Xiro Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Jennica, varför just 68 kg och inte en viss klädstorlek/kroppsform? Tänk om LCHF ger dig mer muskler - det väl välkommet? Jag gick ner från 84 till 75 under första två månaderna på LCHF. Och nu ligger jag runt 77. Men byxorna sitter lösare än vid 75! På äventyrsbadet idag upptäckte jag dessutom att min vän väger som jag, och vi är i princip lika långa, men han är väsentligt större över naveln! (Jag kör som sagt LCHF och han kör typ unna-sig-kostcirkeln-dieten med endast kaffe o en frukt som typisk jobblunch.) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 Nu finns ju självklart alltid individuella avvikelser och individuella medicinska förutsättningar, förvisso men den där standardnivån med max 20 kh per dag eller att hålla sig till mat med högst 5 g kh per 100 gram fungerade strålande för mig - jag gick baske mig ner en hel klädstorlek på 3,5 vecka enbart med den "principen" och skulle jag inte haft de omständigheterna jag hade med ett galet arbetsschema, så skulle jag med all säkerhet fortsätta rasa i vikt raka vägen ner till normalvikt utan att behöva försöka trixa för mycket. Men vi är olika, dock har jag tagit nya tag, vad som försätter mig i absolut njutning är ju att jag OMEDELBART märker hur frånvaron av vete, raffinerat socker och fördigprodukter i sig, ja inkl snask glass chips och resten av den kategorin , är något som kroppen av helt naturliga skäl nappar på, liksom kroppen i sanning verkligen är under misshandel så fort kolhydrat-rik mat på systematisk basis skyfflas i kroppen - men man har kanske olika metabolism? Jag tror det är lite både- och med det. Högraffinerade produkter är inte bra för någon, vare sig man idrottar på hög nivå eller är passiv gällande sport och motion. Hör många i min omgivning som berättar om det simpla fenomenet, så fort kakorna plockas bort eller detta mackätande elimineras, så blir kroppen tacksam och det utan tankestyrning, det sker per automatik. Större matingrepp än så (för viktkontroll) brukar inte behövas rent generellt. Problemet är att vanans makt, är ett maktkoncentrat.. att under ledighet semester el arbetsbrist går ocks psyket på tomgångsmekanism..... och hittar på en massa kompensationer., tagna ur luften - så ja absolut det är givetvis alltid ett plus att ha stimulerande vardag med grundstruktur så inte dagdrömmeriet flyger iväg och börjar konspirera vidlyftigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 Idrottare på hög nivå eller elitnivå.. brukar bli väldigt plufsfeta på ovanligt kort tid, enbart utifrån MINSTA LILLA stegring till mer normalt leverne där sporten inte står i abssolut centrum och då är de extremt kunniga/fixerade vid vartenda gram och varenda fysisk akt.. men det står i relation till en livsstil där tömning av alla cellulära depåer tillhör vardagen, att applicera det på en livsföring där sådan extrem tömning och likaledes optimal/extrem påfyllning sker omväxlande.. har ju visat sig resultera i problematisk metabolism så fort de lever normalt igen.. Jag ser inte proffsidrottare eller högpresterande motionärer som det allra bästa förebilden med särskilt vettiga råd, bara för att de skaffat sig kunskap om hur de på sin individnivå kan pressa sig, i konkurrenssyfte vilka i sin tur handlar om sekunder och millisekunders försprång. Det imponerar, men vid närmare eftertanke kan kroppen kollapsa så fort en normal livsföring med normal vila eller "passivitet" infinner sig, något som funktionell kropp bör klara av. Jag tror alltså inte, att ett liv med träning flera dagar i vecka är vettig kalkylering eller ha som måttstock, idrottsindustrin har massor av skäl och argument som har noll med normal livsföring att göra öht. Så att jämföra sig med alla dessa ambitiösa tips där folk som till synes verkar veta allt och kunna allt, är säljtrick. Iaf för mig, jag köper inte råd som kommer ur leverne där man ska behöva utöver normal livsföring dessutom KÄMPA för att få fungerande h'lsosam kropp. Den tiden är förbi, tycker jag mognat ifrån det racet.. men under alla år förutom de sista ca tio åren.. gick jag på hela marknadsföringen, trodde att man måste träna och pressa sig gärna till det yttersta och det är en sann befrielse. Psykskt kan man fastna i rundgången om sin ständiga oduglighet för livet, däremot behöver man inte för den skull göra tvärtom eftersom det inte finns motsatsförhållande mellan högpresterande idrottare och normalt levande folk.. men industrin har satsat billions på att försöka inbilla oss det, ok.. inbilla mig, ni andra får köpa vad ni vill o önskar.. men jag ser en del ugglor i mossen och en gång indoktrinerat så är det svårt att vaskas ur. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 6, 2017 Author Share Posted January 6, 2017 Jennica, varför just 68 kg och inte en viss klädstorlek/kroppsform? Tänk om LCHF ger dig mer muskler - det väl välkommet? Jag gick ner från 84 till 75 under första två månaderna på LCHF. Och nu ligger jag runt 77. Men byxorna sitter lösare än vid 75! På äventyrsbadet idag upptäckte jag dessutom att min vän väger som jag, och vi är i princip lika långa, men han är väsentligt större över naveln! (Jag kör som sagt LCHF och han kör typ unna-sig-kostcirkeln-dieten med endast kaffe o en frukt som typisk jobblunch.) Hm.. det är nog för det var en vikt som jag trivdes i.. men absolut.. skulle jag väga 72 kilo och allt sitter fast på kroppen.. skulle det ju vara toppen.. så nej.. jag stirrar mig inte blint på vågen.. men den är ju så lätt att mäta sig med 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 Detta verktyg är intressant http://matkalkyl.se/rakna-ut-kroppsfett.php Att kolla hur kläderna sitter är dock enklare men man behöver ju inte använda verktyget varje dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 8, 2017 Author Share Posted January 8, 2017 Som jag nämnt så styrketränar jag.. och har gått in i fas ett i styrketräningsprogrammet.. man skall då öka ett kilo i veckan. Men som min man så smart påpekade.. att om man ska göra det under hela tiden.. kommer jag då att ta 152 kilo i benpress, och 65 kilo i axellyft när året gått. Just nu.. känns det inte troligt.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Som jag nämnt så styrketränar jag.. och har gått in i fas ett i styrketräningsprogrammet.. man skall då öka ett kilo i veckan. Men som min man så smart påpekade.. att om man ska göra det under hela tiden.. kommer jag då att ta 152 kilo i benpress, och 65 kilo i axellyft när året gått. Just nu.. känns det inte troligt.. Nä, du ska cykla din träning , så att du kör några månader där du ökar varje pass. Sen när du kommer till en styrkeplatå, för det gör du troligen till slut , då lägger du om träningen till lättare vikter och fler repetitioner en period. Sen återkommer styrkeökningsperiod och då kan du troligen ta dig vidare från platån du var på innan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 9, 2017 Author Share Posted January 9, 2017 OK, uppdateringsdags.. vågen i morse stod på 71,3 kilo.. ingen alkohol en vecka var tydligen inte en dålig ide.. tur att det är tre veckor kvar eftersom det är alkoholfria januari i år 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 OK, uppdateringsdags.. vågen i morse stod på 71,3 kilo.. ingen alkohol en vecka var tydligen inte en dålig ide.. tur att det är tre veckor kvar eftersom det är alkoholfria januari i år Roligt! kanske tom blir så att du inför vita månader lite oftare 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 10, 2017 Author Share Posted January 10, 2017 Roligt! kanske tom blir så att du inför vita månader lite oftare Ha ha.. ja, det ska bli ytterligare en detta år.. det är ett nyårslöfte som jag har planerat att hålla. Men jag tycker ju att vin är sååå gott.. dessvärre 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Tack för tipset, det ska jag testa[emoji1303] Fettkaffe klarar jag mig inte utan! En stor mugg kaffe bladat med 40-50 g kokosolja och osaltat smör( jag vill ha lite mer smör än kokos, man får pröva sig fram) Mixa en stund och slå upp i en ännu större mugg och njut! Mixa är viktigt, tycker jag! Går inte att jämföra med att röra eller bara blanda i! Fettet blandar sig med kaffet som smakar som caffelatte fast med starkare kaffesmak. Jag har en extra, mindre mixer bara till fettkaffet. Den kostade ung.1000kr och har hållet i 5-6 år och funkar perfekt fortf. Skickat från min iPhone med Tapatalk Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 12, 2017 Author Share Posted January 12, 2017 Har nu börjat med fettkaffe.. problemet är.. 1 jag gillar inte kaffe 2 jag gillar inte kokosolja Lösning Ta en espresso.. den är liten.. häll i kokosolja.. drick den snabbt och med en mängd vatten efteråt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 Har du testat att mixa kaffe, smör och kokosolja? Jag gillar inte heller kokosolja som den är, men mixar man ihop allt (jag använder stavmixer) så märks den inte tycker jag. Blir bara som en krämigare kaffe latte typ. Lite kanel på toppen är pricken över i! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 Om du inte gillar kaffe gör fett-te då, eller fett-choklad. Chokladen gjorde jag i morse och hade med mig i termos till jobbet, som "frukost". 50 g smör, 3 tsk kakao, lite vaniljpulver, ca 3 dl kokande vatten. Mixas så blir det en krämig , varm choklad med skumtäcke. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 12, 2017 Author Share Posted January 12, 2017 Om du inte gillar kaffe gör fett-te då, eller fett-choklad. Chokladen gjorde jag i morse och hade med mig i termos till jobbet, som "frukost". 50 g smör, 3 tsk kakao, lite vaniljpulver, ca 3 dl kokande vatten. Mixas så blir det en krämig , varm choklad med skumtäcke. Så är det ju.. choklad funkar också.. men om jag ska vara ärlig, är jag lite ute efter koffeinet.. eftersom jag har slutat dricka cola , men chokladen lät god.. jag ska prova den med vatten eftersom om man gör den med mjölk drar ju kolhydraterna iväg.. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 är jag lite ute efter koffeinet.. eftersom jag har slutat dricka cola Det finns de som tror att man kan tappa några kilo på skippa koffeinet. ;-) https://www.dietdoctor.com/women-shouldnt-run-and-everyone-should-avoid-coffee 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 12, 2017 Author Share Posted January 12, 2017 Det finns de som tror att man kan tappa några kilo på skippa koffeinet. ;-) https://www.dietdoctor.com/women-shouldnt-run-and-everyone-should-avoid-coffee Ok jag trodde det var tvärt om [emoji85][emoji1317] Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 15, 2017 Author Share Posted January 15, 2017 Härlig helg.. och mycket att se fram emot nästa vecka! Jag ska väga och kolla hur mycket starkare, och mindre fett , och vatten och ålder som jag har.. kul när man har något att jämföra med Nu skall det göras älgstek och helstekt blomkål till söndagsmiddag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 16, 2017 Author Share Posted January 16, 2017 Vad gör man när man.. inte är riktigt på sin kolla jag är nöjd vikt, men ändå känner, det går ju bra det här.. de där sista (inte så få om jag ska vara ärlig) kilona, kommer väl så småningom. Varför kämpa så hårt med dem sinnesstämningen? När man börjar är man ju SJUKT taggad, och sedan avtar det med att jag blir mer och mer nöjd med hur kläder sitter. Och nu vet jag att man kan ju nöja sig, men faktum är, att jag är inte riktigt nöjd.. bara halvnöjd.. typ tillräckligt nöjd för att tycka att det inte spelar någon roll om det äts mer eller mindre otillåtna saker. Jag behöver helt enkelt bara peppa mig själv till nya mål.. Vem sa att det skulle vara enkelt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Börja inte fuska allt för vilt. Det är så svårt att hitta rätt igen så är du fast i jojobantning igen. Överät hellre av bra saker. Du vet... Vikt är inte allt. Du vet inte hur du ser ut inuti av skräp du trycker i dej och när du väl får veta det kan det vara för sent om du har otur. Jag hade tur att hitta detta i tid så jag är friskare nu än för 10 år sedan och har överlevt alla mina släktingar på farssidan med marginal 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 16, 2017 Author Share Posted January 16, 2017 Börja inte fuska allt för vilt. Det är så svårt att hitta rätt igen så är du fast i jojobantning igen. Överät hellre av bra saker. Du vet... Vikt är inte allt. Du vet inte hur du ser ut inuti av skräp du trycker i dej och när du väl får veta det kan det vara för sent om du har otur. Jag hade tur att hitta detta i tid så jag är friskare nu än för 10 år sedan och har överlevt alla mina släktingar på farssidan med marginal Det är ju så.. att man vet att man inte ska gå tillbaka, och det är sant.. man ska se hur man mår inuti också 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Det är inte alltid hjärnan begriper magens signaler speciellt om den är sockerdopad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 18, 2017 Author Share Posted January 18, 2017 Ok.. det var en dålig dag i går.. very very bad.. idag är en bra dag.. för det vill jag! Dessutom ska jag mäta kroppsfett idag och det blir säkert kul Just det.. vågen står just nu på 70,7.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 jaha...vad blev resultatet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Ok.. det var en dålig dag i går.. very very bad.. idag är en bra dag.. för det vill jag! Dessutom ska jag mäta kroppsfett idag och det blir säkert kul Just det.. vågen står just nu på 70,7.. Oxå nyfiken på resultatet . Ska du använda en våg som visar kroppsfett/vikt eller är det en riktig kalipermätning du ska göra? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 23, 2017 Author Share Posted January 23, 2017 Jag, eller inte jag använde en våg för att mäta resultatet.. och nej jag är INTE nöjd.. ska man typ inte bli bättre, yngre, smalare.. och dessutom ytligt snyggare av att plåga sig fem gånger på gymmet? Är det VERKLIGEN bättre att bara sitta på sin bak och trycka i sig kokos olja?? VA VA VA?? (Läs allt detta med en gnutta ironi och indignation ) Så här ser resultaten ut.. jag har alltså blivit TVÅ år äldre.. TVÅ ÅR, och då har jag inte ens börjat på min vikt där jag är enligt körkortet! Tydligen så skall jag räkna med att träna 120 gånger till innan man kan få några tillförlitliga resultat Det betyder med andra ord om sex månader om jag tränar fem gånger i veckan.. så då vet ni vart ni hittar mig.. i gymmet, där jag drar i maskiner, sparkar med benen och går i trappor utan att direkt komma någonstans. Annars då.. jo vågen stod på 70,8 så det är bara att fortsätta trycka i sig kokosolja.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 Jag, eller inte jag använde en våg för att mäta resultatet.. och nej jag är INTE nöjd.. ska man typ inte bli bättre, yngre, smalare.. och dessutom ytligt snyggare av att plåga sig fem gånger på gymmet? Är det VERKLIGEN bättre att bara sitta på sin bak och trycka i sig kokos olja?? VA VA VA?? (Läs allt detta med en gnutta ironi och indignation ) Så här ser resultaten ut.. jag har alltså blivit TVÅ år äldre.. TVÅ ÅR, och då har jag inte ens börjat på min vikt där jag är enligt körkortet! Tydligen så skall jag räkna med att träna 120 gånger till innan man kan få några tillförlitliga resultat Det betyder med andra ord om sex månader om jag tränar fem gånger i veckan.. så då vet ni vart ni hittar mig.. i gymmet, där jag drar i maskiner, sparkar med benen och går i trappor utan att direkt komma någonstans. Annars då.. jo vågen stod på 70,8 så det är bara att fortsätta trycka i sig kokosolja.. Man kan absolut få resultat på sin fettprocent genom att träna styrketräning. Det som spelar roll är då inte hur många gånger du går till gymmet utan hur du tränar. Om du styrketränar tungt och verkligen tröttar ut de stora musklerna i kroppen två ggr i veckan och samtidigt äter enbart näringsrikt och alkoholfritt/sockerfritt ovs under flera månader utan avsteg så kommer det självklart att leda till fettminskning. Vet inte om du ironiserar när du skriver "drar i maskiner och sparkar med benen" men det låter mer som konditionsträning för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 23, 2017 Author Share Posted January 23, 2017 Man kan absolut få resultat på sin fettprocent genom att träna styrketräning. Det som spelar roll är då inte hur många gånger du går till gymmet utan hur du tränar. Om du styrketränar tungt och verkligen tröttar ut de stora musklerna i kroppen två ggr i veckan och samtidigt äter enbart näringsrikt och alkoholfritt/sockerfritt ovs under flera månader utan avsteg så kommer det självklart att leda till fettminskning. Vet inte om du ironiserar när du skriver "drar i maskiner och sparkar med benen" men det låter mer som konditionsträning för mig. Det är lite ironiserat.. det är inte traditionell tung styrketräning, utan maskiner som har vikt både vid frånskjut och mottag. Nu är jag inne i en fas där man tränar med mindre repetitioner och tyngre vikt.. så vi får väl se vad som händer om 20 gånger ungefär då det skall mätas igen.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 25, 2017 Author Share Posted January 25, 2017 Körde med tung styrketräning igår.. känns mindre idag än vad jag trodde, så det är bara påt igen i dag.. nu skall det bli en bättre träningsperiod än det varit de sista två veckorna.. Vågen i morse stod på 70,5 så kanske att jag kan komma under 70 kilos strecket denna vecka.. det vore väl något.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted January 30, 2017 Author Share Posted January 30, 2017 Jag är ÄNTLIGEN under 70 kilos strecket.. att det förmodligen beror på att jag för första gången i mitt liv åkt på kräksjukan, tänker jag välja att ignorera. Jag ser det som att jag har fastat med en twist.. Annars händer det inte mycket i världen, januari tar aldrig slut och det känns som om just den månaden har pågått i ett helt år nu.. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Jag är ÄNTLIGEN under 70 kilos strecket.. att det förmodligen beror på att jag för första gången i mitt liv åkt på kräksjukan, tänker jag välja att ignorera. Jag ser det som att jag har fastat med en twist.. Annars händer det inte mycket i världen, januari tar aldrig slut och det känns som om just den månaden har pågått i ett helt år nu.. Härligt, stort grattis! Alla sätt att gå ner i vikt är bra utom dom dåliga Själv står jag lite och stampar, duktig i veckorna, slarv i helgerna. Nåt kilo upp, nåt kilo ner. Nästan så jag önskar mig en släng av magsjuka jag med 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted February 1, 2017 Author Share Posted February 1, 2017 Härligt, stort grattis! Alla sätt att gå ner i vikt är bra utom dom dåliga Själv står jag lite och stampar, duktig i veckorna, slarv i helgerna. Nåt kilo upp, nåt kilo ner. Nästan så jag önskar mig en släng av magsjuka jag med Jag känner igen det där med slarv.. och nu har dessutom semmelbullarna, jag gillar bara bullarna kommit ut till affärerna, jag kastar mig förbi och springer sedan mot kassorna för att undvika dem.. Det är inte lätt det där.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 Jag känner igen det där med slarv.. och nu har dessutom semmelbullarna, jag gillar bara bullarna kommit ut till affärerna, jag kastar mig förbi och springer sedan mot kassorna för att undvika dem.. Det är inte lätt det där.. Ja, semlorna! Jag är inte jätteförtjust i köpesemlor, de är för fluffiga. Men hembakta, att äta med varm mjölk, det fantiserar jag om just nu Funderar på om jag ska testa baka någon LCHF-variant, eller om det bara kommer leda till överätning Familjen vill ha vanliga köpes förstås... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted February 6, 2017 Author Share Posted February 6, 2017 ja ha.. en vecka har passerat och jag har gått upp till 71,1.. vad kan man säga om det förutom FAN vad jag får skylla mig själv.. påt igen bara! Ha en fin dag.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted February 8, 2017 Author Share Posted February 8, 2017 Jag får nu sälla mig till periodisk fasta fantasterna.. har kört på det i två dagar, en dag frivilligt, och i går för att jag drog ut en tand.. hyfsat ofrivilligt. Men kroppen reagerade bra och släppte ifrån sig en massa äckligt vatten.. så nu på morgonen stod vågen på 69,2 så det är ju kul.. bra sporre för mig som har tyckt att det varit lite trögt. Det spelar inte så stor roll viktminskningsmässigt, men det är skönt när resten av kroppen sover bättre, är gladare och man är piggare på dagen. Det gäller bara att komma i håg det när det känns frestande att stoppa i sig semlor och ljus choklad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted February 9, 2017 Author Share Posted February 9, 2017 Jag undrar hur lång tid det tog mig att gå upp alla kilon som jag har gått ned? Jag menar, jag tittar på gamla bilder, och även när jag tyckte att jag var smal.. var jag ju inte det, och det är i alla fall tio år sedan. Är det någon som har en aning om hur snabbt man kan gå upp i vikt, och hur snabbt vikten typ fastnar? Inte för att jag har det problemet, men det som är lite roligt är att det verkar vara samma råd för att gå upp i vikt som för att gå ned i vikt.. ialla fall om man tittar på livsmedelsverkets råd.. Ät vid ungefär samma tider varje dag. Frukost, lunch, middag, två mellanmål och ett kvällsmål är lagom. Ät mer pasta, ris och bröd. Häll lite olivolja eller rapsolja på pastan. Bre smör på brödet. - Här är det väl inte samma, för om man vill gå ned i vikt med livsmedelsverkets råd.. utesluter man ju smöret.. men käka pasta och ris och bröd.. det är BRA grejer det.. Välj nötter, mandlar och fröer som snacks. Till exempel solrosfrön och pumpakärnor. De innehåller fett, men det är nyttiga fetter. - THATS RIGHT! även om man gärna föredrar att äta sjuttioåtta frukter om man vill gå ned i vikt.. Tänk på att äta varje mål även om du inte är särskilt hungrig. Glöm inte mellanmålen. - även här håller man på med de förbannade mellanmålen.. Ät ordentligt både före och efter träning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Hur snabbt man går upp I vikt? Jag vet bara hur jag gick upp I vikt på fettsnålt, pasta, ris, frukt... Började på 63. Träffade en man och gick upp tio kg på kort tid (ett halvår-ett år); kämpade hart under några år; gick kanske ner några kg ibland men upp igen. Ny man, tio kg till ganska snabbt. Samma visa med kämpande och ner/upp igen. Tre barn; plus 20-25 kg varje gang men ner igen ganska lätt - utom sista gången, då stannade tio kg kvar. Sedan började vikten krypa uppåt långsamt långsamt tio kg. Gick ner dem med viktväktarna; gick ner dem igen med lchf några år senare. Och kämpar med dem. Sambon följer nog de där råden, med pasta ris och bröd (och smör på brödet), och frukost lunch middag och mellanmål. Inte har jag märkt att han går upp I vikt fast han behöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Hur snabbt man går upp I vikt? Jag vet bara hur jag gick upp I vikt på fettsnålt, pasta, ris, frukt... Började på 63. Träffade en man och gick upp tio kg på kort tid (ett halvår-ett år); kämpade hart under några år; gick kanske ner några kg ibland men upp igen. Ny man, tio kg till ganska snabbt. Samma visa med kämpande och ner/upp igen. Tre barn; plus 20-25 kg varje gang men ner igen ganska lätt - utom sista gången, då stannade tio kg kvar. Sedan började vikten krypa uppåt långsamt långsamt tio kg. Gick ner dem med viktväktarna; gick ner dem igen med lchf några år senare. Och kämpar med dem. Sambon följer nog de där råden, med pasta ris och bröd (och smör på brödet), och frukost lunch middag och mellanmål. Inte har jag märkt att han går upp I vikt fast han behöver. Kan det delvis bero på att män har en annan muskelmassa än oss kvinnor tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Har de inte lättare att lägga på sig muskelmassa då? Eller borde ha? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted February 9, 2017 Author Share Posted February 9, 2017 Hur snabbt man går upp I vikt? Jag vet bara hur jag gick upp I vikt på fettsnålt, pasta, ris, frukt... Började på 63. Träffade en man och gick upp tio kg på kort tid (ett halvår-ett år); kämpade hart under några år; gick kanske ner några kg ibland men upp igen. Ny man, tio kg till ganska snabbt. Samma visa med kämpande och ner/upp igen. Tre barn; plus 20-25 kg varje gang men ner igen ganska lätt - utom sista gången, då stannade tio kg kvar. Sedan började vikten krypa uppåt långsamt långsamt tio kg. Gick ner dem med viktväktarna; gick ner dem igen med lchf några år senare. Och kämpar med dem. Sambon följer nog de där råden, med pasta ris och bröd (och smör på brödet), och frukost lunch middag och mellanmål. Inte har jag märkt att han går upp I vikt fast han behöver. Typiskt att de där männen kommer släpandes på en massa kilon som de frikostigt delar ut till oss kvinnor.. och dessutom VÄGRAR att ta tillbaka dem.. Känner igen det där med "sambo" kilona.. och det faktum att min man alltid har lättare än jag att gå ned 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Har de inte lättare att lägga på sig muskelmassa då? Eller borde ha? Jo absolut och då bränner de lättare fett också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted February 13, 2017 Author Share Posted February 13, 2017 Ny vecka Vågen visade nedåt, trots en helg som var späckad med kolhydrater Jag har nu satt fem delmål för februari.. och skall försöka att hålla dem. Man behöver väl inte alltid ha en månad på sig för att ha mål, i bland får det helt enkelt räcka med 16 dagar.. I 16 dagar borde man kunna göra vad som helst, eller hur? Så här ser vågen ut just nu.. 2016-09-12 = 81,3 kilo (de där 85 var nog mycket vatten och annat göjs)2016-09-19 = 79,32016-09-25 = 78,42016-10-02 = 79,3 (jävla skit!)2016-10-10 = 77,9 (whop, whop)2016-10-17 = 76,5 (hejja mig!!)2016-10-24 = 76,52016-10-31 = 75,72016-11-07 = 76,2 (man skördar vad man sår)2016-11-14 = 74,7 (1,5 kilo nedåt :-) )2016-11-21 = 75 (Dont drink and diet)2016-11-28 = 73,3 (Did not drink... that much :-) )2016-12-05 = 72,9 (Under 73 kilos strecket.. det var ett tag sedan!)2016-12-12 = 72,4 (Bra fråga varför..)2016-12-19 = 72,5 (I know why!)2016-12-26 = 73,3 (Jul Jul strålande jul)2017-01-02 = 72,92017-01-09 = 71,3 (ingen ALKOHOL!)2017-01-16 = 71,3 KOLYDRATER BYGGDE DETTA!2017-01-16 = 70,8 lååångsamt låångsamt2017-01-30 = 69,62017-02-06 = 71,1 (TJA ät inte SEMLOR)2017-2-13 = 70,3 Målvikt = 68 Kilo 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted February 22, 2017 Author Share Posted February 22, 2017 Livet är lite trögt just nu.. på så många sätt. Det är extremt mycket lättare att äta dåligt, när hjärnan mår pest.. men om man kämpar på blir det kanske bättre.. Snart är det i alla fall dags för skidor, och i år är utmaningen telemark Ha en fin vecka i etern.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted March 6, 2017 Author Share Posted March 6, 2017 Telemark avklarad... nu är det snart vår.. och till våren skall jag klara av att göra en??? pullup kanske.. Vågen står på 70,2 idag.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted March 20, 2017 Author Share Posted March 20, 2017 Det var ju ett tag sedan.. men det här händer just nu.. Jag går upp i vikt.. jajjemen.. upp upp.. det är inte hela världen och det är för att jag inte äter som jag ska.. så det är inte så konstigt med andra ord. Men ändå.. varför är det så svårt med motivationen ibland? Varför är det "lättare" att äta dåligt än bra? Är det bara betingat, eller är det faktiskt lättare att äta godis än typ ägg? Det borde inte vara det, det är ju samma sak.. tugga svälj. Förhoppningsvis kommer våren med sol och ny motivation om att inte skinkorna skall trilla ur shortsen.. Ha en fin dag i etern 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 20, 2017 Share Posted March 20, 2017 Men hallå! Orkar du verkligen börja om igen sen då, om du fortsätter äta fel nu och gå upp? Du har ju jobbat superbra med minskningen och gått ner 10 kg enligt denna tråd. Det måste väl...egentligen vara lättare att hoppa på spåret igen än att nu gå upp och sedan ha en massa nya kg att gå ner? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted March 20, 2017 Share Posted March 20, 2017 4 timmar sedan, Jennica.Rocks sade: Det var ju ett tag sedan.. men det här händer just nu.. Jag går upp i vikt.. jajjemen.. upp upp.. det är inte hela världen och det är för att jag inte äter som jag ska.. så det är inte så konstigt med andra ord. Men ändå.. varför är det så svårt med motivationen ibland? Varför är det "lättare" att äta dåligt än bra? Är det bara betingat, eller är det faktiskt lättare att äta godis än typ ägg? Det borde inte vara det, det är ju samma sak.. tugga svälj. Förhoppningsvis kommer våren med sol och ny motivation om att inte skinkorna skall trilla ur shortsen.. Ha en fin dag i etern Godis påverkar hjärnas belöningssystem. Ägg gör det inte. Att äta handlar om mer än att tugga och svälja. Man måste vara smartare än sin hjärna ibland. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts