Petersth Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Jag har en fundering på/om kalorier. Jag har ätit LcHF i lite drygt 5 år. Första halvåret rasade jag ca 50 kg. Sen tog det stop. Nåt år gick och jag gick upp 15 kg. Tog tag i detta och gick ner15 kg sen stopp igen. Nu har jag gått upp 15 kg igen. Funderade på vad det var som gjort att jag gått ned förut. Lchf har jag ju ätit hela tiden. Dom ggr jag går ned har jag ätit begränsat. Nu har jag ätit ca 1800 kalorier om dagen i 2 veckor och går ner mellan 300 och 400 gram per dygn. Dagen före julafton och själva julafton åt jag som hjärtat ville och dom dagarna räknas inte.... 1800 kalorier är mestadels ägg, bacon, korv. Min dag kan börja med ett paket bacon, 3 äggulor och en halv dl grädde. Håller mig länge på detta och avslutar dagen på samma vis. Hungrig är jag men inte vrålhungrig. Kan det inte vara så att kalorier spelar roll ändå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Testat periodisk fasta? När du inte kalloribegränsar, vet du hur mycket det är då typ? Kalorier spelar roll men i vanliga fall så om man äter mycket fett så hinner man bli mätt innan man äter för mycket. Hur snabbt äter du? - Magen kanske inte hinner säga till. Hur mycket fetthalt tar du? - Kanske för lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Klart att kalorier i teorin räknas. LCHF är ett praktiskt sätt att bli mätt på färre kalorier och kanske även förbränna fler. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petersth Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Nä jag har inte testat periodisk fasta. Jag älskar mat och vill inte leva utan mat en enda dag . I mitt fall är det nog så att jag är en missbrukare. Te x kan jag mula ner en halv påse riven ost medan jag gör middag. Då snackar jag en halv påse blåvit ost, 250g ost. Sedan resten till middagen. Fast då är vi ju fler.... Jag äskar korv! I stora mängder. I mitt fall är det nog så att hjärnan är programmerad att tycka att det som är normalt för dom flesta är lite för mig. Att räkna kalorier och att se till att så mycket som möjligt av dessa är fett är nog det som passar mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 När man går ner i vikt minskar kroppens behov av energi. Därför kan det vara så att man når en platå och inte kommer längre om man inte minskar på portionerna. Det kan vara lite svårt att göra om man är van att äta en viss mängd hela tiden. Det finns många som berättar att de, när de närmar sig sin målvikt, behöver begränsa energiintaget medvetet. Annars är det lätt hänt att man lägger på tallriken det man är van att ösa upp, även om man egentligen inte behöver den mängden längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts