jrv Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Har skrivit några inlägg om LCHF och graviditet då jag förhoppningsvis har en graviditet att se fram mot nu till hösten. Har verkligen fått massa bra respons från er som jag är supertacksam för. Önskar nu lite respons kring denna artikel: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/omega-3-tillskott-ger-okad-risk-for-allergi/ Jag har börjat ta Omega 3-tillskott (en variant rekommenderad för gravida, Pharbio Omega 3 Forte) då jag inte äter fisk regelbundet, kanske någon gång i månaden bara. Sammantaget har jag fått intrycket när jag läst runt att Omega 3 är viktigt för fostret och behovet större under graviditet. Men så kom jag över denna artikel som menar att tillskott av Omega 3 under graviditeten ger ökad risk för allergi hos barnet. På Kostdoktorns sida om Omega 3 verkar det som att en del studier visar på motsatsen - "En genomgång av alla studier på området visar exempelvis att tillskott av omega 3 till mamman under graviditet verkar ge minskad tendens till allergiska besvär av olika slag, bland annat eksem, hos barnet." Vad ska man tro på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Rent biokemiskt borde det minska risken för allergi om det för något. Hur som helst är det viktigt för hjärnans utveckling hos barnet så man vill absolut inte ligga lågt på det. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Menna igen, tillskott är av ondo och riktig mat av godo.. det är lixom det första du skall tänka på, ens innan du ser glimten i ögonvrån från din partner! Färsk fisk äter man minst två gånger i veckan.. varav minst en av dessa är fet fisk! Alternativet är att äta gräsbetat kött samt ekologiska grönsaker 6 dar i veckan samt endast fet vildfångad fisk från Atlanten bara en dag! Nämen du förstår kanske resonemanget.. när du väl blir mor så kommer du att tvinga dina barn och din partner att äta vildfångad färsk fisk två dar i veckan? För jag har lixom svårt att se att du som mor kommer att ge dem tillskott av okändt ursprung? Från det ena till det andra, innan vi förlorar oss i biokemin, varför inte börja på den nya barnhälsosamma delen direkt.. jo jag vet, blir ett himla jobb och så bör man helst ha docktorerat i näringslära för att handla mat! Grejen är väl snarare att det finns att köpa hur mycket junkfood som helst i våra affärer.. troligen så räcker det att lära sig att manövrera runt alla röda prislappar och hälsopåståenden, för att undvika bristproblem? Fostret behöver främst DHA för att bilda en fungerande hjärna.. i värsta fall tas dessa från modern! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts