Cristoffer

LCHF frukost - vad brukar DU äta?

Recommended Posts

Hejsan!
Jag har en kompis som nyss kommit igång med LCHF, vilket är väldigt roligt! :)
Han behöver lite frukosttips.
Så frågan blir alltså, vad äter du till frukost?
Gärna inte allt för komplicerade recept, frukosten vill i alla fall jag ha klar ganska så snabbt...
Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Gärna inte allt för komplicerade recept, frukosten vill i alla fall jag ha klar ganska så snabbt...

Tack på förhand!

Äter oftast ingen frukost men om jag är hungrig ägg och bacon eller lax och ägg eller bara ost.

Oftast behövs bara kaffe och grädde på morgonen sen hungrar jag till vid lunch och äter.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kaffe med fett till frukost på vardagarna.

På helgen äggröra med rejält med smör och grädde, kanske några ostskivor och kaffe med fett. Eller 2 kokta ägg med kanske 30gram smör, eller majonnäs och så kaffe med fett, Mums!

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hett tips som mättar bra och går fort är att steka 2ägg i en miniteflonpanna på svag värme. Kräver knappt ng passning och man hinner läsa mail ;). stek ett paket bacon eller stekfläsk utan E250 (konserveringsmedel) och spara halva mängden till lunch. Gott med bladspenat till och lite vanlig ost. Toppa med lite röd paprika för smaken och färgens skull. Jag står mig bra på detta länge. Och du köp en bra kokbok så kan ni dela recept och bjuda varann!

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det mesta bara kaffe med grädde i. Om jag är lite hungrigare så värmer jag på matrester. Ibland när jag känner mig ambitiös kan det bli en omelett med vad helst jag har i kylskåpet - fetaost är ett hett tips! - eller så steker jag bacon och ägg. Ostrullar med smör eller philadelphiaost i är en annan enkel frukost.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hett tips som mättar bra och går fort är att steka 2ägg i en miniteflonpanna på svag värme. Kräver knappt ng passning och man hinner läsa mail ;). stek ett paket bacon eller stekfläsk utan E250 (konserveringsmedel) och spara halva mängden till lunch. Gott med bladspenat till och lite vanlig ost. Toppa med lite röd paprika för smaken och färgens skull. Jag står mig bra på detta länge. Och du köp en bra kokbok så kan ni dela recept och bjuda varann!

Tack för tipset! :)

Har aldrig hittat varken bacon eller sidfläsk utan konserveringsmedel. Vart köper du detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

omelett med massa smarrigt i och steker det i kokosolja, eller grekisk/rysk youghurt med nötter och bär :) eller lchf bakat bröd!!

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar skifta mellan två olika alternativ.

1. Stekta ägg, bacon samt avokado

2. Stekta korvar som typ chorizo eller stockholmare med avokado samt bearnaise.

Korvarna och äggen är såklart stekta i smör. Båda alternativen tar typ 10-15 minuter av någon konstig anledning. Skulle själv vilja ha fler alternativ att välja mellan ifall det är tomt i kylen någon dag. Här finns en hemsida med massa alternativ på lchf maträtter: http://www.lchfrecept.com/

Hur som helst kommer jag följa denna tråd. Kan man ha nytta av. :)

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På veckodagarna blir det ingen frukost förutom en kopp kaffe på jobbet med en sked kokosfett i (kollegorna ställde sig en smula frågande till detta i början). Efter min matrevolution så tror jag stenhårt på att äta när jag är hungrig och det blir jag runt 11-tiden. 

Helgerna ser dock lite annorlunda ut och det brukar bli ett par ägg och kanske ett paket bacon till frukost vid 10-tiden men då endast för att jag ska slippa få sug på ickemat frampå eftermiddagen.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kopp kaffe med tillsats av en matsked smör och en matsked kokosfett. På detta står jag mig fram till lunch. Under den närmaste tiden vistas jag på Filippinerna (ett av kokosfettets hemländer) och då skippar jag smöret och tar istället två matskedar kokosfett, som givetvis är mycket billigare här än i Sverige (cirka 90 svenska kronor för ett kg Extra Virgin ute på landet; dyrare i de större städerna).

För att få fettet at blanda sig med kaffet kan man använda stavmixer om man så vill, fast själv brukar jag en batteridriven "Lattevisp" som kan köpas hos IKEA-varuhusen i Sverige för en tia. Finns på samma avdelning där kaffekoppar och dylikt tillhandahålles.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vardagar blir det oftast LCHF-kaffe (kosofett, smör, kaffe mixas) eller bara kaffe med en skvätt grädde i. Omelett eller bacon med ägg brukar jag äta till lunch. På helgen vill jag ha "mackor". Äter då hembakat fröknäcke med mycket bregott, ost, skinka, fransk senap, tomatskiva. Och så kaffe med grädde, minst en kopp. Hoppar sedan ofta över lunchen.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar bara ta en kopp te (med lite mjölk i, det har jag svårt att avvara) på morgonen. Vid nio är jag hungrig och då äter jag tex ett kallt kokt ägg med lite hemgjord majjo, eller en burk makrill i tomatsås till. Eller ofta har jag på kvällen förberett ett stekt ägg med några skivor stekt rökt fläsk eller något.

Sedan brukar jag äta lunch vid 12.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar göra en smoothie oftast på kokosmjölk, hallon (eller blåbär ibland) och lite vaniljpuvler, ibland slänger jag även i hackad spenat, ni vet sån där frusen i "klumpar". Låter kanske lite konstigt med spenat i smoothie, men det smakar ingenting.

Så tar jag ett kokt ägg vid sidan av.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Tack på förhand!

Jag gick över till LCHF för snart två år sedan. Min fru och jag äter delar på en baconomelett (tre ägg, 1/2 pkt bacon, 1dl vispgrädde, salt, peppar och persilja - ekologiskt!) samt en mugg kaffe med mycket mjölk. Detta står vi oss på hela dagen, möjligen lite youghurt till lunch.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 ägg kaviar och maya, 4 coqtailtomater, några strimmlor paprica en halv avocado

lax eller kött, kyckling, 

Söndagar alltid egg och Bacon

sen dröjer det 6-10 timmar innan jag äter igen

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag jobbar kvällar och är en riktig nattuggla. Vaknar oftast vid 10-tiden och då blir det en brakfrukost som tar ca 10 min att göra.

Oftast 2 ägg och ett pkt bacon stekt i smör. Klipper baconet i småbitar, fräser upp och sedan geggar jag ner äggen och rör om. Ibland lägger jag till lite champinjoner. Ibland blandar jag i prästost.

(När jag lagar mat så gör jag alltid mycket och någon dag i veckan äter jag rester till frukost, istället för ovanstående.)

Tillkommer ett lass tomater, gurka eller andra grönsaker. Samt den obligatoriska stora muggen med extremt starkt te med en rejäl skvimp grädde i.

Detta står jag mig på minst 8 timmar utan en tanke på mat eller snacks.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

* Rysk yoghurt med en näve blandade nötter, hallon, kanel eller vaniljpulver.

* Kesoplättar ((mixa 1 ägg, 125 gram keso, ½ msk fiberhusk till en slät smet) och stek fyra små plättar. Lägg på exempelvis ost och skinka på dem och lägg ihop dem
två och två som små dubbelmackor).
* Äggröra smaksatt med riven ost och en klick creme fraiche.
* ½ avocado, rullar gjorda på skinka och Boxholms chiliost
* 2-minutersbröd: 1 dl mandelmjöl (eller mjöl på blandade nötter), 1 ägg, en klick smör, ev. riven ost, en nypa salt. Blanda, häll i en värmetålig form, in i micron i två minuter.

Dricker alltid kaffe och äter grönsaker till varje frukost med, om jag har hemma.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med mitt kaffe som numera innehåller: 1 rått ägg, 20g kokosfett, 20g smör och 2,5dl kaffe. Mixa och njut. Ibland äter jag några ostskivor till. 

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Normalt äter jag inte frukost men när jag gör det så blir det äggröra på två ägg och 50g smör. Alternativt ett hårdkokt ägg mosat i 50g smör. På hotell äter jag mer av ren snålhet...

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Tack på förhand!

Gravad eller rökt lax eller rökt makrill (en lagom bit)

+

Några stekta skivor bacon eller några skivor falukorv

+

1-2 stekta ägg

+

stekt tomat eller om tid finnes stekt lök

+

2 tabletter D vitamin

+

starkt kaffe (gärna Skånerost)

=

Mätt och belåten till långt in på eftermiddagen

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu