TobiasO Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Frågan är: kan barn som äter lchf drabbas av glutenintolerans pga det? Kan valet att äta sund mat leda till att barnen i framtiden kommer få problem med "vanlig" mat? Hemma hos oss äter barnen måttligt med bröd och pasta, så jag är inte orolig för deras del. Men det vore ändå intressant att veta om det finns någon trovärdig information i ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Bland annat Ann Fernholm har skrivit något om saken. Om jag förstått rätt, är risken för celiaki mindre, ju mindre gluten du äter. Däremot kan det finnas en skyddande effekt mot veteallergi, om man får i sig vete. Det lär ska finnas studier som visar att risken för jordnötsallergi minskar om man äter jordnötter regelbundet som liten. Motsvarande samband kunde inte påvisas gällande vete, men inte heller uteslutas att det ändå kunde finnas ett samband. Om jag minns och förstått rätt. Men leta på Ann Fernholms blogg, där bör det finnas mer. Och i hennes bok om mat till spädbarn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TobiasO Posted October 13, 2016 Author Share Posted October 13, 2016 Spädbarn ska leva på bröstmjölk anser jag, och om det krånglar med mjölken ska man ge ersättning. Inte välling. Men sen? Efter bebisåren? Ett barn som aldrig äter gluten. Kan det utveckla glutenintolerans? Har en kompis som påstår det, själv tycker jag att det låter långsökt och jag hittar inget vettigt när jag googlar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted October 13, 2016 Popular Post Share Posted October 13, 2016 Risken för celiaki, vilket är en allergi, verkar öka ju mer gluten barn äter. När det gäller ökad känslighet har inte funnit någon publicerad forskning på området men har sett samma mönster hos ganska många personer. Enklast är kanske att jämföra med Frankrike och deras relation till vin. Kommer ett barn som inte får vin till maten bli känsligare för alkohol som vuxen? Ja, det kommer personen vara initialt. Men med lite ihärdigt drickande kommer man snabbt ikapp kompisarna så man tål lika mycket. När man hoppar av gluten verkar man bli mer påverkad när man väl äter det. Precis som tex med alkohol. En tjej som ville komma i form till sitt bröllop hoppade på min inrådan av gluten. Hon hade lite röd hud till och från i ansiktet och som en bonus försvann denna samt att dieten gav resultat och hon nådde önskad vikt och form. På bröllopet åt hon dock gluten efter att varit fri i 3 mån. Hon blev ganska röd på kvällen och allmänt svullen i kroppen. Jag hade varnar för detta men hon trodde det var en slump och bestämde att testa 3 månader till utan gluten. Sedan smällde sedan i sig en pizza. Det slutade på akuten men rött ansikte, svullen, dimmig syn, klåda i ögon och huvud. När hon berättade historien om hennes glutenförsök trodde hon läkaren inte skulle ta henne på allvar eftersom detta fenomen inte direkt finns beskrivet i läkarböckerna. Men han var helt överens om att det nog var gluten bakom det hela. Nu för tiden får jag in sådana hör fall hela tiden sa han. Idag har samma tjej inte ätit gluten på 4 år. Hon hade tidigare allergi mot mjölk, soja och nötter mm. Idag är allt borta. Hon kan äta en påse nötter utan att något händer. Det är för all del inte alla som får så tydliga symptom. Själv får jag klåda/mjäll i huvudet, känner mig bakis och får värk i alla gamla skador när jag av misstag får i mig gluten. Jag har ätit gluten till och från senaste 20 åren och det känns som skillnaden ökat med åldern. Förr kände jag bara någon skillnad i kroppen när jag tränade hårt men inte i vardagslivet. Idag märker jag det på en gång. Men det var för all del samma med ett par glas vin förr och nu också. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Det är verkligen intressant det här med gluten. Jag har alltid - och säkert många med mig - trott att gluten mest har med magbesvär att göra. Har du mage som fungerar skapligt så är allt frid och fröjd. Jag har under senaste tiden fått upp ögonen för hur mycket gluten faktiskt kan ställa till med i hela kroppen och även hjärnan och diagnoser som påverkar den som t.ex. Ahltzimers, autism, ADHD.och depressioner. Jag har nyligen läst boken "Hotet mot din hjärna" av David Perlmutter och efter det har jag rejält ändrat i skafferiet hemma. Mina vuxna söner äter inte LCHF som jag men de bor fortfarande hemma så jag kan påverka en hel del vad som serveras och finns att tillgå. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Vad menar du med glutenintolerans? Antar att det är celiaki. Celiaki är en autoimmun sjukdom som man blir av med genom glutenfrihet. Den är väldigt svår att diagnosticera med nuvarande metoder. Man måste ha en viss genuppsättning och utsättas för gluten och förmodligen några andra faktorer. Dr Fasano är väldigt intressant att lyssna på vad gäller detta: Det finns mängder av andra reaktioner på gluten som inte är celiaki. Bla veteallergi. Nyligen kom det en vetenskaplig rapport som visade på helt nya problem med gluten. http://m.gut.bmj.com/content/early/2016/07/21/gutjnl-2016-311964.full Av erfarenhet, om man slutar med gluten, oavsett anledning, under 5 veckor, och sedan går på igen så får man åtminstone magproblem ofta diarré. Dr Alessio Fasano förklarar detta med att tunntarmen HOS ALLA reagerar på gluten som att cholera kommit ner i tarmen och den väljer att spola ut det som den upplever som ont, genom att öppna tarmen. Spolningen pågår ungefär 20 minuter tydligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TobiasO Posted October 14, 2016 Author Share Posted October 14, 2016 Det är inte bra att äta gluten. Så långt är alla här överens. Att man mår bättre utan, visst, det är min erfarenhet också. Att spädbarn inte behöver äta välling är också väldigt okontroversiellt tycker jag, det ska inte leda till att man blir allergisk mot bröd. Men om man måste äta bröd ibland som barn, för att senare i livet tåla gluten, så är det ju ett allvarligt övergrepp att inte ge dem den friheten. Man gör ett livslångt val åt dem som inte går att ändra. Om det är så alltså. Det är därför jag vill veta. Måste man introducera gluten i tidigt ålder för att tåla det senare i livet? Det är en superviktig fråga för alla föräldrar som funderar på att ge sina barn lchf-kost. Att för mycket gluten är dåligt är inte relevant i den här frågeställningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TobiasO Posted October 14, 2016 Author Share Posted October 14, 2016 Jag får själv inga besvär av att äta tex bröd efter flera veckors ganska strikt lchf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Mängden gluten man konsumerar spelar tydligen roll. http://4health.se/mangden-gluten-okar-risk-for-glutenintolerans-celiaki?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=mangden-gluten-okar-risk-for-glutenintolerans-celiaki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted October 19, 2016 Share Posted October 19, 2016 Jag tycker det verkar som om de vanligaste födoproteinallergierna (mjölkprotein A1-beta-kasein, gluten, äggviteprotein, nötproteiner) samverkar när det kommer till den gräns där "bägaren rinner över". Troligen har vi en medfödd individuell tolerans mot allt detta baserat på genetiskt ursprung samt hur immunförsvaret mår. Men när för många av dessa finns närvarande på samma gång under lång tid riskerar man utveckla överkänslighet mot det av de fyra proteinerna som man äter mest sällan.Är man konspiratoriskt lagd kan man konstatera att man från livsmedelsföretagens sida gärna vill introducera mjölk och gluten tidigt i kostråden. Detta kan väl ses som ett försök att bli "först på bollen" vad gäller dessa produkters proteiner och i stället hamnar äggallergi och nötallergi i skamvrån då dessa produkter inte är lika profitabla som spannmål. Det bör även belysas de strukturella förändringar i gluten- och mjölkproteinens sammansättning som kommit med den industriella kultiveringen av spannmål. En teori skulle kunna vara de restprodukter som binder till opioidreceptorerna i industrigluten samt A1-beta-kasein är vad som triggar en större respons från immunförsvaret och därmed gör många födoämnesallergiker i högre grad än tidigare generationer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tryffel Posted October 19, 2016 Share Posted October 19, 2016 Tvärt om! Barn som tidigt får äta mat med gluten utvecklar oftare glutenintolerans än barn som får gluten introducerad senare i livet. Det var engelska forskare som kom till den slutsatsen efter en omfattande studie. Om detta kunde man läsa här på kostdoktornsblogg, så leta efter detta inlägg. Det var för ett par år sedan. Tyvärr, minns jag inte studiens benämning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 6, 2016 Share Posted November 6, 2016 Jag har läst rekommendationer om att man ska introducera gluten försiktigt till spädbarn. Ge dem ytterst små mängder till att börja med, och sedan långsamt, gradvis öka mängderna. Det skulle då minska risken för allergi. Om ett födoämne måste introduceras försiktigt och ges i gradvis ökande mängder för en tillvänjningseffekt, så säger väl det mycket tydligt att födoämnet i fråga faktiskt är olämpligt? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 6, 2016 Share Posted November 6, 2016 Under de nästan fem år jag ätit LCHF har jag sporadiskt fått i mig små mängder gluten utan reaktion. Men i fredags kväll åt jag en pizza och efter ett par timmar hade jag förfärlig klåda på händer och underben samt myrkrypningar. Försvann över natten. Det var inte roligt, men välförtjänt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 6, 2016 Share Posted November 6, 2016 Ann Fernholm om bebisar och glutenintro: http://ettsotareblod.se/bebisar-och-gluten-kan-det-vara-skadligt/ Ju mer gluten, desto sämre I slutet av förra veckan presenterades en ny avhandling från Lunds universitet: Ny forskning avgränsar möjliga orsaker till glutenintolerans. Carin Andrén Aronsson vid Institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, Lunds universitet, har kartlagt kopplingarna mellan bebisars glutenätande och risken att utveckla glutenintolerans i en stor studie kallad TEDDY. Resultaten visar att: – Att få gluten tidigt är inte kopplat till något skydd mot glutenintolerans. – Amning är inte kopplat till ett skydd mot glutenintolerans. – Ju mer gluten bebisen får, desto högre är risken att utveckla glutenintolerans. Utöver forskningen från Lunds universitet, finns en klinisk studie som visar att bebisar som får gluten efter ett års ålder utvecklar glutenintolerans senare än bebisar som får gluten redan vid 6 månader. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts