Provsvar 2013

Darwinia
 Share

Recommended Posts

Hej vet ej om detta är riktigt rätt forum men jag vet inte riktigt vart jag skall vända mig.

Under en tid 2013 sökte jag om hjälp från läkarna pga att jag var väldigt orkeslös, trött jämt blev väldigt dålig på att lyssna. Dålig sexlust började få lite ont i leder. Jag tog massa tester och jag såg sedan att mina testosteron nivåer låg på 8,7mmol jag poängtera detta till läkare och fråga om inte det är lite lågt och att jag ville Kolla upp det lite mer men hon sa rakt av att dom låg på helt Normal nivåer. Jag var då 23år nu 26. Ja gick dit ett par gånger utan lyckat resultat av att vidare gå något djupare in på mina symptom. känner idag av samma symptom kanske snäppet värre samt mycket ondare i lederna. Jag har alltid varit fysiskt aktiv och ätit bra mat. Bifogar bild på mina resultat 2013 och skall försöka få samma tester igen idag. Någon som kanske vet något bra sätt att gå till väga? Och någon som kanske ser något i mina resultat som ej vårdcentralen gjort?

post-11519-0-23714900-1474750220_thumb.jpg

post-11519-0-25196300-1474750281_thumb.jpg

Välkommen till forumet!  :)

Hur definierar du "bra mat"? När jag hade ont i kroppen hittade jag tre saker att prova; Utesluta socker/mjöl/stärkelse, minska mängden rött kött till förmån för fisk och fågel, balansera upp omega3-omega6. Jag tyckte att jag åt bra mat men åt nästan dagligen stora mängder pasta, bröd och ris. Där och då var det inte socker enligt mitt sätt att se det. Jag bestämde mig för att fortsätta med kött även om det var det jag skulle haft minst svårt att utesluta och idag är jag glad för det eftersom resultatet blev så bra. 

Omega3-omega6-balansen kan vara bra att se över. Ofta äter vi för mycket omega6 i förhållande till omega3. Omega3, helst fettsyran EPA, behövs för att bygga upp oss och reparerar skador medan omega6 agerar vid katastrofer och bryr sig inte om att det driver inflammation (för det ska ju bara laga lite). 

Att tolka dina värden överlåter jag till andra som är bättre än jag på det men jag är övertygad om att om du inte förändrar något kommer inget att hända. Det svåra är förstås att klura ut vad... Lycka till!

(PS. Anna Sparre/4health och Anna Hallén har bra info på sina sidor.)

• Like 3

Som jag ser det så är det inga konstigheter med dina provsvar, förutom då att testosteronet ligger lite lågt.

Men något som är förvånande är att läkaren inte har kollat ett fullständigt järnstatus på dig, likaså dina sköldkörtelvärden, och då inte bara TSH, utan också T3 och T4.

De "reumatiska" proverna bör också kollas upp tycker jag (finns en hel del), men det ska läkaren ha koll på vilka det är.

Försök att få dessa prover tagna vid nästa besök, de kan ge en hel del svar.

• Like 3

Hej vet ej om detta är riktigt rätt forum men jag vet inte riktigt vart jag skall vända mig.

Under en tid 2013 sökte jag om hjälp från läkarna pga att jag var väldigt orkeslös, trött jämt blev väldigt dålig på att lyssna. Dålig sexlust började få lite ont i leder. Jag tog massa tester och jag såg sedan att mina testosteron nivåer låg på 8,7mmol jag poängtera detta till läkare och fråga om inte det är lite lågt och att jag ville Kolla upp det lite mer men hon sa rakt av att dom låg på helt Normal nivåer. Jag var då 23år nu 26. Ja gick dit ett par gånger utan lyckat resultat av att vidare gå något djupare in på mina symptom. känner idag av samma symptom kanske snäppet värre samt mycket ondare i lederna. Jag har alltid varit fysiskt aktiv och ätit bra mat. Bifogar bild på mina resultat 2013 och skall försöka få samma tester igen idag. Någon som kanske vet något bra sätt att gå till väga? Och någon som kanske ser något i mina resultat som ej vårdcentralen gjort?

Inga problems direkt med de provsvaren förutom ketoner och Testosteron om du är man!

Testo borde ligga högre om man är man och 23.. men avikelser förekommer även där!

Avsaknaden utav ketoner däremot oroar mig mer.. äter du tillräckligt med fett?

• Like 1

Maria. Jag kan inte säga att jag äter nyttigt jämfört med många andra här på forumet. Men äter väldigt allsidigt varierad mat både fisk och kött och grönt

Jag äter varken godis eller sötdricka.

Zepp jag skulle nog säga att mitt dagliga intag av fett skulle vara rätt så normalt. Ja det glömde jag nog säga ^^ är Man. Funderar på att åka till en privatklinik för att ta mer färska prover så får se vad dom visar. Men över vad jag känner så lär det inte vara till det bättre.

Dock sen ja gjorde testet så har jag gått ner väldigt mycket i muskelmassa samt gått upp i fett. Och har ungefär samma kost som då om kanske inte något bättre och lite mindre portioner. Och att ja gått ner så mycket i muskelmassa så har jag börjat få problem med både rygg nacke axlar. Mm

• Like 1