Hur yttrar sig detta?

AnnikaB
 Share

Recommended Posts

Jag gick in för att kolla min journal på landstinget inför en titthålsoperation jag ska göra i morgon. Jag lämnade prover förra veckan. Nu stod det att proverna visade "förhöjt krea 101 och sänkt GFR, elstatus i övrigt normalt" i journalen och undrar vad det innebär och hur det kan yttra sig. Något jag kan märka av?

Tack på förhand!

Jag gissar att krea skulle kunna vara Kreatin, ska visst ligga mellan 50-90 mikromol/liter.

Werlabs säger: "Höga kreatininblodnivåer kan innebära skador på njuren eller att kronisk njursjukdom föreligger. Andra omständigheter som kan orsaka höga blodkreatininnivåer inkluderar uttorkning, gikt, ansträngande motion, muskelskada (speciellt klämskador), brännskador, eller muskelproblem."

• Like 2

Jag tror inte att dessa värden "ställer till det" på något sätt under ingrepp och narkos, och skulle narkosläkaren misstänka att de kan göra det så skickar de hem dig utan att göra titthålsoperationen, med vidare utredning av dina njurar.

Sen varför du har lite förhöjda värden är en annan femma. Har du stor muskelmassa? Äter du mycket proteiner? Upprepade infektioner? Läkemedel? Listan kan göras lång . . . Det kanske till och med är normalt för dig, då vi alla inte följer referensvärdena  :)

• Like 1

Tror inte de är så höga att de ställer in. Står att de ska ta nya prover i morgon för att se om remittera till vårdcentral för utredning... jag kunde önska att det är för att jag har stor muskelmassa - styrketränade ju fem gånger i augusti ? - men i så fall är den väl dold!

Äter väl inga jättemängder protein, inte mer än före LCHF i alla fall...

.. får avvakta och se provet i morgon

Tar inga mediciner men D-vitamin, Maca pulver, ZMA... en och annan novalucol om jag slarvat med maten och ibland panodil/ibumetin men inte regelbundet. 2-3 ggr i veckan tar jag 2 koffeintabletter på förmiddagen då jag inte dricker kaffe men behöver få lite energi

• Like 1

Jag har inga som helst medicinska kunskaper men jag har testat koffeintabletter och fy vad jag mådde dåligt på dem.

Tog två och blev skakig, illamående och kallsvettig.

Är det i samband med dem som din mage krånglar och du mår illa?

Nä... blir bara piggare inget annat

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk