Popular Post The Biochemist Posted October 5, 2016 Popular Post Share Posted October 5, 2016 Ville bara dela en kul men sann historia från denna veckan. Skulle ät lunch med en kvinna från USA i Sverige. Hon sa att hon är vegetarian och fick en vegetarisk meny. Jag dubbelkollade och frågade om hon var vegetarian eller vegan? Vegan, ner herregud inte svarade hon. Hon tog en fiskburgare. Vi kom in på maten igen och hon sa att hon inte kan äta något levande. Förutom fisk och ägg kanske undrade jag lite undrande? Nej inget levande, inte fisk, inte ägg, inte ens mjölk. Hmm, tänkte jag. Hur gör jag nu. Hon sitter ju och smaskar på fiskburgare. Jag frågade lite försiktigt vad som är skillnaden i vad en vegetarian och vegan äter? Veganer är väl typ som en sekt, de verkar galna svarade hon. Men du brukar alltid beställa nåt i den vegetariska menyn undrade jag. Jovisst, det är så bekvämt för då behöver jag inte läsa innehållet. Hur gör jag nu. Ska jag förklara att äter fisk och sannolikt gör det ofta? Men så säger hon, jag måste ta en till burgare. Jag äter ju för två nu. Du är gravid undrar jag. Ja svarade hon. Ok saken är klar, för barnets bästa, jag säger inte hon äter fisk. 25 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Jag har alltid undrat över det. I min värld äter en vegetarian inget levande, punkt! Men sen började de äta fisk, ägg, mjölk....?? Vilket ju innebär lidande för fisken, att det måste finnas höns någonstans som värper äggen och som själva slaktas någon gång (förutom alla tuppar som blir som ingen vill ha..) - och så mjölkproduktion som ju medför även köttproduktion.. Sen finns det de vegetarianer som inte äter "rött kött", men fågel är också ok..... Jag hänger inte med i deras tankesätt! Har vissa svårigheter att ta dom på allvar, faktiskt. Veganer som inte äter något från djurriket och inte heller vill ha läder och ull på kroppen är ju på sitt sätt i alla fall konsekventa! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Veganer som inte äter något från djurriket och inte heller vill ha läder och ull på kroppen är ju på sitt sätt i alla fall konsekventa! Fast dom flesta veganer jag har träffat på brukar inte fatta att läder kommer från djur... Jag hade en studiekompis som var vegan. Hon tyckte att det var förfärligt att jag både åt kött och klädde mig i päls (jag hade en ärvd kort barnpäls av mink som var jättevarm och som en bekant till mig hade sytt). Själv var hon någonslags got och klädde sig helt i läder - hon ville inte riktigt förstå att dom pälsdjur som sköts illa använder man till läder (hanskar mm). Men kanske lädret kom från döda djur och inte levande i hennes värld... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted October 6, 2016 Author Share Posted October 6, 2016 Tror inte det finns någon formell definition på vegetarian och vegan. Även inom forskarvärlden ser man ibland studier där de använder begreppen ihopblandat. Inom "religion" också. Tex säger man ofta att buddist munkar är vegetarianer eller veganer men de flesta tempel har stora festmåltider på kött några gånger i månaden. Men djuret var inte dödat för deras skull och då går det bra säger de. De väljer också djur omvänt mot i väst. Istället för att tillåta små djur som kyckling eller fisk är det stora nötkreatur som är att föredra. Ett djur mättar många magar, det är bättre än att ta flera små liv tycker de. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Formell definition vet jag inte...men vad jag har förstått är en vegan helt emot att utnyttja djur på något vis. Djur ska inte ätas, inkl produkter från djur (t.ex. ägg, mjölk och honung), man får inte använda något som tillverkats av djur (päls, läder, ull...). Husdjur är tveksamt (men att ta hand om ett övergivet djur t.ex. på ett katthem är ok). Mediciner framtagna genom djurförsök...ja, då är ju frågan hur livsnödvändig medicinen är och kanske också hur direct djurförsöket är inblandat. Det lär finnas veganmärkning på apoteken. Vegetarian sträcker sig väl längs en skala från rent vegetarisk kost over mejerier och ägg till s.k. fiskvegetarianer (pescetarianer), men då handlar det enbart om kost. Jag är en fascinerad åskådare till sådana här diskussioner...:-) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Att veganer inte äter honung är nåt jag inte förstår alls. Finns det nån som kan förklara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Bin är djur också och honung är producerat av bin. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Så bina ska producera honung till ingen nytta alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 bina producerar väl egentligen honung för att de ska ha själva, liksom att kon producerar mjölk till sin kalv 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 LOL! En av "veganerna" på jobbet älskar bacon... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 LOL och allt det där.. veganer/vegetarianer eller för den delen ellsehåeffare är lixom inga homogena grupper! Utan vi är alla individer.. rätt många utav oss drivs utav olika synsätt på hälsa och på det olika moraliska/etiska synpunkter! De flesta drivs av hunger och vad som smakar gott i munnen för stunden.. är det dessutom billigt så ger det mer pengar över till annat! Grejen är fortfarande att riktig mat som smakar gott och som man kan äta utan allt för dåligt samvete kostar betydligt mer än junkfood! Såå.. lixom ellsehåffare överlever tack vare att de "fuskar" med jämna mellanrum så överlever veganer/vegetarianer iomed att de väljer den vegetariska matsedeln utan att reflektera särskildt, huruvida den verkligen är vegansk/vegetarisk! Den tredje grejen är att har man väl anammat någon specefik kostmodell så kan man mycket väl råka ut för att få någon form av brist.. utifall man inte är jävligt påläst om näringslära. Detta gäller då främst personer som slukar en viss diet med hull och hår, men främst läser rubrikerna! Har lixom inga större problem med att man som vegan/vegetarian speciellt faktiskt kan äta en fullvärdig kost.. se bara på alla vegetarianer som äter LCHF! Likt förbannat så är det olika problem i olika världsdelar.. i Indien där veganerna är flesta kan de leva enligt detta koncept.. och ha hälsan, när samma individer flyttar till England och lever på samma kost får de brister! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Janen är det inte en massa problem med skinnyfat och diabetes i Indien... att det inte är så nyttigt iaf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Janen är det inte en massa problem med skinnyfat och diabetes i Indien... att det inte är så nyttigt iaf? Indien är ett land i utveckling.. de har större tillväxt än vad vi någonsin vågar att drömma om, tex så läggs rätt mycket utav vår IT-support där! Detta får så klart konsekvenser, det går numera ofta bra att köpa sin mat i stora städer från stora affärer, som har ett utbud liknade det i väst.. därav så får de oxå en massa junkfood! Indier och Kineser förefaller specefikt ha en benägenhet att drabbas utav Diabetes! Det har lixom garanterat inget med gener att göra.. mer troligt handlar det om att de numera äter sin ursprungliga kost köpt från affärer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Det stora problemet är att människor har distanserat sig så långt från det naturliga att det blir total fel. Naturens lag säger: att på Jorden gäller att äta eller att ätas. Alla livsformer lyder under detta. Alla äter andra organismer och blir uppätna, i en oändlig cirkel-rörelse. Jorden är ett slutet system, sånär som på solinstrålningen som är den primära energikällan, all materia på jorden deltar i ständiga kretslopp. Människans roll i detta är att vara odlare och djurhållare och existera högst upp i näringskedjan. Det är intressant att växter har ett mycket mer utvecklat känsloliv jämfört med djur. Hur ställer sig veganer till detta? http://almanova.eu/professor-mancuso-svarar-pa-fragor-om-om-plantornas-sjalsliv-och-intelligens/ 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 4, 2016 Share Posted November 4, 2016 Veganen på jobbet äter gärna köpekakor till fikat. Men sen kom jag på att det säkert bara är en massa vegetabiliskt jox i dem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 5, 2016 Share Posted November 5, 2016 Men sen kom jag på att det säkert bara är en massa vegetabiliskt jox i dem. Med stor säkerhet är det i alla fall "jox" i dem... Maken kom hem med en låda chokladbollar som han köpt av kollegans barn i skolåldern som sålde. Jag läste innehållsförteckningen och de innehöll en mängt konstigt som jag aldrig har i mina om jag nån gång bakar sådana (utöver konserveringsmedel, alltså). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Har en tämligen rabiat vegan i den perifera bekantskapskretsen. Vederbörande är mycket ofta sjuk, har alltid ont i fötterna, är kraftigt överviktig, har kroniskt dålig ork ... och säger att hen äter veganskt för att må bra. Behöver jag fortsätta? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Vore väldigt intressant att se hur vederbörande skulle må vid övergång till åtminstone pk "vegetarisk" LCHF/paleo! Kanske du kan vara lite rabiat tillbaka på det temat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts