annakarin Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Åhh att jag glömt bort äggmjölken kan inte förstå det för några år sen använde jag det mycket. Det visade sig vara perfekt frukost efter en jobbnatt .Då kaffe går bort . Jag gjorde på 1 ägg, 50gr smör och 2,5 dl kokande vatten smaksatte med 1 msk kakao i tsk vaniljpulver och en sackett men den var överflödig och och går bort nästa gång . Mums. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Jag använder den som måltid vid 5:2, superduper! Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Dricker numera en stor mugg Te med smör och salt, när det är ca en fjärdedel kvar så vispar jag i 2 äggulor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Någon lade upp ett recept på äggmjölk med kakao som alternativ på fettkaffe i en annan tråd. Måste testa detta! Kopierade texten rakt av (förlåt att jag inte minns vem skrev ): Min blandning på morgonen består av 1 rått ägg som först mixas i blendern, sen värmer jag och vispar ihop 1,5 dl vatten, 1 dl kokosmjölk, två msk kokosolja, två msk smör, 2 tsk kakao och 1 krm vaniljpulver på spisen. Detta hälls sedan på ägget och mixas ihop. Värsta skummiga och lyxiga varm choklad på morgonen som håller mig mätt i många timmar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted October 5, 2016 Share Posted October 5, 2016 Någon lade upp ett recept på äggmjölk med kakao som alternativ på fettkaffe i en annan tråd. Måste testa detta! Kopierade texten rakt av (förlåt att jag inte minns vem skrev ): Min blandning på morgonen består av 1 rått ägg som först mixas i blendern, sen värmer jag och vispar ihop 1,5 dl vatten, 1 dl kokosmjölk, två msk kokosolja, två msk smör, 2 tsk kakao och 1 krm vaniljpulver på spisen. Detta hälls sedan på ägget och mixas ihop. Värsta skummiga och lyxiga varm choklad på morgonen som håller mig mätt i många timmar. Den måste jag testa! Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Ok, det där måste jag testa.. om det är som typ varm choklad.. Man måste öppna sitt sinne för allt, framförallt jag som aldrig kommer upp i min fettkvot 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 När jag skrev hade jag inte testat men det gjorde jag strax efter (hade lagt undan receptet och har sällan kokosmjölk hemma). God och kräming, möjligen aningen besk. Gillar ju söt choklad... Fast det får man ju inte erkänna... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman73 Posted October 12, 2016 Share Posted October 12, 2016 Någon lade upp ett recept på äggmjölk med kakao som alternativ på fettkaffe i en annan tråd. Måste testa detta! Kopierade texten rakt av (förlåt att jag inte minns vem skrev ): Min blandning på morgonen består av 1 rått ägg som först mixas i blendern, sen värmer jag och vispar ihop 1,5 dl vatten, 1 dl kokosmjölk, två msk kokosolja, två msk smör, 2 tsk kakao och 1 krm vaniljpulver på spisen. Detta hälls sedan på ägget och mixas ihop. Värsta skummiga och lyxiga varm choklad på morgonen som håller mig mätt i många timmar. Det var jag [emoji4]. Kan hålla med om att det kan smaka lite beskt framförallt i början om man förväntar sig varm oboy. Från början hade jag i en nypa sötströ oxå men det behöver jag inte längre men drog då ner kakaomängden till 1,5 tsk istället. O så kör jag nu. Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Jag har kanske tipsat om den här förut, men jag gör det igen: Kung Markattas kakao är mindre besk än många andra, den rostas inte lika hårt och blir därför mildare. Jag bunkrar alltid när jag passerar en stormarknad eftersom min lilla Ica-butik inte kan ha fler kakaosorter på hyllan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman73 Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Jag har kanske tipsat om den här förut, men jag gör det igen: Kung Markattas kakao är mindre besk än många andra, den rostas inte lika hårt och blir därför mildare. Jag bunkrar alltid när jag passerar en stormarknad eftersom min lilla Ica-butik inte kan ha fler kakaosorter på hyllan. Bra tips! Jag använder oxå bara den. [emoji4] Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Jag kör också Kung Markatta... Den godaste jag hittat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Jag har kanske tipsat om den här förut, men jag gör det igen: Kung Markattas kakao är mindre besk än många andra, den rostas inte lika hårt och blir därför mildare. Jag bunkrar alltid när jag passerar en stormarknad eftersom min lilla Ica-butik inte kan ha fler kakaosorter på hyllan. Den milda smaken kanske också kan bero på att den är fettreducerad - av någon anledning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Den milda smaken kanske också kan bero på att den är fettreducerad - av någon anledning. Ok, jag har faktiskt inte tänkt på att den är det. Då får jag maila KM och fråga varför... Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Jag använder raw kakao, beställer från Bodystore.. Mycket mildare än annan ekologisk kakao tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 OT: Är lite fundersam på raw kakao. Efter att ha sett Michael Pollans serie om mat på Netflix så tror jag inte riktigt på begreppet rå, åtminstone i fallet kakao. Enligt den filmen så bör kakaobönorna jäsas upp till typ 70 grader för att neutralisera antinutrienter och för att frigöra de goda grejerna. Kakaobönorna låg i flera dagar i olika jäskar och det bubblade och hade sig. Vad tror ni? Hittade också ett svar på KM:s hemsida ang fettreduceringen: "Vår kakao pressas extra länge och får av detta en låg fetthalt(vid pressningen separeras kakaosmöret från kakaomassan). Vi har valt denna process då chokladens positiva hälsofördelar finns i kakaon och inte i kakaosmöret. Ju fetare kakao desto snabbare skulle den även härskna." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Den milda smaken kanske också kan bero på att den är fettreducerad - av någon anledning. Kan det inte vara valet av kakobönor som gör det? Vissa "fina" chokladsorter är jättegoda medan andra inte är det. Vet att jag sparade namnet på en god sort (namnet på vilken böna som använts alltså) men den lappen har jag ju tappat bort förstås. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Kan det inte vara valet av kakobönor som gör det? Vissa "fina" chokladsorter är jättegoda medan andra inte är det. Vet att jag sparade namnet på en god sort (namnet på vilken böna som använts alltså) men den lappen har jag ju tappat bort förstås. Du kan ha rätt, MariaF, jag är ingen finsmakare. Vet bara att "smaken sitter i fettet". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Jag hittade en chai-kryddblanding på nätet som jag gärna blandar ner i min äggmjölk. Det blir supergott tycker jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Jag hittade en chai-kryddblanding på nätet som jag gärna blandar ner i min äggmjölk. Det blir supergott tycker jag. Det låter fantastiskt gott, kanske har du någon länk till ditt shoppingställe ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Det låter fantastiskt gott, kanske har du någon länk till ditt shoppingställe ? Nej, men ett recept. 2 msk malen kanel 1/2 msk malen ingefära 1/2 msk malen kardemumma 1/2 msk malen nejlika 1/2 tsk vaniljpulver Blanda alla ingredienser i en liten burk. Källa: http://blogg.amelia.se/lindalomelino/2013/11/18/chailatte-2/ Sen kryddar jag min äggmjölk med det. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Nej, men ett recept. 2 msk malen kanel 1/2 msk malen ingefära 1/2 msk malen kardemumma 1/2 msk malen nejlika 1/2 tsk vaniljpulver Blanda alla ingredienser i en liten burk. Källa: http://blogg.amelia.se/lindalomelino/2013/11/18/chailatte-2/ Sen kryddar jag min äggmjölk med det. Nu har jag gjort en burk med din kryddblandning. Har inte testat i äggmjölken ännu, är stoppmätt efter söndagens brunch men bara som "rå" blandning smakar och luktar den fantastiskt gott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts