IML

Italiensk meny

Recommended Posts

Planerar att bjuda hem några vänner på middag med Italienskt tema, undrar om någon här på forumet har tips & ideer på recept som kan passa? Den andra familjen äter inte LCHF, och tänker nog pasta, pizza etc... Menyn ska passa även barnen som är 6, 8, 10 & 12 år gamla. 

Förrätten behöver ju inte vara så komplicerad. Tänker mig tex en Insalata Caprese (mozzarella, tomat & basilika), och / eller goda charkuterier (parmaskinka, salami etc), oliver, mm. Eventuellt med bröd till för dem som vill ha det.

Men huvudrätten... Det enda jag kommer på som inte är pasta eller pizza är Osso Buco. Men vad för tillbehör om man inte vill servera ris eller pasta? Fler förslag? Jag vill inte bjuda på LCHF alternativ till pizza eller pasta utan hellre något som är naturligt lågt i kolhydrater. 

Och efterrätt? Panna Cotta skulle ju kunna funka. Tiramisu är väl svårt att göra LCHF-vänligt. Glass kanske, har en glassmaskin. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl laga vilken italiensk kötträtt som helst (saltimbocca t.ex.) och servera med grönsakstillbehör.

Så fungerar väl en huvudrätt i Italien om jag inte minns fel.

Jag röstar på panna cotta till efterrätt, en personlig favorit. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade inte serverat något bröd till mozzarellan, men rikligt med god olivolja till istället.

Panna cotta med bär?! ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antipasto har du ju klart för dig. Sen kan du köra en pastarätt som primo piatto och ta zucchini själv istället för pasta eller köpta tråknudlar. Sen kommer secondo piatto och det är då som det roliga börjar! Så se till att pastan är snålt tilltagen. Inte för inte är Italien ett bra land för grönsaker så du kan ju göra flera contorno men köra bara en kötträtt.

Jag har Paolo Robertos Stora Italienska Kokbok och jag älskar den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen kan du köra en pastarätt som primo piatto och ta zucchini själv istället för pasta eller köpta tråknudlar..

Jag hade bjudit på zucchini-pasta till alla. ??

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips!

Saltimbocca är ju grymt gott, men det har jag bara ätit på restaurang aldrig lagat själv. Men det kanske inte är så svårt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips!

Saltimbocca är ju grymt gott, men det har jag bara ätit på restaurang aldrig lagat själv. Men det kanske inte är så svårt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag är verkligen ingen stjärnkock, men jag har lagat det och det blev bra. Ett bra recept löser det mesta tycker jag. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kålrotspommes eller vaxbönor bör kunna fungera som tillbehör även för kolhydratsätare, om du tycker det är tillräckligt italienskt. 

Dela kålroten i pommes fritesstora bitar. Förkoka i saltat vatten ca 20 min. Ugnstek ca 20 min vid 200-225 grader innan servering. Även vaxbönor kan stekas i ugn. Lägg dem i en ugnsfast form och ringla över lite olivolja. Ugnsstek ca 20 min vid 200-225 grader. Smaka av med lite salt, om de behövs. Både förkokt kålrot och vaxbönor kan friteras, men det kanske är bökigt när man har gäster. 

Marinerade grönsaker är ett gott tillbehör, inspirerat av medelhavskost. De är lätta att göra och kan förberedas.  http://lesscarbs.se/lchf-tillbehor/marinerade-gronsaker-gott-och-enkelt-att-variera/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torka eventuellt av överflödigt fett.

Öh ... hur tänkte du nu?  :blink:  ;)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg