jrv

D-vitamin och Omega 3 vid graviditet

Recommended Posts

Hej!

 

Jag planerar att bli gravid nu till hösten och äter LCHF sen ca 6 år tillbaka. Mått prima hela tiden. Nu inför graviditeten har jag tusen frågor kring hur jag ska äta. Men just detta inlägg handlar om min undran kring D-vitamin och Omega 3.

 

Jag tar kosttillskott av D-vitamin idag (2500 IE) och har tidigare i perioder även tagit Omega 3. Det har bara känts bra att göra det. Känns svårt att få i sig tillräckligt via maten. Äter fisk ett par gånger i månaden så jag får nog inte i mig så mycket därifrån.

 

Nu när jag ska bli gravid vill jag gärna fortsätta ta D-vitamin och även börja ta Omega 3 då det ska vara bra för fostret. Men det som gör mig osäker är att jag överallt läser att jag helst och i första hand ska se till att få i mig detta genom kosten och om jag ska ta tillskott måste jag rådgöra med barnmorska först.

 

Hur tänker ni kring detta? Är det självklart att jag kan ta dessa tillskott eller bör jag tänka annorlunda?

 

Har ni tips på D-vitamin och omega 3 som man kan ta när man är gravid? Måste jag verkligen få ett OK för en barnmorska eller är det fritt fram att välja om jag vill ta dessa? Finns det någon risk att jag får i mig för mycket omega 3 och D-vitamin om jag tar tillskott och samtidigt äter mycket ägg, kött, nötter, spenat, mejerier osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort svar: Nej. Det finns såklart tonvis av förhållningsregler för gravida (och kvinnor i allmänhet). Av de vanligaste rekommendationerna är det nog endast undvika äta insjöfisk/östersjöfisk samt undvikande av alkohol som jag tycker verkar make sense rent biokemiskt. Eftersom alkoholen interfererar folatmetabolismen vilken är superviktig vid skapande av nytt DNA är det kanske det allra viktigaste att undvika under fostrets tidiga utvecklingsfas.

 

Ät du både O3 och D3, och givetvis komplettera med B9-vitamin (folsyra).

Finns en graviditetsblogg från en användare här på forumet som du säkert skulle ha intresse av: http://www.bodyventure.se/category/graviditet-2/

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort svar: Nej. Det finns såklart tonvis av förhållningsregler för gravida (och kvinnor i allmänhet). Av de vanligaste rekommendationerna är det nog endast undvika äta insjöfisk/östersjöfisk samt undvikande av alkohol som jag tycker verkar make sense rent biokemiskt. Eftersom alkoholen interfererar folatmetabolismen vilken är superviktig vid skapande av nytt DNA är det kanske det allra viktigaste att undvika under fostrets tidiga utvecklingsfas.

 

Ät du både O3 och D3, och givetvis komplettera med B9-vitamin (folsyra).

Finns en graviditetsblogg från en användare här på forumet som du säkert skulle ha intresse av: http://www.bodyventure.se/category/graviditet-2/

 

Pratade nyss med en barnmorska på telefon och frågade om D-vitamin och hon sa att man bara ska ta det som tillskott om det av läkare är konstaterat att man har brist och så är det ju inte. Hon sa också att den dosen jag tar idag (2500 IE) lät mycket. Hon rekommenderade istället att jag skulle ta nån multivitamingrej där mindre mängd D-vitamin och även folsyra ingick då de mängderna D-vitamin var testat och garanterat säkert för gravida. Jag tar redan folsyra idag och tror nog ändå att det är bättre att fortsätta ta mitt tillskott av D-vitamin. Enligt den här artikeln från Kostdoktorns blogg http://www.kostdoktorn.se/extra-d-vitamin-viktigt-for-gravida så ska 4000 E dagligen vara fullständigt säkert och bara positivt. Kanske jag ska lita på magkänslan som säger att det är så och inte lyssna på Livsmedelsverket/barnmorskan i det här fallet?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade nyss med en barnmorska på telefon och frågade om D-vitamin och hon sa att man bara ska ta det som tillskott om det av läkare är konstaterat att man har brist och så är det ju inte. Hon sa också att den dosen jag tar idag (2500 IE) lät mycket. Hon rekommenderade istället att jag skulle ta nån multivitamingrej där mindre mängd D-vitamin och även folsyra ingick då de mängderna D-vitamin var testat och garanterat säkert för gravida. Jag tar redan folsyra idag och tror nog ändå att det är bättre att fortsätta ta mitt tillskott av D-vitamin. Enligt den här artikeln från Kostdoktorns blogg http://www.kostdoktorn.se/extra-d-vitamin-viktigt-for-gravida så ska 4000 E dagligen vara fullständigt säkert och bara positivt. Kanske jag ska lita på magkänslan som säger att det är så och inte lyssna på Livsmedelsverket/barnmorskan i det här fallet?

Känner du dig orolig trots allt - testa din nuvarande nivåer av D3! Finns på werlabs.se och kostar inte särskilt mycket. Har du redan ett bra värde (kring 100 nmol/l och uppåt) är det egentligen bara pengar i sjön att äta tillskott då det kroppen anser överskott passerar ut i urinen. Kan isf vara idé att testa igen en bit in i graviditeten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir så förundrad över de här farhågorna kring D3 vitamin. Vad jag vet finns det bara en bevisad risk med D-vitamin och det gäller D2 vitamin framställd på mögel. 

 

Om man äter D3 vitamin som normalt framställs av fett från fårhud (kolekalicferol) så kan rimligen inga begränsningar finnas, jag kan ju äta hur mycket fårhud som helst antar jag (om det skulle smaka ...).

 

Och när vår egen hud framställer D3 med hjälp av solljus kan det väl bli vilka nivåer som helst en vacker dag. Och på den tiden vi inte hade så mycket kläder ... då hade vi kanske en annan pigmentering iofs. 

 

Det vore ju väldigt spännande att få se forskningen som säger att D3 är ett problem i vissa doser. 

 

@andush

Jag skulle jättegärna få reda på mer kring alkohol och folatmetabolismen, om du har lästips.

Det finns en koppling till depression och om den i sin tur är kopplad till alkoholintag har jag ett bra svar till en vän som blir väldigt deppig vid alkoholintag, vi har misstänkt MTHFR mutation.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, angående omega 3. 

 

Jag äter makrill i tomat på konserv från ICA, ICAs egna, eftersom deras konservburk inte innehåller bisfenol, till skillnad från de flesta andras. ICA har egen fabrik och koll på detta. 

 

Tabletter med omega 3 tror jag inte på av olika skäl; oklart var den kommer ifrån, oklart hur ren den är vad gäller tungmetaller, den är lättoxiderad så hur oxiderad är den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att överdosera D3. Man kissar inte ut överskott, för det är ett fettlösligt vitamin. Även vid solande finns det en maxgräns; då stänger kroppen av D-vitaminbildandet. 10.000 ie/dag vill jag minnas.

Men för överdos krävs mycket mer än 2500 ie/dag. Myyyyycket mer.

Och D3 ska kombineras med K2.

Med reservation för att jag inte alls har någon medicinsk utbildning och ingen specialkunskap, utan bara last detta på nätet.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@andush

Jag skulle jättegärna få reda på mer kring alkohol och folatmetabolismen, om du har lästips.

Det finns en koppling till depression och om den i sin tur är kopplad till alkoholintag har jag ett bra svar till en vän som blir väldigt deppig vid alkoholintag, vi har misstänkt MTHFR mutation.

 

Skrev ett inlägg om detta för ett bra tag sedan här http://forum.kostdoktorn.se/topic/7587-folsyra-autoimmunitet-lchf-bra-grejer/?p=101167

Som jag minns det hämtade jag få infon från flera ställen men framförallt denna bok https://books.google.se/books?id=l2YrAAAAYAAJ&printsec=frontcover&hl=sv#v=onepage&q&f=false

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att överdosera D3. Man kissar inte ut överskott, för det är ett fettlösligt vitamin. Även vid solande finns det en maxgräns; då stänger kroppen av D-vitaminbildandet. 10.000 ie/dag vill jag minnas.

Men för överdos krävs mycket mer än 2500 ie/dag. Myyyyycket mer.

Och D3 ska kombineras med K2.

Med reservation för att jag inte alls har någon medicinsk utbildning och ingen specialkunskap, utan bara last detta på nätet.

Självklart. My bad. Mixade ihop folsyra och D3 i all hast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns omega3-preparat, särskilt avsedda för gravida. De har betydligt högre andel DHA än andra varianter. För övrigt är jag övertygad om att du inte kan överdosera omega3. Med D-vitamin är det som många andra konstaterat, det går att överdosera, men då ska det till väldigt höga doser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämenaltså.. en sund skepsis mot olika tillskott är knappast något fel per se.. och rekomendationer att äta allt man behöver från riktig mat som man lagat till själv, från de bästa råvaror man får tag på!

 

Fisk skall man äta minst två gånger i veckan.. en rätt gammal husmorsregel!

 

Men fisk från Östersjön och sötvatten skall inte ätas alls.. iallafall om man försöker att bli gravid!

 

Grejen är väl att en burk makrillfileer var och varannan frukost täcker behovet av Omega 3.. både EPA och DHA!

 

Oandrasidan så har det visat sig att fostret tar det DHA som det behöver från modern.. så det är modern som kan få brist!

 

DHA behövs för att bilda en frisk hjärna.. och de små liven har en begränsad förmåga att omvandla EPA till DHA under sin första levnad.

 

Sen vad gäller D3 så är det rätt beroende på hur mycket man visstas utomhus.. de flesta utav oss har ett jobb att sköta.. då oftast inomhus.. det är där tillskotten kommer in.

 

Utiallafall.. tar man D3 som tillskott så skall det ligga i olja/fett.. och man skall ta K2 i samma preparat/eller separat/eller käka grönkål varje dag!

 

Folsyran är nog det kritiska och detta bör man ta redan vid glimten i ögat hos sin manliga partner.. för det är viktigast de första veckorna av progressen.. när man upptäcker att man är gravid så är det redan försent!

 

Oandrasidan käkar man grönkål varje dag så lär man även få Folsyra därifrån.. men då får man nog vara Halläning, om ens det räcker?

 

Men.. nu är det som så att vi lever i ett av världens rikaste länder.. så det finns laboratorier att besöka och ta litta olika prover.. utifall man undrar över något!

 

Passa gärna på att ta stora provet iallafall första gången för att utröna huruvida man har andra problem.. när man ändå är där!

 

Menar.. pengar vad är det.. någon hundralapp extra för allt.. det är väl främst tid vi har brist på ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man är/planerar bli gravid får man MASSOR av råd och förhållningssätt pådyvlat sig :angry: och ärligt talat behöver du inte lyssna till något av dem. Människan borde ju inte kunnat överleva eftersom alla dessa påfund ocg regler är nya företeelser... Det som är bra för dig är bra för bebisen! Jag önskar att jag vetat då vad jag vet idag, och då var jag ändå intresserad av hälsa redan när min 10-åring låg i magen.

Vill du läsa mer av någon som är kunnig men har ett sunt förhållningssätt till graviditet så sök på 4healths blogg, där finns en hel del bra.

Lycka till med bebisplanerna!  :wub:

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför grönkål, Zepp? Finns väl ingen K2 I grönkål?? Animaliska livsmedel och fermenterade livsmedel är det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, angående omega 3. 

 

Jag äter makrill i tomat på konserv från ICA, ICAs egna, eftersom deras konservburk inte innehåller bisfenol, till skillnad från de flesta andras. ICA har egen fabrik och koll på detta. 

 

Tabletter med omega 3 tror jag inte på av olika skäl; oklart var den kommer ifrån, oklart hur ren den är vad gäller tungmetaller, den är lättoxiderad så hur oxiderad är den. 

 

Jag funderade också på att äta makrill men tycker inte det är så gott och tror jag skulle ha svårt att äta det så ofta som jag nog skulle behöva för att få i mig tillräckligt (speciellt under graviditet då man behöver mer eftersom både en själv och barnet har behov av det). Det Omega 3-tillskottet jag äter är detta http://www.pharbioomega3.se/forte då den är testad på och rekommenderad just för gravida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att överdosera D3. Man kissar inte ut överskott, för det är ett fettlösligt vitamin. Även vid solande finns det en maxgräns; då stänger kroppen av D-vitaminbildandet. 10.000 ie/dag vill jag minnas.

Men för överdos krävs mycket mer än 2500 ie/dag. Myyyyycket mer.

Och D3 ska kombineras med K2.

Med reservation för att jag inte alls har någon medicinsk utbildning och ingen specialkunskap, utan bara last detta på nätet.

 

Okej då behöver jag inte oroa mig för överdos om jag fortsätter ta en kapsel på 2500 ie/dag. Jag mailade företaget (jag äter PurePharma's D-vitamin efter att ha läst här att deras är mycket bra) och frågade om den var säker att ta under graviditet. Han svarade att jag absolut kan ta den, att det är viktigt med D-vitamin och Omega 3 under graviditet, att deras är noggrant testad och den renaste som går att hitta MEN att han inte får ge råd att ta det utan han måste råda mig att prata med en läkare. Kommer nog ändå fortsätta ta det som vanligt utan att prata med läkare.

 

Inte hört/läst innan att D3 ska kombineras med K2. Det var nytt. K2 som i ett kosttillskott då eller räcker det att som jag gör äta en hel del mejerier (googlade lite snabbt och läste att man ska ta K2 om man t ex. inte äter så mycket mejerier)? Vill gärna veta mer om det här då det var helt nytt för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns omega3-preparat, särskilt avsedda för gravida. De har betydligt högre andel DHA än andra varianter. För övrigt är jag övertygad om att du inte kan överdosera omega3. Med D-vitamin är det som många andra konstaterat, det går att överdosera, men då ska det till väldigt höga doser.

 

Ja, jag har köpt ett sånt nu :) Denna http://www.pharbioomega3.se/forte

​Hade jag inte planerat att bli gravid hade jag tagit dessa tillskott utan att blinka. Det är just under graviditeten jag är osäker på vad jag kan göra/äta för att jag själv tror/känner för det och inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar ut makrillfiléerna ut burken och bara lite tomat hänger med, sen mosar jag filén i majonnäs och kryddar lite gott. Ät på salladsblad tex, eller bara rätt upp och ner. 

 

Om det inte smakar så gott kan du tänka att det är ju nyttigt i alla fall.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämenaltså.. en sund skepsis mot olika tillskott är knappast något fel per se.. och rekomendationer att äta allt man behöver från riktig mat som man lagat till själv, från de bästa råvaror man får tag på!

 

Fisk skall man äta minst två gånger i veckan.. en rätt gammal husmorsregel!

 

Men fisk från Östersjön och sötvatten skall inte ätas alls.. iallafall om man försöker att bli gravid!

 

Grejen är väl att en burk makrillfileer var och varannan frukost täcker behovet av Omega 3.. både EPA och DHA!

 

Oandrasidan så har det visat sig att fostret tar det DHA som det behöver från modern.. så det är modern som kan få brist!

 

DHA behövs för att bilda en frisk hjärna.. och de små liven har en begränsad förmåga att omvandla EPA till DHA under sin första levnad.

 

Sen vad gäller D3 så är det rätt beroende på hur mycket man visstas utomhus.. de flesta utav oss har ett jobb att sköta.. då oftast inomhus.. det är där tillskotten kommer in.

 

Utiallafall.. tar man D3 som tillskott så skall det ligga i olja/fett.. och man skall ta K2 i samma preparat/eller separat/eller käka grönkål varje dag!

 

Folsyran är nog det kritiska och detta bör man ta redan vid glimten i ögat hos sin manliga partner.. för det är viktigast de första veckorna av progressen.. när man upptäcker att man är gravid så är det redan försent!

 

Oandrasidan käkar man grönkål varje dag så lär man även få Folsyra därifrån.. men då får man nog vara Halläning, om ens det räcker?

 

Men.. nu är det som så att vi lever i ett av världens rikaste länder.. så det finns laboratorier att besöka och ta litta olika prover.. utifall man undrar över något!

 

Passa gärna på att ta stora provet iallafall första gången för att utröna huruvida man har andra problem.. när man ändå är där!

 

Menar.. pengar vad är det.. någon hundralapp extra för allt.. det är väl främst tid vi har brist på ?

 

Äter fisk max en gång i veckan till middag. Vi är inga fiskfantaster så blir oftast inte mer än så. Makrill/tonfisk på burk ibland. Räk/kräftstjärtsallad. Det är inget jag äter regelbundet och tänker att de dagar jag gör det kanske jag kan skippa tillskott. Men precis som du säger tror jag på ett ökat behov av omega 3 under graviditeten och tänker att jag nog ska ta tillskott under graviditeten. Har köpt denna ​​http://www.pharbioomega3.se/forte 

 

Ja jag jobbar på kontor så är inte så mycket ute i solen. Dessutom blir ju (om allt går som vi hoppas) jag gravid nu till höst och vinter och de månaderna får man ännu mindre sol. 

 

Jag tar PurePharma's D-vitamin efter tips på Kostdoktorns blogg om att den skulle vara bland de bästa. Men det här med K2 var helt nytt för mig. Ska jag alltså ta det som tillskott också? Grönkål varje dag äter jag knappast men mycket mejerier, grönsaker, spenat och så till middagarna. 

 

Folsyra har jag också förstått att det är superviktigt så det började jag som tur är ta redan för över en månad sen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man är/planerar bli gravid får man MASSOR av råd och förhållningssätt pådyvlat sig :angry: och ärligt talat behöver du inte lyssna till något av dem. Människan borde ju inte kunnat överleva eftersom alla dessa påfund ocg regler är nya företeelser... Det som är bra för dig är bra för bebisen! Jag önskar att jag vetat då vad jag vet idag, och då var jag ändå intresserad av hälsa redan när min 10-åring låg i magen.

Vill du läsa mer av någon som är kunnig men har ett sunt förhållningssätt till graviditet så sök på 4healths blogg, där finns en hel del bra.

Lycka till med bebisplanerna!  :wub:

Ja verkligen! Håller med dig. Har kunnat stå på mig innan och "gå min egen väg" när det gäller kosten. Jag själv kan ju känna vad som är bäst för mig men att vara gravid är ju något helt nytt och okänt och det är lätt att ta åt sig för mycket av alla som ska varna, tycka och tänka om vad som är bra för barnet och inte. Försöker tänka på hur många som genom åren sagt till mig att jag äter för mycket fett och för lite kolhydrater, att min kost är rentav livsfarlig för mig osv osv och hur jag varje gång med lätthet struntat i vad de säger. Lite samma sak kanske jag måste göra här, lita på vad jag tror är bra, vad som känns bra och mitt egna sunda förnuft istället för att suga åt mig av alla kommentarer och pekpinnar.

Tack så mycket!  :wub:

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar ut makrillfiléerna ut burken och bara lite tomat hänger med, sen mosar jag filén i majonnäs och kryddar lite gott. Ät på salladsblad tex, eller bara rätt upp och ner. 

 

Om det inte smakar så gott kan du tänka att det är ju nyttigt i alla fall.

Så brukade jag också göra för några år sen. Det var faktiskt helt okej. Så det kommer nog bli det då och då men troligen inte varje dag. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äter fisk max en gång i veckan till middag. Vi är inga fiskfantaster så blir oftast inte mer än så. Makrill/tonfisk på burk ibland. Räk/kräftstjärtsallad. Det är inget jag äter regelbundet och tänker att de dagar jag gör det kanske jag kan skippa tillskott. Men precis som du säger tror jag på ett ökat behov av omega 3 under graviditeten och tänker att jag nog ska ta tillskott under graviditeten. Har köpt denna ​​http://www.pharbioomega3.se/forte 

 

Ja jag jobbar på kontor så är inte så mycket ute i solen. Dessutom blir ju (om allt går som vi hoppas) jag gravid nu till höst och vinter och de månaderna får man ännu mindre sol. 

 

Jag tar PurePharma's D-vitamin efter tips på Kostdoktorns blogg om att den skulle vara bland de bästa. Men det här med K2 var helt nytt för mig. Ska jag alltså ta det som tillskott också? Grönkål varje dag äter jag knappast men mycket mejerier, grönsaker, spenat och så till middagarna. 

 

Folsyra har jag också förstått att det är superviktigt så det började jag som tur är ta redan för över en månad sen. 

 

Om man säger som så.. för fostrets skull så är Folsyra viktigast.. det får du oxå från grönkål!

 

Nu om man inte är Halläining så kanske man inte äter så himla mycket grönkål för den delen, de lär främst äta detta under jul.. grönkålssoppa!

 

Dvs i princip dopp i grytan med grönkål!

 

Det finns färdigstrimlad grönkål att köpa i välsorterade affärer.. jag tröttnade redan efter en påse.. vad är det för fel på Halläningar, som älskar sin grönkålssoppa?

 

När det gäller DHA, viket fostret kräver för att bilda en fungerande hjärna, så tas detta från modern, så det är modern som kan få brist.

 

Sen det där med D3 och K2.. det är som så att antingen bildas K2 iomed att du äter kopiösa mängder grönkål/andra bladgrönsaker som bildar K1 i tarmen.. överskott av K1 i blodet tenderar att ombildas till K2.

 

Tar man D3 så bör man iallafall i litta högre doser och rätt ofta så bör preparatet oxå innehålla K2, iomed att D3 och K2 samverkar.

 

D3 leder till en ökad kalciumomsättning i kroppen, kalcium tas dels upp från tarmen i större utsträckning, det tas från ställen där kalcium är högt och det är till stora delar K2s förtjänst att kalciumet går dit där det behövs mest.. dvs benstomme och tänder!

 

Vid brist på K2 så kan det ansamlas lite var som helst.. tex i muskler eller i blodkärlen väggar!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.