Jump to content

Min migrän är borta med LCHF

Recommended Posts

Vet inte vilka belägg som finns för detta egentligen men faktiskt så har min migrän (som varit återkommande minst en gång i veckan) helt försvunnit efter jag började med lchf. Och det är en sån fantastisk befrielse. Inte bara det jag är mycket piggare, orkar göra mer, dör inte i soffan sekunden jag kommer hem från jobbet.

Och allting började med att jag lyssnade på kostdoktorns bok i bilen en dag....... :)

/en nöjd livsstils-lchfare

Har ätit lchf i 10 år min migrän är också borta hade innan nästan vrje vecka kan ha någon gång om året nu och då beror det på jag fått i mig gluten som jag inte kunnat kontrolera.

• Like 5

Migrän kan triggas av så mycket: starkt ljus, blinkande ljus, stark värme, konstgjorda sötningsmedel, natriumglutamat, gammal ost och andra fermenterade produkter, vissa citrusämnen, histamin (allergi, förkylning, bihåleinflammation), brist på B-vitaminer, brist på magnesium, brist på Q10, avkoppling efter stress, hormonella förändringar och så vidare.

Har hört många som blivit bättre eller fri från migrän med LCHF. Min lindriga migrän är dock oförändrad.

Orsaken till migrän sitter ofta i tarmen och bl.a kan trög mage vara bidragande. 

Ko-mjölkprodukter saktar avsevärt ner trafiken i tarmen enligt forskning beroende på en opioid peptid (BCM7) som blir kvar vid partiell nedbrytning av A1 beta kasein. 

Ta bort alla komjölksprodukter och ersätt med get- och fårost. Grädde och smör är dock svårt att ersätta, men det finns klarnat smör (där bla kaseinet är borttaget) och grädde får man helt enkelt vara utan, svårt för LCHF:are men nödvändigt. 

Se med vidare referenser t.ex.

Från 2014

Comparative effects of A1 versus A2 beta-casein on gastrointestinal measures: a blinded randomised cross-over pilot study.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24986816

Från 2015

Milk Intolerance, Beta-Casein and Lactose

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4586534/pdf/nutrients-07-05339.pdf

There is increasing evidence that A1 beta-casein, a protein produced by a major proportion of European-origin cattle but not purebred Asian or African cattle, is also associated with cows' milk intolerance. In humans, digestion of bovine A1 beta-casein, but not the alternative A2 beta-casein, releases beta-casomorphin-7, which activates μ-opioid receptors expressed throughout the gastrointestinal tract and body. Studies in rodents show that milk containing A1 beta-casein significantly increases gastrointestinal transit time

Från 2016

Effects of milk containing only A2 beta casein versus milk containing both A1 and A2 beta casein proteins on gastrointestinal physiology, symptoms of discomfort, and cognitive behavior of people with self-reported intolerance to traditional cows' milk

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27039383

CONCLUSIONS:

Consumption of milk containing A1 β-casein was associated with increased gastrointestinal inflammation, worsening of PD3 symptoms, delayed transit, and decreased cognitive processing speed and accuracy. 

• Like 2

• 2 weeks later...

Har du testat B2 vitamin?

Annars kanske det är värt att prova. Jag har hört vissa som blivit hjälpta av det.

http://bagarmossensfriskvard.se/index.php/laer-ig-mer/9-vitaminer/372-vitamin-b2-hjaelper-mot-migraen

Jodbrist kan orsaka migrän, enl. Dr. Eric Berg på YouTube. Se gärna de suveräna videos han delar med sig av! Rekommenderas å det varmaste!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

• 3 weeks later...