jrv Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Lite bakgrund: Jag började äta LCHF för 6 år sedan och har sen dess mått bättre än någonsin. Aldrig varit överviktig men hade några så kallade "extrakilon" som envist hängde kvar men som försvann direkt när jag gick över till LCHF. Huvudanledningen till att jag började äta LCHF var min mage som innan var kaos och nu är lugn och fin. Innan hade jag riktig ballongmage men det är nu ett minne blott. Har planerat att bli gravid nu i höst och har för första gången sen jag började med LCHF börjat noja mig över om jag gör rätt vad gäller kosten. Inte för min egen skull för där är ju mitt välmående kvitto nog men när det gäller att bli gravid och se till att fostret utvecklas bra, mår bra och inte utsätts för några risker så upplever jag att det är mycket svårare att våga köra stenhårt på vad jag tror och känner är bra. Man får ju väldigt mycket råd, pekpinnar och varningar vad gäller t ex kosten under graviditeten. Under dessa 6 år har jag också mött massor av den varan (folk som talat om för mig att jag äter farligt mycket fett och för lite kolhydrater osv) men alltid känt mig trygg i mitt val och vad jag tror på och känner är rätt för mig. Men jag har märkt att jag har svårare att vara lika rakryggad när jag får råd kring kosten under graviditeten just för att det handlar om något mer än bara mitt egna välmående. Jag kommer dock aldrig äta en massa kolhydrater, jag äter grönsaker och det är jag fullt trygg i att jag får i mig mer nyttigheter av än bröd, pasta och ris. Nu till saken... Jag har fått höra av barnmorskor och på forum (ej LCHF-forum dock) att jag äter för ensidigt. Hade jag inte planerat att bli gravid hade jag som sagt inte brytt mig, men nu inför graviditeten tar jag åt mig och oroar mig för att jag bör tänka om nu under de månader jag kommer vara gravid/amma. Har fått mycket kommentarer att jag äter för mycket ägg. Att jag borde variera mig mer. Det stämmer ju, att jag äter mycket ägg och ganska ensidigt men mycket är för att jag, om jag svävar ut för mycket, känner av min gamla "problemmage" och därför håller jag mig gärna till det jag vet att magen är lugn av och jag håller mig mätt och belåten på. Jag undrar vad ni anser om hur jag äter och om ni också tror att jag borde variera mer, ta bort och/eller lägga till något i kosten när jag blir gravid. Såhär äter jag idag: Frukost mån-fre: Omelett på 3 ägg, liten skvätt grädde som jag äter med Bregott på (GODASTE SOM FINNS!) Lunch mån-fre: Ännu en omelett. Middagar: Kött, kyckling eller fisk med någon fet sås och grönsaker som broccoli, blomkål, vitkål, brysselkål, kålrot, sparris, osv osv (älskar alla grönsaker så det blir faktiskt väldigt varierat) Frukost på helger: Äggröra eller äggmuffins, bacon, pålägg, paprika m.m. På helger äter jag oftast bara sen frukost och middag. Det jag har fått höra som jag tagit åt mig av är alltså att jag äter för mycket ägg på vardagarna (6 st). Ibland blir det även ägg till middag (i spenatsoppa, äggpannkakor eller liknande). Har fått rådet att variera åtminstone frukost/lunch på jobbet så jag byter ut en av äggmåltiderna mot något annat. Vad tycker ni? Är jättenyfiken på ERA tankar eftersom jag som sagt bara haft möjlighet att bolla med barnmorska/människor som inte verkar så insatta i LCHF-kosten över huvud taget. Läste på Kostdoktorns blogg att han rekommenderar att man inte äter strikt LCHF under graviditet och det tror jag nog att jag gör(?). Så min tanke är att ersätta omelettfrukosten mot en näve nötter (som jag aldrig äter annars) och typ olika smoothies gjorda på grädde eller kokosgrädde, lime, bär osv. Har ni fler tips? Och så äter jag omelett till lunch bara, så blir mina måltider lite mer varierade i alla fall. Vad säger ni? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post marielusardi Posted September 22, 2016 Popular Post Share Posted September 22, 2016 Fortsätt som du äter. Ägg innehåller massor bra saker, och sen äter du grönsaker till det. Folk har alltid åsikter om hur man äter, mer om man äter bra mat verkar det som. Avundsjuka eller....... Äter du pizza och mc Donalds och dricker cola varje dag har folk mindre bekymmer. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Att äta mat som man älskar, kan säkert räknas in som ensidigt ätande av någon. Man äter ju maten som man gillar själv och inte den som andra tycker man ska äta eller tycker om. Då brukar man få stämpeln att äta ensidigt. Men varför bry sig vad andra tycker ? Anser man själv att man åter ensidigt, behöver man nog ställa sig själv frågan om tanken är ens egen eller om man blivit itutat den ? Jag själv äter ingen mat som jag ogillar. Inte heller äter jag kolhydrater mer än de som är naturliga. Jag har också testat livnära mig två veckor enbart på ölkorv. Jag älskar fortfarande ölkorv ! Åt jag då ensidigt... absolut inte... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Jag instämmer beträffande ägg- mångsidigare näringsinnehåll än i ett ekologiskt ägg finns inte att uppbringa. Undrar just vad man baserar "för många" ägg på. Troligen den gamla kolesterolmyten. Nu behöver ju fostrets hjärna, ryggmärg och vissa andra inre organ kolesterol för sin utveckling, så i stället får man väl beklaga de kolesterolskrämda gravida kvinnor som är "duktiga" och äter fettsnålt. Eftersom du själv mår så bra av ditt kosthåll så borde ju ett människofoster också göra det. En och annan obesprutad frukt ibland är väl inte fel, dock. Det enda jag tänker på som kan behöva ändras är väl att du antagligen ska äta lite mera av allt, men det reglerar förstås din kropp automatiskt Lyckönskningar inför hösten! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Håller med övriga! [emoji4] Om du skulle ätit rostfralla med marmelad och en kopp te varje morgon så skulle ingen ifrågasatt det öht. Lycka till! Skickat från min iPhone med Tapatalk 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 22, 2016 Author Share Posted September 22, 2016 Fortsätt som du äter. Ägg innehåller massor bra saker, och sen äter du grönsaker till det. Folk har alltid åsikter om hur man äter, mer om man äter bra mat verkar det som. Avundsjuka eller....... Äter du pizza och mc Donalds och dricker cola varje dag har folk mindre bekymmer. Väldigt sant! Så har jag också alltid tänkt när jag fått kommentarer. Men nu när man ska bli gravid är det lättare att ta åt sig när någon säger att man inte äter på ett sätt så barnet får allt det behöver osv. "Ensidigt" för min egen skull äter jag gärna men är det bättre för barnet att jag får in mer än "bara" ägg och bregott två av tre måltider fem dagar i veckan så gör jag såklart det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 22, 2016 Author Share Posted September 22, 2016 Att äta mat som man älskar, kan säkert räknas in som ensidigt ätande av någon. Man äter ju maten som man gillar själv och inte den som andra tycker man ska äta eller tycker om. Då brukar man få stämpeln att äta ensidigt. Men varför bry sig vad andra tycker ? Anser man själv att man åter ensidigt, behöver man nog ställa sig själv frågan om tanken är ens egen eller om man blivit itutat den ? Jag själv äter ingen mat som jag ogillar. Inte heller äter jag kolhydrater mer än de som är naturliga. Jag har också testat livnära mig två veckor enbart på ölkorv. Jag älskar fortfarande ölkorv ! Åt jag då ensidigt... absolut inte... Ja det är helt sant! Skönt att få det perspektivet. När jag sa till barnmorskan i telefonen att jag äter 6 ägg om dagen (vilket i mina öron inte alls låter mycket) så fick jag ett gapskratt örat. "Aldrig hört någon som äter så mycket ägg. Man ska äta med måtta, inget är bra om man äter för mycket av det. Hur ska du få plats med andra näringsrika livsmedel om du äter så mycket ägg?". Som sagt, det vore superenkelt för mig att äta "ensidigt" och det jag älskar men om jag missunnar barnet i magen något så är jag såklart beredd att variera mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 22, 2016 Author Share Posted September 22, 2016 Jag instämmer beträffande ägg- mångsidigare näringsinnehåll än i ett ekologiskt ägg finns inte att uppbringa. Undrar just vad man baserar "för många" ägg på. Troligen den gamla kolesterolmyten. Nu behöver ju fostrets hjärna, ryggmärg och vissa andra inre organ kolesterol för sin utveckling, så i stället får man väl beklaga de kolesterolskrämda gravida kvinnor som är "duktiga" och äter fettsnålt. Eftersom du själv mår så bra av ditt kosthåll så borde ju ett människofoster också göra det. En och annan obesprutad frukt ibland är väl inte fel, dock. Det enda jag tänker på som kan behöva ändras är väl att du antagligen ska äta lite mera av allt, men det reglerar förstås din kropp automatiskt Lyckönskningar inför hösten! Åh, det är det jag har i bakhuvudet hela tiden, att ägg är så himla bra! Barnmorskan frågade mig hur jag ska få plats med andra livsmedel när jag äter så mycket ägg och min sambo som annars är väldigt stöttande i min kosthållning sa också att jag kanske borde variera mig lite mer just under graviditeten. Så det blev fröet till tanken att jag kanske skulle byta ut en av äggmåltiderna till något annat. Idag åt jag en näve nötter och en smoothie gjord på grädde, lime, hallon och färskost till frukost. Var gott men mådde inte alls lika bra efteråt som efter omeletten. Om det kvittar om jag hade ätit en äggmåltid eller det jag åt näringsmässigt så väljer jag gärna att äta ägg i fortsättningen. Tack snälla för ditt svar! Befriande att läsa och tack för lyckoönskningarna 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 22, 2016 Author Share Posted September 22, 2016 Håller med övriga! [emoji4] Om du skulle ätit rostfralla med marmelad och en kopp te varje morgon så skulle ingen ifrågasatt det öht. Lycka till! Skickat från min iPhone med Tapatalk Tack! Skönt med detta perspektivet. Brukar ju kunna se det så annars men det är just att bli gravid som gör mig orolig för att inte få i mig allt som barnet behöver. Mitt egna välmående har jag ju som kvitto på att jag äter rätt för mig, men om jag äter rätt för ett foster är ju så svårt att veta. Men ja, det finns ju värre saker än ägg att äta som andra äter både till frukost och lunch (socker i mängder t ex).... Tack snälla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 "Hur ska du få plats med andra näringsrika livsmedel om du äter så mycket ägg?". Är det sant?? Sa hon det? Kan hon nämna ETT enda livsmedel som har fler näringsämnen per 100 g än ägg? Om jag slår upp ägg på t ex matkalkylen får jag fram det här: Totalt 12 näringsämnen av 19 i ägg ekologiskt rått uppnår minst en tiondel av rekommenderat dagligt intag (RDI), vilket indikerar en ganska hög näringstäthet, och produkten visar sig även vara mycket näringsrik när alla ämnen räknas samman. Det lustiga är, om man i matkalkyl gör en lista över de mest näringsrika livsmedlen kommer som etta detta: Måltidsersättning chokladsmak pulver Nutrilett Intensiv Två är vetediet, näringsberikad.... Hahaha, det är inte sant, va? fråga henne om hon tycker du ska äta detta istället! (Jag undrar hur människan som art har kunnat överleva utan att ha tillgång till Nutrilettes måltidsersättning för 65 miljoner år sen....ägg har säkert funnits då däremot...och vi har överlevt ÄNDÅ!) Men ok, lever ligger näst högst om man sållar bort alla näringsberikade halvfabrikat, sen kommer ägg.... Så kanske du kan äta lever någon gång i veckan? ;-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted September 22, 2016 Popular Post Share Posted September 22, 2016 Något förenklat, så tror jag att om man själv mår bra, och även mår bra av det man äter, då mår barnet också bra 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 22, 2016 Author Share Posted September 22, 2016 Något förenklat, så tror jag att om man själv mår bra, och även mår bra av det man äter, då mår barnet också bra Ja, det kanske inte behöver vara krångligare än så 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Frågan är snarare vad de tycker att du ska byta ut omeletterna mot... Det ska nog till väldigt mycket mer ensidig kost än den du håller för att ge några brister i förhållande till den sk normalkosten. Om du mår toppen på den kost du har nu finns det väl ingen anledning att tro att du helt plötsligt skulle må dåligt av den. Inget av det du äter är märkt med Varning! Bör ej konsumeras av gravida, ammande eller barn under 3 år. Som vissa margariner t ex... Skulle du under en graviditet plötsligt må illa får du hantera det då. Det gäller för övrigt även de som äter "normalkost". Enligt Michael Fox (obstetriker) som Kostdoktorn gjort intervju med, mår de han behandlad för infertilitet med LCHF/lowcarb mer sällan illa än övriga. Glöm inte att sjukvården generellt är dåligt pålästa i ämnet nutrition. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 22, 2016 Author Share Posted September 22, 2016 "Hur ska du få plats med andra näringsrika livsmedel om du äter så mycket ägg?". Är det sant?? Sa hon det? Kan hon nämna ETT enda livsmedel som har fler näringsämnen per 100 g än ägg? Om jag slår upp ägg på t ex matkalkylen får jag fram det här: Totalt 12 näringsämnen av 19 i ägg ekologiskt rått uppnår minst en tiondel av rekommenderat dagligt intag (RDI), vilket indikerar en ganska hög näringstäthet, och produkten visar sig även vara mycket näringsrik när alla ämnen räknas samman. Det lustiga är, om man i matkalkyl gör en lista över de mest näringsrika livsmedlen kommer som etta detta: Måltidsersättning chokladsmak pulver Nutrilett Intensiv Två är vetediet, näringsberikad.... Hahaha, det är inte sant, va? fråga henne om hon tycker du ska äta detta istället! (Jag undrar hur människan som art har kunnat överleva utan att ha tillgång till Nutrilettes måltidsersättning för 65 miljoner år sen....ägg har säkert funnits då däremot...och vi har överlevt ÄNDÅ!) Men ok, lever ligger näst högst om man sållar bort alla näringsberikade halvfabrikat, sen kommer ägg.... Så kanske du kan äta lever någon gång i veckan? ;-) Ja visst är det galet?! Har alltid haft så himla lätt att ignorera såna korkade uttalanden men har lite svårare att göra det när det gäller graviditeten. Därför är det SÅ skönt att få all denna respons från er! Haha uppfriskande reaktion från dig Ja men precis, hur kan det vara dåligt att äta mycket av ett sånt fantastiskt livsmedel? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Instämmer med övriga. Sen tycker jag inte att du äter så särskilt ensidigt. Jag ser inget du borde ändra på. Kan undra hur dom som äter "vanlig" kost äter? Jag kanske har läst dåligt, men om du inte redan äter ekologiskt och kravodlat så är det i så fall det enda du kan ändra på om du har en ekonomi som tillåter det förstås. Äggen i första hand då eftersom du äter mycket av dom. Ja, enligt barnmorskan då. Inte enligt mej 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Ah, de menar förstås den här jätte, jätte ensidiga maten , klarar man kolhydraten och gillar tycker jag man kan lägga till rotfrukter. Men ser man till denna bild blir barnmorskornas diskussionen absurd. Det man kan invända emot, enligt rek från Livsmedelsverket,är en del av ostarna men det kan man stå ut med i nio månader. Tror för övrigt allt med på din egen lista? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Summan av kardemumman tycks vara att jrv lugnt kan fortsätta att äta som vanligt, men med tillägg av någon rotfrukt, någon frukt och lever en gång i veckan. Det låter väl som en hyfsad strategi för graviditeten? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Livsmedelsverket om ägg. http://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/kommentarer/agg-ar-inte-farligt/ Ägg är inte farliga. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Det krävs en del uppdateringar för vissa inom vården tror jag 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 23, 2016 Author Share Posted September 23, 2016 Instämmer med övriga. Sen tycker jag inte att du äter så särskilt ensidigt. Jag ser inget du borde ändra på. Kan undra hur dom som äter "vanlig" kost äter? Jag kanske har läst dåligt, men om du inte redan äter ekologiskt och kravodlat så är det i så fall det enda du kan ändra på om du har en ekonomi som tillåter det förstås. Äggen i första hand då eftersom du äter mycket av dom. Ja, enligt barnmorskan då. Inte enligt mej Ja det är det perspektivet jag verkligen fått här, att de som äter "vanlig" kost äter ensidigt de med men sådant som är accepterat att äta, inget som någon höjer ögonbrynen för som de gör på jobbet när jag lagar mina omeletter två gånger om dagen hela veckan. Äter ekologiska ägg och använder ekologisk grädde 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 23, 2016 Author Share Posted September 23, 2016 Det känns jätteskönt nu när jag fått så mycket respons. Känner mig för egen del trygg i att fortsätta äta som jag gör och mår bäst av att göra. MEN... Man är två om en graviditet och ett barn och det är såklart viktigt för mig att även min sambo känner sig trygg med valet av kosthållning under graviditeten, så att han också kan känna sig lugn att jag äter på bästa sätt för barnets utveckling och välmående. Han har alltid stöttat mig i min kosthållning och äter själv lågkolhydratkost, dock inte lika strikt som jag. Jag har bollat mycket med honom innan jag vände mig till er, förmedlat alla råd jag fått från olika håll, och han har instämt i att det nog är bra om jag försöker äta lite mer varierat under graviditeten. Han tror att det vore bra om jag skippade en av äggmåltiderna och får in lite annat nyttigt som bär, frön, nötter, avokado m.m. Han har också hakat upp sig på något jag läste på Kostdoktorns blogg ang. LCHF vid graviditet: "Jag brukar dock rekommendera gravida, ammande och barn en lite mindre strikt variant (lite mer långsamma kolhydrater) tills det är bättre utforskat. För säkerhets skull" Så han tror fortfarande, hur nyttigt ägg än är, att jag borde byta ut en av äggmåltiderna mot något annat näringsrikt för att inte bara få nyttigheterna från ägg utan även sånt som finns i andra bra livsmedel plus att det blir en mindre strikt variant med lite mer kolhydrater som jag alltså läst att Kostdoktorn rekommenderade. Så, för att kunna lugna min sambo och välja min kost under graviditeten med gott samvete behöver jag lite hjälp med dessa frågeställningar... 1) Är det inte så, att ägg är så näringsrikt och bra att det inte finns någon anledning att byta ut en av mina två dagliga omeletter till något annat så som fröknäcke, nötter, bär etc.? Är det inte så, att jag får tillräckligt med näring av alla äggen plus då varierade middagar med mycket grönt? 2) Vad säger ni om Kostdoktorns rekommendation att äta mindre strikt under graviditet? Bör jag oavsett hur jag gör med mina omeletter lägga till mer bär, frön, nötter, rotfrukter osv. i kosten även om jag helt klart mår bättre i kroppen av att äta strikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Jag hade absolut valt att äta med stor variation av grönsaker och annat i din situation. Tidigare har jag loggat min mat i matkalkyls kostverktyg. Då kunde jag se vilken mängd av vitaminer och mineraler och annat min kost innehöll. Det blev stor skillnad på bredden av näringsinnehåll när jag tog med många olika grönsaker, köttsorter, fisksorter och fetter i kosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Ägg innehåller ju allt du kan tänka dej utom C-vitamin, så om du äter lite paprika till omeletten skulle väl det räcka. Jag kan inte tänka mej att en rotfrukt skulle kunna uppväga det... Det är visserligen 100 år sen och kostråd såg väldigt annorlunda ut då, men bägge mina ungar blev helt friska genom att jag bara åt kokt kött, kokt fisk och kokt potatis med en multivitamintablett till i 8 månader (fuskade jag så var det akuten nästa). Naturligtvis ska man äta så hälsosamt man kan, men det är ingen katastrof om det inte blir 100% perfekt åt alla håll. Barnen tar det de behöver så det är du själv som blir utan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 jrv: Vad sägs om att kompromissa och låta en av omeletterna bli "bondomelett", dvs blanda i lite av det där folk i din omgivning tjatar om (i all välmening) i själva omeletten? Lite tonfisk i vatten från en burk, lite gröna ärter, rivna morötter, hackade nötter, eller lite rester från en av dina middagar? Men ta lika många ägg som vanligt, annars får du ju en sämre näringstillförsel än tidigare. Och så ditt älskade Bregott ovanpå, förstås. Fast själv föredrar jag vanligt smör för att slippa rapsoljan. Oliv- eller kokosolja måste det vara för min del. (Hyvlar man smör med osthyvel direkt från ett kylskåpskallt paket, funkar vanligt smör utmärkt.) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Visserligen är ni 2 om graviditeten, men det är ändå din kropp det handlar om rent fysiskt. Jag tycker nog att du har sista ordet när det kommer till kosten. Ät det du mår bäst av. Fortsätt med äggen. Och variera med grönsakerna. För som sagt så äter du med stor sannolikhet bättre än dom flesta i din situation. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 23, 2016 Author Share Posted September 23, 2016 Jag hade absolut valt att äta med stor variation av grönsaker och annat i din situation. Tidigare har jag loggat min mat i matkalkyls kostverktyg. Då kunde jag se vilken mängd av vitaminer och mineraler och annat min kost innehöll. Det blev stor skillnad på bredden av näringsinnehåll när jag tog med många olika grönsaker, köttsorter, fisksorter och fetter i kosten. Jag varierar mycket grönsaker av alla dess slag till middagarna. Älskar grönsaker Frukost och lunch däremot blir mer ensidigt i nuläget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 23, 2016 Author Share Posted September 23, 2016 Ägg innehåller ju allt du kan tänka dej utom C-vitamin, så om du äter lite paprika till omeletten skulle väl det räcka. Jag kan inte tänka mej att en rotfrukt skulle kunna uppväga det... Det är visserligen 100 år sen och kostråd såg väldigt annorlunda ut då, men bägge mina ungar blev helt friska genom att jag bara åt kokt kött, kokt fisk och kokt potatis med en multivitamintablett till i 8 månader (fuskade jag så var det akuten nästa). Naturligtvis ska man äta så hälsosamt man kan, men det är ingen katastrof om det inte blir 100% perfekt åt alla håll. Barnen tar det de behöver så det är du själv som blir utan. Nej precis, det har du rätt i. Det går inte att få det 100 % perfekt åt alla håll. Skön kommentar som jag behöver höra ibland! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 23, 2016 Author Share Posted September 23, 2016 jrv: Vad sägs om att kompromissa och låta en av omeletterna bli "bondomelett", dvs blanda i lite av det där folk i din omgivning tjatar om (i all välmening) i själva omeletten? Lite tonfisk i vatten från en burk, lite gröna ärter, rivna morötter, hackade nötter, eller lite rester från en av dina middagar? Men ta lika många ägg som vanligt, annars får du ju en sämre näringstillförsel än tidigare. Och så ditt älskade Bregott ovanpå, förstås. Fast själv föredrar jag vanligt smör för att slippa rapsoljan. Oliv- eller kokosolja måste det vara för min del. (Hyvlar man smör direkt från ett kylskåpskallt paket med osthyvel, funkar vanligt smör utmärkt.) Absolut det kan jag göra. Bara det att på jobbet är det skönt att hålla det så enkelt som möjligt. Att ha kylen full av ägg, grädde och smör och inte behöva tänka så mycket är skönt Men jag gillar tanken på att inte skippa omeletterna, att det är bra att jag fortsätter med dem för att få samma näringstillförsel som idag. Och då kunna lägga till nåt litet ibland om jag känner för det. Man kanske inte måste välja antingen eller, utan kan kombinera 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 23, 2016 Author Share Posted September 23, 2016 Visserligen är ni 2 om graviditeten, men det är ändå din kropp det handlar om rent fysiskt. Jag tycker nog att du har sista ordet när det kommer till kosten. Ät det du mår bäst av. Fortsätt med äggen. Och variera med grönsakerna. För som sagt så äter du med stor sannolikhet bättre än dom flesta i din situation. Tack för svaret. Absolut! Det är verkligen sant, istället för att haka upp mig på detta kanske jag kan se det positiva i att jag t ex. inte kommer stoppa i mig en massa socker under graviditeten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Kanske det funkar på sambon att påpeka allt onyttigt som du INTE äter . 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 23, 2016 Author Share Posted September 23, 2016 Kanske det funkar på sambon att påpeka allt onyttigt som du INTE äter . Haha ja jag får nog göra det 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Jobbigt med en omgivning som har synpunkter på allt, barn har fötts under tuffare omständigheter än våra svenska och det har gått bra. Själv kräktes jag som en hund i 8 månader, fick inte behålla någon mat och hade svårt att äta, allt smakade konstigt. Födde trots detta en stor och frisk flicka, som idag är en helt underbar och högintelligent 30-åring Tror jag läst någonstans att fostret tar vad det behöver, kanske Syster kan bekräfta? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Jag varierar mycket grönsaker av alla dess slag till middagarna. Älskar grönsaker Frukost och lunch däremot blir mer ensidigt i nuläget. Låter bra tycker jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Något mer näringsrikt än ägg är väl svårt att hitta? Dessutom vet en barnmorska ingenting om kost och hälsa annat än om hon har ett eget intresse i frågan. Alla mäniskor har åsikter dock. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 23, 2016 Author Share Posted September 23, 2016 Jobbigt med en omgivning som har synpunkter på allt, barn har fötts under tuffare omständigheter än våra svenska och det har gått bra. Själv kräktes jag som en hund i 8 månader, fick inte behålla någon mat och hade svårt att äta, allt smakade konstigt. Födde trots detta en stor och frisk flicka, som idag är en helt underbar och högintelligent 30-åring Tror jag läst någonstans att fostret tar vad det behöver, kanske Syster kan bekräfta? Sant! Låter jobbigt men fint att det blev bra ändå! Tack för ditt inlägg 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 23, 2016 Author Share Posted September 23, 2016 Något mer näringsrikt än ägg är väl svårt att hitta? Dessutom vet en barnmorska ingenting om kost och hälsa annat än om hon har ett eget intresse i frågan. Alla mäniskor har åsikter dock. Lycka till! Ja jag har börjat förstå det. Känns skönt. Mina älskade ägg! Tack snälla! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Jobbigt med en omgivning som har synpunkter på allt, barn har fötts under tuffare omständigheter än våra svenska och det har gått bra. Själv kräktes jag som en hund i 8 månader, fick inte behålla någon mat och hade svårt att äta, allt smakade konstigt. Födde trots detta en stor och frisk flicka, som idag är en helt underbar och högintelligent 30-åring Tror jag läst någonstans att fostret tar vad det behöver, kanske Syster kan bekräfta? Nja, jag vet inte om jag är den bästa här att uttala mig om det, då graviditet och förlossning är bland det sämsta jag kan, tror jag, plus en hel del andra grejer. När jag gick min sjuksköterskeutbildning för typ väldigt många år sedan, så ville de flesta vidareutbilda sig till barnmorskor, det var aldrig något som lockade mig Men jag kan väl säga så, att om mamman är undernärd, och då VERKLIGEN undernärd under graviditeten, så påverkar det barnet väldigt negativt, och föds oftast underviktigt. Oftast så är det då proteiner mamman lidit brist på. Men det scenariot är nog väldigt osannolikt i Sverige, och något man ser framförallt i U-länder som lever under extrem fattigdom Någon som vet mer får mer än gärna fylla på här . . . 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 Livsmedelsverket om ägg. http://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/kommentarer/agg-ar-inte-farligt/ Ägg är inte farliga. Det fanns ju en tid då det var höga halter av kvicksilver i hönsägg- även de svenska- eftersom man "betade" utsädet med kvicksilverhaltiga ämnen, och det blev rester kvar i spannmålen som hönsen sedan utfodrades med. Då rekommenderades man att äta högst ett ägg i veckan. Fast då fanns det ju i alla fall en rimlig anledning. Det gör det inte längre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MattiasK Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Visst är det svårt att hitta något mer näringsrikt än ägg, men det betyder inte att ägg innehåller ALLA näringsämnen. Rotfrukter i sig brukar kanske inte ha samma näringstäthet som animalier, men de har istället en enorm bredd, lite av allt.Om du är orolig så tycker jag som Inez säger att du kan göra "bondomelett" och slänga i lite potatis/morot/palsternacka/kålrot/rödbeta/rotselleri. Du kan förkoka alla dessa rotfrukter och ha kallt i kylskåpet, så det blir enkelt att tillaga. Mängden får du experimentera med för att se vad du och din mage klarar av, men det behöver ju inte vara några drastiska mängder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonna Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Vad spännande att du planerar att bli gravid. Det mesta kanske är sagt men jag tycker du verkar ha ett grymt balanserat matupplägg. Du kan ju alltid variera lunchen (mer som middagen) om du vill...men näringsmässigt verkar dte egentligen inte behövas. kanske lägga till lite extra röd paprika för C-vitaminer och eventuellt fundera på tillskott av folsyra (bla Anna Sparre diskuterar detta i sin pod 4health). Annars tycker jag att du ska tänka kvalitet. Ekologiskt, naturbetat etc. Stort lycka till med graviditeten. Kram! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts