Jennica.Rocks Posted December 7, 2016 Author Share Posted December 7, 2016 Tack för alla bra svar.. ska nog köra en fastedag i morgon.. en hård en 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Det där med fasta - om man ska äta lite eller inget alls... Jag skulle saga: testa och se vad som passar dig. Jag provade att äta flera små mål; jag tror jag kom upp I ca 600 kcal på en dag (enligt riktlinjerna för 5:2). Gôrhungrig. Jag testade att äta ett lite större mål; 500-600 kcal. Lättare, men inte lätt. Hoppa over maten helt (och eftersom jag normalt äter 16:8 så blev det fasta från middag dag ett till lunch dag tre). Funkade bra ett tag - och sedan blev jag plötsligt constant hungrig, även på ätardagarna. Så jag testar ibland och hoppar over lunchen bara; det klarar jag. Har också testat några lite längre fastor (3-4 dagar, med vatten/kaffe/te, och buljong på kvällen. Det är kanske inte ren fasta, men det känns som om jag behöver det); ibland känns det bara bra att slippa äta, ibland funkar det inte alls. Målet är att mer regelbundet fasta någon vecka, men så långt har jag inte kommit än. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Det där med fasta - om man ska äta lite eller inget alls... Jag skulle saga: testa och se vad som passar dig. Jag provade att äta flera små mål; jag tror jag kom upp I ca 600 kcal på en dag (enligt riktlinjerna för 5:2). Gôrhungrig. Jag testade att äta ett lite större mål; 500-600 kcal. Lättare, men inte lätt. Hoppa over maten helt (och eftersom jag normalt äter 16:8 så blev det fasta från middag dag ett till lunch dag tre). Funkade bra ett tag - och sedan blev jag plötsligt constant hungrig, även på ätardagarna. Så jag testar ibland och hoppar over lunchen bara; det klarar jag. Har också testat några lite längre fastor (3-4 dagar, med vatten/kaffe/te, och buljong på kvällen. Det är kanske inte ren fasta, men det känns som om jag behöver det); ibland känns det bara bra att slippa äta, ibland funkar det inte alls. Målet är att mer regelbundet fasta någon vecka, men så långt har jag inte kommit än. Håller med! 16:8 är jättebra just därför , tycker jag . Man blir kanske lite hungrig innan lunch men inte så lång tid att vara tom i magen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 8, 2016 Author Share Posted December 8, 2016 Ok, man kanske får prova sig fram som ni säger.. tur att man hänger här med alla kloka och smarta Hmm.. funderar på att fasta idag.. men då är det som att jag blir hungrigare bara av att tänka på att inte få äta. Det liksom suger i tarmen och hela kroppen skriker ÄT, och då brukar jag aldrig äta före klockan 11.30. Visserligen slutar jag inte alltid att äta innan klockan åtta, det hänger lite på när jag har tränat på kvällen, så då är det kanske så att jag kör en omedveten fasta Well, vi får se om jag kan avhålla mig hela dagen.. eller om jag kanske äter middag i kväll.. eller om jag misslyckas helt och trycker ned ansiktet i smörkartongen.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Ok, man kanske får prova sig fram som ni säger.. tur att man hänger här med alla kloka och smarta Hmm.. funderar på att fasta idag.. men då är det som att jag blir hungrigare bara av att tänka på att inte få äta. Det liksom suger i tarmen och hela kroppen skriker ÄT, och då brukar jag aldrig äta före klockan 11.30. Visserligen slutar jag inte alltid att äta innan klockan åtta, det hänger lite på när jag har tränat på kvällen, så då är det kanske så att jag kör en omedveten fasta Well, vi får se om jag kan avhålla mig hela dagen.. eller om jag kanske äter middag i kväll.. eller om jag misslyckas helt och trycker ned ansiktet i smörkartongen.. Du verkar tänka mycket . För att nå sitt mål med vad som helst så måste man fokusera på vad man vill åstadkomma och inte det (lilla) obehag som det kan ge. Du svälter inte ihjäl, du kommer inte att lida stort och du får snart äta igen. Tänk så här: Det kunde ha varit en dag då du var på en tågresa men restaurangvagnen var stängd och tåget blev 5 timmar försenat, så du kom hem jättesent och hade inte fått något att äta under dagen. Hur stort problem är det i en trygg värld där du kan äta vad du vill? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 8, 2016 Author Share Posted December 8, 2016 Du verkar tänka mycket . För att nå sitt mål med vad som helst så måste man fokusera på vad man vill åstadkomma och inte det (lilla) obehag som det kan ge. Du svälter inte ihjäl, du kommer inte att lida stort och du får snart äta igen. Tänk så här: Det kunde ha varit en dag då du var på en tågresa men restaurangvagnen var stängd och tåget blev 5 timmar försenat, så du kom hem jättesent och hade inte fått något att äta under dagen. Hur stort problem är det i en trygg värld där du kan äta vad du vill? Ha ha.. ja det är nog det som är problemet.. jag tänker för mycket.. Jag tycker inte att det är obehagligt att vara hungrig egentligen.. det är nog bara en fix grej.. att när jag inte "får" äta.. då vill jag äta.. om jag är upptagen, kan jag lätt glömma bort att äta på hela dagen.. Men just idag, ska jag göra lite årsredovisningar, så då sitter jag ju fast vid datorn hela dagen, och när jag sitter ned vid datorn.. då äter jag. Men det är som du säger, troligtvis har ingen och framförallt inte jag, svultit ihjäl vid dagens slut 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Ha ha.. ja det är nog det som är problemet.. jag tänker för mycket.. Jag tycker inte att det är obehagligt att vara hungrig egentligen.. det är nog bara en fix grej.. att när jag inte "får" äta.. då vill jag äta.. om jag är upptagen, kan jag lätt glömma bort att äta på hela dagen.. Men just idag, ska jag göra lite årsredovisningar, så då sitter jag ju fast vid datorn hela dagen, och när jag sitter ned vid datorn.. då äter jag. Men det är som du säger, troligtvis har ingen och framförallt inte jag, svultit ihjäl vid dagens slut Du kan också svara dig själv så här: 1. "Jag vill fasta" -"Bra , då äter jag inget idag" 2" Men , jag blir hungrig då" "Ok, ät då" 3 Men då blev det ju ingen fasta" " Nä, men ät inte då" osv tills du vet vad du vill . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Jag ser ju inte 16:8 som en fasta, utan som mitt ätmönster. Det har inte påverkat min vikt det allra minsta. Bara skönt att slippa den där frukosten som jag tvingat I mig I alla år; tvångsmatning. Jag äter när jag blir hungrig, och det brukar bli framåt elva. Eller ett, om jag är hemma och glömmer bort det där med mat. Eller tidigare, om det är hotellfrukost... Däremot har jag varit skeptisk till längre fastor. Om jag är hungrig kan magen bli ett bottenlöst hål; det hjälper inte att äta. Och det är jag rädd för. Jag gillar inte att gå hungrig. Så blev det ju med mina forsook till 5:2. Men på campingen I Säffle I somras pratade jag med någon som talade väldigt väl om några dagars fasta. Att det hjälpte kroppen att ställa om sig lite, att vikten kunde fortsätta att gå ner även när man börjar äta igen. Jag började direct när jag kom hem och stalled in mig på ingen mat måndag - torsdag middag (förutom buljong med lite smör på kvällen). Inställningen "nu tänkte jag slippa äta I några dagar, men det blir vatten, kaffe och te, och I kväll blir det god buljong...och jag kan äta när jag vill, men kanske inte just nu..." Det kändes faktiskt ganska bra (men tråkigt). De senare forsöken kändes inte lika bra, och då avbröt jag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Jag ser ju inte 16:8 som en fasta, utan som mitt ätmönster. Det har inte påverkat min vikt det allra minsta. Bara skönt att slippa den där frukosten som jag tvingat I mig I alla år; tvångsmatning. Jag äter när jag blir hungrig, och det brukar bli framåt elva. Eller ett, om jag är hemma och glömmer bort det där med mat. Eller tidigare, om det är hotellfrukost... Däremot har jag varit skeptisk till längre fastor. Om jag är hungrig kan magen bli ett bottenlöst hål; det hjälper inte att äta. Och det är jag rädd för. Jag gillar inte att gå hungrig. Så blev det ju med mina forsook till 5:2. Men på campingen I Säffle I somras pratade jag med någon som talade väldigt väl om några dagars fasta. Att det hjälpte kroppen att ställa om sig lite, att vikten kunde fortsätta att gå ner även när man börjar äta igen. Jag började direct när jag kom hem och stalled in mig på ingen mat måndag - torsdag middag (förutom buljong med lite smör på kvällen). Inställningen "nu tänkte jag slippa äta I några dagar, men det blir vatten, kaffe och te, och I kväll blir det god buljong...och jag kan äta när jag vill, men kanske inte just nu..." Det kändes faktiskt ganska bra (men tråkigt). De senare forsöken kändes inte lika bra, och då avbröt jag. Definitionen på fasta är väl inte att man går ner i vikt av den? Jag använder 16:8 som en periodisk fasta för att låta kroppen vila från att bearbeta mat, enligt många av Fungs artiklar. Men jag har inget behov av viktnedgång nu. Skulle jag behöva viktminska skulle jag nog lägga till en nivå, nämligen att inte kompensera kaloritappet vid övriga måltider. Det gjorde jag för 3 år sedan när jag började med 16:8. Då hade jag ätit frukost, fm fika, lunch, em fika, middag, kvällsfika hela livet. När jag gick över till 16:8 började jag äta enbart lunch och middag vilket gjorde att en del onödiga extrakalorier föll bort. Jag gick ner 4 kg om jag minns rätt. Sen när jag stabiliserat mig med 16:8 så äter jag det jag behöver för att behålla samma vikt/fettprocent som nu. I somras när jag ville tappa fettvikt testade jag 24 timmars fasta några veckor och åt enbart middag samt drack buljong till frukost de flesta dagarna i veckan. Det gjorrde att jag gick ner ytterligare lite i fett. Men till vanlig kost utan viktambitioner så är 16:8 en periodisk fasta, enligt Fung som kan ge en del hälsofördelar och jag tycker det verkar stämma mkt bra. Mina personliga fördelar av 16:8: Ökad fokus och energi god sömn Ingen (onödig) hunger/sug mellan måltider aldrig trött utom när jag ska sova 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Jaa, vad är fasta? De timmar man inte äter? Tiden från när maten lämnat magsäcken tills man äter igen? Det är så mycket som kallas fasta hit och dit; för mig känns inte 16:8 som att låta bli att äta...Men andra får gärna kalla det fasta. Mina personliga fördelar av 16:8: Jag slipper äta frukost som jag inte vill ha. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Ja, jag vet inte vad som är fakta om fasta eller inte fasta. Så jag förlitar mig ganska mkt på Fung just nu, eftersom han forskar och utvecklar området med egna klienter och får bra resultat utifrån olikas aspekter. Det där med personliga definitioner av begrepp är verkligen em källa till begreppsförvirring i vår samtid! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 12, 2016 Author Share Posted December 12, 2016 Jaa, vad är fasta? De timmar man inte äter? Tiden från när maten lämnat magsäcken tills man äter igen? Det är så mycket som kallas fasta hit och dit; för mig känns inte 16:8 som att låta bli att äta...Men andra får gärna kalla det fasta. Mina personliga fördelar av 16:8: Jag slipper äta frukost som jag inte vill ha. Jag håller nog också med att 16:8 inte känns som fasta, man bara inte äter.. om man slutar äta vid en viss tid varje dag och sedan äter vid en viss tid nästa dag.. då har man ju fastat. Det jag funderar på är vem det var som kom på antalet timmar, och hur de kom på hur många timmar det behövde vara.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 12, 2016 Author Share Posted December 12, 2016 Nu till vikten.. Jag har SLARVAT, FAILAT, MISSLYCKATS i helgen.. men jag har gått ned i vikt. Så då är frågan.. när kommer bakslaget?? 2016-09-12 = 81,3 kilo (de där 85 var nog mycket vatten och annat göjs)2016-09-19 = 79,32016-09-25 = 78,42016-10-02 = 79,3 (jävla skit!)2016-10-10 = 77,9 (whop, whop)2016-10-17= 76,5 (hejja mig!!)2016-10-24=76,52016-10-31 = 75,72016-11-07 = 76,2 (man skördar vad man sår)2016-11-14 = 74,7 (1,5 kilo nedåt :-) )2016-11-21 = 75 (Dont drink and diet)2016-11-28 = 73,3 (Did not drink... that much :-) )2016-12-05=72,9 (Under 73 kilos strecket.. det var ett tag sedan!)2016-12-12=72,4 (Bra fråga varför..)Målvikt = 68 Kilo 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Jag håller nog också med att 16:8 inte känns som fasta, man bara inte äter.. om man slutar äta vid en viss tid varje dag och sedan äter vid en viss tid nästa dag.. då har man ju fastat. Det jag funderar på är vem det var som kom på antalet timmar, och hur de kom på hur många timmar det behövde vara.. Ni skriver "känns inte som fasta" och fasta enligt mig osv. Jag tycker det är mer intressant att läsa om definitioner av fasta och effekter av den när en forskare som Fung använder begreppet. Sen att var och en är fri att tolka ord och begrepp som den vill är en annan sak, men eftersom man sen undrar "Vad är fasta?" så kanske det blir onödigt rörigt om man måste bestämma enskilt vad det betyder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Jag skall försöka reda ut begreppen för Er, eller så rör jag till det ännu mer. https://sv.wikipedia.org/wiki/Fasta http://www.jonasbergqvist.se/periodisk-fasta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Det jag funderar på är vem det var som kom på antalet timmar, och hur de kom på hur många timmar det behövde vara.. Jag har läst nånstans att de 8 tim man "fastar" på natten är för kort för att lallas fasta. Det är minst 16 tim utan mat för att man kan börja kalla det fasta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Ha ha.. ja det är nog det som är problemet.. jag tänker för mycket.. Jag tycker inte att det är obehagligt att vara hungrig egentligen.. det är nog bara en fix grej.. att när jag inte "får" äta.. då vill jag äta.. om jag är upptagen, kan jag lätt glömma bort att äta på hela dagen.. Men just idag, ska jag göra lite årsredovisningar, så då sitter jag ju fast vid datorn hela dagen, och när jag sitter ned vid datorn.. då äter jag. Men det är som du säger, troligtvis har ingen och framförallt inte jag, svultit ihjäl vid dagens slut Jag skulle kunna ha nytta utav en sådan revisor! Menna.. årsredovisningen/deklarationen är sällan något problem! Utan problemet tenderar till att bli att trots att jag har en normal lön så ökar inte mitt tillgodhavande på banken eller hos pensionsmyndigheten mer än vad det gör för de flesta! Vad gör jag för fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Helt krasst, du kanske äter för många ggr om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 15, 2016 Author Share Posted December 15, 2016 Helt krasst, du kanske äter för många ggr om dagen. Ja, kanske.. jag kanske bara ska äta en gång om dagen.. får prova det med 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 Om du är hungrig tycker jag så klart att du ska äta, såvida du inte bestämt dig för att fasta en dag då. Men det är ju viktigt att veta om du verkligen är hungrig när du äter, eller bara sugen. Knorr i magen är inte alltid symptom på hunger. Min man säger i bland, särskilt på kvällen, att det kliar i munnen. Då är han sugen på att bara äta något, inte nödvändigtvis hungrig. Jag äter för det mesta två gånger om dagen, ibland bara en. Ibland ignorerar jag hunger för att jag vill äta med familjen bara ett par timmar senare. Men det passar mig. Du måste hitta ett sätt som passar dig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 16, 2016 Author Share Posted December 16, 2016 Om du är hungrig tycker jag så klart att du ska äta, såvida du inte bestämt dig för att fasta en dag då. Men det är ju viktigt att veta om du verkligen är hungrig när du äter, eller bara sugen. Knorr i magen är inte alltid symptom på hunger. Min man säger i bland, särskilt på kvällen, att det kliar i munnen. Då är han sugen på att bara äta något, inte nödvändigtvis hungrig. Jag äter för det mesta två gånger om dagen, ibland bara en. Ibland ignorerar jag hunger för att jag vill äta med familjen bara ett par timmar senare. Men det passar mig. Du måste hitta ett sätt som passar dig. Bra sagt där.. problemet är när man vill att det ska hända saker.. mer saker på vågen.. kanske ska man inte stirra sig blint på den. Ibland funderar jag också på hur långt man ska gå i sin jakt på hekton. Man ska kanske bara go back to basic. Ät när du är hungrig, ät riktig mat.. och strunta i fastor och äggdagar.. Nu är det snart jul.. och då kommer jag nog att äta, för det är ju lätt att äta bra på julen.. man gör ju så mycket ägg, och skinka, och köttbullar och korv, att man nog inte behöver oroa sig för att man ska få i sig en massa för mycket skräp 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Bra sagt där.. problemet är när man vill att det ska hända saker.. mer saker på vågen.. kanske ska man inte stirra sig blint på den. Ibland funderar jag också på hur långt man ska gå i sin jakt på hekton. Man ska kanske bara go back to basic. Ät när du är hungrig, ät riktig mat.. och strunta i fastor och äggdagar.. Nu är det snart jul.. och då kommer jag nog att äta, för det är ju lätt att äta bra på julen.. man gör ju så mycket ägg, och skinka, och köttbullar och korv, att man nog inte behöver oroa sig för att man ska få i sig en massa för mycket skräp Frågan är om du vill ha viktnedgång eller minska i fettprocent? Om du vill ha snabbt resultat kan du ju ligga superlågt på kalorier och minska på både muskler och fett. Det blir lite snyggare och hälsosammare resultat om du behåller din muskelmassa men minskar i fett. Då är ca 1/2 kilo i veckan en bra takt. Varför har du bråttom? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Jag kämpar med viktnedgång och 18 november hade jag samma vikt som 24 juni i år. Den 23 september hade jag årets lägsta vikt. Därifrån har det hänt en hel del tråkiga saker i mitt liv som av någon anledning bidragit till viktuppgång (ätit rätt hela tiden) och jag tänkte att om inget händer snart måste jag göra något drastiskt, som traditionell fasta, äggfasta eller fettfasta. Något för att kicka igång det igen. Veckan efter stod det helt still... en förbättring mot viktuppgång som jag haft. Jag väntade en vecka till och där var en liten viktnedgång. Sen förra veckan smällde det till och jag hade helt plötsligt gått ner 2kg utan att göra något alls, och denna veckan gick jag ner igen. På tre veckor gick jag ner tre kg och idag hade jag årets lägsta vikt, utan att göra någonting särskilt alls. Hmm... Vad ville jag säga med detta? Förmodligen att du inte ska stressa kring maten. Ta det lugnt, må bra och ät gott och låt det ta sin tid. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Ikväll blir det middag för mig efter 3 dagars vattenfasta (inget fettkaffe alltså). Imorse vägde jag 1,7 kilo mindre än på onsdag morgon. Jag kommer att gå upp i vikt under helgen, men nu är jag på en lägre nivå än förra helgen, så det känns bra inför julen. Sen tror jag på andra hälsovinster också som en följd av fasta. Jag försöker göra vad jag kan för att undvika välfärdssjukdomarna. Vi verkar alla fungera olika, så det gäller väl att hitta sin egen väg till välmående. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 16, 2016 Share Posted December 16, 2016 Ja, det där med att låta viktnedgången ta sin tid...det kan man ju fortsätta med om man går ner I vikt. Låta bli att stressa är en bra idé. Problemet är väl att stress handlar om sådant man känner att man inte kan påverka...då är det svårare. Å andra sidan är det ingen annan som fixar det åt en... Längre tids fasta lär påverka insulinresistensen, om man har problem med det (och det har man säkert om man ätit fettsnålt och kolhydratsrikt hela livet). Och vad vill jag ha sagt med detta? Att var och en får hitta sin lösning (men vi ska förstås inspirera och tipsa varann om saker att testa). sager Effie som just funderar på om jag ska göra någon större förändring I livet, och vad det skulle kunna vara...det är ju nyår snart, och nyårsambitioner... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 19, 2016 Author Share Posted December 19, 2016 Uppdatering.. Efter pepparkaks och lussebullebak samt ett stort återfall i pasta med smörträsket.. ser vikten ut så här 2016-09-12 = 81,3 kilo (de där 85 var nog mycket vatten och annat göjs) 2016-09-19 = 79,3 2016-09-25 = 78,4 2016-10-02 = 79,3 (jävla skit!) 2016-10-10 = 77,9 (whop, whop) 2016-10-17= 76,5 (hejja mig!!) 2016-10-24=76,5 2016-10-31 = 75,7 2016-11-07 = 76,2 (man skördar vad man sår) 2016-11-14 = 74,7 (1,5 kilo nedåt :-) ) 2016-11-21 = 75 (Dont drink and diet) 2016-11-28 = 73,3 (Did not drink... that much :-) ) 2016-12-05=72,9 (Under 73 kilos strecket.. det var ett tag sedan!) 2016-12-12=72,4 (Bra fråga varför..) 2016-12-19=72,5 (I know why!) Målvikt = 68 Kilo 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 Uppdatering.. Efter pepparkaks och lussebullebak samt ett stort återfall i pasta med smörträsket.. ser vikten ut så här 2016-09-12 = 81,3 kilo (de där 85 var nog mycket vatten och annat göjs) 2016-09-19 = 79,3 2016-09-25 = 78,4 2016-10-02 = 79,3 (jävla skit!) 2016-10-10 = 77,9 (whop, whop) 2016-10-17= 76,5 (hejja mig!!) 2016-10-24=76,5 2016-10-31 = 75,7 2016-11-07 = 76,2 (man skördar vad man sår) 2016-11-14 = 74,7 (1,5 kilo nedåt :-) ) 2016-11-21 = 75 (Dont drink and diet) 2016-11-28 = 73,3 (Did not drink... that much :-) ) 2016-12-05=72,9 (Under 73 kilos strecket.. det var ett tag sedan!) 2016-12-12=72,4 (Bra fråga varför..) 2016-12-19=72,5 (I know why!) Målvikt = 68 Kilo Har du sagt a får du säga b, vi är några som undrar dels what you know och sen oxå Why! Kom inte och säga att det är batteriet i vågen som håller på att ta slut? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 Har du sagt a får du säga b, vi är några som undrar dels what you know och sen oxå Why! Kom inte och säga att det är batteriet i vågen som håller på att ta slut? Pasta? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 20, 2016 Author Share Posted December 20, 2016 Ha ha.. Ja, pasta, pepparkaksdeg, ljus choklad och lussebullar... skumtomtar.. you name it.. I ate it Man.. eller rättare sagt jag.. kan inte låta bli min egengjorda pepparkaksdeg.. Men jag antar att det får vara värt det eller något 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Pasta? Mm.. förstår.. tror jag iallafall? Kokta snabbsmälta högraffinerade kolhydrater, utan direkt smak, inget tuggmotstånd och i princip ingen som helst mättnadskänsla? Såå.. tillsammans med ris så tycker jag det var lättast att avstå ifrån. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Jag älskar också pepparkaksdeg ....egentligen är det obegripligt ... men så är det. ;-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Jag älskar också pepparkaksdeg ....egentligen är det obegripligt ... men så är det. ;-) Måste bara vara något trauma från barndomen som lever kvar.. typ att du fick gå och lägga dig innan Kalle Anka? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 20, 2016 Author Share Posted December 20, 2016 Måste bara vara något trauma från barndomen som lever kvar.. typ att du fick gå och lägga dig innan Kalle Anka? Ha ha.. tja.. förmodligen.. nej men alltså pepparkaksdeg är ju bara sååå gott... Och pasta.. också från en dålig uppväxt kan jag tänka 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Kakdeg är väl alltid godare än de färdiga kakorna? (och ja, jag har också ätit pepparkaksdeg I år. Färdigköpt. Det är nog godare att göra själv. Det blev Inga mängder). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Jag mår så dåligt efteråt om jag äter sockerbomber, typ deg, eller marabouchoklad el.d yl mår illa, och känner mig sjuk, så för mig är det (oftast) enklare att avstå 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Jag mår så dåligt efteråt om jag äter sockerbomber, typ deg, eller marabouchoklad el.d yl mår illa, och känner mig sjuk, så för mig är det (oftast) enklare att avstå Nuförtiden, helt klart! Men förr fanns det ingen botten i mig när det kom till sötsakerna, vilken form de än kom i. Ofta önskade jag att jag skulle bli sjuk av det, just för att jag skulle låta bli, men inte... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 22, 2016 Share Posted December 22, 2016 Jag mår inte ett skvatt dåligt av socker och mjöl, akut. Jag gick inte ens upp I vikt av en vecka engelsk pubmat (pajer, pommes frites och öl), inte ett hekto. Jag marker det på lite längre sikt...hy och slemhinnor blir sämre, ont I leder, sover sämre...ja, svårt att saga vad som beror på vad. Men då är jag ju tvungen att skaffa mig discipline...:-( 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 22, 2016 Author Share Posted December 22, 2016 Jag mår inte ett skvatt dåligt av socker och mjöl, akut. Jag gick inte ens upp I vikt av en vecka engelsk pubmat (pajer, pommes frites och öl), inte ett hekto. Jag marker det på lite längre sikt...hy och slemhinnor blir sämre, ont I leder, sover sämre...ja, svårt att saga vad som beror på vad. Men då är jag ju tvungen att skaffa mig discipline...:-( Oj, jag vill inte heller gå upp i vikt.. men det är kanske inte det viktigaste? Det viktigaste är ju ändå hur man mår av maten man äter.. och jag mår bättre när jag inte äter så mycket kolhydrater.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 27, 2016 Author Share Posted December 27, 2016 Hur har eran jul gått? min var god Det var en bra jul, även om jag inte var speciellt strikt i mitt ätande.. jag har ätit allt, och gått upp ett kilo. Men det känns ok i alla fall tycker jag. Det är nog mycket vatten det där, och efter nyår blir det nog ett striktare tag på matfronten för att snabbt komma in i det igen. Jag hoppas att alla har haft en fantastisk jul, och fick det precis som ni önskade er! 2016-09-12 = 81,3 kilo (de där 85 var nog mycket vatten och annat göjs) 2016-09-19 = 79,3 2016-09-25 = 78,4 2016-10-02 = 79,3 (jävla skit!) 2016-10-10 = 77,9 (whop, whop) 2016-10-17= 76,5 (hejja mig!!) 2016-10-24=76,5 2016-10-31 = 75,7 2016-11-07 = 76,2 (man skördar vad man sår) 2016-11-14 = 74,7 (1,5 kilo nedåt :-) ) 2016-11-21 = 75 (Dont drink and diet) 2016-11-28 = 73,3 (Did not drink... that much :-) ) 2016-12-05=72,9 (Under 73 kilos strecket.. det var ett tag sedan!) 2016-12-12=72,4 (Bra fråga varför..) 2016-12-19=72,5 (I know why!) 2016-12-26=73,3 (Jul Jul strålande jul) Målvikt = 68 Kilo 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 30, 2016 Author Share Posted December 30, 2016 Nu är det snart dags för nyår.. nystarter.. gamla starter Jag ser i alla fall fram emot att få börja jobba igen, och komma i nya gamla rutiner. Det är lättare att hålla ordning på maten om man inte går hemma och skräpar tycker jag. Dessutom har vi en icke vit månad i januari.. Alltså det här med vit månad blir ju helt fel.. eftersom socker är vitt tänker jag Så januari.. inget socker.. sötningsmedel eller alkohol.. och naturligtvis kolhydrater. Vad mer är vitt som man inte ska äta? Äggvita? Men nej.. det kommer det nog att bli i alla fall. Ha ett strålande nyår 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra81 Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Nu är det snart dags för nyår.. nystarter.. gamla starter Jag ser i alla fall fram emot att få börja jobba igen, och komma i nya gamla rutiner. Det är lättare att hålla ordning på maten om man inte går hemma och skräpar tycker jag. Dessutom har vi en icke vit månad i januari.. Alltså det här med vit månad blir ju helt fel.. eftersom socker är vitt tänker jag Så januari.. inget socker.. sötningsmedel eller alkohol.. och naturligtvis kolhydrater. Vad mer är vitt som man inte ska äta? Äggvita? Men nej.. det kommer det nog att bli i alla fall. Ha ett strålande nyår Detsamma! Det har varit kul att läsa igenom den här tråden och följa din resa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Nu är det snart dags för nyår.. nystarter.. gamla starter Jag ser i alla fall fram emot att få börja jobba igen, och komma i nya gamla rutiner. Det är lättare att hålla ordning på maten om man inte går hemma och skräpar tycker jag. Dessutom har vi en icke vit månad i januari.. Alltså det här med vit månad blir ju helt fel.. eftersom socker är vitt tänker jag Så januari.. inget socker.. sötningsmedel eller alkohol.. och naturligtvis kolhydrater. Vad mer är vitt som man inte ska äta? Äggvita? Men nej.. det kommer det nog att bli i alla fall. Ha ett strålande nyår Lycka till med din "icke vita" månad, skulle nog inte jag klara av att helt nolla kolhydraterna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Jag har provat att nolla kolhydraterna någon gång, men det är ganska enformigt utan grönsaker tycker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Det är ju jättegott med tex karre och örtsmör eller egengjord aioli kan äta det varje dag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Det är ju jättegott med tex karre och örtsmör eller egengjord aioli kan äta det varje dag. Äter också oftast så, köttbit och smör eller bea, men en hel månad tror jag inte jag skulle stå ut 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 30, 2016 Share Posted December 30, 2016 Äter också oftast så, köttbit och smör eller bea, men en hel månad tror jag inte jag skulle stå ut Jag gjorde det 3 mån i början av förra året hade energi och or och gick ned 17 kilo börjar på måndag igen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted December 30, 2016 Author Share Posted December 30, 2016 Alltså hoppsan.. kommer nog inte nolla kolhydraterna.. men undvika de onödiga.. typ vin, choklad osv.. dvs försöka att köra under 10g/dag.. kanske köra en vecka med ännu mindre.. [emoji849] Skickat från min iPhone med Tapatalk 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 4, 2017 Author Share Posted January 4, 2017 Hur går det för mig? Jo tack.. det går bra. Vi har nu varit alkoholfria i hujedamig.. fyra dagar.. inget jag saknar.. och jag har INTE varit helt sötningsfri kan jag säga dessvärre. Men jag jobbar på det. Däremot har jag legat under 10g kolhydrater per dag, så det känns bra.. Idag blir det vollyboll i två timmar med barnen, och de övriga dagarna har vi kört styrketräning. På torsdag och fredag blir det utförsåkning, och lördag och söndag blir det styrketräning.. det blir nog bra det här också ska vi se Ha en mysig dag i snöyran och kör försiktigt om ni ska ut på vägarna.. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Lycka till med er alkoholfria månad! Jag hade ett par vita månader i våras, vilket jag upplevde var positivt för viktnedgången. Alkoholen i sig ger ju onödiga kalorier, plus att iallafall jag lättare äter fel / för mycket efter ett par glas vin 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 http://www.svd.se/las-de-senaste-berglin-serierna-har#sida-18 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts