Jump to content

Ketonix

piffpuff

Recommended Posts

Jag har ätit lchf i 9 mån. har varit i bra ketos nu ett bra tag. (sport-ligger oftast på max på gula.)

igår fick jag sug efter allt jag inte får äta.

jag överåt, dubbel middag, sen slank något glas cola zero ner, sen även lite nellie dellie godis....(sockerfritt...)

fruktansvärt synd att det blir så ibland. men jag får glädja mig med att det är långt mellan gångerna numera.

rörde alltså inget "riktigt" socker eller så.

nu till det knäppa jag inte förstår. Imorse blåste jag i ketonixen igen efter överätarkvällen med massa blodsockerhöjande skit, och jag blåste RÖTT (82) vilket jag aldrig lyckas komma upp till när jag äter "rätt".

Har jag klivit ur ketosen? eller är det något annat jag inte förstår?

Ska fortsätta mäta under dagen och se hur värdarna förändras.....för om jag klivit ur ketosen borde ju värdarna sjunka under dagen....?

Ketonixen är ibland lite märklig att förstå sig på....eller om det är kroppens funktioner som är märkliga.....

OM det nu är så som Mikael påstår att acetoacetat (AA) (som ju ketonixen mäter) korrelerar med blodsockret (mer än med blodketonhalten, beta-hydroxibutyrat, BHB) då indikerar ju höga värden på ketonix att du har lågt blodsocker/hög halt av AA. 

Och det kan vara så att man efter en överätarkväll får hög insulinnivå, vilket sänkt blodsockret lite för mycket och då kan AA öka (relativt). 

men. Ett enstaka värde på ketonixen betyder i mina ögon ingenting, Utan den prylen är mest användbar för att se en trend. 

Du kanske har varit ut ketosen ett tag och håller på att komma in igen och då ser det ut som du ökar halten av AA, men det är inget bestående och kommer snart att jämna ut sig igen. 

Jag roade mig ett tag och mäta blodsocker när jag mätte med ketonixen och kom fram till att jag kan blåsa t ex mellan 3 grön och en röd vid en BS på 4,2. Så det ketonixen visar säger ingenting, egentligen om man jämför på detta viset. (Eller om det gör öht, är inte så säker på det..). Men ja, i en tidsserie så kan ketonixen visa att t ex BS är på väg ner - eller upp..trender, som sagt. 

• Like 2

Ser att du oxå börjat bli mer sunt skeptisk mot Ketonixen, Gladan. :) Kanske är det som du säger...man kan kanske se den lite som alla de här vågarna som mäter fettprocenten (jag har själv en) .... själva värde behöver antagligen inte vara rätt alls ...men om värdet trendar neråt kan man se det som positivt och vice versa.

• Like 3

Hur noggrann ketonixen är ska jag låta vara osagt. Men rent teoretiskt kan den vara noggrann eftersom aceton är enkelt att mäta (det den möter i utandningsluften) och aceton har en bra korrelation med acetoacetat (AcAc). Den primära ketonen är dock betahydtoxybuturat (BHB) vilket ketonixen inte mäter. BHB bildas från AcAc i kroppen.

BHB är känsligare för kolhydrater och insulin än AcAc. Det som händer när man fuskar lite är att BHB slutar produceras med AcAc fortsätter. Eftersom inget AcAc omvandlas till BHB ackumulerar AcAc. Tänk dig en flod med en damm och dammluckorna stängs. Då stiger vattennivån i dammen.

Samma sak händer när man är på väg in i ketos. AcAc bildas först och kan vara skyhögt utan att du har någon BHB. En del fastnar i månader och till och med år i detta läge som är någon sorts halvketos.

• Like 4

kan då uppdatera att nu. ca 14.00 blåste jag just såpass gul. (56) 3 blink på gul. jag brukar ju vanligtvis ligga högst på gula mitt "standardläge" i bra ketos.

jag drar slutsatsen att värdet imorse säger inte så mkt, men värdet NU visar hur min ketos "tog skada" av mitt överätaranfall igårkväll. men att jag är fortfarande i ketos, bara svagare.

tänker jag fel?

• Like 1

Enbart AcAc och ingen BHB ...får hjärnan tillgång till ketoner då?

Hjärnan kan använda AcAc men nivåerna bli aldrig lika höga som när du har BHB. Hög nivå av AcAc i blodet är inte lika högt som mellannivå av BHB. Det är framförallt i levern nivåerna av AcAc blir höga när det är stopp i nästa steg. Om man startar ketogen diet eller fasta ser man hur urinstickorna blir rödare och rödare och timmarna innan du ser BHB i blodet är stickorna som rödast. Sen rinner bägaren över och dammluckorna öppnas och då sjunker nivåerna något. Men de blir aldrig noll vilket verkar vara en LCHF hörsägen. Eftersom BHB bildas från AcAc har man alltid AcAc då man har BHB.

• Like 2

Glöm olika ketonmätare.. näe föresten gör inte detta.. men inse att de är ungefär lika exakta som att räkna kalorier.. dvs plus minus 25%!

Se trender över längre perioder.. dvs trenden är i princip viktigare än det dagliga värdet!

Trenden säger mer om vad som händer i kroppen.. hur den ställer om från det ena till det andra.