filipagirl

Ner i vikt men upp i midjemått??

Recommended Posts

Har hållt på med LCHF nu i en månad och gått ner ca 10 kg i vikt och jag kör strikt. Men det konstiga är att jag ökat 3cm i midjemått sedan jag började. Nån som vet vad det kan bero på?? Eller är det normalt i början? Gör jag nåt fel kanske :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att du lättat 10kg så låter det lite underligt att midjemåttet inte minskat alls.

 

Man brukar ju vanligtvis bli av med vätska och gaser ganska omgående när man minskar på kolhydraterna.

 

Har du mycket fett på magen?

 

Har du minskat i omfång för övrigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tycker också det är väldigt konstigt :/ När jag började så hade jag 105cm och vägde 85kg. Och nu 75kg och 108 cm.. Visserligen så mäter jag bukmåttet. Alltså där man är tjockast. Själva midjan där man är smalast har jah 88cm och så har de varit sedan jag började.. Folk runt omkring har sagt att man ser att jag gått ned i vikt men måttbandet säger nåt annat... Så tänkte om nån mer haft så här och om jag gör nåt fel kanske i min lchf diet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad äter du? Hur fördelar sig dina makros? Dvs hur mycket (i gram) äter du av protein, kolhydrater, fett?

vad är din längd och vikt?

Ofta är de första 2-3 kg man tappar vatten. Sen vill det till en omställningsfas, där kroppen ska lära sig att använda fett istället för socker som bränsle. 

Den där fasen tar för de flesta minst en månad, men kan ta upp till ett halvår. 

Under den här fasen kan du hamna i ett läge där kroppen uppfattar det som om den utsätts för svält. 

Den har inte lärt sig komma åt kroppsfettet och får inget socker.

Så vad händer? 

I sämsta fallet börjar den att bygga sitt eget socker via en process som kallas glukoneogenes. Utgångsmaterial till detta kan vara dina muskler.

Muskler väger mer än fett, alltså tappar du vikt. Och i den här processen kan det bli så att du lagrar in allt som kommer in (fett) som fett. 

Och gärna runt magen.

Dvs du blir lättare, men fetare. 

Fast i ditt fall låter det mycket för bara en månad. 

 

Motmedlet kan vara att säkerställa att du får i dig tillräcklig med protein (vilket kan vara lite över de rekommenderade 1 g/kg önskad kroppsvikt), samt att öka kolhydraterna lite, kanske till 10-20 g/dag.  (Inte för mycket, för det eldar på glukoneogenesen också). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter mellan 5-15 g kolhydrater, ca 60g protein och 150g fett. Har en längd på 163 och väger då nu 75kg...

 

Det jag vet är att jag brukar ha svårt att nå fett mängden per dygn och brukar hamna runt 100g. Men resterande brukar vara ok.

 

Sen har jag ju en sån där våg som visar fett procent och muskelmassa samt vätska.. Dock vet jag inte hur tillförlitliga dessa vågar är men där visar det att jag hår ned i vikt och fett procent men går upp i muskelmassa och vätska.

 

Men det du säger låter logiskt om att kroppen kanske äter muskler just nu vilket vore synd :/ Men håller också med att 10 kg muskler är mycket på en månad... Så detta är väldigt förvirrande :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sen så var jag även anorektiker för en herrans massa år sen om det kanske också kan inverka då kroppen lättare ställer in sig på svält :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så att kroppar går på erfarenhet.... Gå inte lägre på protein, snarare lite upp kanske och lägg dig på snarare 15 g kolhydrater än 5, kanske upp till 20. det är strikt nog till en början!

Ha tålamod....innan du börjar skruva på saker.... i alla fall minst ett halvår eller så. 

De där vågarna har ganska stor felmarginal. Men man kan använda dom för att se trender, snarare än absoluta tal. 

De där cm på kan ju ha att göra med vad du har i magen också.... 

Så nojja inte över det, mät nästa vecka igen....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom de andra tänkvärda sakerna folket här har skrivit, finns det en möjlighet att det är något du äter som får din mage att svälla upp? T.ex. jag reagerar mer på mejeriproteiner än på mjölksocker (och äter jag då mejeriprodukter regelbundet så hålls magen ofta lite uppsvälld). Kan ju även vara något annat - testat att byta ut vissa saker du äter mot fullgoda alternativ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mejeri håller jag mig undan, är grädde till kaffet bara i stort sett. Dock vet jag väl inte om kroppen kan reagera på att jag börjat äta mycket grönsaker då jag innan nästan aldrig gjorde det.. likaså rent protein såsom i kött och ägg då jag var en riktig pasta person innan och det var huvuddelen av måltiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag det skulle kunna vara så att din tidigare anorexi spelar in. Hur länge har du varit frisk? Och hur har du ätit sen dess?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aneroxin var för 15 år sedan så tycker att den inte bör spela in, men man vet ju inte hur länge kroppen kommer ihåg detta... men oavsett så är det mycket för att bara vara muskler på en månad

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du mäter aningen högre upp, precis under revbenen? Det var en sköterska på företagshälsovården som gjorde så på mig eftersom den nedre delen på magen/midjan varierar beroende på svullnad som Drakulla var inne på här ovan men också efter barnafödande. Kanske får du mindre fluktationer så?

Sedan tänker jag också att grädden kan spela in men det beror kanske på hur många koppar kaffe du dricker (te med grädde är min drog, kan dricka måååånga koppar). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej så nedre kan alltså variera? för där jag mäter i första hand då det ör dör man vill bli smal ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet! På mig består midjan men bystmåttet har krymp med många centimeter... Nåja, man får vara glad för det lilla!  :P

Jo, den sköterskan menade att det är så, man kan svullna upp av gaser, menscykeln, efter att man varit gravid... Du får mäta hela vägen så får du memorera det mått som känns roligast sen...  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hållt på med LCHF nu i en månad och gått ner ca 10 kg i vikt och jag kör strikt. Men det konstiga är att jag ökat 3cm i midjemått sedan jag började. Nån som vet vad det kan bero på?? Eller är det normalt i början? Gör jag nåt fel kanske :/

 

Grattis.. du är gravid!  :o  :wacko:  

 

Graviditet är en av biverkningarna på LCHF.. nåja, kanske inte så vanlig men inte helt ovanligt om man lider utav PCOs!

 

Iallafall.. vi vill ju gärna mäta att vi gör rätt, macronutientfördelning, vikt, kalorier, midjemått, blodsocker/ketoner.. a lot more!

 

Och det visar sig.. för rätt många att alla värdena pekar inte alltid åt samma håll! :blink:

 

Iomed att du gått ner tio kilon så hade jag inte varit jätteorolig i ditt fall.. mina byxor tenderar att krympa och öka i linningen lite som de vill.. oavsett om jag tvättat dem nyligen, eller ej! :huh:

 

Chansen att fettet omplacerats till magtrakten är lixom försvinnande liten.. men inte helt omöjlig, den stryrs till stora delar utav hormoner.. dvs att placera fett centralt i magtrakten styrs till stora delar utav stresshormoner!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahah gravid, ja låter ju som en biverkning..skoja med min make om det igår och han blev likblek haha.. Men det är jag inte iaf ;) men de andra du säger låter logiskt :)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

efter att LCHF ploetsligt slutade funka helt paa mig, saa har jag gaatt genom en odyssee av laekarbesoek.

 

haer aer saker du kan soeka upp paa naetet om och kanske hitta naagot som passar dig:

 

slutade du tvaert med KH? low T3/ high rT3. jag fick mitt rT3 prov till slut. (skrev i en annan post i somras om det) och ration var 1 till 30. hade daa raett. http://drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/

 

detta led till en helt tillplattade foerbraenning. skyhoegt cortisol. kan leda till oestrogendominans. som kan leda till bukfett.

 

gallan: saenkt funktion. kan inte smaelta fett saa bra, foerutom kokosfett/MTC.

 

candida albicans infektion. daer blev min laekare lyhoerd. tungmetallfoergiftning. hade uran, aluminium och arsenik i kroppen. levern jobbar foer att avgifta men klarade inte av det, saa kroppen laegger paa sig fett foer att lagra toxinerna.

 

jag gick ner i vikt near jag la till mehr KH, carb up. inte donuts och en paase bilar, utan frukt och groensaker, soetpotatis, plus bovete, som ju inte aer ett saedesslag, som har intressanta antiinflammatoriska phytonutrienter och mineraler.

 

jag tror paa LCHF. och jag tror paa clean eating och paleo. och framfoerallt tror jag att kroppen aer en alldeles foer komplex maskin foer att en sak passar alla, olika hormoner, aalder, sportlig aktivitet, allmaen healsa, var du bor, vilka bakterier du har och faar i dig.

 

listan aer laang. ge inte upp. No Donuts. :-)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bodybuilder som deffar brukar säga att fettet försvinner olika snabbt på olika kroppsdelar, men till slut så ger det med sig...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät urinketonerna så ser du om du bränner fett. Blodketoner är bättre

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner väl igen ditt problem. Har själv flera ggr mätt lägre vikt men högre midjemått, medan de andra kroppsmåtten varit samma som tidigare mätningar. Till slut insåg jag att det hade med tarmtömning att göra. Alltså hur ofta man "går på toa". Jag får i perioder mer trög tarm och det kan ta flera dagar mellan tömning. Då går vikten upp eller så ökar midjemåttet. Detta har jag haft koll på en tid så jag vet att det ofta kan förändras flera centimeter på 1-3 dagar, vilket skulle vara en orimligt kort tid för att jag skulle ha ökat i fettvikt runt midjan.

Så mitt råd är registrera din tarmtömning någon vecka och mät midjan samtidigt varje dag så får du kanske svaret. Om du, likt många andra som börjar äta LCHF, fått lite trögare fart på tarmen så finns det bra tillskott som löser det problemet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jisses, mät räkna macronutrienter/blodketoner/ketostixketoner/utandningsketoner.. och nu oxå tarmtömningsfrekvensen?

 

Nämenaltså.. håller med ovanstående,, det förefaller mest att handla om tarmtömningsfrekvens!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.