Jump to content

Optimal nivå för kobalamin (B12)


Ztrezz
 Share

Recommended Posts

Halloj alla!

 

Jag har lite funderingar kring "optimal nivå" för B12 och labbets referensintervall. Jag äter liberal LCHF med animalier och hade 260 pmol/l, vilket ligger inom referens, men jag tänkte att jag ville veta lite mer och började söka runt på nätet.

Jag hittade bl a detta på Chris Kressers hemsida:

 

https://chriskresser.com/b12-deficiency-a-silent-epidemic-with-serious-consequences/

 

"B12 deficiency is often missed for two reasons. First, it’s not routinely tested by most physicians. Second, the low end of the laboratory reference range is too low. This is why most studies underestimate true levels of deficiency. Many B12 deficient people have so-called “normal” levels of B12.

 

Yet it is well-established in the scientific literature that people with B12 levels between 200 pg/mL and 350 pg/mL – levels considered “normal” in the U.S. – have clear B12 deficiency symptoms. Experts who specialize in the diagnosis and treatment of B12 deficiency, like Sally Pacholok R.N. and Jeffery Stewart D.O., suggest treating all patients that are symptomatic and have B12 levels less than 450 pg/mL. They also recommend treating patients with normal B12, but elevated urinary methylmalonic acid (MMA), homocysteine and/or holotranscobalamin (other markers of B12 deficiency).

 

In Japan and Europe, the lower limit for B12 is between 500-550 pg/mL, the level associated with psychological and behavioral manifestations such as cognitive decline, dementia and memory loss. Some experts have speculated that the acceptance of higher levels as normal in Japan and the willingness to treat levels considered “normal” in the U.S. explain the low rates of Alzheimer’s and dementia in that country."

 

Om jag har räknat rätt (pmol/l x 1.355 = pg/ml för B12) så, motsvarar mitt kobalamin 352 pg/ml och ligger då under de 450 pg/ml han skriver om ovan.

 

Han skriver också detta:

 

"The absorption of B12 is complex and involves several steps – each of which can go wrong. Causes of B12 malabsorption include:

 

* intestinal dysbiosis

* leaky gut and/or gut inflammation

* atrophic gastrits or hypochlorhydria (low stomach acid)

* pernicious anemia (autoimmune condition)

* medications (especially PPIs and other acid-suppressing drugs)

* alcohol

* exposure to nitrous oxide (during surgery or recreational use)

 

This explains why B12 deficiency can occur even in people eating large amounts of B12-containing animal products. In fact, many of my patients that are B12 deficient are following a Paleo diet where they eat meat 2-3 times a day."

 

Någon som har erfarenhet kring detta? Vad har ni andra för nivåer på B12?

Link to comment
Share on other sites

Mm.. altså, B12 är sk essentiellt, dvs vi behöver få det via födan, dvs vi kan inte syntetisera detta själva.

 

Det andra är att det så gott som uteslutande fås från animaliska livsmedel, läs kött!

 

Andra arter som där B12 kan syntetiseras från annat har detta i sin kropp.. ät sådana djur!

 

Parantes.. vi kan heller inte syntetisera C-vitamin från glukos, vilket de flesta andra djur kan.

 

Iallafall.. äter man en normal västerländsk diet så lär man få i sig tillräckligt av B12.. även om man inte äter LCHF.

 

Det som kan ställa till det är IF, dvs Intrisic Factor, som krävs för upptaget.

 

Det utsöndras i magens slemhinna/det kräver oxå tillräckligt med magsyra.

 

90% av B12 brist i välmående länder beror på IF/taskig magslemhinna/magsår/vegansk kost/mediciner!

 

Vi lagrar B12 i levern, det förrådet kan räcka två år.. eller två månader, till stora delar på grund av olika genetiska predispositiotioner/tillkortakommanden!

 

Sen på detta.. för att B12 skall funka som det var tänkt så är det oxå beroende utav annat.. tex folsyra/homocystein/homotranscobalamin.. iallafall så brukar man se på detta hur det funkar/man vet inte riktigt sambanden!

 

Mitt senaste värde var 329, (ref 190-700)!

 

Chriss Kresser är enligt mitt tycke en av de mest seriösa på Internet, han vet så klart inte mer än andra, han har dock en förmåga att i skrift summera den kända vetenskapen.. vilket länder honom till heder.

 

Dock så skall man alldrig övertolka vad han skriver.. eller för den delen vad jag skriver.

 

Jag kan mycket väl tänka mig flera olika scenarion av hur/varför de behandlar folk med tecken på B12-brist med olika rätt drakoniska metoder/höga blodvärden av B12!

 

Dels så handlar det om att bygga upp förrådet i levern, eller att komma till rätta med/kompensera för andra tillkortakommanden/brister?

 

Det är väl lika samma som med nydiagnosticerad typ 2 diabetes.. ju mer man kuttar ut kolisar ju fortare kommer homeostasen att normalisera sig.. och hur man äter sen är lixom en annan historia och varierar från fall till fall, till stora delar beroende utav gener och hur stora skador man lyckats dra på sig?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Halloj alla!

 

Jag har lite funderingar kring "optimal nivå" för B12 och labbets referensintervall. Jag äter liberal LCHF med animalier och hade 260 pmol/l, vilket ligger inom referens, men jag tänkte att jag ville veta lite mer och började söka runt på nätet.

Jag hittade bl a detta på Chris Kressers hemsida:

 

https://chriskresser.com/b12-deficiency-a-silent-epidemic-with-serious-consequences/

 

"B12 deficiency is often missed for two reasons. First, it’s not routinely tested by most physicians. Second, the low end of the laboratory reference range is too low. This is why most studies underestimate true levels of deficiency. Many B12 deficient people have so-called “normal” levels of B12.

 

Yet it is well-established in the scientific literature that people with B12 levels between 200 pg/mL and 350 pg/mL – levels considered “normal” in the U.S. – have clear B12 deficiency symptoms. Experts who specialize in the diagnosis and treatment of B12 deficiency, like Sally Pacholok R.N. and Jeffery Stewart D.O., suggest treating all patients that are symptomatic and have B12 levels less than 450 pg/mL. They also recommend treating patients with normal B12, but elevated urinary methylmalonic acid (MMA), homocysteine and/or holotranscobalamin (other markers of B12 deficiency).

 

In Japan and Europe, the lower limit for B12 is between 500-550 pg/mL, the level associated with psychological and behavioral manifestations such as cognitive decline, dementia and memory loss. Some experts have speculated that the acceptance of higher levels as normal in Japan and the willingness to treat levels considered “normal” in the U.S. explain the low rates of Alzheimer’s and dementia in that country."

 

Om jag har räknat rätt (pmol/l x 1.355 = pg/ml för B12) så, motsvarar mitt kobalamin 352 pg/ml och ligger då under de 450 pg/ml han skriver om ovan.

 

Han skriver också detta:

 

"The absorption of B12 is complex and involves several steps – each of which can go wrong. Causes of B12 malabsorption include:

 

* intestinal dysbiosis

* leaky gut and/or gut inflammation

* atrophic gastrits or hypochlorhydria (low stomach acid)

* pernicious anemia (autoimmune condition)

* medications (especially PPIs and other acid-suppressing drugs)

* alcohol

* exposure to nitrous oxide (during surgery or recreational use)

 

This explains why B12 deficiency can occur even in people eating large amounts of B12-containing animal products. In fact, many of my patients that are B12 deficient are following a Paleo diet where they eat meat 2-3 times a day."

 

Någon som har erfarenhet kring detta? Vad har ni andra för nivåer på B12?

Det test som används för B12 är ganska trubbigt så jag tycker inte att man ska dra för stora växlar på det. Har du tur och en bra läkare kan du också få testat homocystein och MMA, som kan ge indikationer på om du har brist på B12 men de är också ganska trubbiga.

 

Själv har jag B12-brist i släkten och har, trots normala provsvar, tagit B12 för att se om jag blev bättre av det och det blir jag.

 

Först provade jag det vanliga cyanokobalaminet från apoteket. Det höjde mina nivåer men hade ingen effekt på stickningar i fötterna eller annat som jag tänkte kunde vara relaterat till B12, så nu kör jag metylkobalamin och det funkar. Köper Solgar 5000 mcg från Amazon.uk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...