Jennica.Rocks

Jag rockar fett

Recommended Posts

Alltså på RIKTIGT, vad är fel på mig?

Jag är så fantastisk dum att jag köper pepparkakor till ALLA andra på jobbet, för jag äter ju inte pepparkakor.. men igår kan jag säga att jag ÅT pepparkakor.. rättare sagt 25 st.. överätning? Eh, ja..

Skrev av mig lite på bloggen om det.. 

sesame-street-cookie-monster-clipart-opo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fastar eftersom jag tror att det kan "återställa" kroppen, kanske man kan förhindra cancer, kanske min nedsatta hörsel kan påverkas, kanske mina tår kan få bättre känsel. Sen finns det även fåfänga bakom, jag har lagt på mig några kilon de senaste åren, och vill gå ner 1-2 kilo. Efter två dygn har jag gått ner 1,8 kilo, fast det brukar väl oftast handla om vätska alldeles i början.

Min plan är att fasta 5 dygn, från söndag kväll till fredag kväll.

Nu har du ett dygn kvar. Hur går det?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså på RIKTIGT, vad är fel på mig?

Jag är så fantastisk dum att jag köper pepparkakor till ALLA andra på jobbet, för jag äter ju inte pepparkakor.. men igår kan jag säga att jag ÅT pepparkakor.. rättare sagt 25 st.. överätning? Eh, ja..

Skrev av mig lite på bloggen om det.. 

sesame-street-cookie-monster-clipart-opo

Du beskriver ett irriterande fenomen som finns på nästan alla arbetsplatser, det här med att köpa godis och kakor till andra.

Handlar det om att man själv vill ha eller är det någon uråldrig kvinnogen som spökar, ett slags behov av att föda och nära omgivningen? Skälet till att jag skriver kvinnlig gen är att jag aldrig sett någon manlig kollega göra detta.

I vilket fall kan det vara enormt jobbigt när man försöker avhålla sig från snabba kolhydrater och få rätsida på vikt och sötsug.

Vill också säga att jag gillar din attityd till återfall, humor är så bra för att ta udden av de värsta självförebråelserna  :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara skriva en rad och säga hej - har läst din tråd i tysthet ett tag, och igenkänningsfaktorn är hög  :) VEM äter 25 pepparkakor??? Ja, jag skulle mycket väl kunna göra det. Har inte hänt än just den här säsongen, men det är väl bara en tidsfråga :ph34r:  I helgen ska dottern hem till sin mormor och julbaka, får väl se vad hon kommer hem med och hur väl jag lyckas stå emot frestelen  :rolleyes:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har du ett dygn kvar. Hur går det?

Trots lanseringen av Anne Aobadias recept på Kostdoktorn lyckades jag stå emot att äta middag igår. Men jag ser enormt mycket fram emot kvällens middag :P

På det hela taget har det fungerat jättebra. Hungern har mest gjort sig påmind i form av "magknorr", inte en enda gång nån panikhunger. Men igår kväll kände jag mig lite risig, och inatt sov jag dåligt och hade "myror" i armarna (inte i benen konstigt nog). Kanske jag hade slarvat med saltet eller nåt.

Jag ska definitivt göra om detta, kanske hinns med en gång till i år.

För den som gillar viktresultat (jag t.ex.  :wacko: ) kan jag berätta att jag gått ned 3,3 kilo sen i måndags morse. Som sagt, det mesta kan vara vätska.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara skriva en rad och säga hej - har läst din tråd i tysthet ett tag, och igenkänningsfaktorn är hög  :) VEM äter 25 pepparkakor??? Ja, jag skulle mycket väl kunna göra det. Har inte hänt än just den här säsongen, men det är väl bara en tidsfråga :ph34r:  I helgen ska dottern hem till sin mormor och julbaka, får väl se vad hon kommer hem med och hur väl jag lyckas stå emot frestelen  :rolleyes:

Hej.. Vad roligt att du skriver till mig  :)

Det som är lite lustigt med de där frestelserna är ju att jag gick först och kollade i pepparkaks burken.. jaha.. någon har ätit lite.. men jag ska ju inte ha.. men sen tänkte jag, men jag kan ta en, det är nu bevisat.. jag kan INTE ta en..

Stoppa det som går av julbaket i frysen, och typ lägg något äckligt över.. som lever kanske? Eller köp bakverken från din dotter... typ om jag äter en kaka så måste jag betala dig 50 kr.. dottern kommer då att ha STENKOLL på hur mycket kakor det finns. :D

Men om du skulle äta någon, så är det inte hela världen.. för innan du började med LCHF, så åt du ju säkert kakor oftare.. så du är tusenmiljoner gånger bättre på att inte äta kakor nu, än du var förut..

Lycka till och ha en fin dag..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trots lanseringen av Anne Aobadias recept på Kostdoktorn lyckades jag stå emot att äta middag igår. Men jag ser enormt mycket fram emot kvällens middag :P

På det hela taget har det fungerat jättebra. Hungern har mest gjort sig påmind i form av "magknorr", inte en enda gång nån panikhunger. Men igår kväll kände jag mig lite risig, och inatt sov jag dåligt och hade "myror" i armarna (inte i benen konstigt nog). Kanske jag hade slarvat med saltet eller nåt.

För den som gillar viktresultat (jag t.ex.  :wacko: ) kan jag berätta att jag gått ned 3,3 kilo sen i måndags morse. Som sagt, det mesta kan vara vätska.

Nej, det är inte så svårt som det framställs tycker jag. Den största utmaningen är tråkigheten i att inte äta. Önskar dig en riktigt smaklig måltid ikväll  ^_^

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastisk vad duktig du är! Det vore roligt att få höra vad som  händer med vikten när du börjar att äta igen :P  ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha måndag igen.. vägning.. jag har gått upp tre hekto och väger nu 75 kilo.. jag vet varför jag inte har gått ned.. men tänker inte tråka ut er med detaljerna.

Nu är det måndag och vi tar nya friska glada tag.. för snart är det jul, och då kommer det förmodligen vara fler hekto uppåt än nedåt.. kan jag tänka mig..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastisk vad duktig du är! Det vore roligt att få höra vad som  händer med vikten när du börjar att äta igen :P  ;)

Vill egentligen inte kapa din tråd, men eftersom du frågar kan jag ge en liten erfarenhetsrapport. ;)

Lite bakgrundsfakta: Jag har ett BMI under 19, så min kropp och min hjärna har sannolikt inte samma idealvikt som mål. Jag går alltid upp i vikt på helgerna då jag sannolikt får i mig mer kolhydrater av olika slag. Dessutom bjöd jag på middag igår med hemgjord glass till efterrätt. :rolleyes:

Erfarenheter under själva fasteperioden: Kändes som en vanlig vecka med visst magkurr på förmiddagarna, men för övrigt inga direkta besvär, förutom på torsdag kväll då jag kände mig lite risig och sov väldigt dåligt på natten. Min förklaring till det är saltbrist. Övriga nätter sov jag klart bättre än jag normalt gör, ingen längre period av vakenhet mitt i natten. Men jag frös väldigt mycket, det hjälpte inte med tre filtar, jag kände mig ändå inte tillräckligt varm. Det enda problemet för övrigt var väl att jag såg goda maträtter och recept överallt. :P

Det som hänt efter fastan är dels att jag gått upp i vikt ungefär som jag brukar över helgen. Inget jag bryr mig om. Men det mest fantastiska är att min sömn även efter fastan blivit bättre än det varit på många år. Sen har jag vaknat ca kl 6 varje morgon och känt mig pigg. Vet inte om det är positiv eller negativt. :unsure:

Vikten idag var 1,6 kg mindre än för en vecka sedan, vilket jag är mycket nöjd med.

Slutsats: Jag kommer att försöka fasta några dagar varje månad, men sannolikt bara 3 dagar. Sen kan jag lägga in 1-2 gånger per år då jag fastar 5 dagar. Jag tror definitivt att det är bra för kroppen med sån här fasta. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som hänt efter fastan är dels att jag gått upp i vikt ungefär som jag brukar över helgen. Inget jag bryr mig om. Men det mest fantastiska är att min sömn även efter fastan blivit bättre än det varit på många år. Sen har jag vaknat ca kl 6 varje morgon och känt mig pigg. Vet inte om det är positiv eller negativt.  :unsure:

Vikten idag var 1,6 kg mindre än för en vecka sedan, vilket jag är mycket nöjd med.

Slutsats: Jag kommer att försöka fasta några dagar varje månad, men sannolikt bara 3 dagar. Sen kan jag lägga in 1-2 gånger per år då jag fastar 5 dagar. Jag tror definitivt att det är bra för kroppen med sån här fasta.  :)

det är ju fantastiskt bra.. ska nog prova det någon vecka innan jul.. så man blir av med så mycket gös som möjligt  :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju provat att väga mig varje dag den här veckan.. tja det har ju bara gått tre dagar, men ändå. Nu är då fråga.. vad är det man går ned egentligen?

I måndags morse vägde jag: 75 kilo

I tisdags morse vägde jag: 74,3 kilo

I morse vägde jag 73,4 kilo

Vad är det jag går ned? Är det vatten eller ??? :huh:  :huh:  :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hepp.. 73,3 kilo stannade vågen på i morse.. så då tänker jag anse att det är fett som har försvunnit. Kanske optimistiskt.. men det känns ju bra tycker jag.

Det som nu är frågan.. varför väger olika vågar olika.. och vilken våg ska man gå på? den som väger mest eller den som väger minst?

Ha en supermåndag.. :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väg dig alltid på samma våg.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, eller så vaknar man till och förstår att man fått världens chans att NU börja skapa en bra ålderdom  ^_^. Att man har förstånd och tar ansvar för kroppens signaler, inte skylla på någon annan!

Sedan är det ju toppen om man efter ett längre arbetsliv kan köpa en dyrare bil eller önskade skönhetsprodukter  :D

Inte för miljön dock men det är en annan sak. Men västvärldens problematiska konsumtion beror väl till viss del på det de skriver där om medelålders resursstarka och köpintresserade. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hepp.. 73,3 kilo stannade vågen på i morse.. så då tänker jag anse att det är fett som har försvunnit. Kanske optimistiskt.. men det känns ju bra tycker jag.

Det som nu är frågan.. varför väger olika vågar olika.. och vilken våg ska man gå på? den som väger mest eller den som väger minst?

Man kan hacka vågen så att den alltid visar 5 kg mindre !

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart det är fett som har försvunnit :)  positivt tänkande!! :rolleyes:  Jag litar bara på min egen våg, och väger mig alltid på morgonen  :D  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart det är fett som har försvunnit :)  positivt tänkande!! :rolleyes:  Jag litar bara på min egen våg, och väger mig alltid på morgonen  :D  

Precis.. det är klart att det är fett  :P  Vad skulle det annars vara  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså.. jag stinker ur munnen.. på riktigt illa..  :wacko:

Borde det verkligen komma nu? och i så fall.. vilket är det bästa tuggummit eller munsprayen.. HJÄLP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är att hålla käften. Alltså det är övergående, tar några dagar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste idag om medelålderskriser.. kan konstatera att jag är nog kanske mitt i en om man tittar på två av punkterna..

Man börjar intressera sig mer för hälsan

Artiklar om hälsa och nya rön blir mycket intressantare helt plötsligt. Nya hälsotrender att följa kan bli nästan som en religion för en del medelålders människor.

Man köper sig lite yngre

Undersökningar har gjorts så det är sant att många män gärna köper en dyrare bil och många kvinnor lägger mer pengar på skönhetsprodukter.

Tja, det där är nog jag just nu.. i ett litet nötskal.. men ett nyttigt nötskal  :lol:  :D

Nämenaltså.. fram till medelåldern så kan man leva/äta lite hur som helst!

Men.. då om inte förr så summeras ens genetiska förutsättningar, social kontext, val av livstil/kost, val av partner, annat!

Du glömde det tredje tecknet.. pensionssparande!

Det kommer så småningom ytterligare kriser, nästa är klimakteriet, både det kvinnliga som till stora delar handlar om ålder/hormoner/reproduktionsförmåga och det manliga som handlar mer om attraktionskraft/libido/ork samt gravitation.. allt hänger ner!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdatering av vikten!

Jag är nu under 73 kilos strecket.. visserligen bara med ett gram.. men ändå :-)

2016-09-12 = 81,3 kilo (de där 85 var nog mycket vatten och annat göjs)
2016-09-19 = 79,3
2016-09-25 = 78,4
2016-10-02 = 79,3 (jävla skit!)
2016-10-10 = 77,9 (whop, whop)
2016-10-17= 76,5 (hejja mig!!)
2016-10-24=76,5
2016-10-31 = 75,7
2016-11-07 = 76,2 (man skördar vad man sår)
2016-11-14 = 74,7 (1,5 kilo nedåt :-) )
2016-11-21 = 75 (Dont drink and diet)
2016-11-28 = 73,3 (Did not drink... that much :-) )
2016-12-05=72,9 (Under 73 kilos strecket.. det var ett tag sedan!)
Målvikt = 68 Kilo

Sedan har jag skrivit av mig på bloggen om lite funderingar på det där med överätning, och varför det är något som folk verkligen hänger ut sig själva för... Personligen tycker jag att alla som bestämt sig för att göra av med en dålig ovana, och kanske ett tag måste byta den mot något annat, ska ha glada hejjarrop och ballonger hängandes i taket för att de är så duktiga  :)
  • Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm. Kanske skulle prova det där med fastande nästa vecka.. vi har ju ändå julbord på jobbet på fredag och jag ska ut med en kompis på tisdag.. så onsdag är kanske en bra dag att fasta? Eller kanske måndag?

Vad tycker ni smarta personer här inne?

Nästa korkade fråga är.. äter man inget.. eller äter man under 500 kalorier.. :huh:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag fastade i november drack jag kaffe och vatten och var också noga med saltet. Inget annat.

Annars kör jag ofta en blandning mellan 5:2 och kolhydratfasta, dvs jag äter ägg, tonfisk och smör/bearnaisesås/majonnäs, sammanlagt kanske 500 kcal. Kan väl bli 1-2 gram kolhydrater, men inte mer än så. Jag brukar gå ner nåt halvkilo efter en sån dag. Men det handlar väl företrädesvis om vätska.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror på vad man vill uppnå med fastan. Om man vill ha hälsofördelar: Ät ingenting, drick vatten.

Om man vill ha kalorirestriktion: Dra ner så mkt kalorier som du vill ha underskott den veckan/dagen.

Jag brukar cykla min mat så att jag äter mer vissa dagar och mindre andra dagar i veckan. Totalt blir det samma veckosnitt kalorier som jag planerat att ligga på. Idag tex har jag lågkaloridag 1000 kcal: 16:8 fasta fram till lunch 12.00,lunchbuljong av eget kok, middag 19.00: kyckling med blomkålsris och majonäs.

En söndag tex brukar jag fasta så här istället: Vatten+kaffe fram till 18.00. Middag kött, fett och grönsaker ca 800 kcal. Då blir det en 24 timmarsfasta mellan lördag middag och söndag middag.

Funkar mkt bra när jag vet att jag ätit bra innan fastan och att jag får massor av god mat efter fastan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg