Theres Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Hej! I tre månader har jag ätit enl LCHF. Jag mår psykiskt väldigt bra, har hur mycket energi som helst, sötsuget är som bortblåst och jag har gått ner i vikt. Så långt allt väl. Problemet är att jag har blivit överkänslig/allergisk. Störst reaktion får jag av råa grönsaker men även andra födoämnen utlöser reaktionen. Mina läppar svullnar, spricker och kliar. Runt omkring munnen rodnar huden och kliar. Det värsta av reaktionen sitter i ca en timme efter det att mina läppar kommit i kontakt med maten. Symtomen finns dock där hela tiden. Med alltid lite kliande, svullna läppar. Det underliga är att problemet blir värre ju färre kolhydrater jag äter. Jag har testat både att öka intaget av kolhydrater och sedan att sänka. Mönstret är hur tydligt som helst. Men hur kan uteblivet intag av socker och stärkelse utlösa allergi/överkänslighet? Jag har hypothyreos och står på 125 microgram Levaxin. Är det Levaxinet som är i behov av sänkning/ökning? Jag tar tacksamt emot erfarenheter, kunskap och råd. Hälsningar Theres Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Kan det inte även ha med årstiden att göra? Det är ju både kallt och torrt just nu Läpparna får små sprickor som gör ont när de kommer i kontakt med mat med syror lite hårda ytor etc?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theres Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Kan det inte även ha med årstiden att göra? Det är ju både kallt och torrt just nu Läpparna får små sprickor som gör ont när de kommer i kontakt med mat med syror lite hårda ytor etc?? Visst är huden mycket känsligare på vintern när det är kallt och torrt men dessa problem är direkt kopplade till minskat intag av kolhydrater. För ett par dagar sedan med någon veckas striktare LCHF blev problemen åter värre. Jag ökade då kolhydratintaget genom att till frukost lägga till ett par smörgåsar/dag. Idag är problemen mycket mildare. Mina tankar har vandrat mellan vitaminbrist till; att jag inte äter tillräckligt med energirik mat till; den sköldkörtelhormonrubbning jag har. Jag ska till vårdcentralen på tisdag och ta sköldkörtelprover. Jag mår så väldigt bra på LCHF i övrigt så det vore så skönt att få en förklaring på varför för att kunna göra något åt problemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Hej Theres Om jag var du skulle jag ställa dina frågor direkt till Doc Andreas - det kan ju ha med Levaxin att göra eller ngt annat. Du kan också gå in på doktor Annika Dahlqvists blogg. Kanske du då hinner få något svar från någon av doktorerna innan du ska på återbesök i morgon. Kanske inte helt lätt att svara på i alla fall utan att känna dig, men de kan ju stött på problemet tidigare. Jag tror dock att du behöver hjälp av en doktor för att reda ut detta... Lycka till Hälsn Eva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts