Jump to content

Hunger icke hunger


Grosu
 Share

Recommended Posts

Jag har nu hållet på med lchf i 2 1/2 vecka och har gått ner ca 2 kg, det jag tycker är svårt är med att man ska äta när man är hungrig och äta till man är mätt! Ibland är jag inte alls hungrig och ibland är jag hungrig hela tiden vad gör jag för fel? Hur mycket brukar man gå ner i veckan?

Link to comment
Share on other sites

Mina hungerkänslor är helt försvunna, så att bara äta när jag är hungrig fungerar inte. Jag vet att det är dags att tanka när jag börjar bli lite yr och illamående... För att slippa bli det äter jag på bestämda tider, två gånger per dag. Det händer att jag måste ta till ett litet mellanmål av t ex en salamiskiva hoprullad med en skiva smör, därför att illamåendet börjar komma smygande, men det är inte ofta.

 

Är man hungrig hela tiden har man antagligen fått för litet fett.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Har du inte riktiga hunger- och mättnadskänslor så är det svårt att äta på känn. Testa att äta 3 gånger per dag, frukost, lunch och middag + ev något mellanmål. När kroppen är van vid LCHF så är det också lättare att känna hur mycket och när man behöver äta. Anna Hallén har något som hon kallar handmodellen, som bygger på att man äter lagom mycket, med hjälp av ögonmått. Varje måltid innehåller fett, protein och kolhydrater. Googla så hittar du information om handmodellen.

 

Det finns även en del andra tumregler man kan utgå från, om man behöver hjälp med att planera sitt ätande. Proteinbehov per dag i gram = målvikt i kilo + minst dubbla mängden fett och så mycket kolhydrater man tycker är lämpligt (ofta 20-25 gram per dag, kryddor, kaffe, te  och lök brukar vara undantagna), är en. Kostbevakningen.se är en sida där man kan registrera det man äter och vad ett livsmedel eller ett recept innehåller. LCHF är ingen diet där man räknar och registrerar för att nå ett visst resultat, men för en del underlättar det att ha möjlighet att planera sitt ätande. 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Toppenresultat med 2 kg på 2,5 veckor! Det vanliga är att viktminskningen avtar efter det initiala tappet och i perioder hamnar man i viktplatåer.

Det kan, men behöver inte, sammanfalla med att man kommer i energibalans igen. Ju lättare du blir desto mindre energi omsätter du och ju närmare målvikten man kommer desto svårare brukar det vara att gå ner.

 

Ett tips är att inte överdosera proteinet. Protein som kroppen inte behöver byggs om till glukos för att slutligen när glykogendepåerna i musklerna är fyllda lagras in i fettcellerna. Det som Petra183 i proteinmängd är inte fel men bör ses som en maxdos om du inte samtidigt styrketränar för att bygga muskler.

 

Det framgår inte hur mycket du anser att du väger för mycket eller om du har bantat tidigare. Inte sällan har man dribblat med signalsystemet och tolkningarna av signalerna genom tidigare bantningar och då är det knepigt att få upp dem. Har du tidigare ätit högkolhydratkost kan det ha blockerat signalerna från mättnadshormonerna. Det är rätt vanligt att man vid strikt LCHF spontant hamnar i periodiska fasta med 1-2 måltider om dagen. Det viktigaste är som alltid att se till att det man äter är så näringstätt som möjligt. När du hamnar i ett alltid hungrig läge prova med att ta lite salt och skölj ner det med ett glas vatten. Att bara dricka mycket vatten om du inte saltar rejält på maten kan ge vätskebrist som kan tolkas som hunger. Det motverkar du på detta viset.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att jag alltid undrat hur man skulle kunna förhålla sig till det där konceptet "Att bara äta när man är hungrig"

Det skulle innebära att man alltid kan vara spontan och fri när det gäller att ta matpaus, att laga mat eller ta fram och värma matlåda.

Mina dagar innebär fasta arbetstider, interaktion med samarbetspartners samt annat som gör en så spontan matregim ganska svår att klara.

Skulle jag säga "Vänta, jag känner mig hungrig nu, måste gå och äta" på lite spontana tidpunkter skulle det inte funka så bra varken på jobb eller andra sammanhang. Dessutom är det ju jättekul att kunna samordna och planera sina måltider tillsammans med andra. 

För att inte tala om när man vill äta någonting färskt eller tinat.

 

Men jag kanske missförstår meningen...? :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att jag alltid undrat hur man skulle kunna förhålla sig till det där konceptet "Att bara äta när man är hungrig"

Det skulle innebära att man alltid kan vara spontan och fri när det gäller att ta matpaus, att laga mat eller ta fram och värma matlåda.

Mina dagar innebär fasta arbetstider, interaktion med samarbetspartners samt annat som gör en så spontan matregim ganska svår att klara.

Skulle jag säga "Vänta, jag känner mig hungrig nu, måste gå och äta" på lite spontana tidpunkter skulle det inte funka så bra varken på jobb eller andra sammanhang. Dessutom är det ju jättekul att kunna samordna och planera sina måltider tillsammans med andra. 

För att inte tala om när man vill äta någonting färskt eller tinat.

 

Men jag kanske missförstår meningen...? :)

Och en sak till! Ni som praktiserar detta med att äta när ni blir hungriga, äter ni inte lagad mat eller har ni lagad mat med er i väskan under dagen att ta fram vid hunger?

Själv har jag bestämda mattider för att kunna lägga tid på att göra en god måltid och sedan ha tid att njuta av den i lugn och ro. 

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår hur du menar Angelico  :) och glad att du har hittat ett sätt som funkar för dig. När jag ger generella råd eller rekommendationer utgår jag från ett läge där dessa är möjliga att följa. Om jag råder någon att börja jogga och sedan får klart för mig att detta inte är möjligt p g a  t ex en knäskada, då får jag börja tänka i termer om vad som är möjligt utefter det. Som generell regel verkar det onödigt att äta när man de facto inte är hungrig, men vet man att man troligen behöver äta senare när man inte har möjlighet så får man göra val utefter det. Då kanske kroppen med lite tur ställer in sig på att vara hungrig på de tiderna så småningom. Men kanske behöver man lägga ner ambitionerna att lära sig att tolka signalerna om man inte har förutsättningarna för att kunna följa dem. Då kanske det är bättre att ha fokus på att göra en bra matplan istället.

 

Om jag är hungrig äter jag men annars hoppar jag med fördel över både frukost och lunch om jag inte är hungrig. Då äter jag rejält på kvällen istället eller så blir det en dygnsfasta eller 36-timmars eller 72-timmars. You get the picture :D . D v s när jag äter ketogent... för då är jag i harmoni med mina hormoner. Jag är normalviktig och har därför alltid reserver att ta av. När sockertrollet har övertaget kanske det inte blir riktigt på samma sätt  :o Periodvis när jag är stark är det trevligt att äta måltider ihop med andra men andra perioder är det superjobbigt eftersom få av dem äter på samma sätt som jag och jag vill inte riskera att dras med i vanlig-mat-träsket.

 

Jag har tur som har en livsmedelsbutik (Munkbrohallen) i närheten som jag kan handla bra färdiglagad mat i lösvikt och ha till lunch. Ibland gör jag matlåda att ta med och ibland kokar jag ett par ägg på morgonen som jag äter till lunch. Jag har ingen möjlighet att laga mat på jobbet, bara att värma. Jag har en burk kokosolja även på jobbet och blir jag hungrig tar jag en kopp kaffe och lägger i ett par teskedar kokosolja. Det står jag mig gott på.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Och en sak till! Ni som praktiserar detta med att äta när ni blir hungriga, äter ni inte lagad mat eller har ni lagad mat med er i väskan under dagen att ta fram vid hunger?

Själv har jag bestämda mattider för att kunna lägga tid på att göra en god måltid och sedan ha tid att njuta av den i lugn och ro. 

 

För mig är det så att jag är mycket sällan hungrig. Det betyder att jag inte behöver ha ständig tillgång till "nödproviant". Jag äter i princip endast middag, och då äter jag istället en rejäl portion mat. Så jag har nog snarare tolkat det här rådet som att planera in måltider ungefär utifrån hur ens hunger uppträder. Om man blir hungrig flera gånger per dag så äter man flera gånger per dag, exempelvis frukost, lunch och middag. Om man inte är hungrig på morgonen så äter man endast lunch och middag. Om man fungerar som jag äter man endast en gång per dag.

 

Jag vet naturligtvis inte hur andra tolkar den här riktlinjen, men det här är min tolkning.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej igen

jag har nog provat alla typer av dieter och fick faktiskt tips från min läkare att prova lchf som jag ännu inte hade provat.

Jag är en jojo bantare och har varit det sen tonåren.

Jag är en medel ålders kvinna 167 cm och när jag nu började med lchf för 2 1/2 vecka sedan vägde 79 kg idag 77, 2. Som Max för ca 7 årsedan vägde jag 93 kg gick ner till 70 och har sedan pendlat mellan 70 och 80 kg och det stressar mig så därför tänkte jag nu prova lchf och försöka få det till en ny livsstil.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har du inte riktiga hunger- och mättnadskänslor så är det svårt att äta på känn. Testa att äta 3 gånger per dag, frukost, lunch och middag + ev något mellanmål. När kroppen är van vid LCHF så är det också lättare att känna hur mycket och när man behöver äta. Anna Hallén har något som hon kallar handmodellen, som bygger på att man äter lagom mycket, med hjälp av ögonmått. Varje måltid innehåller fett, protein och kolhydrater. Googla så hittar du information om handmodellen.

 

Det finns även en del andra tumregler man kan utgå från, om man behöver hjälp med att planera sitt ätande. Proteinbehov per dag i gram = målvikt i kilo + minst dubbla mängden fett och så mycket kolhydrater man tycker är lämpligt (ofta 20-25 gram per dag, kryddor, kaffe, te  och lök brukar vara undantagna), är en. Kostbevakningen.se är en sida där man kan registrera det man äter och vad ett livsmedel eller ett recept innehåller. LCHF är ingen diet där man räknar och registrerar för att nå ett visst resultat, men för en del underlättar det att ha möjlighet att planera sitt ätande. 

 

Klurar lite på hur du tänker med fyra mål mat? Eftersom man vid viktreduktion vill komma in i fettförbränning behöver kroppen få chans att ta av sitt eget överskott.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja hunger ja. Jag började med LCHF igår. Jag är så himla förvånad redan över hur fort mätt jag blir av en rätt så liten mängd mat. Det är ju bra iofs.

Men... nu sitter jag här och är lite småhungrig och min lunch är kl 11.30. Ska jag vänta ut den lilla hungern tills det är lunchdags, eller ska man äta så fort man känner lite hunger?

 

Det är inte farligt att vara hungrig har jag hört. Det beror väl på varför man är hungrig, sa en dietist till mig. Såklart, men jag kommer vänta att äta tills det blir lunch I alla fall. Det är väl skillnad på om jag hade blivit småhungrig två timmar innan lunchen, då bör man väl ta något litet? Jag vill inte flytta på min lunchtid.

 

Igår åt jag bara frukost, lunch och middag - när hände det senast. Jag tycker överlag det är jobbigt med grönsaker. Ska läsa på om vilka olika röror man kan göra. Jag har en kompis som kör LCHF också. Det är bra och så finns ju ni alla här. :)

 

 

 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja hunger ja. Jag började med LCHF igår. Jag är så himla förvånad redan över hur fort mätt jag blir av en rätt så liten mängd mat. Det är ju bra iofs.

Men... nu sitter jag här och är lite småhungrig och min lunch är kl 11.30. Ska jag vänta ut den lilla hungern tills det är lunchdags, eller ska man äta så fort man känner lite hunger?

 

Det är inte farligt att vara hungrig har jag hört. Det beror väl på varför man är hungrig, sa en dietist till mig. Såklart, men jag kommer vänta att äta tills det blir lunch I alla fall. Det är väl skillnad på om jag hade blivit småhungrig två timmar innan lunchen, då bör man väl ta något litet? Jag vill inte flytta på min lunchtid.

 

Igår åt jag bara frukost, lunch och middag - när hände det senast. Jag tycker överlag det är jobbigt med grönsaker. Ska läsa på om vilka olika röror man kan göra. Jag har en kompis som kör LCHF också. Det är bra och så finns ju ni alla här. :)

 

 

 

 

Ät om du är hungrig.. tiden spelar faktiskt mindre roll.. det viktiga är att man inte går över en tröskel och börjar att titta i kylskåp, lådor eller skåp för att hitta något man kan äta innan man får äta lunch. 

 

När det kommer till grönsaker, kan du ju strunta i att äta dem om du tycker att det är mindre gott.. jag äter grönsaker för att jag gillar det, men tittar man på Tommy (tommytappar) så verkar han vara en kille som inte frossar i grönsaker direkt, och honom har det ju gått bra för  :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det beror ju lite på varför du äter LCHF, men ett tips är ju att ha en babybel i skrivbordslådan att ta till om det blir ohanterbart. Med min historia har jag varit dödsrädd för att bli hungrig. Mina blodsockerfall gjorde Hulken till en blek kopia av en stoscha. Det var först efter flera år som jag vågade vara utan mat medvetet

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle se hur jag reagerade på att vara hungrig en liten stund. Om magen blir ett bottenlöst svart hål, är det ingen bra ide. Om det bara blir "nu är jag lite hungrig" och sedan "nu fick jag mat, vad trevligt!" - då gör det inget att vara lite hungrig.

Fast mig tog det lång tid innan jag vågade lita på det :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...