Claes007 Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 På fineli.fi så anger man att vitkål innehållet 59% kolhydrater digererbara Samt på Livsmedelsverket så anger man kolhydrater 4,5% När jag googlat ser jag att det är digererbara som är viktigt = energi som tarmen tar upp Då är ju vitkål ej lämplig som LCHF kost Eller gör jag en blunder här.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Ganymedes Posted September 27, 2016 Popular Post Share Posted September 27, 2016 59% av energin i vitkål är kolhydrater. 4,1 gr/100 gr är kolhydrater. Så bägge siffrorna är vad jag förstår rätt. Vitkål innehåller 91% vatten. Så vitkål är jättebra mat. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Ja, vitkål är toppen! Nyttigt Andvändbart Billigt Surkål (vitkål) är supermat 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Ovanjordsgrönsaker är med få undantag alltid lämpliga inom lågkolhydratskosten. Var aldrig rädd för kolhydraterna i dessa! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes007 Posted September 28, 2016 Author Share Posted September 28, 2016 Tack för snabb feedback. Då kan vi äta vitkål i massor, för det är så gott 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Vitkål/rödkål/spetskål är nog något av det mest användbara tillbehöret på LCHF! Gott/billigt/lågt på kolhydratater/en del RS/fibrer.. man kan göra en massa mat och tillbehör på dessa! Min favo är sk pissasallad, dvs strimlad vitkål med litta olja och vinäger. Den andra favon är surkål. Och den tredje är Coleslawe. Då har jag inte ens nämnt smörstekt vitkål, vitkål i olika grattänger, (Kålpuddingar) eller runt olika dolmar! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Normalt i Sverige när kolhydrater anges så är det digesterbara kolhydrater som avses. De icke digesterbara anges som fiber. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts