gyroosby Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Hej, Jag är nybörjare på detta med LCHF och har verkligen svårt att anpassa mig i.o.m. att jag har IBS. Äter jag för mycket fibrer så får jag ont, för mycket fett så får jag ont och så rinner det rakt igenom. Känns som att jag inte kan klara det utan smärta. Finns det någon som kan ge tips vad man kan äta om man skall äta LCHF med ett IBS system? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Jag har IBS och har ätit LCHF sen 2006 ungefär, så det är inga problem. Jag kan inte använda några mjöler eller ex. fiberhusk, då min mage inte vill ha några fibrer. Min rekommendation är att du börjar försiktigt, plockar bort gluten och socker, möjligen även mjölkprodukter. Jag känner i dagsläget att jag kan använda smör och små mängder grädde/creme fraishe. Ost är gott, men jag mår inte så bra av det... Ta det lugnt med fett i början så du vänjer kroppen vid det. Jag klarar av att äta de flesta kålsorter, avocado, haricot vertes, squash, gurka, små mängder tomat. Jag klarar inte paprika eller lök, men det kan höra ihop med min egen födoämnesintollerans. Rekommenderar verkligen att du ger det ett ordentligt försök - jag är nästan helt besvärsfri från både IBS och fibromyalgi efter omläggning av kosten till LCHF. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 För det första.. IBS är ett symptom! Vad dina besvär består utav från första början är lixom något vi får fundera över! Iallafall, din tarm är irriterad, det är vad IBS betyder.. frågan är på vad? - Själv är jag laktosintolerant.. lixom cirka 80-90% av den vuxna befolkningen i världen! Såå.. jag får koliksmärtor och ränneskita om jag dricker mjölk.. så det undviker jag! Oandrasidan så är det något jag använder mig utav om jag för förstoppningssymptom.. dvs utav glass, främst mjukglass.. tror de puttat i något där som ger laxerande effekt? Iallafall.. glass har knappast grädde och smör som ingredienser.. främst mjölkpulver.. avfettat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 7, 2016 Share Posted October 7, 2016 De flesta med IBS som jag träffat på får ont av för mycket fibrer. Och ja, fett i större mängd verkar laxerande, så som Jamtlandstjej skriver behöver du trappa upp denna mängd försiktigt. Om du använder kokosolja ska du börja mycket försiktigt med denna och långsamt öka. Ta bort alla typer av margarin och oljor förutom oliv och kokosolja, resterande oljor kan också irritera magen. Prova dig fram vilka grönsaker som din mage klarar, några vet jag får problem av vitkål, rödkål mm. En del nattskatteväxter och solaninväxter kan också ställa till dig. Lättast är om du äter sådant du vet att du klarar och sedan provar att lägga till en sak i taget så du är säker på vad det är du reagerar på. Det är svårt om du lägger till flera saker samtidigt. Koka gärna buljong på ben du får över i matlagningen, typ kycklingskrov, kotlettben mm. Den kan du sedan dricka eller använda som soppbas. Använd helst inte buljongtärningar eftersom de innehåller tillsatser som också kan irritera magen. Vill du vara riktigt ambitiös kan du googla recept på benbuljong. Det är bland det mest läkande som finns vad det gäller tarmläkning. Smör brukar de flesta klara som inte är har problem med mjölkproteiner. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 8, 2016 Share Posted October 8, 2016 (edited) De flesta med IBS-symptom.. ja nästan 99-100% har irriterade/känslig tarm! Fibrer har en tendens att spjälkas i tarmen utav där fungerande bakterier till gas och SCFA. Har man en irriterad tarm så gör ökat gastryck jävligt ont! Själv är jag laktosintollerant och får koliksmärtor av att dricka vanlig mjölk! Vågar inte ens tänka på hur det vore om jag dessutom led av IBS! Edited October 8, 2016 by Zepp 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 De flesta med IBS-symptom.. ja nästan 99-100% har irriterade/känslig tarm! Fibrer har en tendens att spjälkas i tarmen utav där fungerande bakterier till gas och SCFA. Har man en irriterad tarm så gör ökat gastryck jävligt ont! Själv är jag laktosintollerant och får koliksmärtor av att dricka vanlig mjölk! Vågar inte ens tänka på hur det vore om jag dessutom led av IBS! Kan verkligen skriva under på att ökat gastryck gör jävligt ont! Inför en operation skulle jag göra en röntgenundersökning där man skulle "blåsa upp" tarmarna, bakvägen, med gas. (Koldioxid?) Meningen var att jag först skulle ligga på sidan och sen vända mig till ryggläge. Vändningsmomentet var fullständigt omöjligt! Hade fullt upp med att bara ligga stilla. Fy satan vilken smärta! :-( 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts