jrv Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Under de 5-6 år jag ätit LCHF har jag mått bättre än någonsin. Har däremot haft så kallade "keto rash" som kommit och gått, varat i ca 1-2 veckor. Det har inte stört mig så mycket, fördelarna väger över. Jag har läst att många andra har samma besvär som de upplever kommer när de är i ketos och äter strikt och försvinner när de fuskar eller ökar mängden kolhydrater per dag. Nu har jag i över en månads tid haft dessa utslag. Tidigare kom de bara i nacken men den här gången har de spritt sig ner över övre ryggen, upp i hårbotten, bakom öronen, ner mot halsen... Och de har som sagt hållit i sig i över en månad vilket inte hänt tidigare. Det kliar mer och ser värre ut. Har funderat över vad jag gjort annorlunda sista tiden och kommit fram till detta: Har ätit p-piller i 10 år. Slutade för 1,5 månad sen. I samma veva kom utslagen. Slutade även med alkohol för 1,5 månad sen. Försöker bli gravid nu så därav detta. Så utslagen kom i samband med det och har hållit i sig sen dess. Sen februari har jag inte heller "fuskat" med kosten utan ätit strikt utan några avsteg. Tidigare hade jag mina "fuskar"-dagar med ett par månaders mellanrum. Ibland oftare. Åt däremellan strikt. Men nu har jag alltså ätit strikt en längre period. Har även börjat träna mer än tidigare. 4 pass i veckan. Jag tänker att kanske var det mina "fuskar"-dagar och att jag drack vin i stort sett varje helg som gjorde att jag aldrig riktigt var eller åtminstone stannade i ketos innan men att jag nu när jag är strikt och dessutom inte dricker någon alkohol faktiskt stannat i ketos och att utslagen därför också stannat? Vad tror ni? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Du kan mycket väl ha rätt i din gissning. Jag har läst om andra som har blivit av med utslagen när de har ätit extra tillskott av C-vitamin. Det kan vara värt att prova. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted October 18, 2016 Author Share Posted October 18, 2016 Du kan mycket väl ha rätt i din gissning. Jag har läst om andra som har blivit av med utslagen när de har ätit extra tillskott av C-vitamin. Det kan vara värt att prova. Jag äter gul paprika nästan varje dag, borde få i mig extra C-vitamin där tänker jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jrv Posted October 18, 2016 Author Share Posted October 18, 2016 Vad tror ni om utrensningsteorin kring utslagen när man hamnar i ketos? Se länk: http://martinajohansson.se/keto-rash-utslag-fran-ketos/ Detta fastnade jag för i inlägget jag länkar till ovan: Det är vanligare än man tror med ketosutslag Många drabbas av röda plitor, finnar och utslag på kroppen när de äter strikt LCHF och är i ketos. Det gör att motivationen till att fortsätta sjunker, och man börjar lägga till kolhydrater. Då försvinner besvären, och kopplas därför till något negativt, som att man ”inte tål LCHF” eller liknande. Varför får man utslag av ketos (strikt LCHF)? Först får man fråga sig vad ketos (eller strikt LCHF) gör med kroppen. Ketos, eller fettdrift, ökar metyleringen i kroppen. En epigenetisk process som tillverkar glutation, kroppens starkaste antioxidant. Strikt LCHF är detox, rätt och slätt. När man förbränner sitt kroppsfett börjar en avancerad avgiftning där alla inlagrade gifter vädras ut. Om man har svårt för att metylera, till exempel på grund av en mutation på genen som styr den processen (MTHFR) kan man få problem. Likaså om man har en slö lever och galla, eller om kroppen redan hanterar massa restprodukter (hormonella preventivmedel, kopparspiral, alkohol, värktabletter och andra droger). Jag har ju som sagt aldrig lidit av de här utslagen innan då de bara varit i nacken, varat i någon vecka och bara kommit några gånger om året. Denna gång är det ju värre på alla sätt. Det är aggressivare, mer och har hållit i sig i en månad. Om det handlar om en form av utrensning/avgiftning pga så kanske det är värre denna gång till skillnad från tidigare på grund av att jag förutom att äta strikt även slutat med p-piller och inte druckit någon alkohol (kroppen hantera restprodukterna av hormonella preventivmedel samt alkohol). Plus att jag börjat träna mer än innan vilket också kanske bidrar till processen? Vad tror ni om det? Och vad ska jag göra? Fortsätta och stå ut? Kommer det gå över när utrensningen är "klar" om det är det som det handlar om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Anna Hallén skriver om det i facebookgruppen Anna Hallén - gelatin och möjligheter. Hon menar att ketosutslag är en reaktion på histaminer och att C-vitamin och magnesium kan fungera som anti-histaminer. Jag lyckades inte hitta texten på hennes blogg, så jag kan inte länka. Är man medlem i facebookgruppen så kan man hitta texten om man söker på C-vitamin i gruppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Augustus Posted October 19, 2016 Share Posted October 19, 2016 Jag har fått utslagen varje gång jag startat upp en ny nu-jävlar-fas. Alla gånger kom de här reaktionerna och alla gångerna gav jag upp om att bli för strikt. Men, när jag hade senaste nystarten efter senaste julen uteblev utslagen. Kom ändå i ketos (gult-rött utslag på Ketonix) men sedan dess har utslagen inte kommit tillbaka. Ingen direkt förändrad kost mot då de kom. Som en PC: Prova att "reboota" lite mer och ge det lite tid emellan, rätt som det är startar maskineriet upp utan krångel. Så var det för mig iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted October 19, 2016 Share Posted October 19, 2016 Urinsyran som frisätts från förbränningen av leverfett vid ketos kan fasas ut genom huden om inte njurarna funkar som det ska. Håll koll på ditt LDL-kolesterol så du inte riskerar giktanfall! Du skriver att du planerar bli gravid så jag antar att tillskott av folsyra varit uppe på tapeten. Vill du hjälpa kroppen så ta extra folsyra (dubbel-fyrdubbel rek. dos för gravida). Folsyra hämmar enzymet som krävs för ombildningen av puriner till urinsyra. Att ta större mängder folsyra har inte några belagda risker annat än att det kan riskera att "dölja" en bakomliggande B12-vitaminbrist.Jag skulle rekommendera alla som kör strikt och har historik som överviktiga med abdominalt bukfett att ta extra folsyra vid ketos av denna anledning. Dessutom verkar folsyran kunna ha många andra fördelar och hjälpa mot carb-sug etc. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts