Jennica.Rocks Posted October 26, 2016 Author Share Posted October 26, 2016 Vad ska man äta till middag när man inte är sugen på något? Igår var en sån dag.. jag gjorde tillslut "pannkakor" som jag åt med grädde och sötningsmedel och kanel.. knappast den bästa kombon.. men var verkligen inte sugen på kött fast jag trodde det Jag måste bättra mig genast, för jag vet att om jag slutar äta mat.. äter jag saker som man typ "får" men som ändå kanske inte är det bästa valet! Inte blir det bättre av att jag känner mig lite småhängig heller.. och inte blir det bättre av att jag "gnäller" här.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted October 26, 2016 Author Share Posted October 26, 2016 Det kan ju vara bra att hålla rätt på vad man äter varje vecka, själv använder jag lifesum, och har gjort det länge.. jag gillar den appen.. Det här är vad jag åt.. och då gick jag inte upp men heller inte ned.. Måndag Frukost - Ingen Lunch - Pannbiff med gräddsås (rester från lördagen) = 2g kolhydrater Middag - Tacos med guacamole, gräddfil, dippmix sallad = 12 g kolhydrater , måste verkligen göra egen tacomix och dippmix Mellanmål - Lints 70% dark 20 g = 7 g kolhydrater (måste SLUTA ÄTA CHOKLAD!) Tisdag Frukost - Ingen Lunch - Pannbiff med isbergssallad och 20 g smör = 1 g kolhydrater Middag - Oätlig köttfärssås (för jag gjorde den på basen av en fisksoppa, och man kan säga att det märktes) med blomkålsmos = 3 g kolhydrater Mellanmål - Port salut och 20 g choklad (MEN SLUTA ÄTA CHOKLAD!) =7 g kolhydrater Onsdag Frukost - Ingen Lunch - Port salut, ägg, rökt skinka = 3 g kolhydrater Middag - Brie ost, salami, lax (tapas) = 3 g kolhydrater Mellis - Ingen Torsdag Frukost - Ingen Lunch - Ingen Middag - 2 ägg = 2 g kolhydrater Mellis - Ingen Fredag Frukost - Smörgröt = 6 g kolhydrater Lunch - Ingen Middag - Restaurangbesök = 28 g kolhydrater (på Bolaget i Visby där jag åt:) ostron med tillbehör 2 st med ett glas Taittinger Brut, Champagne pilgrimsmusseltartar, rökt majonnäs, gurka, forellrom, sotad krutong (jag åt inte krutongen) med ett glas Misha´s Vineyard, Limelight Riesling, Central Otago, Nya Zeeland bakad torsk, broccoli, chorizo, rostad vitvinssås, dill och till det drack jag ett glas Produttori del Barbaresco, Langhe Nebbiolo, Piemonte, Italien Chokladtryffel - med en kopp espresso Mellis - Chark och ett glas champagne = 6 g kolhydrater Lördag Frukost - pålägg och ägg = 2 g kolhydrater Lunch - honungsgratinerad getost, torkade oliver, nötter, rosmarin, sallad = 7 g kolhydrater.. troligen mer Middag - FEST.. skulle säga 40 g kolhydrater Söndag Frukost - EPIK FAIL DAG DÄR JAG INTE ENS TÄNKER RÄKNA! Lunch - EPIK FAIL DAG DÄR JAG INTE ENS TÄNKER RÄKNA! Middag - EPIK FAIL DAG DÄR JAG INTE ENS TÄNKER RÄKNA! Mellanmål - EPIK FAIL DAG DÄR JAG INTE ENS TÄNKER RÄKNA! Motion Antal gångna km - 9,34 Antal sprugna km - 0 Antal minuter i plankan - 3 Antal armhävningar - 0 Antal situps - 0 Vikt 76,5 = INGEN VIKTNEDGÅNG.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 26, 2016 Share Posted October 26, 2016 Var ska du "gnälla" om inte här - vi som också varit där och vet vad det handlar om. Sluta köpa hem choklad så blir det lättare att låta bli att äta den. Men för att inte det beslutet ska bli för stort så bestäm att varje lönefredag t ex så får du äta liiite choklad. Då har du ju nåt att se fram emot. När man har ont i lusten och all mat känns jobbig eller tom äcklig, vad tror du om lite buljong förstärkt med kokosolja? Det är bra mat och lättlagat (i synnerhet om du gjort buljongen själv förstås, men det gör man ju inte den dagen man inte vill ha nånting). Paj är bra mat att ha i matlåda. Den kan man äta kall också. Jag har slutat göra pajskal om vi inte ska ha gäster. Ibland blir jag bara sugen på grönsaker. Kokt blomkål med skirat smör och dill är jättegott. Portabellohattar med hackade hasselnötter och ost som steks i ugnen går att äta kalla som macka också. Sparris med smör och salt är aldrig fel (eller om du har en hollandaise av bra kvalitet). Blanda en burk tonfisk och majonnäs. Ev förstärk med ett kokt ägg. Vi har alltid räkor i frysen som vi kan ta fram när jag bara inte vill göra nåt. Pilla lite räkor med god majonnäs kan göra en på gott humör fick du nån inspiration? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted October 26, 2016 Author Share Posted October 26, 2016 Var ska du "gnälla" om inte här - vi som också varit där och vet vad det handlar om. Sluta köpa hem choklad så blir det lättare att låta bli att äta den. Men för att inte det beslutet ska bli för stort så bestäm att varje lönefredag t ex så får du äta liiite choklad. Då har du ju nåt att se fram emot. När man har ont i lusten och all mat känns jobbig eller tom äcklig, vad tror du om lite buljong förstärkt med kokosolja? Det är bra mat och lättlagat (i synnerhet om du gjort buljongen själv förstås, men det gör man ju inte den dagen man inte vill ha nånting). Paj är bra mat att ha i matlåda. Den kan man äta kall också. Jag har slutat göra pajskal om vi inte ska ha gäster. Ibland blir jag bara sugen på grönsaker. Kokt blomkål med skirat smör och dill är jättegott. Portabellohattar med hackade hasselnötter och ost som steks i ugnen går att äta kalla som macka också. Sparris med smör och salt är aldrig fel (eller om du har en hollandaise av bra kvalitet). Blanda en burk tonfisk och majonnäs. Ev förstärk med ett kokt ägg. Vi har alltid räkor i frysen som vi kan ta fram när jag bara inte vill göra nåt. Pilla lite räkor med god majonnäs kan göra en på gott humör fick du nån inspiration? Absolut.. jag ska prova blomkålen.. det lät super.. och ja, jag måste sluta köpa hem choklad :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted October 26, 2016 Share Posted October 26, 2016 Nu till lördagens fråga.. ni som är gudar på det här med LCHF, hur mycket går man ned på en vecka?? Och hur mycket av det "fastnar" av det efter.. alltså inte vetenskapligt, utan efter era egna erfarenheter.. Ha en fin lördag! www.jennica.rocks Skickat från min iPhone med Tapatalk Svarar på lördagens fråga, så här på onsdagen, trots att jag absolut inte är någon "gud". På en vecka går jag absolut ner ett par kilo, om det råkar vara rätt vecka den månaden vill säga. Är det fel vecka i månaden, går jag lika säkert upp två kilo. Förmodligen är detta till största delen hormonellt betingad lagring av vätska. Möjligen kan en liten del också bero på att det är lättare att falla för söta frestelser under vissa månatliga dagar. Men när jag började äta LCHF (mestadels liberal) gick jag ner tio kilo på det första året, varav största delen under första halvåret. Gick sen ner sisådär två kilo till under året därpå. Har möjligen gått upp ett av dem under senaste halvåret, om jag tolkar mina månatliga "upp och nergångar" rätt. Väger då idag ca 75 kg, troligen ett kg mer om en vecka och ett kg mindre om två. :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted October 27, 2016 Author Share Posted October 27, 2016 Svarar på lördagens fråga, så här på onsdagen, trots att jag absolut inte är någon "gud". På en vecka går jag absolut ner ett par kilo, om det råkar vara rätt vecka den månaden vill säga. Är det fel vecka i månaden, går jag lika säkert upp två kilo. Förmodligen är detta till största delen hormonellt betingad lagring av vätska. Möjligen kan en liten del också bero på att det är lättare att falla för söta frestelser under vissa månatliga dagar. Men när jag började äta LCHF (mestadels liberal) gick jag ner tio kilo på det första året, varav största delen under första halvåret. Gick sen ner sisådär två kilo till under året därpå. Har möjligen gått upp ett av dem under senaste halvåret, om jag tolkar mina månatliga "upp och nergångar" rätt. Väger då idag ca 75 kg, troligen ett kg mer om en vecka och ett kg mindre om två. :-) Skönt, då är det inte jag som är tokig då... jag fattar kanske lite själv att om man går ned två kilo ena veckan..kanske det inte är just kilon man går ned utan typ vatten.. men man är lite fixerad vid den där vågen ibland :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 Till och med jag som är klimakteriehäxa varierar +-2 kg över tid. Det finns så mycket som påverkar. Dessutom är ju vågen inte den enda sanningen. Använd måttband (eller klädstorlekar) också. Men där varierar det också några cm. ta´t lugnt och titta på trend i stället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted October 27, 2016 Author Share Posted October 27, 2016 Läste idag om medelålderskriser.. kan konstatera att jag är nog kanske mitt i en om man tittar på två av punkterna.. Man börjar intressera sig mer för hälsanArtiklar om hälsa och nya rön blir mycket intressantare helt plötsligt. Nya hälsotrender att följa kan bli nästan som en religion för en del medelålders människor. Man köper sig lite yngre Undersökningar har gjorts så det är sant att många män gärna köper en dyrare bil och många kvinnor lägger mer pengar på skönhetsprodukter. Tja, det där är nog jag just nu.. i ett litet nötskal.. men ett nyttigt nötskal 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 Läste idag om medelålderskriser.. kan konstatera att jag är nog kanske mitt i en om man tittar på två av punkterna.. Man börjar intressera sig mer för hälsan Artiklar om hälsa och nya rön blir mycket intressantare helt plötsligt. Nya hälsotrender att följa kan bli nästan som en religion för en del medelålders människor. Man köper sig lite yngre Undersökningar har gjorts så det är sant att många män gärna köper en dyrare bil och många kvinnor lägger mer pengar på skönhetsprodukter. Tja, det där är nog jag just nu.. i ett litet nötskal.. men ett nyttigt nötskal Ja, eller så vaknar man till och förstår att man fått världens chans att NU börja skapa en bra ålderdom . Att man har förstånd och tar ansvar för kroppens signaler, inte skylla på någon annan! Sedan är det ju toppen om man efter ett längre arbetsliv kan köpa en dyrare bil eller önskade skönhetsprodukter 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted October 31, 2016 Author Share Posted October 31, 2016 Hej på er Hur har helgen varit? Min har varit helt ok.. den yngsta var på vollybolläger, och stukade foten. Jag ville genast åka och hämta henne, men det märks att hon är stor, för det fick jag INTE.. nej nej mamma, stanna du kvar, jag klarar mig fint... Man trodde aldrig att man skulle komma dit, att barnen klarar sig fint utan sin omhuldande mor.. men det gör de tydligen. Vikten kryper fortfarande stadigt nedåt och jag vägde in mig på 75,7 kilo i morse, och det är trots att jag kanske inte har ansträngt mig så mycket som jag borde. Men jag är nöjd och tänker att det är bra att man inte går ned för "fort" så skinnet hinner vänja sig och gravitationen inte tar ut mer rätt än den behöver inom vissa områden 8 hg är ändå 8 hg 2016-09-12 = 81,3 kilo (de där 85 var nog mycket vatten och annat göjs)2016-09-19 = 79,32016-09-25 = 78,42016-10-02 = 79,3 (jävla skit!)2016-10-10 = 77,9 (whop, whop)2016-10-17= 76,5 (hejja mig!!)2016-10-24=76,52016-10-31 = 75,7 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 1, 2016 Author Share Posted November 1, 2016 Då var det dags att sammanfatta förra veckan Måndag Frukost - Ingen Lunch - Ingen Middag - Smörgröt med två skivor port salut = 6 g kolhydrater Mellanmål - Ingen Tisdag Frukost - Ingen Lunch - Sallad med kyckling och chèvre samt ägg = 4 g kolhydrater Middag - Krumelurer = 7 g kolhydrater Mellanmål - Inget Onsdag Frukost - 2 ägg = 2 g kolhydrater Lunch - 1 avocado, skinka, comté ost = 3 g kolhydrater Middag - Entrecôte, tomat, Erics bearnisesås = 4 g kolhydrater Mellanmål - Inget Torsdag Frukost - Ingen Lunch - Avokado, utskuren biff, isbergssallad, tomat = 8 g kolhydrater Middag - Max Low Carb hamburgare = 11 g kolhydrater Mellanmål - Inget Fredag Frukost - Smörgröt = 6 g kolhydrater Lunch - Ingen Middag - Sashimi, majonnäs = 0g kolhydrater Mellanmål - Godis.. nötter.. 144 g kolhydrater Lördag Frukost - LCHF knäckebröd, mozarella, smör, skinka, ost = 5 g kolhydrater Lunch - Ingen Middag - Kycklingnuggets på fläsksvålar och kycklingfärs, fritterad kålrot, currymajonnäs, 5 dl vin = 15 g kolhydrater Mellanmål - Ingen Söndag Frukost - 2 ägg, sallad, majonnäs = 4 g kolhydrater Lunch - Röding, blomkålsris, grädde, smör = 6 g kolhydrater Middag - Ingen Mellanmål - 40 g choklad = 13 g kolhydrater Motion Antal gångna km - 34 ,18 km Antal sprugna km - 4,06 km Antal minuter i plankan - 6 min Antal armhävningar - 0 Antal situps - 0 Jag kommer fortfarande inte upp i rätt fetthalter, och det är det jag skall försöka att justera den här veckan.. dessutom har jag ökat på i plankan så det blir 3*35 sekunder varje morgon.. Ha det fint i höstrusket 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 2, 2016 Author Share Posted November 2, 2016 EPIQ MAGICAL FAIL IGÅR... Jag skojar inte.. jag åt ALLT igår.. ALLT.. Vill du veta vad.. kolla på bloggen.. vill inte att mitt episka misslyckande skall finnas på för många ställen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 7, 2016 Author Share Posted November 7, 2016 Så hur var er helg.. vi hade valpbesök och krogbesök.. och var på middag.. kan säga att vågen går inte direkt nedåt nu.. 76,2 kilo så det är 0,5 kg upp.. fantastiskt Jag åt dåligt i går.. typ tacos, och sedan ett halvt paket med glass.. vågen kommer med andra ord ha gått upp.. men jag får faktiskt skylla mig själv.. För jag har tänkt att jag ska köra strikt nu i en vecka.. och då går min.. men då kan du ju unna dig nu tarm igång.. och så äter jag för mycket.. Så nu kör vi denna måndag med ägg och smör till lunch.. jag måste komma ur den här dålig streaken.. Ha en fantastisk måndag alla ni fina där ute i världen.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted November 7, 2016 Share Posted November 7, 2016 Säkert bara vatten - hav förtröstan! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 9, 2016 Author Share Posted November 9, 2016 Hej och godmorgon.. vad är det som händer i världen.. eller rättare sagt den begränsade yta jag befinner mig på.. det är så MYCKET snö att jag baxnar.. Var och tränade igår.. märkligt det där med träning.. att jag blir fantastiskt godissugen efteråt när jag har styrketränat, det måste vara betingat på något sätt.. för jag har inte varit sötsugen tidigare. Det som man funderar på om det är en trigger och om jag bara ska undvika att träna.. ha ha, nej då.. det är bara att ta ett glas vatten till och sen gå och lägga sig. Var försiktig på vägarna idag, och tänk på de som går i ovädret.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 9, 2016 Share Posted November 9, 2016 Det är din hjärna som fortfarande skriker efter kolhydrater. Den försöker få dej att tro att du dör om inte dina muskler får kolisar. Det går över 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 10, 2016 Author Share Posted November 10, 2016 Men hur mycket snö kan det finnas i himlen? Skit i lingon och blåbär.. hur mycket snö finns det? Nu är min fråga, och den är inte på något sätt relaterad till kost.. Om man har skottat fram en parkeringsplats bredvid sitt staket i ett radhusområde.. visst är det så då att det är "min" plats.. jag menar.. bara för att du går fem meter för att hämta din bil som står lite olämpligt till medans du skottar, kan inte en annan person komma och ta den platsen och sedan hävda att "luften är fri?" Jag har aldrig varit så förbannad i hela mitt liv som jag var på den personen.. (nu hände det här inte i år utan förra) men ändå.. jag menar, nu har jag tillbringat en del tid med att skotta fram parkering för min bil, och idag måste jag iväg för att hämta och lämna lite grejer.. får man då ställa sig på platsen, eller är det så att även jag ska skita i att skotta och bara sno "andras" skottade parkeringar.. Jag vet.. mycket väsen för liten höna.. men ändå.. vad säger ni? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 13, 2016 Author Share Posted November 13, 2016 Imorgon är det vägning.. spännande.. med tanke på att jag varit duktig i veckan.. men DÅÅÅLIG på helgen.. nästa vecka är mannen och jagar.. då blir det inga utsvävningar.. BRA .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 Idag var det vägning.. och eftersom jag faktiskt trots några avsteg.. överätning minst sagt i helgen, har varit duktig.. har jag gått ned 1,5 kilo.. nu kör vi rakt in i kaklet bara 2016-09-12 = 81,3 kilo (de där 85 var nog mycket vatten och annat göjs) 2016-09-19 = 79,3 2016-09-25 = 78,4 2016-10-02 = 79,3 (jävla skit!) 2016-10-10 = 77,9 (whop, whop) 2016-10-17= 76,5 (hejja mig!!) 2016-10-24=76,5 2016-10-31 = 75,7 2016-11-07 = 76,2 (man skördar vad man sår) 2016-11-14 = 74,7 (1,5 kilo nedåt ) Målvikt = 68 Kilo 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 Ok, vad tycker ni är den största skillnaden nu och tidigare när ni inte åt LCHF? Jag satt i bilen i morse och konstaterade att det var nog att jag faktiskt är HUNGRIG, jag var liksom aldrig hungrig förut, eftersom jag dövade den känslan med att äta M&M, choklad, eller nappar. Om jag inte ätit på jobbet (alltså mat) så behövde jag inte äta när jag kom hem heller, för då hade jag stannat på macken och köpt något att trycka i mig, eller i affären medans jag handlade mat åt barnen. Så det är nog den största skillnaden.. jag är hungrig igen, på mat.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Och det allra bästa är att det inte är farligt att vara hungrig. Jag hade hemska blodsockerfall så om jag missade anslutningståget så kunde jag mycket väl börja tugga på en medpassagerares ben eller nåt. Jag hade alltid en macka i väskan för att jag inte skulle börja rycka loss säten och kasta möbler omkring mej om jag blev stående på stationen tills nästa tåg. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 För mig är nog största skillnaden att jag numera har en helt lugn mage. Tidigare bullrade och "jäste" den titt som tätt, ibland kändes det riktigt pinsamt när den levde om. Det andra är att jag aldrig upplever panikhunger. En följd av det är att jag varje dag tar mig tid att laga middag från grunden utan att jag behöver äta under tiden jag lagar maten. Idag är jag inne på tredje dagen av "helfasta", dvs 0 kalorier-fasta. Det enda problemet är att jag längtar efter god LCHF-mat, hungern däremot är totalt oproblematisk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 Och det allra bästa är att det inte är farligt att vara hungrig. Jag hade hemska blodsockerfall så om jag missade anslutningståget så kunde jag mycket väl börja tugga på en medpassagerares ben eller nåt. Jag hade alltid en macka i väskan för att jag inte skulle börja rycka loss säten och kasta möbler omkring mej om jag blev stående på stationen tills nästa tåg. Ha ha ha.. jätte roligt ju..Tänk om du hade tuggat på en medpassagerare, och sedan när aftonbladet frågar hur du slutade attackera folk kunde du ge LCHF all kred 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 För mig är nog största skillnaden att jag numera har en helt lugn mage. Tidigare bullrade och "jäste" den titt som tätt, ibland kändes det riktigt pinsamt när den levde om. Det andra är att jag aldrig upplever panikhunger. En följd av det är att jag varje dag tar mig tid att laga middag från grunden utan att jag behöver äta under tiden jag lagar maten. Idag är jag inne på tredje dagen av "helfasta", dvs 0 kalorier-fasta. Det enda problemet är att jag längtar efter god LCHF-mat, hungern däremot är totalt oproblematisk. Varför fastar du? Och hur länge tänker du fasta? Bra att veta, och kanske något man ska prova.. jag har fastat, fast då lite ofrivilligt för att jag har glömt att äta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Jag fastar eftersom jag tror att det kan "återställa" kroppen, kanske man kan förhindra cancer, kanske min nedsatta hörsel kan påverkas, kanske mina tår kan få bättre känsel. Sen finns det även fåfänga bakom, jag har lagt på mig några kilon de senaste åren, och vill gå ner 1-2 kilo. Efter två dygn har jag gått ner 1,8 kilo, fast det brukar väl oftast handla om vätska alldeles i början. Min plan är att fasta 5 dygn, från söndag kväll till fredag kväll. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 17, 2016 Author Share Posted November 17, 2016 Alltså på RIKTIGT, vad är fel på mig? Jag är så fantastisk dum att jag köper pepparkakor till ALLA andra på jobbet, för jag äter ju inte pepparkakor.. men igår kan jag säga att jag ÅT pepparkakor.. rättare sagt 25 st.. överätning? Eh, ja.. Skrev av mig lite på bloggen om det.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Jag fastar eftersom jag tror att det kan "återställa" kroppen, kanske man kan förhindra cancer, kanske min nedsatta hörsel kan påverkas, kanske mina tår kan få bättre känsel. Sen finns det även fåfänga bakom, jag har lagt på mig några kilon de senaste åren, och vill gå ner 1-2 kilo. Efter två dygn har jag gått ner 1,8 kilo, fast det brukar väl oftast handla om vätska alldeles i början. Min plan är att fasta 5 dygn, från söndag kväll till fredag kväll. Nu har du ett dygn kvar. Hur går det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Alltså på RIKTIGT, vad är fel på mig? Jag är så fantastisk dum att jag köper pepparkakor till ALLA andra på jobbet, för jag äter ju inte pepparkakor.. men igår kan jag säga att jag ÅT pepparkakor.. rättare sagt 25 st.. överätning? Eh, ja.. Skrev av mig lite på bloggen om det.. Du beskriver ett irriterande fenomen som finns på nästan alla arbetsplatser, det här med att köpa godis och kakor till andra. Handlar det om att man själv vill ha eller är det någon uråldrig kvinnogen som spökar, ett slags behov av att föda och nära omgivningen? Skälet till att jag skriver kvinnlig gen är att jag aldrig sett någon manlig kollega göra detta. I vilket fall kan det vara enormt jobbigt när man försöker avhålla sig från snabba kolhydrater och få rätsida på vikt och sötsug. Vill också säga att jag gillar din attityd till återfall, humor är så bra för att ta udden av de värsta självförebråelserna 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Vill bara skriva en rad och säga hej - har läst din tråd i tysthet ett tag, och igenkänningsfaktorn är hög VEM äter 25 pepparkakor??? Ja, jag skulle mycket väl kunna göra det. Har inte hänt än just den här säsongen, men det är väl bara en tidsfråga I helgen ska dottern hem till sin mormor och julbaka, får väl se vad hon kommer hem med och hur väl jag lyckas stå emot frestelen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Nu har du ett dygn kvar. Hur går det? Trots lanseringen av Anne Aobadias recept på Kostdoktorn lyckades jag stå emot att äta middag igår. Men jag ser enormt mycket fram emot kvällens middag På det hela taget har det fungerat jättebra. Hungern har mest gjort sig påmind i form av "magknorr", inte en enda gång nån panikhunger. Men igår kväll kände jag mig lite risig, och inatt sov jag dåligt och hade "myror" i armarna (inte i benen konstigt nog). Kanske jag hade slarvat med saltet eller nåt. Jag ska definitivt göra om detta, kanske hinns med en gång till i år. För den som gillar viktresultat (jag t.ex. ) kan jag berätta att jag gått ned 3,3 kilo sen i måndags morse. Som sagt, det mesta kan vara vätska. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 18, 2016 Author Share Posted November 18, 2016 Vill bara skriva en rad och säga hej - har läst din tråd i tysthet ett tag, och igenkänningsfaktorn är hög VEM äter 25 pepparkakor??? Ja, jag skulle mycket väl kunna göra det. Har inte hänt än just den här säsongen, men det är väl bara en tidsfråga I helgen ska dottern hem till sin mormor och julbaka, får väl se vad hon kommer hem med och hur väl jag lyckas stå emot frestelen Hej.. Vad roligt att du skriver till mig Det som är lite lustigt med de där frestelserna är ju att jag gick först och kollade i pepparkaks burken.. jaha.. någon har ätit lite.. men jag ska ju inte ha.. men sen tänkte jag, men jag kan ta en, det är nu bevisat.. jag kan INTE ta en.. Stoppa det som går av julbaket i frysen, och typ lägg något äckligt över.. som lever kanske? Eller köp bakverken från din dotter... typ om jag äter en kaka så måste jag betala dig 50 kr.. dottern kommer då att ha STENKOLL på hur mycket kakor det finns. Men om du skulle äta någon, så är det inte hela världen.. för innan du började med LCHF, så åt du ju säkert kakor oftare.. så du är tusenmiljoner gånger bättre på att inte äta kakor nu, än du var förut.. Lycka till och ha en fin dag.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Trots lanseringen av Anne Aobadias recept på Kostdoktorn lyckades jag stå emot att äta middag igår. Men jag ser enormt mycket fram emot kvällens middag På det hela taget har det fungerat jättebra. Hungern har mest gjort sig påmind i form av "magknorr", inte en enda gång nån panikhunger. Men igår kväll kände jag mig lite risig, och inatt sov jag dåligt och hade "myror" i armarna (inte i benen konstigt nog). Kanske jag hade slarvat med saltet eller nåt. Jag ska definitivt göra om detta, kanske hinns med en gång till i år. För den som gillar viktresultat (jag t.ex. ) kan jag berätta att jag gått ned 3,3 kilo sen i måndags morse. Som sagt, det mesta kan vara vätska. Nej, det är inte så svårt som det framställs tycker jag. Den största utmaningen är tråkigheten i att inte äta. Önskar dig en riktigt smaklig måltid ikväll 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 18, 2016 Author Share Posted November 18, 2016 Trots lanseringen av Anne Aobadias recept på Kostdoktorn lyckades jag stå emot att äta middag igår. Men jag ser enormt mycket fram emot kvällens middag På det hela taget har det fungerat jättebra. Hungern har mest gjort sig påmind i form av "magknorr", inte en enda gång nån panikhunger. Men igår kväll kände jag mig lite risig, och inatt sov jag dåligt och hade "myror" i armarna (inte i benen konstigt nog). Kanske jag hade slarvat med saltet eller nåt. Jag ska definitivt göra om detta, kanske hinns med en gång till i år. För den som gillar viktresultat (jag t.ex. ) kan jag berätta att jag gått ned 3,3 kilo sen i måndags morse. Som sagt, det mesta kan vara vätska. Fantastisk vad duktig du är! Det vore roligt att få höra vad som händer med vikten när du börjar att äta igen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 21, 2016 Author Share Posted November 21, 2016 Jaha måndag igen.. vägning.. jag har gått upp tre hekto och väger nu 75 kilo.. jag vet varför jag inte har gått ned.. men tänker inte tråka ut er med detaljerna. Nu är det måndag och vi tar nya friska glada tag.. för snart är det jul, och då kommer det förmodligen vara fler hekto uppåt än nedåt.. kan jag tänka mig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Fantastisk vad duktig du är! Det vore roligt att få höra vad som händer med vikten när du börjar att äta igen Vill egentligen inte kapa din tråd, men eftersom du frågar kan jag ge en liten erfarenhetsrapport. Lite bakgrundsfakta: Jag har ett BMI under 19, så min kropp och min hjärna har sannolikt inte samma idealvikt som mål. Jag går alltid upp i vikt på helgerna då jag sannolikt får i mig mer kolhydrater av olika slag. Dessutom bjöd jag på middag igår med hemgjord glass till efterrätt. Erfarenheter under själva fasteperioden: Kändes som en vanlig vecka med visst magkurr på förmiddagarna, men för övrigt inga direkta besvär, förutom på torsdag kväll då jag kände mig lite risig och sov väldigt dåligt på natten. Min förklaring till det är saltbrist. Övriga nätter sov jag klart bättre än jag normalt gör, ingen längre period av vakenhet mitt i natten. Men jag frös väldigt mycket, det hjälpte inte med tre filtar, jag kände mig ändå inte tillräckligt varm. Det enda problemet för övrigt var väl att jag såg goda maträtter och recept överallt. Det som hänt efter fastan är dels att jag gått upp i vikt ungefär som jag brukar över helgen. Inget jag bryr mig om. Men det mest fantastiska är att min sömn även efter fastan blivit bättre än det varit på många år. Sen har jag vaknat ca kl 6 varje morgon och känt mig pigg. Vet inte om det är positiv eller negativt. Vikten idag var 1,6 kg mindre än för en vecka sedan, vilket jag är mycket nöjd med. Slutsats: Jag kommer att försöka fasta några dagar varje månad, men sannolikt bara 3 dagar. Sen kan jag lägga in 1-2 gånger per år då jag fastar 5 dagar. Jag tror definitivt att det är bra för kroppen med sån här fasta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 21, 2016 Author Share Posted November 21, 2016 Det som hänt efter fastan är dels att jag gått upp i vikt ungefär som jag brukar över helgen. Inget jag bryr mig om. Men det mest fantastiska är att min sömn även efter fastan blivit bättre än det varit på många år. Sen har jag vaknat ca kl 6 varje morgon och känt mig pigg. Vet inte om det är positiv eller negativt. Vikten idag var 1,6 kg mindre än för en vecka sedan, vilket jag är mycket nöjd med. Slutsats: Jag kommer att försöka fasta några dagar varje månad, men sannolikt bara 3 dagar. Sen kan jag lägga in 1-2 gånger per år då jag fastar 5 dagar. Jag tror definitivt att det är bra för kroppen med sån här fasta. det är ju fantastiskt bra.. ska nog prova det någon vecka innan jul.. så man blir av med så mycket gös som möjligt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 23, 2016 Author Share Posted November 23, 2016 Jag har ju provat att väga mig varje dag den här veckan.. tja det har ju bara gått tre dagar, men ändå. Nu är då fråga.. vad är det man går ned egentligen? I måndags morse vägde jag: 75 kilo I tisdags morse vägde jag: 74,3 kilo I morse vägde jag 73,4 kilo Vad är det jag går ned? Är det vatten eller ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 28, 2016 Author Share Posted November 28, 2016 Hepp.. 73,3 kilo stannade vågen på i morse.. så då tänker jag anse att det är fett som har försvunnit. Kanske optimistiskt.. men det känns ju bra tycker jag. Det som nu är frågan.. varför väger olika vågar olika.. och vilken våg ska man gå på? den som väger mest eller den som väger minst? Ha en supermåndag.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Väg dig alltid på samma våg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Ja, eller så vaknar man till och förstår att man fått världens chans att NU börja skapa en bra ålderdom . Att man har förstånd och tar ansvar för kroppens signaler, inte skylla på någon annan! Sedan är det ju toppen om man efter ett längre arbetsliv kan köpa en dyrare bil eller önskade skönhetsprodukter Inte för miljön dock men det är en annan sak. Men västvärldens problematiska konsumtion beror väl till viss del på det de skriver där om medelålders resursstarka och köpintresserade. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Hepp.. 73,3 kilo stannade vågen på i morse.. så då tänker jag anse att det är fett som har försvunnit. Kanske optimistiskt.. men det känns ju bra tycker jag. Det som nu är frågan.. varför väger olika vågar olika.. och vilken våg ska man gå på? den som väger mest eller den som väger minst? Ha en supermåndag.. Man kan hacka vågen så att den alltid visar 5 kg mindre ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Hepp.. 73,3 kilo stannade vågen på i morse.. så då tänker jag anse att det är fett som har försvunnit. Kanske optimistiskt.. men det känns ju bra tycker jag. Det som nu är frågan.. varför väger olika vågar olika.. och vilken våg ska man gå på? den som väger mest eller den som väger minst? Ha en supermåndag.. Klart det är fett som har försvunnit positivt tänkande!! Jag litar bara på min egen våg, och väger mig alltid på morgonen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 29, 2016 Author Share Posted November 29, 2016 Klart det är fett som har försvunnit positivt tänkande!! Jag litar bara på min egen våg, och väger mig alltid på morgonen Precis.. det är klart att det är fett Vad skulle det annars vara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 2, 2016 Author Share Posted December 2, 2016 Alltså.. jag stinker ur munnen.. på riktigt illa.. Borde det verkligen komma nu? och i så fall.. vilket är det bästa tuggummit eller munsprayen.. HJÄLP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Det bästa är att hålla käften. Alltså det är övergående, tar några dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 Läste idag om medelålderskriser.. kan konstatera att jag är nog kanske mitt i en om man tittar på två av punkterna.. Man börjar intressera sig mer för hälsan Artiklar om hälsa och nya rön blir mycket intressantare helt plötsligt. Nya hälsotrender att följa kan bli nästan som en religion för en del medelålders människor. Man köper sig lite yngre Undersökningar har gjorts så det är sant att många män gärna köper en dyrare bil och många kvinnor lägger mer pengar på skönhetsprodukter. Tja, det där är nog jag just nu.. i ett litet nötskal.. men ett nyttigt nötskal Nämenaltså.. fram till medelåldern så kan man leva/äta lite hur som helst! Men.. då om inte förr så summeras ens genetiska förutsättningar, social kontext, val av livstil/kost, val av partner, annat! Du glömde det tredje tecknet.. pensionssparande! Det kommer så småningom ytterligare kriser, nästa är klimakteriet, både det kvinnliga som till stora delar handlar om ålder/hormoner/reproduktionsförmåga och det manliga som handlar mer om attraktionskraft/libido/ork samt gravitation.. allt hänger ner! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 5, 2016 Author Share Posted December 5, 2016 Uppdatering av vikten! Jag är nu under 73 kilos strecket.. visserligen bara med ett gram.. men ändå :-) 2016-09-12 = 81,3 kilo (de där 85 var nog mycket vatten och annat göjs) 2016-09-19 = 79,3 2016-09-25 = 78,4 2016-10-02 = 79,3 (jävla skit!) 2016-10-10 = 77,9 (whop, whop) 2016-10-17= 76,5 (hejja mig!!) 2016-10-24=76,5 2016-10-31 = 75,7 2016-11-07 = 76,2 (man skördar vad man sår) 2016-11-14 = 74,7 (1,5 kilo nedåt :-) ) 2016-11-21 = 75 (Dont drink and diet) 2016-11-28 = 73,3 (Did not drink... that much :-) ) 2016-12-05=72,9 (Under 73 kilos strecket.. det var ett tag sedan!) Målvikt = 68 Kilo Sedan har jag skrivit av mig på bloggen om lite funderingar på det där med överätning, och varför det är något som folk verkligen hänger ut sig själva för... Personligen tycker jag att alla som bestämt sig för att göra av med en dålig ovana, och kanske ett tag måste byta den mot något annat, ska ha glada hejjarrop och ballonger hängandes i taket för att de är så duktiga 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 7, 2016 Author Share Posted December 7, 2016 Hmmm. Kanske skulle prova det där med fastande nästa vecka.. vi har ju ändå julbord på jobbet på fredag och jag ska ut med en kompis på tisdag.. så onsdag är kanske en bra dag att fasta? Eller kanske måndag? Vad tycker ni smarta personer här inne? Nästa korkade fråga är.. äter man inget.. eller äter man under 500 kalorier.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 När jag fastade i november drack jag kaffe och vatten och var också noga med saltet. Inget annat. Annars kör jag ofta en blandning mellan 5:2 och kolhydratfasta, dvs jag äter ägg, tonfisk och smör/bearnaisesås/majonnäs, sammanlagt kanske 500 kcal. Kan väl bli 1-2 gram kolhydrater, men inte mer än så. Jag brukar gå ner nåt halvkilo efter en sån dag. Men det handlar väl företrädesvis om vätska. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Beror på vad man vill uppnå med fastan. Om man vill ha hälsofördelar: Ät ingenting, drick vatten. Om man vill ha kalorirestriktion: Dra ner så mkt kalorier som du vill ha underskott den veckan/dagen. Jag brukar cykla min mat så att jag äter mer vissa dagar och mindre andra dagar i veckan. Totalt blir det samma veckosnitt kalorier som jag planerat att ligga på. Idag tex har jag lågkaloridag 1000 kcal: 16:8 fasta fram till lunch 12.00,lunchbuljong av eget kok, middag 19.00: kyckling med blomkålsris och majonäs. En söndag tex brukar jag fasta så här istället: Vatten+kaffe fram till 18.00. Middag kött, fett och grönsaker ca 800 kcal. Då blir det en 24 timmarsfasta mellan lördag middag och söndag middag. Funkar mkt bra när jag vet att jag ätit bra innan fastan och att jag får massor av god mat efter fastan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts