Jump to content

Jag har hittat tillbaka till äggmjölken

annakarin

Recommended Posts

Åhh att jag glömt bort äggmjölken kan inte förstå det för några år sen använde jag det mycket. Det visade sig vara perfekt frukost efter en jobbnatt .Då kaffe går bort .

Jag gjorde på 1 ägg, 50gr smör och 2,5 dl kokande vatten smaksatte med 1 msk kakao i tsk vaniljpulver  och en sackett  men den var överflödig och och går bort nästa gång . Mums.

• Like 4

Någon lade upp ett recept på äggmjölk med kakao som alternativ på fettkaffe i en annan tråd. Måste testa detta! Kopierade texten rakt av (förlåt att jag inte minns vem skrev ):

Min blandning på morgonen består av 1 rått ägg som först mixas i blendern, sen värmer jag och vispar ihop 1,5 dl vatten, 1 dl kokosmjölk, två msk kokosolja, två msk smör, 2 tsk kakao och 1 krm vaniljpulver på spisen. Detta hälls sedan på ägget och mixas ihop. Värsta skummiga och lyxiga varm choklad på morgonen som håller mig mätt i många timmar. 

• Like 4

Någon lade upp ett recept på äggmjölk med kakao som alternativ på fettkaffe i en annan tråd. Måste testa detta! Kopierade texten rakt av (förlåt att jag inte minns vem skrev ):

Min blandning på morgonen består av 1 rått ägg som först mixas i blendern, sen värmer jag och vispar ihop 1,5 dl vatten, 1 dl kokosmjölk, två msk kokosolja, två msk smör, 2 tsk kakao och 1 krm vaniljpulver på spisen. Detta hälls sedan på ägget och mixas ihop. Värsta skummiga och lyxiga varm choklad på morgonen som håller mig mätt i många timmar.

Den måste jag testa! :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Like 1

Det var jag [emoji4].

Kan hålla med om att det kan smaka lite beskt framförallt i början om man förväntar sig varm oboy. Från början hade jag i en nypa sötströ oxå men det behöver jag inte längre men drog då ner kakaomängden till 1,5 tsk istället. O så kör jag nu. :)

• Like 2

Jag har kanske tipsat om den här förut, men jag gör det igen: Kung Markattas kakao är mindre besk än många andra, den rostas inte lika hårt och blir därför mildare. Jag bunkrar alltid när jag passerar en stormarknad eftersom min lilla Ica-butik inte kan ha fler kakaosorter på hyllan. :)

• Like 3

Jag har kanske tipsat om den här förut, men jag gör det igen: Kung Markattas kakao är mindre besk än många andra, den rostas inte lika hårt och blir därför mildare. Jag bunkrar alltid när jag passerar en stormarknad eftersom min lilla Ica-butik inte kan ha fler kakaosorter på hyllan. :)

Bra tips! Jag använder oxå bara den. [emoji4]

• Like 1

Den milda smaken kanske också kan bero på att den är fettreducerad - av någon anledning.

• Like 1

OT: Är lite fundersam på raw kakao. Efter att ha sett Michael Pollans serie om mat på Netflix så tror jag inte riktigt på begreppet rå, åtminstone i fallet kakao. Enligt den filmen så bör kakaobönorna jäsas upp till typ 70 grader för att neutralisera antinutrienter och för att frigöra de goda grejerna. Kakaobönorna låg i flera dagar i olika jäskar och det bubblade och hade sig. Vad tror ni?

Hittade också ett svar på KM:s hemsida ang fettreduceringen:

"Vår kakao pressas extra länge och får av detta en låg fetthalt(vid pressningen separeras kakaosmöret från kakaomassan). Vi har valt denna process då chokladens positiva hälsofördelar finns i kakaon och inte i kakaosmöret. Ju fetare kakao desto snabbare skulle den även härskna."

• Like 2

Den milda smaken kanske också kan bero på att den är fettreducerad - av någon anledning.

Kan det inte vara valet av kakobönor som gör det? Vissa "fina" chokladsorter är jättegoda medan andra inte är det. Vet att jag sparade namnet på en god sort (namnet på vilken böna som använts alltså) men den lappen har jag ju tappat bort förstås.

• Like 1

Kan det inte vara valet av kakobönor som gör det? Vissa "fina" chokladsorter är jättegoda medan andra inte är det. Vet att jag sparade namnet på en god sort (namnet på vilken böna som använts alltså) men den lappen har jag ju tappat bort förstås.

Du kan ha rätt, MariaF, jag är ingen finsmakare.  -_-

Vet bara att "smaken sitter i fettet".  :P

• Like 1

Det låter fantastiskt gott, kanske har du någon länk till ditt shoppingställe  :) ?

Nej, men ett recept. 

2 msk malen kanel

1/2 msk malen ingefära

1/2 msk malen kardemumma

1/2 msk malen nejlika

1/2 tsk vaniljpulver

Blanda alla ingredienser i en liten burk. 

Källa: http://blogg.amelia.se/lindalomelino/2013/11/18/chailatte-2/

Sen kryddar jag min äggmjölk med det.

• Like 4

Nej, men ett recept. 

2 msk malen kanel

1/2 msk malen ingefära

1/2 msk malen kardemumma

1/2 msk malen nejlika

1/2 tsk vaniljpulver

Blanda alla ingredienser i en liten burk. 

Källa: http://blogg.amelia.se/lindalomelino/2013/11/18/chailatte-2/

Sen kryddar jag min äggmjölk med det.

Nu har jag gjort en burk med din kryddblandning. Har inte testat i äggmjölken ännu, är stoppmätt efter söndagens brunch men bara som "rå" blandning smakar och luktar den fantastiskt gott  ^_^