Jennica.Rocks

Jag rockar fett

Recommended Posts

Det är lite roligt det här med forum, jag menar, jag har ju hängt här ett tag som den stalker jag är, men nu har jag tagit bladet ur munnen och ska försöka att skriva en dagbok om hur dagarna går. Så jag börjar väl med en sammanfattning.

Jag har, liksom många (alla?) andra bantat i olika former, inte speciellt extremt, men någon gång på viktväktarna och en gång körde jag det danska rikshospitalets diet. Det som är lite roligt med den är att den är totalt hardcore LCHF, om man bortser från den mycket märkliga starten när man ska äta en sockerbit, och någon dag där man ska köra i sig en liter apelsinjuice. Sedan kan man fundera på den där rostade mackan också.. men jösses vad jag gick ned på den när det begav sig.

Så i september hade jag avklarat en sommar, där jag konstaterat att nu fick jag bestämma mig, antingen är jag lite mer av mig än nödvändigt och är nöjd med det eller så gör jag något åt det. Jag har bestämt mig för det senare, och gjorde det när vågen darrande landade på 85 kilo. 

Så sagt och gjort, ut med kolhydraterna och så sätter vi igång. Det jag dock tycker är svårast, är faktiskt det där med fettet. Jag är nog lite fettskrämd, och om jag ser till mängden som jag skall proppa i mig.. 130 g per dag, så känns det lite omänskligt. 

Men vi provar.. jag skriver matdagbok på lifesum och räknar kolhydrater och fett där.

Idag har maten varit..

Frukost:

Lyx för det blev kvarg, vanilj stång, hallon och lite turkisk youghurt..Den landar på 13g kolhydrater och det är ju inte riktigt lyckat..

Lunch:

två stora bitar comté och fem bitar skinka: 0g kolhydrater

Middag:

Lax i ugn med grädde, dill och blomkålsris: 12 g kolhydrater

Jag landar alltså på fem kolhydrater över det jag ska. Jag fattar youghurten, men annars måste det vara grädden, och tydligen gurka? Mycket märkligt.. men vi får väl se hur det går.. som sagt, jag började på "riktigt" 

2016-09-12 = 81,3 kilo (de där 85 var nog mycket vatten och annat göjs)

2016-09-19 = 79,3

2016-09-25 = 78,4
2016-10-02 = 79,3 (jävla skit!)

Målvikt = 68 Kilo

Så om du vill kan du hänga med :rolleyes:  så hänger jag på dig  ;) 

​Imorgon är det vägning.. eller egentligen idag.. men det blir imorgon..

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter cremefraiche i stället för youghurt. Då behövs inte lika mycket för att bli mätt heller. Sen kör jag nötter/frön och ett gott örtsalt i stället för bär... mindre kolisar och mer fett, och jag behöver inte den söta smaken längre. Jag längtar salt mera. Men vill du fortfarande ha sött kan du ta kokosflingor som ju smakar sött och innehåller fett.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter cremefraiche i stället för youghurt. Då behövs inte lika mycket för att bli mätt heller. Sen kör jag nötter/frön och ett gott örtsalt i stället för bär... mindre kolisar och mer fett, och jag behöver inte den söta smaken längre. Jag längtar salt mera. Men vill du fortfarande ha sött kan du ta kokosflingor som ju smakar sött och innehåller fett.

Bra, det ska jag absolut prova, mera creme fraiche till folket  :)

www.jennica.rocks

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag var jag trött som en örn när jag gick upp.. men jag ställde mig på vågen och den visade 77,9 kilo.. och det är ju fantastiskt.

Nu hoppas jag bara att det är typ vikt jag gått ned och inte vatten.. helgens utsvävningar tyder dock på att det kan vara hyfsat temporärt.. men just idag tänker jag vara glad och låtsas att det är sant..

Dagens lunch blir därför det jag åt till middag, och nu ska jag bara hälla i mig en vidrig kopp med kaffe så kickar vi igång den här veckan!

2016-09-12 = 81,3 kilo (de där 85 var nog mycket vatten och annat göjs)

2016-09-19 = 79,3

2016-09-25 = 78,4
2016-10-02 = 79,3 (jävla skit!)

2016-10-10 = 77,9 (Whoppi!)

Målvikt = 68 Kilo

www.jennica.rocks - om du vill ha recept på laxen  B) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad säger ni om det här med motion? Är det bra eller dåligt?
Det är ju många som hävdar att det händer absolut inte något på vågen om man motionerar.. men för mig ligger det där så väl förankrat.. man ska liksom motionera när man äter nyttigare.. det går hand i hand.. som att inte motionera och en stor hand i alldeles för mycket lösgodis också är som helan och halvan.

Jag går ju ut och går just nu.. mycket.. varje dag. Vi har i och för sig en stor hund..som behöver motion.. men till och med hon har börjat se tveksam ut. Själv älskar jag det, det gör att jag jobbar mindre och det gör att jag äter mindre för att jag har mindre tid att äta på. 

Men hur är det med er som motionerar.. hamnar ni inte i svackor.. jag ser ju det som roligt nu för jag går fortare och längre, och ska snart börja jogga igen.. men jag vet ju också att jag kommer att falla dit snart och tycka att det är tråkigt.. hur motiverar man sig?

Och jo, jag köper saker när jag är duktig.. inte mat.. men typ skor.. jag har nog unnat mig väl många skor med tanke på hur kort tid jag har hållit på  :P

www.jennica.rocks

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart det är bra med motion. Inte för att gå ner i vikt men för allmänt välbefinnande.

Styrketräning är perfekt för att få lite shape på fluffet.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart det är bra med motion. Inte för att gå ner i vikt men för allmänt välbefinnande.

Styrketräning är perfekt för att få lite shape på fluffet.

Tänkte lägga på styrketräning som en belöning.. när jag har lyckats hålla i gå motionen i två månader.. jag vet inte hur många gånger jag har skaffat gymkort för att sedan gå kanske fem gånger.. jag är en BRA kund för gymen.. mindre bra för min plånbok  :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motion är toppen för kropp och själ. Som metod att gå ner i vikt är det dock bland de sämsta och hör hemma i kategorin kalorier in vs kalorier ut som allena saliggörande.

Bästa träningen rakt av är den som blir av. Långa promenader, jogging eller styrketräning är bra. Gymkort som inte leder till träning... inte bra  :)

Med det sagt, är inte motion helt meningslös i viktsammanhang. När du äter rätt kan du få lite extra skjuts nedåt av träningen, inte minst om det medverkar till att du slappnar av. Om du tränar och gör av med stresshormonerna på det viset, ger du kroppen bättre möjlighet att reglera vikten. Kombon kost och motion är oslagbar!

Min ridning som inte är så jättekrävande kalorimässigt men ytterst avkopplande från alla stresstriggers kan ge upp till 0.5 kg ner på vågen över natt. Det förutsätter dock att kosten är gynnar viktnedgång i annat fall händer ingenting på vågen eller uppåt om kosten är fel. Min gruppträning ger också viss medvind men inte lika mycket trots att den ger mer energiförbrukning.

Om du vill och har disciplin nog kan du börja styrketräna hemma redan idag med kroppen som verktyg. Det går att komma långt med det :P  när du sedan kommer upp i styrka kan du prova gymmet. Det finns många bra övningar beskrivna på nätet om du inte har några egna idéer.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motion är toppen för kropp och själ. Som metod att gå ner i vikt är det dock bland de sämsta och hör hemma i kategorin kalorier in vs kalorier ut som allena saliggörande.

Bästa träningen rakt av är den som blir av. Långa promenader, jogging eller styrketräning är bra. Gymkort som inte leder till träning... inte bra  :)

Med det sagt, är inte motion helt meningslös i viktsammanhang. När du äter rätt kan du få lite extra skjuts nedåt av träningen, inte minst om det medverkar till att du slappnar av. Om du tränar och gör av med stresshormonerna på det viset, ger du kroppen bättre möjlighet att reglera vikten. Kombon kost och motion är oslagbar!

Min ridning som inte är så jättekrävande kalorimässigt men ytterst avkopplande från alla stresstriggers kan ge upp till 0.5 kg ner på vågen över natt. Det förutsätter dock att kosten är gynnar viktnedgång i annat fall händer ingenting på vågen eller uppåt om kosten är fel. Min gruppträning ger också viss medvind men inte lika mycket trots att den ger mer energiförbrukning.

Om du vill och har disciplin nog kan du börja styrketräna hemma redan idag med kroppen som verktyg. Det går att komma långt med det :P  när du sedan kommer upp i styrka kan du prova gymmet. Det finns många bra övningar beskrivna på nätet om du inte har några egna idéer.

Hej Helena 

Visst är det så.. När maken fick en propp i lungan, var deras främsta argument till att motionera att det lugnar ned själen.. vet bara inte hur lugn själen blir när jag gapar på maken.. "kom igen då.. vi kan komma under 9 minuter per kilometer om vi raskar på"  :D  :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:D

Det är prestationsprinsessan som pratar då...

Gå ut och gå och ANDAS, titta på höstlöv och de enstaka blommor som finns kvar.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"vet bara inte hur lugn själen blir när jag gapar på maken"  :lol:  Prova simning, det är svårt att prata om du simmar korrekt med ansiktet i vattnet!  :rolleyes: Det är dessutom lugnande känna vattnet mot huden... 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"vet bara inte hur lugn själen blir när jag gapar på maken"  :lol:  Prova simning, det är svårt att prata om du simmar korrekt med ansiktet i vattnet!  :rolleyes: Det är dessutom lugnande känna vattnet mot huden... 

Det är så sant.. mina barn simmar.. mycket. Själv är jag livrädd för vatten.. eller inte för vatten utan det som är i vatten.. oavsett om det är fiskar eller saker som andra människor vänligt lämnar kvar i bassänger och i hav, men faktum är att en utmaning är att börja göra just det.. och som du säger. Jag kan inte skälla på maken då  ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om resonemanget träning som belöning. Jag känner mig inte duktig när jag lufsar runt i löparslingan, för mig är det lyx och belöning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om resonemanget träning som belöning. Jag känner mig inte duktig när jag lufsar runt i löparslingan, för mig är det lyx och belöning.

Precis.. man är duktig och det är en lyx för man gör något för sig själv.. Dessutom borde man alltid få höra att man är duktig när man har tränat.. oavsett tid, distans eller fart.. borde finnas en app som applåderar..  :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska vi se.. idag då..

Maken ska iväg och jaga och då tänkte jag att jag skulle passa på att äta allt fett jag skall äta i de dagar han är borta.. han är nämligen inte helt nöjd med resultatet av att jag har strypt tillgången på kolhydrater hemma. Så då skall jag prova att inte äta grönsaker, inte dricka vin och inte äta mörk choklad.. jag vet, man ska inte äta mörk choklad, men jag gör det, och jag undrar om det inte är för att jag äter för lite fett.. så jag kollar, och sedan är det projekt mata maken med fett när han kommer hem..

Idag har jag därför gjort i ordning matlådor fram till middagen med det jag får äta..

Det blir Comte, och Salami till typ mellis = 1 kolhydrat
Ägg, smör, och lite kryddor till lunch med en fet dressing = 5 kolhydrater..

Tja vi får väl se helt enkelt..

Vågen i morse 77,8 och nu är det strikt fram till nästa fredag för då ska vi på myshelg på Gotland, och då kanske man inte vill beställa in bara smör på restaurangen  :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag gick jag långt utanför min komfortzone, och gjorde hör och häpna något som heter smörgröt. Jag förstår att det inte är någon nyhet, men jag kan säga att jag aldrig hört talas om det.. 

Det lät lite mindre nytänkande än chokladen, så jag kände att det var nog bra om jag började där.

Den var faktiskt över förväntan, och den gjorde att jag nästan, men inte riktigt kom upp i vad jag bör äta i fettväg.. hur gör ni andra för att komma upp i allt fett? Jag fattar bara inte.. :blink:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag gick jag långt utanför min komfortzone, och gjorde hör och häpna något som heter smörgröt. Jag förstår att det inte är någon nyhet, men jag kan säga att jag aldrig hört talas om det.. 

Det lät lite mindre nytänkande än chokladen, så jag kände att det var nog bra om jag började där.

Den var faktiskt över förväntan, och den gjorde att jag nästan, men inte riktigt kom upp i vad jag bör äta i fettväg.. hur gör ni andra för att komma upp i allt fett? Jag fattar bara inte.. :blink:

Ett tips för att öka mängden fett är att dricka kaffe eller te med extra fett, t ex kokosolja (använd inte kokosfett i silverpaket). Man kan också göra ketobollar eller fatbombs, om du inte tycker de påminner för mycket om godis. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips för att öka mängden fett är att dricka kaffe eller te med extra fett, t ex kokosolja (använd inte kokosfett i silverpaket). Man kan också göra ketobollar eller fatbombs, om du inte tycker de påminner för mycket om godis.

Tack för tipset, det ska jag testa[emoji1303]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär ja! Då var det fredag.. det betyder att jag kan göra glass.. glass är bra, för glass innehåller ägg, och grädde och vaniljstång och lite sötningsmedel.. jag kommer upp i protein och fett  :ph34r: Glass är bra, mer glass till folket.. jag älskar om det var någon som undrar min glassmaskin..  :P

Ha en supefin fredag allihop, nu ska jag gå och äta smörgröt och göra glassmet.. det måste stå till sig till kvällen.. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min glass byter jag ut sötningsmedlet mot bär. :P

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu till lördagens fråga.. ni som är gudar på det här med LCHF, hur mycket går man ned på en vecka?? Och hur mycket av det "fastnar" av det efter.. alltså inte vetenskapligt, utan efter era egna erfarenheter..
Ha en fin lördag!

www.jennica.rocks

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror alldeles på kön, ålder, vikt, hur mycket du misshandlat din kropp förut, ev sjukdomar etc.

Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar och blev hyfsat frisk (rultig klimakteriehäxa med ett liv av jojobantning. Alltså fel kön ålder viktskillnad och historik)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min glass byter jag ut sötningsmedlet mot bär. :P

Det är ju också ett bra tips, efter att du skrev och tipsade, bytte jag faktiskt sötningsmedlet mot sojamjölk, den är väldigt söt och innehåller bara 2,7g kolhydrater per 100 g..

vill bara säga att jag såg på din förklaring att du var vegetarian förut, och äter inte mycket däggdjur, jag har en kompis som förut inte åt däggdjur, utan bara äggdjur :-) lite som du kanske :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror alldeles på kön, ålder, vikt, hur mycket du misshandlat din kropp förut, ev sjukdomar etc.

Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar och blev hyfsat frisk (rultig klimakteriehäxa med ett liv av jojobantning. Alltså fel kön ålder viktskillnad och historik)

Ha ha, tack Stoscha för ditt svar, det gjorde hela min förmiddag.. det betyder att det finns hopp för mig med andra ord  :D. Är inte en riktig klimakterihäxa än, bara ibland en vanlig häxa enligt min man  :P  ;) .. nej men eftersom jag inte har hälften av min vikt att gå ned, kan man ju tänka att det tar lite tid.. men jag vill å andra sidan inte gå ned för fort, eftersom huden inte är 22 längre om man säger så  :rolleyes:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon alla fina människor där ut i etern.

Jag har varit ute och tagit en morgonpromenad.. så nu kickar vi igång den här söndagen.. och i morgon är det vägning.. jag undrar om det har hänt något på vågen.. hoppas hoppas.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg