Jump to content

LCHF frukost - vad brukar DU äta?

Cristoffer

Recommended Posts

• 1 month later...
  • 4 weeks later...

Är inte så förtjust i att äta / tugga på morgonen så jag har hittat det perfekta alternativet i "äggmjölkskakaon". 1 msk smör, 1msk kokosolja, 1msk bra kakao, 2 ägg, ca 2 dl kokhett vatten : allt i samma skål och mixa några sekunder, låt svalna lite (alternativt släng i en skvätt grädde eller kallt vatten). Kan också använda kaffe istället för vatten, lägga lite lakritspulver istället för kakao, lägga i lite vaniljpulver osv. 

• Like 1

Brukar knäcka 3 råa ägg i ett glas och svepa och avsluta med ca halv dl vispgrädde.

Go Rocky! ;)

En gång i tiden hivade jag ned 2 råa ägg och 8 råa vitor i ett glas med mjölk, lite havregryn och kakao varje morgon. Det var "så där" innan jag insåg att det fanns en funktion för en mixer trots allt...och då i synnerhet om man dessutom kompletterade med att stoppa i en banan. ;)

Är inte så förtjust i att äta / tugga på morgonen så jag har hittat det perfekta alternativet i "äggmjölkskakaon". 1 msk smör, 1msk kokosolja, 1msk bra kakao, 2 ägg, ca 2 dl kokhett vatten : allt i samma skål och mixa några sekunder, låt svalna lite (alternativt släng i en skvätt grädde eller kallt vatten). Kan också använda kaffe istället för vatten, lägga lite lakritspulver istället för kakao, lägga i lite vaniljpulver osv. 

Måste provas snart :)

• Like 1

Det jag oftast äter på mornarna är 3 ägg + majonäs(brukar blanda i 1 msk psylliumfrön också, för magens skull) Tröttnar aldrig!

Annars kokosbröd med smör och ägg.. + kaffe.

Känner att jag kanske ska ta och pröva något nytt snart  ;)  Finns ju så mycket gott!

Två stekta ägg med mycket smör, på helgerna även en stor balja "fettkaffe" - för min del endast med smör...

Har svårt för kokosfett med smak och har inte hittat nåt smaklöst här i närheten...

På det står jag mig bra!

När jag jobbar tar jag en "fettkaffe" på förmiddagsfikat och en  "fettchoklad" till lunch.

Mina kollegor är numera vana att se mig stå där med lattevispen! :)

Sen äter jag middag vid 17-18 tiden, utan att vara så våldsamt hungrig.

Jag menar, i jämförelse med tidigare, när jag vid så lång frånvaro av mat, näst intill kunde slå ihjäl nån,

eller åtminstone äta en hel häst... B)

Har tack vare denna kostförändring plus att jag dragit ner på mjölkprodukter,

minskat nästan 10 kg sen nyår - snart nere på "målform" alltså!  

(Väljer att inte titta på målvikt - det är mera min form, hur kläderna känns och hur jag mår när jag rör mig som är det viktiga)

Jag kör två eller tre dagar i veckan korttidsfasta mellan 17-18 dagen innan fram tilll 11-12 dagen efter så då blir det ingen fukost alls.

De övriga dagarna är det oftast 1/2 pkt bacon, äggröra på två ägg med grädde och ost i (stark, lagrad) och chilimajonäs till det. Ibland alternerar jag med halloumi istället för bacon. 

Parmaskinka (80gr/pkt) med majonäs och halloumi är också gott

Två kokta ägg med Parmaskinka och majonäs kan också gå ned ibland men bacon och ägg är det stående som frukost oftast.

Allt i stekpannan gå ned med mycket smör förstås

• 2 weeks later...

Jag och min sambo gillar variation så vi äter olika frukostar.

Ena dagen är det fet yoghurt med bär, valnötter, "kokoschips" (finns som storpack på ICA Maxi, rena kokosflagor) och ev. pumpakärnor och/eller solrosfrön. Ibland linfrön också.

Andra dagen är det omelett på två ägg och två matskedar grädde för mig, tre för sambon, salt. Ibland med bacon eller svamp till. Går fort att vispa ihop och grädda. 

Tredje dagen är det vår favorit, som jag gör när jag har tid för att ha på lager, i kyl eller frys. LCHF-Scones. Dessa gör jag på uppvispat ägg, riven ost, malda mandlar och valnötter, bakpulver och smält smör. Blandar ihop och fördelar i muffinsformar. Godast är de nybakta och den känslan får man om man tinar dem från frysen i ugnen i ca 15 min. Har man inte tid så tinar man dem i kylen under natten och eventuellt värmer på svag värme i mikron i några sekunder, så den inte blir för varm och går sönder. Dessa är med smör och ost på godare än bröd tycker jag och sambon nu. Ett superduper brödsubstitut! Recept finns för den som vill ha! :)  

Pannkakor har jag gjort på helgen, på ägg, grädde, gammaldags mjölk och fiberhusk. Håller ihop lätt och är jättegoda med bär och vispgrädde :D

Jag står mig länge på mina frukostar.

• 1 year later...

Jag och min sambo gillar variation så vi äter olika frukostar.

Ena dagen är det fet yoghurt med bär, valnötter, "kokoschips" (finns som storpack på ICA Maxi, rena kokosflagor) och ev. pumpakärnor och/eller solrosfrön. Ibland linfrön också.

Andra dagen är det omelett på två ägg och två matskedar grädde för mig, tre för sambon, salt. Ibland med bacon eller svamp till. Går fort att vispa ihop och grädda. 

Tredje dagen är det vår favorit, som jag gör när jag har tid för att ha på lager, i kyl eller frys. LCHF-Scones. Dessa gör jag på uppvispat ägg, riven ost, malda mandlar och valnötter, bakpulver och smält smör. Blandar ihop och fördelar i muffinsformar. Godast är de nybakta och den känslan får man om man tinar dem från frysen i ugnen i ca 15 min. Har man inte tid så tinar man dem i kylen under natten och eventuellt värmer på svag värme i mikron i några sekunder, så den inte blir för varm och går sönder. Dessa är med smör och ost på godare än bröd tycker jag och sambon nu. Ett superduper brödsubstitut! Recept finns för den som vill ha! :)  

Pannkakor har jag gjort på helgen, på ägg, grädde, gammaldags mjölk och fiberhusk. Håller ihop lätt och är jättegoda med bär och vispgrädde :D

Jag står mig länge på mina frukostar.

Jag är ny på LCHF och inser att alla här tycks äta så mycket mindre än jag. Tack InaB83 för att du verkar äta, som jag, en ordentlig frukost. Min fråga är dels efter receptet på sconsen, dels har du gått ner på LCHF? Är ärligt talat orolig för att jag ska gå upp istället för ner på denna kost. Jag tycks kunna äta obegränsat med fett, tycker det är så gott. Äter mycket nötter, men med kolhydratinnehåll under 5 g per 100 g. Alla tycks gå ner supersnabbt men jag har knappt gått ner alls på drygt en vecka. 

Jag är ny på LCHF och inser att alla här tycks äta så mycket mindre än jag. Tack InaB83 för att du verkar äta, som jag, en ordentlig frukost. Min fråga är dels efter receptet på sconsen, dels har du gått ner på LCHF? Är ärligt talat orolig för att jag ska gå upp istället för ner på denna kost. Jag tycks kunna äta obegränsat med fett, tycker det är så gott. Äter mycket nötter, men med kolhydratinnehåll under 5 g per 100 g. Alla tycks gå ner supersnabbt men jag har knappt gått ner alls på drygt en vecka. 

Jag är en frukostmänniska och vill gärna ha mina 2 kokta ägg,antingen med en rejäl klick smör och salt eller med en ännu rejälare klick majonnäs och tonfisk. Förut åt jag gärna rysk youghurt med nötter och frön men insåg att det blev för mycket kolisar för mina mål... och nötter är bara godis för mej nu. Jag märker att jag blir extra hungrig på dem även om jag äter macadamia eller paranötter. Jag tycker varm mat mättar mer.

I synnerhet i början behövde jag mina 3 mål om dagen. Efter 3 år är det inte lika viktigt längre.

En vecka är väldigt kort tid... du behöver äta bra mat i lagom mängd minst 3 månader för att din kropp ska hinna vänja kroppen vid ketondrift och i synnerhet om dusom många av oss andra misshandlat din kropp med diverse jojobantningar tidigare. En kropp som inte litar på dej släpper inte ett gram.

Sen ska du komplettera vågen med måttbandet. Jag tappade 2 storlekar men behöll vikten. Nu kan jag ha samma kläder som för 8 år sen men väger 7 kg mer

• Like 1

Jag är en frukostmänniska och vill gärna ha mina 2 kokta ägg,antingen med en rejäl klick smör och salt eller med en ännu rejälare klick majonnäs och tonfisk. Förut åt jag gärna rysk youghurt med nötter och frön men insåg att det blev för mycket kolisar för mina mål... och nötter är bara godis för mej nu. Jag märker att jag blir extra hungrig på dem även om jag äter macadamia eller paranötter. Jag tycker varm mat mättar mer.

I synnerhet i början behövde jag mina 3 mål om dagen. Efter 3 år är det inte lika viktigt längre.

En vecka är väldigt kort tid... du behöver äta bra mat i lagom mängd minst 3 månader för att din kropp ska hinna vänja kroppen vid ketondrift och i synnerhet om dusom många av oss andra misshandlat din kropp med diverse jojobantningar tidigare. En kropp som inte litar på dej släpper inte ett gram.

Sen ska du komplettera vågen med måttbandet. Jag tappade 2 storlekar men behöll vikten. Nu kan jag ha samma kläder som för 8 år sen men väger 7 kg mer

Hej! Tack för svar och tips om ägg! Har prövat gröt på 1 ägg 1dl grädde och 1 msk mandelmjöl. Funkar bra men känns som en väldig massa kalorier på morgonen. Har även bakat eget lchf bröd, men känner mig inte lika mätt på det även om jag tar två smörgåsar. Mitt största problem är att jag är så dålig på att laga mat, jag bränner allt! Nu sitter jag och hetsäter i mig 120g nötter till middag efter att ha sumpat en lchf smoothie och sedan bränt mina lchf pannkakor. Köket ser ut som ett bombnedslag, grädden är slut och jag äter mig återigen mätt på nötter. Du har rätt i att jag hetsätit socker och kolhydrater i åratal, vill bara få ordning på min mage och min matsituation och vad är då viktigare än en bra frukost. Ganska svårt att äta lchf ute på cafeer. Jag äter en sallad och ber om extra dressing men, sedan blir det ändå panik och kaos när jag ska laga mat för kroppen skriker efter mat (fett). 

Ja det är lätt att äta lowcarb men svårt att hitta highfat. När jag äter ute brukar jag gå på en husmanskostrestaurang av bra kvalitet och ta 3-4 paket bregott i stället för potatisen.

Matlagning är bara träning :-) Jag gjorde "sothöns" också när jag var ung. Prova att ugnssteka och sätt på timern då du inte missar och prova att koka och sätt på timern då också så du inte gömmer och kokar torrt

Hej! Tack för svar och tips om ägg! Har prövat gröt på 1 ägg 1dl grädde och 1 msk mandelmjöl. Funkar bra men känns som en väldig massa kalorier på morgonen. 

Jag trivs med kefir (3% fett) några deciliter, och lite nötter/frön i det (cirka 30 gram). Lagom stor frukost för mig, med ett något högt kolhydratinnehåll eventuellt, beroende på hur strikt lågkolhydrat man kör.

En annan bra frukost är 1/2 burk sardiner, ett kokt ägg, 1/2 avokado.

Spenatomelett: 2 ägg, 50 gram bladspenat, lite smör att steka i. Man kan även blanda i lite små frön som sesamfrön eller linfrön. Omeletten ska ätas nylagad. Den blir vattnig och oaptitlig om man försöker spara den.

Smörstekt spenat (gärna frysta blad) med smulad fetaost och lite pumpafrön. Man kan även knapersteka bacon i små bitar och strössla över. I praktiken smörsteker jag ett helt paket (500 g) spenat, steker ett helt paket bacon (140 g) och sparar sedan i kylen i små burkar. Det blir cirka 4 portioner. Värm i mikron.

Många andra typer av gröna blad går bra att använda.

Mina kombinationer är inte bara lågkolhydrat, utan har även högt innehåll av de mineraler man lätt får i sig för lite av (fokus på kalcium, magnesium, kalium). Jag kalorikontrollerar också, och siktar på frukostar runt 300-400 kcal. 

Lite förslag

Kokosgröt (2 ägg, 1.5 msk kokosmjöl, 1 dl kokosgrädde)

http://ceciliafolkesson.se/2013/08/03/favoritfrukosten/

Fröknäcke med massor med pålägg, tex hemgjord leverpastej

http://ceciliafolkesson.se/2013/01/20/froknacke-lchf-paleo/

Chiagröt

Blanda 2 dl kokosmjölk/mandelmjölk/grädde med 2 msk chiafrön.

• Like 1

För den som har god aptit på morgonen: Pannkakor (2 ägg, 0,5 dl grädde, 0,5 dl vatten eller mjölk, 1 msk fiberhusk, 1 krm salt, stek i kokosolja) med en klick rysk yoghurt och några bär eller en tredjedels frukt i små bitar.

En variant för den mindre hungrige: kesoplättar (1 ägg, 100 g keso, 0,75 msk fiberhusk). Serveras som ovan.

Tycker det är trevligt att följa årstiderna med bär o lite frukt. I somras åt jag nektarin ibland, nu vill jag känna på de svenska äpplena.

• 2 weeks later...

Har säkert skrivit I trådan tidigare :) Just nu är min favorit spenatomelett:

200gram frusen spenat

3 ägg

ca 50gram olja eller smör I smeten

salt + blandade örter (typ pizzakryddor)

spenaten tar jag upp ur frysen till kylen dagen innan. Sen blandar jag allt direkt I stekpannan och rör runt med stekspaden

sen ytterligare ca 50gram olja eller smör att steka I när omeletten blivit mer fast I konsistensen, så blir det nästan en lite "friterad" känsla I ytan på omeletten ;) nom nom.

brukar även ha 0,5-1dl hemmaslagen majonnäs till

passar bra till folk som äter strikt, då det är cirka 20gram protein, och typ 2 gram kolhydrater (från äggen och spenaten)

• Like 1

• 6 years later...
On 2013-03-24 at 18:41, Zara sade:

När jag äter frukost är det ägg i mängder som gäller, någonting jag aldrig tröttnar på. Kokta, stekta, äggröra, omelett... så mycket variation med en enda produkt. 

Ser att du tränar hårt,  vad äter du för att få energi till långlopp m.m? Känner ibland att jag tar slut för fort. Äter 3 ägg med mycket rökt lax varje morgon så fram till lunch funkar bra men sen....

• 2 years later...

Vid denna tid på året består min frukost av sparrisomelett. Min granne har utegående värphöns och ett stort fält med sparris. En gång i veckan går jag och handlar ägg och sparris i gårdsbutiken.  Med kryddor och rejält med smör blir det mycket gott.

• Like 4