Tomasni Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Jag är född 1954 och gift, bor tillsammans med frugan och sladdsonen (1994) Min diagnos är progressiv multipel skleros, men jag klarar mig än så länge utan rullstol Jag försöker gå själv på gymmet (SATS) men det blir för sällan, tacksam för tips för hur jag "får iväg mig själv" Skriv gärna korta texter så jag läser och "gör" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Om träningen kan hålla borta rullstolen borde det vara en rejäl drivkraft i sig. Det där med motivation är svårt, finns det nåt som är kul med träningen så kanske det är lättare? http://4health.se/motivation-till-traning 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomasni Posted October 15, 2016 Author Share Posted October 15, 2016 Tack Maria Jag vill helst förbli någorlunda frisk så länge som möjligt Rullstolen som skrämsel åt mig räcker ändå inte .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Det är sant; Många rökare fortsätter trots risken för KOL mm... Du kanske kan fundera över annat i livet där du är motiverad och fundera över varför du är det då? Kan det bli roligare med hjälpmedel/elektroniska prylar som pulsklocka eller liknande? Kan du träna ihop med nån och fira passen på fredagen med en öl i bastun? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketogen Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Kanske någon annan form av motion som du gillar mera? Svårt när man inte riktigt hittar rätt motivation. Eller så vill kanske kroppen inte och säger sitt, samtidigt att ditt huvud säger att du borde.. Antar att du läste kring Terry Wahls protokoll? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Det viktigaste är väl näringstät mat och strikt lchf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Är gymmet ett måste? kanske annan träning som Yoga, Koordinationsträning, Promenader, Cykling, Simning, Ridning . . . kan vara ett alternativ? Och gärna i kombination med antiinflammatorisk kost, och vissa kosttillskott. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Autoimmun paleo? Jag håller på att laga mej igenom Autoimmun kokbok åt dottern som har fibromyalgi. Där står om MS också 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomasni Posted October 16, 2016 Author Share Posted October 16, 2016 Tack för alla tips Att umgås med barn /barnbarn hjälper mig men jag vill också gymma MERA Att inte äta/dricka fel (socker) känns viktigt, dock inte STRIKT LCHF utan bara begränsat med bröd/pasta/potatis mm Riktig mat typ Lax mm plus kosttillskott typ Magnesium, Omega 3 mm. Skriva protokoll på hur jag mår och vad jag äter/inte äter Jag har läst Terry Wahls men hon är för pedantisk tycker jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Autoimmun kokbok av Karl Hulten är ju väldigt lätt att använda och pedagogisk. Den är ju inte svår att följa alls under förutsättning att man VILL göra en kostförändring förstås... dottern har lite svårt med motivationen mest för att hon är så nere så att bara andas känns oöverstigligt av och till. Skulle det vara lättare om du hade lite prylar hemma? Inget helt gym men man kan komma rätt långt med lite hantlar och sånt och då blir det inte så stor apparat att ta några varv före frukost och schemalägga gymtiden till en gång per vecka eller så. Jag tror stenhårt på att schemalägga. Ska man vänta tills det passar eller när man har lust inträffar det aldrig 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomasni Posted October 16, 2016 Author Share Posted October 16, 2016 Bra tips med schemaläggning eller en viss (flyttbar) veckodag Vi får se ... Vad gäller kokböcker/matlagning mm så är inte frugan (än) med på det tåget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Dotterns man är också jättekinkig när det gäller mat. Det är därför jag tagit en långhelg för att laga matlådor så hon själv kan äta bra mat utan att behöva laga dubbelt när livet är så skrynkligt så allt är jobbigt. Vi gjorde pulked porc beef och chicken i mängder så det är bara att fräsa grönsaker i kokosolja till. I Belgien där hon bor finns inte vanlig köttfärs att köpa. Den är färdigblandad med ströbröd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomasni Posted October 16, 2016 Author Share Posted October 16, 2016 Det malda köttet i Belgien lär inte heller vara av gräsbetat kött ... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Bästa träningen är den som blir av. Alltid. Eftersom jag inte känner dig Tomasni så är det svårt att veta vad som motiverar dig, bara du kan veta vilken din valuta är. Om rullstolen inte är ett tillräckligt hot, hitta en tillräckligt bra belöning! MS är som många har skrivit en autoimmun sjukdom. Den går att påverka med hjälp av kost och träning, men det förutsätter att du är villig att göra det som krävs. Terry Wahls är pedantisk för att det krävdes för hennes tillfrisknande. Om din partner inte är med på båten så kan du antingen låta hennes val bli din försämrade hälsa, eller så gör du dina val och låter henne leva med hennes. Kanske hänger hon då med på dina val, och om inte så tar du i alla fall ansvaret för ditt egna tillfrisknande. Jag medger att det är enkelt att säga och svårare att genomföra, men det går. Ska du vänta till att du får världen med dig lär du få vänta... Jag är sockerberoende och har själv fått gå min egna väg vad det gäller maten i mångt och mycket. Jag får också skärma av att andra i familjen äter triggers och att det finns i huset. Så sakteliga minskar även de på det onödiga men de får bestämma själva takt och omfattning. Vi lagar mat från grunden och om något tillsätts maten som jag inte vill ha plockar jag undan en portion till mig innan det läggs till. Likadant med tillbehör, jag tar de jag vill ha och övriga tar sina. Det ÄR krävande och i perioder superjobbigt men det är värt det. För mig skulle ett totalt återfall i beroende ge så jobbiga följder att jag inte ens vill ta in den den möjligheten. Hoppas att du tar detta på rätt sätt, jag skriver det med det jag uppfattar som ditt bästa för ögonen. Men jag känner dig inte och vet inte hur ditt liv ser ut, förutom det lilla du har skrivit. Så det finns ju möjlighet att jag missuppfattat det du skrivit. Hur som helst hoppas jag att du lyckas i din ambition! Du har fått många bra tips från övriga om träning och autoimmunt protokoll. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomasni Posted October 22, 2016 Author Share Posted October 22, 2016 Tack för alla råd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomasni Posted October 31, 2016 Author Share Posted October 31, 2016 b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 Den här damen, dr Terry Wahls, kanske kan vara av intresse. Vad jag förstått så har hon reverserat sin MS via kosten. http://terrywahls.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts