gyroosby Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Hej, Jag är nybörjare på detta med LCHF och har verkligen svårt att anpassa mig i.o.m. att jag har IBS. Äter jag för mycket fibrer så får jag ont, för mycket fett så får jag ont och så rinner det rakt igenom. Känns som att jag inte kan klara det utan smärta. Finns det någon som kan ge tips vad man kan äta om man skall äta LCHF med ett IBS system? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Jag har IBS och har ätit LCHF sen 2006 ungefär, så det är inga problem. Jag kan inte använda några mjöler eller ex. fiberhusk, då min mage inte vill ha några fibrer. Min rekommendation är att du börjar försiktigt, plockar bort gluten och socker, möjligen även mjölkprodukter. Jag känner i dagsläget att jag kan använda smör och små mängder grädde/creme fraishe. Ost är gott, men jag mår inte så bra av det... Ta det lugnt med fett i början så du vänjer kroppen vid det. Jag klarar av att äta de flesta kålsorter, avocado, haricot vertes, squash, gurka, små mängder tomat. Jag klarar inte paprika eller lök, men det kan höra ihop med min egen födoämnesintollerans. Rekommenderar verkligen att du ger det ett ordentligt försök - jag är nästan helt besvärsfri från både IBS och fibromyalgi efter omläggning av kosten till LCHF. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...