ChaKar Posted October 8, 2016 Share Posted October 8, 2016 Hej! Jag har ätit lchf i många år, mått bra och gått ner ca 40 kilo. Men för ca 1,5- 2 år sedan mådde jag inte bra längre, och viktminskningen stannade (jag har 10-20 kg kvar). I december förra året visade det sig att jag har Hashimotos och Hypotyreos och Levaxin sattes in. Jag mådde genast mycket bättre, men har ändå fortfarande trots 10 månaders medicinering med gradvis ökning, hjärndimma kvar och är orkeslös. Vikten har stått still trots strikt/normal lchf. Jag har läst mig till att liberal ibland är bättre för oss med sköldkörtelproblem och har därför ökat på kolhydraterna en aning (och minskat fettet en aning också). Jag känner genast hur hjärnan liksom vaknar lite om jag äter tex en morot, men inte till "normalt". Och nu går vikten uppåt. Jag måste inte tvunget bli smal, men att öka i vikt stressar mig, och framförallt vill jag må bra. Jag tar regelbundna prover av TSH, T3 och T4, och flertalet andra prover togs innan jag fick diagnos. Någon som har tips och råd för hur jag bör äta? Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 8, 2016 Share Posted October 8, 2016 Om man säger som så.. det finns lixom inga direkta samband mellan LCHF och hypothyreos.. förutom att LCHF ger lite andra värden. För det första, Hashimoto är en autoimun sjukdom.. av okänd anames! På klingande svenska.. man vet faktsiskt inte varför den uppstår.. vavid gissningarna är och förblir vilda, vilket utnyttjas av olika personer/företag som vill sälja just sina produkter eller livstilsråd! Utiallafall.. man får skilja på folk i olika livssituationer/andra komplikationer/kostmodeller.. högt fritt T3 är bland annat ett ett tecken på hyperinsulinemi! Vilket lätt kan tolkas som så att de som knappt äter några kolisar lider utav Hypothyreos.. eller för den delen att LCHF leder till Hypothyreos.. iomed att en rätt kolisbefriad och låg/normal-insulinkost ger lite lägre fria T3! Det krävs ansenliga mängder fria T3 för att hantera högt blodsocker.. det i sig är rätt normalt på en västerländsk kost. För en av regleringarna mot för högt blodsocker, vilket är toxiskt är en ökad förbränning via termogenes/futile cycles! Oså när vi ändå är inne på hormoner och litta annat, det är främst kvinnor som drabbas, vilket i sig skulle kunna betyda att olika genetiska uppsättningar spelar stor roll.. vi män lever kortare liv och har andra problem. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Anna Sparre senaste pod, tar upp precis detta ämne. Hon har även fler andra poddar som kan vara av intresse för dig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Sök på 4health. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Du kanske behöver öka dosen Levaxin? Typ testa en halv pilla till under några veckor, helst i samråd med din läkare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChaKar Posted October 9, 2016 Author Share Posted October 9, 2016 Tack för tips! Ska genast googla [emoji106] Ja kanske behöver det höjas, varje blodprov har lett till en liten ökning av levaxin och nu testade jag just och inväntar provsvar och ev ny dos. Har hört att det kan ta upp till ett år att bli rätt "inställd". De ökningar som gjorts har dock varit minimala, ett piller till i veckan typ, och enligt läkaren är mina värden bra men vi justerar för att hitta perfekt värde. Men ska se vad podd och sajt ger mer för tips! Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Om man säger som så.. det finns lixom inga direkta samband mellan LCHF och hypothyreos.. förutom att LCHF ger lite andra värden. För det första, Hashimoto är en autoimun sjukdom.. av okänd anames! På klingande svenska.. man vet faktsiskt inte varför den uppstår.. vavid gissningarna är och förblir vilda, vilket utnyttjas av olika personer/företag som vill sälja just sina produkter eller livstilsråd! Utiallafall.. man får skilja på folk i olika livssituationer/andra komplikationer/kostmodeller.. högt fritt T3 är bland annat ett ett tecken på hyperinsulinemi! Vilket lätt kan tolkas som så att de som knappt äter några kolisar lider utav Hypothyreos.. eller för den delen att LCHF leder till Hypothyreos.. iomed att en rätt kolisbefriad och låg/normal-insulinkost ger lite lägre fria T3! Det krävs ansenliga mängder fria T3 för att hantera högt blodsocker.. det i sig är rätt normalt på en västerländsk kost. För en av regleringarna mot för högt blodsocker, vilket är toxiskt är en ökad förbränning via termogenes/futile cycles! Oså när vi ändå är inne på hormoner och litta annat, det är främst kvinnor som drabbas, vilket i sig skulle kunna betyda att olika genetiska uppsättningar spelar stor roll.. vi män lever kortare liv och har andra problem. Nu är det tyvärr så att du inte har minsta begrepp om hypotyreos, vare sig symptom eller diagnostik. Uppriktigt sagt Zepp så tycker jag att du ska hålla tyst när frågor om hypotyreos kommer upp. Det ska dock sägas att inte heller läkare i allmänhet har några större insikter i ämnet så du är inte ensam. Hypotyreos är en sjukdom som, när den är obehandlad eller felbehandlad, berövar oss all glädje i livet och ger en tillvaro i en grå dimma av trötthet, förutom alla andra symptom som smärta, förstoppning, fetma, social isolering, spruckna äktenskap och förtvivlan över ens totala oförmåga att ta itu med ens de minsta problemen i tillvaron. Och vad gäller halterna av FT3 så är det ytterst sällan som läkarna tar någon hänsyn till det värdet, vare sig före eller efter diagnos. Tyvärr. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Hej! Jag har ätit lchf i många år, mått bra och gått ner ca 40 kilo. Men för ca 1,5- 2 år sedan mådde jag inte bra längre, och viktminskningen stannade (jag har 10-20 kg kvar). I december förra året visade det sig att jag har Hashimotos och Hypotyreos och Levaxin sattes in. Jag mådde genast mycket bättre, men har ändå fortfarande trots 10 månaders medicinering med gradvis ökning, hjärndimma kvar och är orkeslös. Vikten har stått still trots strikt/normal lchf. Jag har läst mig till att liberal ibland är bättre för oss med sköldkörtelproblem och har därför ökat på kolhydraterna en aning (och minskat fettet en aning också). Jag känner genast hur hjärnan liksom vaknar lite om jag äter tex en morot, men inte till "normalt". Och nu går vikten uppåt. Jag måste inte tvunget bli smal, men att öka i vikt stressar mig, och framförallt vill jag må bra. Jag tar regelbundna prover av TSH, T3 och T4, och flertalet andra prover togs innan jag fick diagnos. Någon som har tips och råd för hur jag bör äta? Skickat från min iPad med Tapatalk Vad har du för värden? På Levaxin mår de flesta bäst om TSH ligger på 1 eller under, FT4 i översta kvartilen av referensen eller över och FT3 i övre halvan av referensvärdet men inte över. Har du testat Ferritin och i så fall, hur ligger du där? Övriga järnprover? Vitamin D? B12 och folat? Vad gäller kosten tror jag att det viktiga är att utesluta spannmål i allmänhet och vete i synnerhet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Autoimmun_galenskap Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Hej hej! En till Hashimotpatient här. Mitt tips är att du läser Datis Kharrazians bok om Hashimotos och sen hittar en läkare som vill utgå från den boken i din behandling. Som det har sagts innan så är de flesta läkarna trögfattade / uppköpta / ointresserade /idioter så i värsta fall kan det innebära att du får ta tag i din situation själv. Man önskar ju att det vore annorlunda men det är som det är - jag sköter min hashimoto själv och det funkar fint. Låt mig veta ifall det finns något jag kan göra för att hjälpa dig. Och stort lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 (edited) Nu är det tyvärr så att du inte har minsta begrepp om hypotyreos, vare sig symptom eller diagnostik. Uppriktigt sagt Zepp så tycker jag att du ska hålla tyst när frågor om hypotyreos kommer upp. Det ska dock sägas att inte heller läkare i allmänhet har några större insikter i ämnet så du är inte ensam. Hypotyreos är en sjukdom som, när den är obehandlad eller felbehandlad, berövar oss all glädje i livet och ger en tillvaro i en grå dimma av trötthet, förutom alla andra symptom som smärta, förstoppning, fetma, social isolering, spruckna äktenskap och förtvivlan över ens totala oförmåga att ta itu med ens de minsta problemen i tillvaron. Och vad gäller halterna av FT3 så är det ytterst sällan som läkarna tar någon hänsyn till det värdet, vare sig före eller efter diagnos. Tyvärr. Nu tycker jag du vara ovanligt tvär och fördömande.. näe jag lider själv inte utav Hypotyreos, så jag är så klart inte part i målet! Däremot så har min mor detta, hennes systrar, och väldigt ofta för att inte säga mangrant alla av kvinnligt kön på hennes sida mumsar Levaxin! Och de flesta oxå Statiner, iallafall från medelåldern! Den andra grejen är att ett av argumenten mot LCHF är att man får lägre FT3.. ett argument jag läst till leda! Det andra är att jag suttit tillräckligt många gånger på psyk-, endokrinolog- och somatisk -akut med min min mor för att kalla mig Hypothyreos typ2.. dvs nära anhörig som är drabbad! Du vet.. när man inte tar sin medicin så får det konsekvenser.. speciellt om man behöver dessa såsom Levaxin.. för att inte tala om medicin mot bipolär sjukdom! Såå.. nog är jag tillräckligt drabbad för att få lov att uttrycka åsikter i frågan.. tex om vad som händer när man inte tar sin medicin mot hypothyreos och bipolär sjukdom.. samt att man då kan hamna på endokrina akuten på grund av utmattade binjurar symptom! Sen på det.. i just denna fråga så har du ifrågasatt mina synpunkter.. dvs hypotyreos flera gånger tidigare.. näe jag lider altså inte själv utav detta vad jag vet.. oandrasidan så är jag man, det verkar skydda på något sätt! IIallafall.. just FT3 är en av de argument som används mot LCHF.. du vet, jag vet.. att olika föda ger olika homeostas.. även olika thyroida sådana! Och som en son till en moder med hypothyreos och bipolär sjukdom så är jag i princip expert på hur det kan vara, hur det är när Polisen ringer mitt i natten eller när psyk-, endokrin- eller somatisk-akut gör det samma! Jag delar din sorg och din förlust av din make.. samt vill inget annat än att du kommer över detta och går vidare i ditt liv. Min mor bor numera på äldreboende.. det är en lisa för min själ.. iomed att det är hennes gamla arbetsuppgifter, dvs som geratrikerbiträde.. så kallar de henne för chefen! Iomed att hon styr och ställer och talar om för personalen hur saker och ting skall skötas på avdelningen! Vet inte hur chefen för äldreboendet ser på detta, men det verkar hur som helst att hon får hållas? Grejen är att de verkar byta chefer oftare än vad jag byter kalsonger.. vi får se vem som är mest frekvent bytare/normal, när jag pratat med den nya chefen? Edited October 10, 2016 by Zepp 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Jag är ledsen och jag tvekade länge innan jag skrev tidigare. Faktum kvarstår att du inget vet om hypotyreos, diagnos eller behandling. Levaxin är bara ett preparat och känt för att inte vara särskilt bra. Jag vill inte såra dig, du är en hyvens grabb och vet en hel del om mycket men jag tycker att du kan hålla dig till sånt du vet något om och dit hör inte hypotyreos. Själv tycker jag att Levaxin är en pissdålig medicin och tar NDT istället, funkar skitbra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Näe, som sagt vad jag har lixom ingen aning om hur det är att själv lida utav hypothyreos.. på det så är jag man, vilket verkar skydda på något sätt? Utiallafall.. ett argument som brukar användas emot LCHF är att FT3 kan sjunka.. det kan vara både bra och dåligt.. beroende vad det handlar om! Nu så hammpar det sig som så att jag personligen anser att du är en av de som har de mest seriösa åsikterna på det här forumet.. det som irriterat mig åtskilliga gånger är när du anklagat mig för att inte själv veta vad det innebär att ha hypotyreos! Jag vet allt om vad det innebär att ha en mor med detta samt med bipolär sjukdom som förr kunde innebära att hon inte tog sin medicin.. mot varken det ena eller det andra.. och som kunde leda till samtal från Polisen mitt i natten och inläggning på endokrin akut-mottagning för min mor.. med utmattad binjure symptom! Så låt oss släppa detta, vi har olika erfarenheter från olika håll.. så länge min mor tar sitt levaxin och sina mediciner mot bipolär sjukdom så verkar det funka! Vilket som är viktigast skall jag låta vara osagt.. troligen verkar de i kombination? Sen på det tredje, du vet, jag har läst.. NDT är lixom inte heller lösningen för alla och envar! Utan det är som med det mesta.. komplext. NDT verkar funka bra i början nästan opå de flesta med hypothyreos.. oftast då de utav kvinnligt kön.. för att senare inte funka längre! Nu så hoppas jag verkligen på att det är det som funkar för dig.. för andra så förefaller.. tex Levaxin funka.. tex min mor.. iallafall så länge hon tar dessa! Hon är altså numera 83 år, bor på äldreboende och får en hel drös mediciner via APOdos! Psykatriatrin satte in B12, iomed att hon verkade förvirrad.. jag vägrar att de sätter ut dessa med mindre att de mäter upp hennes värden! De har inte tagit några prover ännu vad jag vet.. B12 lär hur som helst inte skada? På det så förser jag henne med D3+K2 samt Omega 3.. litta samma som jag nyttjar själv.. i förebyggande syfte! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Ja se jag har ju ingen aning om varifrån du får alla bisarra idéer. Vanligen är det Levaxin som kan fungera i flera år för att sedan sluta fungera medan de flesta som får prova NDT gillar det långsiktigt. Väldigt lite vetenskap bakom, tyvärr, eftersom vetenskapen tycker att det är naturligt att kvinnor är trötta etc. Och som du säger så anser jag att du inte har minsta susning om hypotyreos. Om det inte vore oartigt, men det är det, så jag håller inne med vad jag helst skulle säga och säger istället att ägna dig åt att ge råd om sånt du kan något om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Håller med om att jag inte har en susning om hur det är att ha Hypothyreos! Och var jag får mina bisarra ideer ifrån är väl främst vetenskapliga artiklar. Och de kan självklart ifrågasättas.. och bör ifrågasättas! NDT verkar funka för vissa.. iallafall för en tid.. men inte för alla! Likt förbannat så är det betydligt mer komplicerat än huruvida man får griskörtelhormon externt! För det första så handlar det med stor säkerhet om huruvida man har förmågan att själv upprätthålla rätt nivåer av thyroidhormoner/hålla uppe ämnesomsättningen. För det andra så krävs det mineraler, vitaminer och en i övrigt sund livsstil. För det tredje så handlar det om gener. Om man säger som så.. diabetiska komplikationer/tendenser.. har visat sig vara rätt viktiga.. iomed att de i sig är en påfrestning på just det thyroida systemet! Främst iomed att högt blodsocker triggar ökad ämnesomsättning/mer futile cykles för att förbränna överskott av glukos. Detta funkar cirka fram till medelåldern.. sen tar åldern och generna ut sin rätt. Och då märk väl har jag inte ens nämnt autoimmuna förklaringar.. vilket är något ytterligare.. troligen de som har störst nytta utav NDT? Du får vara hur ohövlig som helst i svar på mina inlägg som du vill.. jag sitter lixom inte på den slutliga sanningen eller ens något i dess närhet. Såå hur fungerar Levaxin och NDT? Jag får väl här då framlägga mina amatörmässiga åsikter/synpunkter.. dvs Levaxin tillför främst T4, som sen kroppen kan omvandla till T3/ FT3/RT3 i den utsträckning den själv anser att den behöver? Lio tillför främst T3. NDT tillför då T1, T2, T3 och T4.. om jag fattat det hela rätt? Redan här ser vi att det handlar om olika orsaker/tillkortakommanden. På det så har vi kroppens förmåga att omvandla det ena eller andra till FT3.. vilket är det som ger själva ökningen av ämnesomsättningen i cellerna.. utifall den behövs? Rätta mig gärna här om jag missat någon aspekt? Det finns garanterat aspekter på Jod och andra mineraler/vitaminer/spårämnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 OK. Jag ger upp. Hädanefter överlåter jag hypotyreos åt Zepp. Och ohövlig kan man inte anklaga mig för att ha varit i det här fallet, tvärtom har jag vikigt mig dubbel i mina ansträngningar att att vara hövlig men kritisk. Och du tål väl kritik? Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Gör inte det! Uppskattar fortfarande dina inlägg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Zepp, jag bryr mig över huvud taget inte om vad du tycker men inser att du måste få ha fältet fritt för tyckande och lösryckta delar från den forskning du råkat läsa. Så jag lämnar över alla frågor om hypotyreos till dig. Jag har större kunskap i ämnet men gitter inte med giddret. Så go ahead. Fältet är ditt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Mm.. det kanske var där skon klämde.. lösryckta delar av de vetenskapliga artiklar jag läst.. iomed att jag försökt sätta mig in i problematiken utan att själv lida utav själva problemet, men min mor! Såå, då är det väl dags att här lägga fram all din kunskap om Hypothyreosens gåta och bot? Altså.. jag har alldrig ifrågasatt att du är minst lika beskäftig som mig vad det gäller det ena eller andra.. och dina synpunkter väger lika bra som mina.. speciellt väger dina synpunkter/åsikter tungt vad gäller diabetes och hypothyreos.. av rätt naturliga orsaker! Däremot när du ifrågasätter mina utgångspunkter så får du lov att ta debatten med mig! Jag vet inte vem av oss som har mest rätt.. det får framtiden utvisa.. framtida vetenskap! Jag tycker att vi lägger ner detta, du har bra synpunkter/god erfarenhet, eller rättare sagt dålig erfarenhet.. låt inte detta förmörka ditt sinne. Du har hackat på mig tidigare angående Hypothyreos.. kom fram med något nytt! Jag är man och det verkar skydda på något sätt.. däremot så är jag helt öppen för ny kunskap/nya förklaringar! Och jag överlämnar alla råd om Levaxin, Lio och NDT till dig.. eller behandlande läkare! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts