-Lenny- Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 Hej hopp Har en kompis som frågade mig om dessa tre, då det brukas bakas med dessa ingredienser - hirs, durra och havre, vilka/vilken som är mest nyttig/minst onyttig. Hade tyvärr inget bra svar (ja hellre havre än vete - men det var ju inte något svar på hennes fråga), så hoppas nu på er andra. Kompisen äter utifrån min bedömning överlag hälsosamt och gillar att baka (tyvärr inte alls min grej, men att smaska i sig gottigheter är jag med på ). Havren används mer som utfyllnad så frågans fokus hamnar mer på durra och hirs. Några tankar/svar på detta? Och om finnes så gärna länkar som kan förklara mer ingående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 Kolhydratmässigt är det lika med vetemjöl. Alltså går det inte ihop med LCHF. De som använder durra, hirs, havre, gör det för att slippa glutenmjöl. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 Jag skulle nog satsa på Hirs av dessa 3 sädesslag. http://www.glutenfrikost.se/glutenfria-mjol-och-grynsorter/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 teff innehåller ännu lite mindre kolisar än hirs... om man nu ska välja utifrån det. 63 g. hirs 68 g durra 75 g vete 72 g 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts