker att det var en (del)förklaring till ökande fastevärden under de sista dagarna. Om du mår bra och har tid kan det ju vara kul att rivstarta med en längre period, typ instant gratification på vågen :) . 

Jag fokuserar mest på min hälsa just nu, och då speciellt min lever och bukfettet. Det är tyvärr där fettet lagras mest (enbart) hos mig. Jag testade innan att äta ketogen kost  utan kaloriunderskott men det var inte någon bra idé. Jag ketoadapterade inte alls. Det är fastande som gäller för mig. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.