Cci Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Hej Jag är nybörjare i den här metoden, finns två saker jag måste berätta jag har 1. Laktos intolerans 2. Ett gastric sleeve op.... Gastric sleeve, blev rekommenderat av ortopeden då jag har ett ryggskada och har svar att träna, vilken med åren gav resultat till övervikt, jag har förlorat nästan 20 kilo, men dom rekommenderar att man ska ha light produkter - vilka jag alltid varit misstänkt mot. Ett av mina vänner som har också opererad mågen rekomenrade lchf metoden som alternativ. Så frågan är ett lchf bättre för mig? Och hur gör man med laktos fria produkter? Cecilia. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Hej, kul att du hittat hit! Min sambo och vår tonåriga dotter är laktosintoleranta. Båda klarar vanligt smör och alla hårdostar, de är alltså inte extremt känsliga. Vi använder alltid laktosfri grädde, creme fraiche etc. i matlagningen. Det som kan vara tveksamt är att all laktosfri grädde innehåller karragenan, varför vet jag inte. Detta är ett ämne som somliga anser har hälsorisker. Men eftersom vettiga alternativ saknas, så använder vi laktosfri grädde ändå. Ett alternativ är förstås att gå på mjölkfritt, men det känns inte som något vi vill göra i första taget. Men känns det som ett alternativ för dig, så kan du ju även kika på paleokosten. Jag är ingen expert på gastric sleeve, inte alls, men jag tänker så här; När du har ett litet utrymme i magen för att ta emot maten, måste det vara viktigt att maten innehåller så mycket näring och så lite utfyllnad som möjligt. Lightprodukter torde i det ljuset vara väldigt olämpligt. Jag tror inte heller att det är bra att ersätta måltider med fettkaffe eller liknande, som innehåller energi, men inte så mycket näringsämnen. Förmodligen behöver du äta fler gånger på en dag, än personer som har fullstor magsäck. Men utgångsläget att äta när du är hungrig och sluta när du är mätt, borde fungera. Jag tror att LCHF-kost för de allra flesta är bättre än så kallad "normalkost". Mitt råd är att du provar. Ge det tre månader, då är det upp till dig om du går all in direkt eller trappar ner på kolhydraterna under några veckor i början. Går du all in, kan det hända att du mår lite sämre under första månaden, men därefter bör du må kanonbra. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Om du vill ha tips på mejerifria LCHF-recept, så har Lesscarbs en del på sin blogg. http://lesscarbs.se/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Birgitta Höglunds paleo blogg innehåller massor med mejerifria recept också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Hej Jag är nybörjare i den här metoden, finns två saker jag måste berätta jag har 1. Laktos intolerans 2. Ett gastric sleeve op.... Gastric sleeve, blev rekommenderat av ortopeden då jag har ett ryggskada och har svar att träna, vilken med åren gav resultat till övervikt, jag har förlorat nästan 20 kilo, men dom rekommenderar att man ska ha light produkter - vilka jag alltid varit misstänkt mot. Ett av mina vänner som har också opererad mågen rekomenrade lchf metoden som alternativ. Så frågan är ett lchf bättre för mig? Och hur gör man med laktos fria produkter? Cecilia. Glöm de råden.. light är i princip det värsta man kan äta/dricka om man är laktosintollerant.. iomed att då är det just laktosen som bidrar med energin! Jag är själv laktosintollerant, så jag dricker lixom inte mjölk, i övrigt så använder jag smör och ost och fullfet youghurt! Laktosintollerans är att man har mindre utav ensymet laktas.. väldigt sällan inget alls! För övrigt så är laktosintollerans det normala, bland vuxna! Laktosfria produkter är litta fejk.. eller för folk som vill leva och äta som spädbarn. Smör räknas som fett, ost som protein, de innehåller bara spår av laktos.. litta samma gäller youghurt där bakterierna spjälkat laktosen/levt på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts