Jump to content

Ägg utan spannmål?

Malin

Recommended Posts

Jag har inget svar på din aktuella fråga. Men om du har problem med ägg så är det oftast äggvitan som är problemet. Prova att bara äta gulan och se om det gör någon skillnad. Så gör man när man återintroducerar ägg när man kört ett autoimmunt protokoll t ex.

Tack för alla svar!

Jag är inte överkänslig mot ägg.

Ju mer "ren" mat jag äter, desto tydligare känner jag när maten på något sätt innehåller "skräp".

Med ren mat avser jag helt oprocessad mat, enbart ekologiska, gröna grönsaker, endast viltkött eller naturbeteskött, och inga mejeriprodukter.

Min kropp mår helt enkelt strålande!

Med skräp menar jag främst tillsatser, bekämpningsmedel och spannmål.

Äter jag mat som innehåller ngn typ av skräp blir jag svullen, orolig i kroppen, får utslag, får humörsvängningar. Jag brukar kalla det att jag får klåda i kroppen :) 

När jag nu har ätit ren mat i flera år har kroppen blivit ytterst finkänslig. Jag känner nu av om ett nötkött kommer från en gräsbetande ko eller om den är uppfödd på spannmål. Ko uppfödd på spannmål ger mig klåda i kroppen, precis som annat skräp och gluten.

Samma händer numer i kroppen då jag äter ägg.

Detta är anledningen till att jag gärna skulle vilja hitta ägg från hönor som ätit "bra" mat :D 

• Like 3

Vet inte riktigt vad som är hönors naturliga föda, men är ganska säker på att en god andel spannmål eller andra frön ingår där. Att småskaligt hålla hönor på exempelvis vetefri utfodring är säkert fullt möjligt, men då tror jag att det är nödvändigt att istället ge dem exempelvis havre eller majs. Kyckling uppfödd på majs finns att få tag på i handeln, så kallad majskyckling. Om dessa däremot ätit enbart majs, låter jag vara osagt. Jag vet inte heller om det saluförs ägg av hönor som ätit majs. Tänker att det i så fall kanske är bättre än vete? Men jag är osäker på vad du menar är "bra" mat för hönor. Ekologiskt är ju såklart en god början, men jag antar att du redan testat det och att det inte räcker. Så tyvärr, lite filosoferande från min sida, men inga konkreta råd.

Enligt wikipedia är detta hönsfåglars naturliga föda: "Gallinaceous birds feed on a variety of plant and animal material, which may include fruits, seeds, leaves, shoots, flowers, tubers, roots, insects, snails, worms, lizards, snakes, small rodents, and eggs."

Bland frön (seeds) kan ju en del vara spannmål, men det tyder på att spannmål inte är/varit viktig föda för höns.

https://en.wikipedia.org/wiki/Galliformes#Food_and_feeding

• Like 6

Där jag köper ägg varje vecka så är hönsen ute från tidig vår till sen höst och äter det naturen ger, gräs,blad, sniglar, mask, vinbär (de är de enda höns som jag sett sitta uppe i vinbärsbuskar faktiskt), men då är äggulan orange i princip.

Vad dom utfodras med vintertid vet jag faktiskt inte, mer än att det är ekologiskt, men jag ska ta reda på det  :)

• Like 3

Enligt wikipedia är detta hönsfåglars naturliga föda: "Gallinaceous birds feed on a variety of plant and animal material, which may include fruits, seeds, leaves, shoots, flowers, tubers, roots, insects, snails, worms, lizards, snakes, small rodents, and eggs."

Bland frön (seeds) kan ju en del vara spannmål, men det tyder på att spannmål inte är/varit viktig föda för höns.

https://en.wikipedia.org/wiki/Galliformes#Food_and_feeding

Underbart! Tack :) 

Där jag köper ägg varje vecka så är hönsen ute från tidig vår till sen höst och äter det naturen ger, gräs,blad, sniglar, mask, vinbär (de är de enda höns som jag sett sitta uppe i vinbärsbuskar faktiskt), men då är äggulan orange i princip.

Vad dom utfodras med vintertid vet jag faktiskt inte, mer än att det är ekologiskt, men jag ska ta reda på det  :)

Får man fråga var du köper din ägg? :rolleyes: 

Får man fråga var du köper din ägg? :rolleyes:

Oj, jag köper mina ägg av en "privat" hönsägare i mellersta norrland, med ca 80 höns. Man kan tyvärr inte hitta dessa i butik  :mellow:

Jag kände mig fruktansvärt rik för drygt ett år sedan när jag fick möjlighet att köpa dessa, och jag känner mig lika rik än idag när jag får hämta dessa fina ägg på fredagarna varje vecka, och jag känner mig faktiskt privilegierad.

• Like 3