Jump to content

Diabetes, kolhydrater

R2D2

Recommended Posts

Jag äter själv lchf och gjort så sedan 2008. Senaste året har jag även fått mina föräldrar att övergå till den kosten då min far är på gränsen till diabetes. 

Nu skickade han denna och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska svara tillbaka. Någon som har något att säga?

http://kurera.se/komplexa-kolhydrater-battre-an-fett-vid-diabetes/

Det är den vanliga visan. Man kallar något som inte är LCHF för LCHF. Det är inte ett linjärt förhållande mellan minskning av kolhydrater och hälsaparsmetrar. Du kan tänka dig ett berg där man tvistar om vart toppen är. Då kan man göra en studie där man tar några steg upp och jämför sig med någon i dalen och säger, titta jag är högre än dig.

De som gör dessa studier har lärt sig att om man har halvlyckad kolhydrater (30-60E%) och jämför med en lågfett diet så är ofta lågfettdieten bättre. Men trampar man det minsta fel och hamnar lägre i kolisar då vinner LCHF dieten.

Jag vet jag diskuterade detta för några år sedan men en kunnig LCHF person på forumet (kommer inte ihåg namnet) och vi var överens om det mesta föutom liberal LCHF. Jag anser det kan vara dåligt att bara slänga på mer smör på pastan för att man då är ett steg närmare LCHF. Det är flera fartgupp på vägen så ökar man fettet är det viktigt att inte ligga för högt på kolhydraterna samtidigt. Det gäller framförallt om man har dålig insulinkänslighet.

• Like 5

Lägger till att samma sak gäller för viktminskning och olika förhållanden mellan makronutrienterna. På detta område håller jag just nu på med en analys av RCT studier för att skapa en karta som visar exakt vart topparna och dalarna är i viktminskningsträsket. Resultaten ser riktigt intressanta ut och jag lägger upp en länk här när det är klart.

• Like 4

Jag äter själv lchf och gjort så sedan 2008. Senaste året har jag även fått mina föräldrar att övergå till den kosten då min far är på gränsen till diabetes. 

Nu skickade han denna och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska svara tillbaka. Någon som har något att säga?

http://kurera.se/komplexa-kolhydrater-battre-an-fett-vid-diabetes/

"Känn till om fett och kolesterol!

Kolesterol är en byggsten för dina könshormoner och fettsnål kost är förödande för fertiliteten. Ägg och smör är bra livsmedel som främjar hormonell balans, liksom kokosolja. Kolesterolsänkande läkemedel, så kallade statiner, är inte är bra för hälsan och minskar nivåerna av könshormoner."

Så här skriver samma författare ett år senare om;"10 naturliga sätt att öka ditt testosteron!"

Till och med Isabelle G Hedander har kommit till insikt om att sänka kolesterolvärden inte är någon bra idé...

mLCHFh B-).

• Like 1

Min far är smal som en sticka, jag skulle gissa bmi någonstans kring 17. Även om blodsockret är bättre med denna kost verkar motivation ibland brista pga att han är så smal. Han har alltid varit smal men tappade några kg sedan kostombytet vilket han inte trivs med, och att äta mer fett verkar svårt då kosten minskar aptiten.

LCHF normaliserar typiskt vikten. Är man redan smal tror jag LCHF kan ge en lite mer muskler. Din far gav dig en artikel. Ge honom flera bättre artiklar som svar.

Artikeln han gav dig är felaktig genom att författaren extrapolerar friskt och fel precis som The Biochemist nämner ovan. Om artikeln vore rätt, hur kan då så många uppleva VERKLIG förbättring av HbA1C när de går från HCLF till LCHF? Och om nu så många ser förbättring, då vore det klokt av din far att prova själv.

• Like 1