Jennica.Rocks

Jag rockar fett

Recommended Posts

Skippa kvargen, turkisk youghurt eller creme fraisch är som annan nämnt bättre. Kvarg är mycket proteiner och för lite fett.

Jag vet inte om du hakat upp dig på det här med fettet. Inte behöver man ösa i sig så mycket fett. Speciellt inte om man vill gå ner i vikt. Laga riktig mat med smör och grädde så blir det bra. När man minskar kolhydratintaget så ökar andelen fett som del av energiinnehållet automatiskt.

Hur mycket går man ner per vecka? Jag var inte speciellt överviktig. Jag gick ner ca 60 gram per vecka, knappt mätbart. Men efter tre år hade det adderat upp till 10 kg och det har jag inte haft några problem att hålla. Nu vid 55 väger jag lika mycket som när jag var ung smal och 25år. Men det viktigaste är att jag mår bra och äter som en kung och behöver inte hungra och lida. 

Hej Stroker

Tack för ditt svar.. kan vara så.. den här veckan har jag inte käkat någon kvarg.. är lätt kanske att man fastnar i den fällan. Jag tror att jag snöat in mig på fettet kan vara för att "alla" säger att man skall äta dubbelt så många gram fett som man vill gå ned.. för mig blir det då 130g fett per dag.. men jag får försöka att tänka bort det, och hoppas att jag får i mig det jag ska naturligt istället.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så idag var det vägning, det var inte så att jag studsade upp ur sängen.. men nästan. Nej faktiskt inte ens nästan, jag var så trött att jag mer eller mindre stapplade ut..

2016-09-12 = 81,3 kilo (de där 85 var nog mycket vatten och annat göjs)

2016-09-19 = 79,3

2016-09-25 = 78,4
2016-10-02 = 79,3 (jävla skit!)

2016-10-10 = 77,9 (Whoppi!)

2016-10-17= 76,5 (shit vad roligt det var !!)

Målvikt = 68 Kilo

Så tydligen lönar det sig att försöka äta lite mindre grönsaker  :o och mer fett.. undrar vad hemskunskapsläraren i skolan skulle ha sagt  :rolleyes:

Ha en fantastisk måndag där ute allihop!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska vi se.. idag gjorde jag plankan 3x30 sekunder.. tanken är att den skall utökas med veckorna... förhoppningsvis i alla fall 

Annars är det vad det är.. hur ser det ut för er med sömnen.. jag tyckte att när jag började att jag sov fantastiskt bra.. nu sover jag lite sämre, det kan naturligtvis vara andra saker än kosten.. men är det så, att man sover bra från början och sen går det tillbaka till hur det var innan?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, låt oss nu vara ärliga ett tag.. vad gömde ni när ni åt socker.. eller gjorde ni inte det? Är det bara jag som gömde godis och läsk från alla andra för att få ha det för mig själv?

Det är verkligen inte något jag är speciellt stolt över, så här när man ser tillbaka på det  :ph34r:

Men visst är det lustigt, att något som man åt så ofta är något som man saknar så lite? Vi pratade om saken jag och maken igår, och vi kunde konstatera att vi inte saknar godis. Jag saknar faktiskt inte något, förutom konsistenser, jag kan sakna typ tillbehörskonsistenser, och det är väl därför man försöker hitta på andra saker att ha till sin mat, för att kompensera upp för de konsistenser man saknar?

Så ha nu en superdag i dag som är lillördag.. jag tror jag hoppar firandet och kör lite backträning  :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, låt oss nu vara ärliga ett tag.. vad gömde ni när ni åt socker.. eller gjorde ni inte det? Är det bara jag som gömde godis och läsk från alla andra för att få ha det för mig själv?

Det är verkligen inte något jag är speciellt stolt över, så här när man ser tillbaka på det  :ph34r:

Gömde? Inget överlevde tillräckligt länge för att gömmas...  :wacko:

Dessutom åt jag allt möjligt på vägen hem från affären och slängde allt bevismaterial innan jag kom hem. Om det inte fanns några bevis så hade jag inte ätit det. Ren logik!!  :blink:

Jag tänkte alltid på godis och kakor. Att jag ens fick tid till annat är beundransvärt.

Med LCHF? Nej tack! Längtar inte efter godis alls.

Ibland kan jag dock bli sugen på något, utan att egentligen veta på vad eller varför. Då gör jag en kopp varm choklad på äggmjölk med lite sötningsmedel. Det händer någon gång i månaden... hmm... vid ägglossning kanske?  ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gömde? Inget överlevde tillräckligt länge för att gömmas...  :wacko:

Dessutom åt jag allt möjligt på vägen hem från affären och slängde allt bevismaterial innan jag kom hem. Om det inte fanns några bevis så hade jag inte ätit det. Ren logik!!  :blink:

Jag tänkte alltid på godis och kakor. Att jag ens fick tid till annat är beundransvärt.

Med LCHF? Nej tack! Längtar inte efter godis alls.

Ibland kan jag dock bli sugen på något, utan att egentligen veta på vad eller varför. Då gör jag en kopp varm choklad på äggmjölk med lite sötningsmedel. Det händer någon gång i månaden... hmm... vid ägglossning kanske?  ;)

Herregud vad jag skrattar.. Det är så sant.. jag levde också på "om ingen sett mig äta det.. gills det inte" jag kunde till och med ljuga i mina "matdagböcker" på viktväktarna en gång i tiden när jag var med, och sedan stå som ett oskyldigt frågetecken när vågen visade +2 kilo.  :D  :D  :D

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kunde till och med ljuga i mina "matdagböcker" på viktväktarna en gång i tiden när jag var med, och sedan stå som ett oskyldigt frågetecken när vågen visade +2 kilo.  :D  :D  :D

Been there, done that, got the tee shirt... Och det är inte lite generande att tänka tillbaka på det heller. Som om de inte begrep att man inte kunde hålla sig till programmet.

Jag kunde svälta mig en hel dag bara för att proppa in så mycket godis som möjlig inom programmets ramar. Inte så lysande kanske?  :unsure:

Och viktväktargodis... Va, var inte det fritt? Doh...  :o

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många verkar ha problem med fett. Nyckeln är att hitta det fett som passar dig! För det du skriver i början är alldeles för lite fett och du kommer gå runt med enorma carbcravings på en sån diet. Alla uppskattar inte smör, grädde och stekt bacon (av någon för mig heeeelt obegriplig anledning). Men det finns många andra kaloritäta fettbaserade produkter som kan falla i smaken! Avocado, youghurt som någon varit inne på och kokosfett. Jag brukar ibland göra en efterrättssmoothie på koksmjölk (burk), frysta hallon och frysta blåbär. Riktigt nice!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många verkar ha problem med fett. Nyckeln är att hitta det fett som passar dig! För det du skriver i början är alldeles för lite fett och du kommer gå runt med enorma carbcravings på en sån diet. Alla uppskattar inte smör, grädde och stekt bacon (av någon för mig heeeelt obegriplig anledning). Men det finns många andra kaloritäta fettbaserade produkter som kan falla i smaken! Avocado, youghurt som någon varit inne på och kokosfett. Jag brukar ibland göra en efterrättssmoothie på koksmjölk (burk), frysta hallon och frysta blåbär. Riktigt nice!

Ja, det verkar vara så.. jag är ju lite ny på det här, så jag får nog experimentera mig fram lite, för jag har extremt svårt för det där att äta bara kött och smör.. provade i går och det kändes som om jag gick runt och tuggade smör ur gomen resten av dagen  :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag är en strålande dag.. jag är ledig, har nu gått förbi det ofrivilliga fastefönstret på 16 timmar och sitter och funderar på vad man ska äta för lunch.. vad är den bästa lunchen enligt dig?

Hit me för jag behöver lite inspiration!!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du hemma och hur mycket tid har du?

En sak som alltid funkar när man inte har rester är en härligt fluffig äggröra med bacon. Jag har fått tag på ett fantastiskt gott bacon Andersson & Tillman. Tulip och Favorit funkar enligt mej och Scan är väl OK, men aldrig mer att jag ska köpa Garant. Det smakar bara bränt papper.

Äggröran gör jag av ägg, grädde och salt och rör i smält smör i stekpannan. rör hela tiden och just precis som det stelnat tar man av den av spisen så den är riktigt fluffig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabblunch för mig när jag är ensam hemma blir ofta en burk tonfisk med hemmagjord majonnäs och färsk bladspenat. Varierar det hela med att använda olika kryddor. 

Jag avskyr att laga mat så jag tänker absolut inte göra det när det bara är jag själv.  :rolleyes:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tre runda: mozzarella, avokado, ägg. Och glöm inte smör på ägget och olivolja på resten. ??

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smörgröt, låter ju hur gott som helst  :P , 

Recept mottages mer än gärna

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smörgröt, låter ju hur gott som helst :P ,

Recept mottages mer än gärna

Hej

Detta behöver du för att göra den enligt mig.

1 dl grädde

3 msk mandelmjöl

1 tsk fiberhusk

50 g smör

Lite salt

Lite sötningsmedel (då behöver man inte ha det ovanpå)

Kanel att ha på

Smält smöret, blanda i grädde, mandelmjöl, fiberhusk, salt och om du vill lite sötningsmedel. Blanda till önskad konsistens, ha på kanel och ät.. det är bättre än det låter och jag kommer ganska fort upp i min fettkvot. Man får vara försiktig med kolhydraterna sedan bara, för de drar i väg lite grann..

Det blir totalt 10 g kolhydrater, men hela 80 g fett, vilket är det jag är ute efter egentligen..

Jag ska nog hem och göra det nu[emoji1303]

Like1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag bär det av till Gotland för tre dagars fest.. vågen stod imorse på 74,4 låt oss se vad den står på på måndag [emoji85]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du hemma och hur mycket tid har du?

En sak som alltid funkar när man inte har rester är en härligt fluffig äggröra med bacon. Jag har fått tag på ett fantastiskt gott bacon Andersson & Tillman. Tulip och Favorit funkar enligt mej och Scan är väl OK, men aldrig mer att jag ska köpa Garant. Det smakar bara bränt papper.

Äggröran gör jag av ägg, grädde och salt och rör i smält smör i stekpannan. rör hela tiden och just precis som det stelnat tar man av den av spisen så den är riktigt fluffig.

Det ska jag absolut prova nästa gång. Tack för tipset ❤️

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för receptet.

Ska absolut prova detta, men det drar iväg med kolhydrater, antar att det är mandelmjölet.

Kan man ha i ägg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan säga så här.. man märker eller inte man utan jag.. när man inte ätit bra.. det blir liiite gasigare då[emoji85]

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan säga så här.. man märker eller inte man utan jag.. när man inte ätit bra.. det blir liiite gasigare då[emoji85]

Så sant så.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helgen gick.. bra till en början och sedan gick det utför.. kan man säga

Är verkligen betingelsen från hand-skål-mun starkare än den belöning vi känner när vi ställer oss på vågen, kommer i ett par jeans vi bara drömde om, eller kan spurta upp eller ned för en backe utan att känna en lätt dödsångest? Är vi verkligen så lättlurade?

Jag kan säga.. att jag är så lättlurad.. jag är en sucker, en idiot, och jag känner inte mig själv förens efterråt..

Jag vägde mig på fredagen, och då vägde jag 74,4.. nu i morse 76,5. Jag har alltså inte gått ned något sedan förra veckan, men heller inte upp. Det är dock inte det viktiga, det viktiga är att jag återigen bevisat att min karaktär är minst sagt tveksam..

Jag hoppas att ni har haft en bättre helg rent matmässigt än jag.. annars var den ju toppen  :D

2016-09-12 = 81,3 kilo (de där 85 var nog mycket vatten och annat göjs)
2016-09-19 = 79,3
2016-09-25 = 78,4
2016-10-02 = 79,3 (jävla skit!)
2016-10-10 = 77,9 (whop, whop)
2016-10-17= 76,5 (hejja mig!!)
2016-10-24=76,5
Målvikt = 68 Kilo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på bloggen lchfingenjören. My har många vertyg för hur man kravlar sej upp igen när man blivit golvad av sockertrollet

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för receptet.

Ska absolut prova detta, men det drar iväg med kolhydrater, antar att det är mandelmjölet.

Kan man ha i ägg?

Hej 

Det är klart att man kan ha i ägg.. i "orginal" receptet var det ett ägg.. var försiktig med värmen så att gröten inte koagulerar  :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken grå och trist dag det är idag.. det som dock är roligt, är att min mans gamla jeans.. snart.. kanske sitter som ett par "boyfriend" jeans, och inte ett par skinny pants..

Så pepp till er alla idag och hoppas att ni får en fantastisk matdag.. själv har jag med mig tre kokta ägg till lunch.. :rolleyes: för det var det som fanns i kylen.. i kväll blir det dock entrecote och bearnaisesås tror jag.. ska nog även tvinga mannen att göra en riktig hemma bearnaise..

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg