Montesqiue Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Hej! Jag har börjat äta creme fraiche (34% fett), mascarpone (36% fett) och smetana (42% fett) med en sked. Igår åt jag nästan 2 dl smetana med en sked på några minuter. Det var ganska gott, men är det nyttigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Ja, det beror ju på varför du äter som du äter....och om detta är det enda du äter? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Har du nytt börjat med LCHF? I så fall tror jag inte det är någon större fara. En del som ätit LCHF en tid känner att de behöver äta mindre mejeriprodukter. Ett skäl kan vara att mejeriprodukter kan påverka viktnedgång negativt och göra det svårare att gå ner i vikt. Det beror inte på mängden fett, utan att mejeriprodukter innehåller en del kolhydrater, mängden varierar beroende på vilken produkt det är. Kasein och det tillväxthormon som finns i mjölk kan också påverka. En del som äter LCHF verkar kunna äta mycket mejeriprodukter, andra behöver vara försiktiga med hur mycket mejerier de äter. En del kan äta hårdost, men behöver vara restriktiva med flytande mejerier. Vissa äter mejerifri LCHF, med undantag av smör, som mest består av fett. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Hej! Jag har börjat äta creme fraiche (34% fett), mascarpone (36% fett) och smetana (42% fett) med en sked. Igår åt jag nästan 2 dl smetana med en sked på några minuter. Det var ganska gott, men är det nyttigt? Vad var det för fel på ägg o bacon? Ägg cirka 60E% fett! Bacon cirka 80E% fett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Vad var det för fel på ägg o bacon? Ägg cirka 60E% fett! Bacon cirka 80E% fett! Enligt mig är största felet på dessa livsmedel, att de behöver tillagas. Åtminstone på vardagsmorgnar, är detta en klar nackdel. Sen finns det faktiskt (tro det eller ej) personer som inte tycker om ägg och bacon. Jag tror att feta mejeriprodukter är nyttigare än magra mejeriprodukter. Om de är bra eller mindre bra, varierar antagligen mellan olika personer och olika situationer. (Hmm, har jag sagt så någon gång förut?) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketogen Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Det handlar kanske också om att äta näringstät mat så att man få maximalt utbyte av det man äter. Så smetana med lite rom i med lax och lite grönsaker ( rå, om det inte ska lagas) skulle kanske funka bättre? När jag var i desperat behov av en snack efter flera timmars stillasittande i diversa föreläsningar åt jag en burk sardiner i olja :-)). Så det funkar det med. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Enligt mig är största felet på dessa livsmedel, att de behöver tillagas. Åtminstone på vardagsmorgnar, är detta en klar nackdel. Sen finns det faktiskt (tro det eller ej) personer som inte tycker om ägg och bacon. Jag tror att feta mejeriprodukter är nyttigare än magra mejeriprodukter. Om de är bra eller mindre bra, varierar antagligen mellan olika personer och olika situationer. (Hmm, har jag sagt så någon gång förut?) Jupp det är en nackdel att de behöver lagas till på morgonen.. så därför så har jag slopat frukosten! Näe.. det tror jag mest är en skröna, alla älskar äggobacon. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Har du nytt börjat med LCHF? I så fall tror jag inte det är någon större fara. En del som ätit LCHF en tid känner att de behöver äta mindre mejeriprodukter. Ett skäl kan vara att mejeriprodukter kan påverka viktnedgång negativt och göra det svårare att gå ner i vikt. Det beror inte på mängden fett, utan att mejeriprodukter innehåller en del kolhydrater, mängden varierar beroende på vilken produkt det är. Kasein och det tillväxthormon som finns i mjölk kan också påverka. En del som äter LCHF verkar kunna äta mycket mejeriprodukter, andra behöver vara försiktiga med hur mycket mejerier de äter. En del kan äta hårdost, men behöver vara restriktiva med flytande mejerier. Vissa äter mejerifri LCHF, med undantag av smör, som mest består av fett. Jag är en av dem. har ätit LCHF länge och mått väldigt bra men inte gått ner i vikt. Då jag la av med mejerier (alla typer) så började det hända saker ...äntligen. Nu visar vågen och måttbandet lägre och lägre siffror och det var inte så himla svårt att lägga av. Jag är inte dödsförtjust i kokos men kokosmjölk går att dölja rätt bra så det funkar som ersättning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Jupp det är en nackdel att de behöver lagas till på morgonen.. så därför så har jag slopat frukosten! Näe.. det tror jag mest är en skröna, alla älskar äggobacon. Men tonåringar, som ska äta skollunch senare, bör helst äta något vettigt till frukost. Och en av nämnda tonåringar är mycket skeptisk till ägg. Bacon går ner, men bara om det är helt perfekt stekt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Varför inte steka äggen och baconen kvällen innan? Bara att ta fram och äta på morgonen 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Varför inte steka äggen och baconen kvällen innan? Bara att ta fram och äta på morgonen Jag fullständigt ÄLSKAR smarta människor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Jag fullständigt ÄLSKAR smarta människor. haha ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts