jrv Posted September 30, 2016 Share Posted September 30, 2016 God morgon! Här kommer en till fråga om kosttillskott under graviditet... Som ni märker har jag snöat in mig på detta och ju mer man googlar desto mer underlag för varför det ena och det andra är bra och till och med VIKTIGT under graviditet hittar man... Men jag behöver uppenbarligen hjälp att bena ut vad som verkligen är det. Klart man hittar det man googlar på. Googlar man ett kosttillskott samman med ordet graviditet kommer ju just de sidorna upp som rekommenderar detta. Denna fråga gäller Magnesium. Kostdoktorn rekommenderar ju Magnesium om man har problem med vadkramper, restless legs, krypningar i benen. Detta har jag inte. Men eftersom jag googlat på magnesium och graviditet har jag ju fått läsa en del om att det är extra viktigt för gravida. Sammanfattningsvis detta: "Tidigare fick vi i oss dagsbehovet av magnesium genom vår vanliga kost. På senare år har försurningen av våra marker och våra förändrade kostvanor minskat intaget drastiskt - med ökad risk för ohälsa som följd. Eftersom magnesium spelar en viktig roll vid all vävnadstillväxt är ämnet extra viktigt för gravida kvinnor. Gravida behöver mer magnesium och magnesiumbehovet kan inte alltid tillfredsställas genom kostintaget. Rekommenderat dagligt intag för gravida: 450 mg." När jag läser symtomen för magnesiumbrist (t ex. sömnbesvär, darrningar, ljuskänslighet, domningar, förvirring, koncentrationssvårigheter, kramper m.m.) så känner jag inte att detta stämmer in på mig. Samtidigt får jag nog inte i mig så mycket magnesium som man ska då det inte verkar finnas så mycket i livsmedel jag äter till vardags. Säkraste källan tycks vara nötter och det äter jag inte varje dag. Mina tankegångar går: Gravid behöver mer magnesium, extra viktigt för gravida, RDI för gravida är 450 mg, jag får nog inte i mig så mycket magnesium från kosten, men jag har inga besvär som indikerar på brist. Ska jag ändå ta magnesium under graviditeten eller ska jag endast börja ta det OM jag under graviditeten får besvär som indikerar på brist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 30, 2016 Share Posted September 30, 2016 Magnesium är en hel vetenskap. Martina har skrivit jättebra om magnesium här http://martinajohansson.se/?s=magnesium Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted September 30, 2016 Author Share Posted September 30, 2016 Har förstått att Magnesium är bra för mycket, min stora fråga är om det är nödvändigt att ta tillskott om jag inte har några besvär kopplade till magnesiumbrist. Det enda tecknet på brist jag kan identifiera mig med är väl stress/ångest men det kan ju bero på mycket och inte nödvändigtvis just på magnesiumbrist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 30, 2016 Share Posted September 30, 2016 Jag tror inte du behöver extra tillskott vid graviditet om du inte har uppenbara besvär men det grundar jag mer på att kroppen är så fantastisk att den ger barnet det det behöver och kan t o m bygga om ämnen på ett sätt den inte kan när den inte är gravid (fettsyran ALA till EPA t ex). Får du däremot kramper så kan det förstås vara värt att ta extra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts