Gå till innehåll

Är kaseinet i ost från gräsbeteskor annorlunda?

Recommended Posts

Hej!

Jag har märkt att min mage reagerar dåligt på komjölksost men att den klarar getost. Eftersom magen inte reagerar så mycket på andra mjölkprodukter misstänker jag att det är just kaseinet jag reagerar på. Vet att kaseinet i getmjölk nämligen skiljer sig från kaseinet i komjölk, Men nu har jag hittat ostar från kor som bara betar gräs (och får örter och bra grejer på vintern också, alltså helt spannmålsfritt!) och undrar om kaseinet i deras mjölk/ost också är annorluna än det kasein som finns i mjölk från kor som matats med spannmål och kraftfoder? Jag har nämligen för mig att det är just spannmålet/kraftfodret som gjort att kaseinet i mjölk har förändrats genom åren? Till en sort som fler reagerar negativt på.

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte sett eller läst att det skulle vara. Däremot finns det två sorters kasein, A1 och A2. A2 anses vara den ursprungliga och A1 ha uppstått genom en mutation. A2 finns i mänsklig modersmjölk, getmjölk, fårmjölk, kamelmjölk, asiatiskkomjölk, afrikanskkomjölk osv. A1 och A2 ung. 50/50 finns i komjölken i framförallt norra europa, nord amerika, nya zeeland och australien, här har vi avlat på den muterade kossan. A1 ger bla upphov till en opioid peptid BCM7 som man tror är upphov till mängder av problem hos människan.

Det är ett jättespännande område och jag rekommenderar varmt fördjupning.

I Australien och Nya Zeeland pågår sedan ett antal år en stor het debatt kring farligheten med A1, och det finns en hel del forskning som börjar komma fram. Prof Keith Woodford har en föreläsning på youtube och har skrivit boken Devil in the Milk.

https://m.youtube.com/watch?v=5LsWDdbqVqw

• Gilla 7
Länk till inlägg

Det har jag inte sett eller läst att det skulle vara. Däremot finns det två sorters kasein, A1 och A2. A2 anses vara den ursprungliga och A1 ha uppstått genom en mutation. A2 finns i mänsklig modersmjölk, getmjölk, fårmjölk, kamelmjölk, asiatiskkomjölk, afrikanskkomjölk osv. A1 och A2 ung. 50/50 finns i komjölken i framförallt norra europa, nord amerika, nya zeeland och australien, här har vi avlat på den muterade kossan. A1 ger bla upphov till en opioid peptid BCM7 som man tror är upphov till mängder av problem hos människan.

Det är ett jättespännande område och jag rekommenderar varmt fördjupning.

I Australien och Nya Zeeland pågår sedan ett antal år en stor het debatt kring farligheten med A1, och det finns en hel del forskning som börjar komma fram. Prof Keith Woodford har en föreläsning på youtube och har skrivit boken Devil in the Milk.

https://m.youtube.com/watch?v=5LsWDdbqVqw

Tack!

Så även om korna är 100% gräsbetande så har de ändå kasein av typ A1?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag har inte läst nåt om att fodret skulle spela nån roll vad gäller detta. Men kankske var det foder som en gång för länge sedan ledde till mutationen, vem vet.

Jag har frågat våra stora och några mindre mejerier och de flesta har ingen aning men nåt mejeri följer frågan och är medvetna om forskningen. De säger att svensk mjölk håller hälften av varje, och professorn säger att det är det mest sannolika.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hej!

Jag har märkt att min mage reagerar dåligt på komjölksost men att den klarar getost. Eftersom magen inte reagerar så mycket på andra mjölkprodukter misstänker jag att det är just kaseinet jag reagerar på. Vet att kaseinet i getmjölk nämligen skiljer sig från kaseinet i komjölk, Men nu har jag hittat ostar från kor som bara betar gräs (och får örter och bra grejer på vintern också, alltså helt spannmålsfritt!) och undrar om kaseinet i deras mjölk/ost också är annorluna än det kasein som finns i mjölk från kor som matats med spannmål och kraftfoder? Jag har nämligen för mig att det är just spannmålet/kraftfodret som gjort att kaseinet i mjölk har förändrats genom åren? Till en sort som fler reagerar negativt på.

Grejen som du redan läst skillnad mellan olika Kasein, moderna högproducerande kor har utvecklat andra kaseiner än den ursprungliga!

Den andra grejen är att det kanske inte just är kaseinsorten som är problem i ditt fall.. fortsätt testa olika sorters ost från olika tillverkare.

En tredje grej som skiljer är just uppfödningen av olika djur.. getter o får brukar för det mesta få och kan leva på dåliga utmarker.. dvs de får sällan kraftfoder och annat skit.

Det kan tänkas att uppfödning av fjällkor löper enligt litta samma premisser?

Dvs för det mesta så handlar det om olika perifera jordbrukare/bönder som lever i avfolkningsbyggd, de har tillgång till rätt stora arealer som regel.. där det knappast lönar sig att odla något för avsalu!

Då kan det löna sig bättre att utnyttja de komperativa förutsättningarna optimalt och framställa specialprodukter.. tex getost/fårost/ost från fjällkor!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Grejen som du redan läst skillnad mellan olika Kasein, moderna högproducerande kor har utvecklat andra kaseiner än den ursprungliga!

Den andra grejen är att det kanske inte just är kaseinsorten som är problem i ditt fall.. fortsätt testa olika sorters ost från olika tillverkare.

En tredje grej som skiljer är just uppfödningen av olika djur.. getter o får brukar för det mesta få och kan leva på dåliga utmarker.. dvs de får sällan kraftfoder och annat skit.

Det kan tänkas att uppfödning av fjällkor löper enligt litta samma premisser?

Dvs för det mesta så handlar det om olika perifera jordbrukare/bönder som lever i avfolkningsbyggd, de har tillgång till rätt stora arealer som regel.. där det knappast lönar sig att odla något för avsalu!

Då kan det löna sig bättre att utnyttja de komperativa förutsättningarna optimalt och framställa specialprodukter.. tex getost/fårost/ost från fjällkor!

Testade nu ost från 100% gräsbetande kor och magen reagerade inte! Så det kanske inte alls är kaseinet jag reagerar på =D. Åt visserligen bara litegrand, vågade inte äta för mycket utifall jag skulle reagera. Läskigt att testa saker när man har känslig mage!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Testade nu ost från 100% gräsbetande kor och magen reagerade inte! Så det kanske inte alls är kaseinet jag reagerar på =D. Åt visserligen bara litegrand, vågade inte äta för mycket utifall jag skulle reagera. Läskigt att testa saker när man har känslig mage!

Om man säger som så.. mjölkproteinallergi brukar yppa sig genom betydligt fler symptom än dålig mage.. det är en allergisk reaktion!

Då brukar man bli rejält sjuk!

Oandrasidan.. allergiska reaktioner brukar handla om hur mycket allergener man tillför.. innan bägaren rinner över.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Finns nog en hel del aspekter från produktionen och lagringen som kan spela in: foder, hygien, lagerhållning/transport (tid/temperatur/hygien), pastörisering, homogenisering, lagring. Och såklart kaseintypfördelning. Kanske även antibiotikaanvändning?

Är man histaminkänslig så kan färskare och mer "hygienisk" produkt vara lämpligare. Men man bör också försöka gå till botten med det "verkliga" problemet och få igång en normal histaminhantering i kroppen.

Ohomogeniserad produkt är alltid att föredra oavsett vilket problem man har. Men i synnerhet viktig om man har genomsläpplig tarm.

Opastöriserad produkt är nog egentligen att föredra i de flesta fall, förutsatt god hygien. Men man ska nog prova försiktigt och låta kroppen vänja sig.

Lagrad/syrad/jäst produkt är att föredra för den laktoskänslige.

Kraftfoderframställda produkter är nog alltid sämre för de får sämre kvot mellan omega 3 och 6, och ofta även sämre näringsinnehåll i övrigt gissar jag. Och kraftfoder skulle mycket väl kunna innehålla mögel, mögelmedel och andra kemikalier.

Jag tror också det är bäst att djuren får vistas utomhus så mycket som möjligt för sol, frisk luft, färskt friskt foder, utrymme, rörelse och trivsel så att de mår bra utan mediciner, kemikalier, lidande och stress.

Ps. Jag tror inte fodret spelar roll för kaseintypen, har i alla fall aldrig läst eller hört något om det.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Kaseintypen är genetiskt bestämd hos djuret. Precis som med gluten har industrin "råkat" avla fram den sämsta typen. Det har att göra med de "sensory" tester de kör där man mäter objektivta (fysiologiska) och subjektivt (psykologisk) responsen från livsmedel med ambitionen att skapa något som är så beroendeframkallande som möjligt så vi köper mer. Den biokemiska konsekvensen av detta, dvs framavlat och till viss del genmanipulerat protein som läcker ut i blodomloppet och triggar opioidreseptorerna, hade man nog inte koll på när denna "förädling" startade för mer än ett halvt sekel sedan.

Om man inte äter gluten verkar man dock tåla Kasein bättre. Har sett flera som blivit av med kraftig mjölkallergi då de slutat med gluten.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Om man inte äter gluten verkar man dock tåla Kasein bättre. Har sett flera som blivit av med kraftig mjölkallergi då de slutat med gluten.

Intressant. Då pratar vi alltså den mjölkproteinallergi som icke-skandinavier tenderar drabbas av? Har vänner som härstammar från Tyskland som reagerar mycket starkt på mjölkprotein, har varit så pass illa att de blivit inlagda och i princip nästan strukit med.

• Gilla 2
Länk till inlägg

En koppling mellan reaktion på mjölkprotein och vana att äta gluten är läckande tarm (av glutenet). En annan är att immunförsvaret redan är triggat av glutenet.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Intressant. Då pratar vi alltså den mjölkproteinallergi som icke-skandinavier tenderar drabbas av? Har vänner som härstammar från Tyskland som reagerar mycket starkt på mjölkprotein, har varit så pass illa att de blivit inlagda och i princip nästan strukit med.

Finns det verkligen olika.. jag tvivlar faktiskt på detta.. däremot så skiljer det med laktostollerans mellan olika befolkningar!

För det första.. mjölkproteinallergi är en ren allergisk reaktion.. man blir som regel jävligt sjuk.. jämför nötallergi.. andra matallergier!

Tex laktosintollerant är något helt annat.. drabbar cirka 80-90% av världens vuxna befolkning.. varav jag är en av dem, det yppar sig främst som buksmärtor/kolik.. gör ont men är övergående!

• Gilla 1
Länk till inlägg