lacrits68 Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 hej! Har ett mål att komma ner fr det förskräkliga 188cm/165kg till runt 100. Tänkte att LCHF skulle vara värt att testa! Har hållit på nu i 2 veckor och "resultat" har blivit ca 5kg under tiden! Dock tror jag att det mesta varit vatten, då under första veckan fick man springa på toan 10-12/dag! Måndet är toppen...inte hungrig, inte "sugen". Magen känns OK och jag känner mig piggare! men till saken! Äter jag "rätt" Såhär kan mat dagen se ut! frukost: bakon 1 paket (125g)/eller stekt salami, 2 ägg, riven ostkopp kaffe med grädde fika på jobbet: kaffe med grädde lunch: 1 succini, 2 tomater, 100g ost, bland keso 125g, 1 avokado eller markril/tonfisk fika på jobbet: kaffe med grädde.....det blir nog en 4-5 koppar om dagen! middag: 1 kyckling file eller 2 skivor karre eller 200g fisk eller 100g tex korv, wokgrönsaker/succhini/sallad, creme fraice eller turk yougurth kvällsfika: kaffe med grädde för 3 år sedan konstaterades typ 2 diabetes, och har haft STORA problem med att hålla blodsocket ( fastande) i shakt har luggit på 9-12! Nu med denna "diet" så är jag ALDRIG över 7. Så blodsocker mässigt funkar detta kanon! Men fråga är äter jag "rätt", får jag i mig rätt saker i rätt mängd? //Janne 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Det verkar ju fungera bra för dig Det jag funderar över lite är väl att det kan bli lite väl mycket grädde om det blir många koppar kaffe Men som man brukar säga En maskin som fungerar är det bara dumt att peta för mycket på -5 kg redan är ju toppen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattep Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Jag klassar mig inte som överviktig men jag har väldigt lätt att gå upp och ner (+/- 5Kg). Jag kan bälga i mig mjölk som en kamel dricker vatten. Det jag märkt om jag ska tappa lite är att om jag drar ner på mjölkprodukter så tappar jag mer och snabbare. Är dock problem med kaffe iom att det är så mkt godare med mjölk eller för den delen grädde:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Ser bra ut överlag, så länge du går ner i vikt, inte är hungrig eller sugen mellan måltiderna så är det ju rätt Får du svårare med det så försök dra ner på mejeriprodukter (förutom smör) för det innehåller en del kolhydrater. Tänk också på att tomater innehåller en hel del socker, det är ju egentligen en frukt så var lite försiktig med dem. Vad gäller korv beror det väldigt mycket på vilken tillverkare det är, det kan finna en hel del tillsatser däri som inte är bra. Läs innehållsförteckningen och välj sorter som känns bra. Grattis till ett stabiliserat socker, bara det är ju värt massor hälsomässigt! Ett tips är att läsa Doc's blogg och gotta runt bland trådarna här på forumet, det finns massvis med tips, berättelser och tankar att ta del av, ställ frågor när du funderar på nått och berätta gärna vidare om hur du mår och reagerar på kosten.Själv tycker jag att det här forumet är fantastiskt, det ger mig en motivation som är helt utan tidigare motsvarighet och så har jag lärt mig massor av nytt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted January 26, 2013 Author Share Posted January 26, 2013 hej! Min kost "brukade" ha en ryggrad i mackor, ris, pasta och potatis! Äter idag säker 99% mindre kolisar än tidigare! Känns lite tomt på talriken utan ett berg med pasta eller ris! Man vänjer sig dock rätt snabbt! kommer att lägga lite uppdateringar hit vart efter! ha det så länge! //Janne 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted January 26, 2013 Author Share Posted January 26, 2013 en fråga här: hur mycket är 50g kolhydrater? står det att 100g bröd innehåller 42g kolhydrater....100g bröd och man är torsk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 en fråga här: hur mycket är 50g kolhydrater? står det att 100g bröd innehåller 42g kolhydrater....100g bröd och man är torsk? Förstår inte riktigt frågan. 50g kolhydrater är ju 50g kolhydrater. Äter du 120g av brödet så kommer du att passera 50g kolhydrater, likaså om du äter drygt 2kg broccoli. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Medan man är "extrastor" går det oftast bra att äta nästan vad som helst som är kolhydratsfattigt och gå ner i vikt. Men någonstans går sedan gränsen att det kanske inte lägre fungerar. Då gäller att ha öppet sinne och systematiskt analysera vad som stoppar viktnedgången. Förslagsvis gör man det genom att utesluta en livsmedel i taget tills man hittat rätt igen. En annan sak som kan inträffa, är att man äter för mycket proteiner när man blivit mindre. De behöver enligt min erfarenhet minskas varefter kroppsomfånget minskar och speciellt om man inte tränar något. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 God morgon! Just det...då var det här med träning....tog mig en rask promenad i går på en halv mil första gången sedan jag ändrade kosten....45min och 5km! Men va i hela h**te??? Man årkar ju ingenting???? Det är den rundan man brukar gå....men halväg kändest det som att det finns ingen kraft och ta! Man fick verkligen kämpa för att hålla upp tempot! Det positiva i dagen är att kosten tillsammans med motion gar första gången ett fastande socker på 5,2 :D Når tipps här? //Janne 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Innan kroppen helt har ställt om sig tar musklerna slut snabbare. De är vana vid att använda kolhydrater som bränsle, och tar ett bra tag på sig innan de använder sig av fett istället. Men när det väl kommer igång lär du märka en utökad uthållighet istället. För mig tog det c:a 3 månader innan musklerna använde fett som bränsle. Det var en jobbig period att ta sig igenom, men det är det värt. Nu kan jag gå och gå nästan i evighet så länge jag har vatten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Själv passade jag på att passa in en revbensskada ungefär samtidigt som jag började med LCHF, så när jag var fit for fight igen så var musklerna på banan redan från början.Man får ju se till att planera lite. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Jag äter mycket turkisk youghurt, kanske jag ska dra ner på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 hej! JAG ÄR INTE HUNGRIG! men man måste väll äta iaf? helt mysko tillstånd! Vikten kryper ner....7kg hittils....blodsockret stabiliserat sig på 5,5-6...! Har inte tränat....det får vänta! en sak i taget! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Musklerna kan ta månader på sig innan de ställt om från att använda glukos till att använda mer fett.. de har nu glukosbrist och det är det du känner av. Om någon månad.. antagligen till våren, går du dubbla sträckan på halva tiden! Ja din kropp äter av fettlagren.. men nu kan det vara bra med lite kaloriräkning, man bör inte äta för lite av varesig protein eller vitaminer och mineraler. Och på så sätt är det svårt att få i sig allt essentiellt om man äter väldigt lite mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KullaGulla Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Låter ju jättebra att du kommit igång! Lägg din "energi" på att fokusera på vad du äter istället för motionen i början. När du har gått ner mer kan du eventuellt börja fundera på motionen, men än så länge gör du troligen dina leder mest glädje av att inte överanstränga dom. Dom har fortfarande mycket vikt att bära på. Uppdatera oss på hur det går! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Om du mår bra och går ner i vikt tycker jag det låter som kosten funkar utomordentligt. Ifall du vore normalviktig skulle jag säga att du kanske äter väl lite fett. Men ifall du äter dig mätt på det du äter så "äter" du antagligen fett från dina egna fettdepåer istället. Ifall du vaknar upp en dag och inte är mätt på det du äter samtidigt som du inte går ner. Minska då lite på proteinet och öka lite på fettet. I övrigt, lycka till och grattis till framgången så långt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 hej! JAG ÄR INTE HUNGRIG! men man måste väll äta iaf? helt mysko tillstånd! Vikten kryper ner....7kg hittils....blodsockret stabiliserat sig på 5,5-6...! Har inte tränat....det får vänta! en sak i taget! Grattis till din otroligt fina start! Jag har inte en "viktresa" i botten, men upptäckte precis som du att JAG VAR INTE HUNGRIG!!! Och jag saknade det!!! Mitt tips är att dra ner på ditt kaffe med grädde, drick kaffet svart (ett bra kaffe är gott svart!) och se om du blir hungrig till lunch och middag. Funkar inte det, dra ner på portionerna. Som sagt, man får testa sig fram lite långsamt och försiktigt, du har hela livet på dig (för detta är nämligen ingen diet.. utan en kosthållning man väljer att vårda sin kropp med ). Lycka till nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post lacrits68 Posted January 31, 2013 Author Popular Post Share Posted January 31, 2013 hej! Milstolpe nr1: 18dagar/10kg //Janne 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 hej! Milstolpe nr1: 18dagar/10kg //Janne Oj, fantastiskt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Du behöver inte äta om du inte är hungrig. Tryck inte i dig bara för att. Du kan lätt klara 16-24h utan mat när man går på fettdrift. Ska bli intressant att höra hur dinna promenader blir framöver. Tog bra länge innan jag fick full ork i mina ben, speciellt när man nyss vaknat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted January 31, 2013 Author Share Posted January 31, 2013 hej! Märker av i bland, att det är "bly" i fötterna tex när man ska "kuta" i trappen! Känns som man varit på maraton innan! Hade även lite "fylla liknande" tillstånd en stund idag! Rätt mysko, gick dock över på en 15-20min! Kroppen spelar väll lite spratt! //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 hej! Märker av i bland, att det är "bly" i fötterna tex när man ska "kuta" i trappen! Känns som man varit på maraton innan! Hade även lite "fylla liknande" tillstånd en stund idag! Rätt mysko, gick dock över på en 15-20min! Kroppen spelar väll lite spratt! //Janne Det är inte ovanligt i början. Musklerna tar rätt lång tid på sig att anpassa sig från kolhydratdrift till fettdrift. För mig c:a 3 månader och då var det mest märkbart när jag gick i trappor, som du beskriver. Men när det väl hade gått över, orkar musklerna mycket mer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 hej kära dagbok...! matlagningen, rutiner, hälsan börjar kännas som OK nu! Man behöver inte planera allt så noga längre...! Vad som kommer till motion så 7km/65min/155 hjärtslag/minut köpte en Polar pulsmätare som kopplar runkeeper och telefonens GPS i hop! lätt att ha koll på sigsjälv! orken kommer...! Blodsockret stiger aldrig över 5,5 numera! Vid motion har fastesocker legat på 4,4! vikter står stilla nu....segt! //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 hej! Har ett mål att komma ner fr det förskräkliga 188cm/165kg till runt 100. Tänkte att LCHF skulle vara värt att testa! Har hållit på nu i 2 veckor och "resultat" har blivit ca 5kg under tiden! Dock tror jag att det mesta varit vatten, då under första veckan fick man springa på toan 10-12/dag! Måndet är toppen...inte hungrig, inte "sugen". Magen känns OK och jag känner mig piggare! men till saken! Äter jag "rätt" Såhär kan mat dagen se ut! frukost: bakon 1 paket (125g)/eller stekt salami, 2 ägg, riven ostkopp kaffe med grädde fika på jobbet: kaffe med grädde lunch: 1 succini, 2 tomater, 100g ost, bland keso 125g, 1 avokado eller markril/tonfisk fika på jobbet: kaffe med grädde.....det blir nog en 4-5 koppar om dagen! middag: 1 kyckling file eller 2 skivor karre eller 200g fisk eller 100g tex korv, wokgrönsaker/succhini/sallad, creme fraice eller turk yougurth kvällsfika: kaffe med grädde för 3 år sedan konstaterades typ 2 diabetes, och har haft STORA problem med att hålla blodsocket ( fastande) i shakt har luggit på 9-12! Nu med denna "diet" så är jag ALDRIG över 7. Så blodsocker mässigt funkar detta kanon! Men fråga är äter jag "rätt", får jag i mig rätt saker i rätt mängd? //Janne Du har ganska stora portioner, speciellt då du också fikar grädd-kaffe. Experimentera med mindre portioner / färre måltider. Du klarar dig säkert på mindre mat än du äter utan att gå hungrig (dock ska du aldrig skära ner så mycket att du blir hungrig). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Tomater och keso är också kolistinna. Men så länge du är extra stor, är det ingen fara. Saktar dock viktnedgången, skippa gräddet, en av tomaterna samt kesot. Eller ät dem mer sällan. Egentligen borde du redan nu sprida delar av dem över andra måltider för att minska kolhydratchocken vid lunch. Det kommer gå bra ska du få se ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 hej! JAG ÄR INTE HUNGRIG! men man måste väll äta iaf? helt mysko tillstånd! Vikten kryper ner....7kg hittils....blodsockret stabiliserat sig på 5,5-6...! Har inte tränat....det får vänta! en sak i taget! Mycket av LCHF bygger på att äta bara när du är hungrig. Studier visar att det tar upp till 60 timmar innan ämnesomsättningen påverkas negativt och då väldigt lite ändå så risken att kroppen skall gå i svältläge är väldigt liten. Läs lite här: http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/ Lycka till //Lars 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted February 8, 2013 Author Share Posted February 8, 2013 hej! fick tummen ur och fixade matdagboken....la in senaste dagars mat&motion..! Blev lite förvånad...underskott på 1500-2000kcal per dag..! man får/måste ju tokäta! är ju mätt redan nu! //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted February 10, 2013 Author Share Posted February 10, 2013 hej! Vågen kan visa fel, men Snöret ljuger inte....nu är det 8cm "för långt" //Janne 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Det slog mig en sak... vet du vad din våg har för maximal kapacitet ? Den kan ju visa helgalet p.g.a att du är för tung för vågen. De flesta maxar vid 150 kg och en och annan redan vid 135 kg. Funkar det med mättnaden trots det stora underskottet, så fortsätt att äta så, är mitt förslag. Då vänjer du både knoppen, kroppen och speciellt magen vid mindre portioner. Tids nog kommer du ikapp vågens kapacitet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Det slog mig en sak... vet du vad din våg har för maximal kapacitet ? Den kan ju visa helgalet p.g.a att du är för tung för vågen. De flesta maxar vid 150 kg och en och annan redan vid 135 kg. Skäl nummer ett för att jag inte har en aning om hur obese rund jag var innan jag började min viktresa. Min våg tog bara 150 och blinkade ERROR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted February 10, 2013 Author Share Posted February 10, 2013 Det slog mig en sak... vet du vad din våg har för maximal kapacitet ? jo....1500kg! kan vara så....enligt vågen vägen min mobil 500g! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina63 Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Det där med att vi måste äta regelbundet tror jag är industrins påhitt också. Räcker med att äta när vi är hungriga. Att vila från matsmältning mår kroppen bra av. Vi är inkörda från barnsben med att vi måste äta för att orka. Det var det våra föräldrar sa till oss. Minns att min mamma sa, om jag hade huvudvärk så berodde det på att jag inte ätit på länge. Nu vet jag att det var fel, nu får jag huvudvärk när jag äter sötsaker, men aldrig när jag inte ätit på länge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Skäl nummer ett för att jag inte har en aning om hur obese rund jag var innan jag började min viktresa. Min våg tog bara 150 och blinkade ERROR. Så länge den inte visar KEEP AWAY och springer iväg så tycker jag det finns potential. Skämt åsido, så mycket personlig dokumentation som möjligt är bra att samla på sig. Passa på att fotografera så mycket det bara går i början när man är som störst och fortsätt sedan detta under resans gång. Mät, väg, allt för att ex. kunna glädjas åt senare när man kommit i bättre form men nått en platå och sitter och surar vid köksbordet över detta. Då kan det vara alldeles ypperligt att ta fram den här typen av personlig dokumentation för att få en kick av sig själv och sina tidigare delframsteg. Har kompletterat med matdagböcker och liknande så kan man även få hjälp av dessa att dra slutsatser vad gäller saker att förändra etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted February 16, 2013 Author Share Posted February 16, 2013 hej! Har testat lite olika...skippat frukost, börjat räckna på maten/kalorier ökat motion till 5x45min i veckan! Känner mig "energisk" och "lättare" orken är bra och blodsockret har stabiliserat sig på 5-5,5. Men då var det här med vikten! Har lämnat bort keson, och en del av tomaterna, och bla en del ab creme fraishe. Det händer ingen tig! Vågen står stilla! "snöret" indikerar det samma som för 2-3 veckor sedan! På tanke av ökad motion och avsaknanden av en hiskelig massa kolhydrater, borde det väll hända mer??? //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SparkadRunt Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 hej! Har testat lite olika...skippat frukost, börjat räckna på maten/kalorier ökat motion till 5x45min i veckan! Känner mig "energisk" och "lättare" orken är bra och blodsockret har stabiliserat sig på 5-5,5. Men då var det här med vikten! Har lämnat bort keson, och en del av tomaterna, och bla en del ab creme fraishe. Det händer ingen tig! Vågen står stilla! "snöret" indikerar det samma som för 2-3 veckor sedan! På tanke av ökad motion och avsaknanden av en hiskelig massa kolhydrater, borde det väll hända mer??? //Janne Ja, det kan man ju tycka, det tycker jag också ibland. Men kroppen gör lite hur den vill med detdär med viktminskning har jag märkt. kan ena veckan gå ner 3kg för att nästa stå helt still trots exakt likadan kost och motion. Min kropp verkar ha lite "gupp" i viktminskningen, som att den ska ta sig över en mur, men sen släpper det alltid igen. Väger mig varje dag, men har börjat ta siffrorna med en liten nypa salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Varierande mänd vätska efter varierande mängd saltintag påverkar proppen rejält och vikten kan gunga ett och ett halvt kilo upp och ner i alla fall hos mig. Sedan har vi toalettbestyren med i bilden också. Ena veckan går man ner mindre och efterföljande vecka mer. Därför ska man nog egentligen inte väga sig mer än en gång i veckan och helst samma veckodag och tidpunkt. Jag väger mig söndagar direkt efter att jag vaknat. Vågar har också sina nomilnella felmariginaler som kan spela in. Min gamla kunde visat ett par kilo fel p.g.a att jag låg på den övre gränsen den klarade av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 hej! Ettag sedan sist...! Mår toppen..! Köpte ketonstickor idag och resultat vista ++ 40-100mg/dl. Kan någon tolka åt mig hur ser det ut! Hur mycket är mycket? Ska man mäta när som helt eller tex morgon urinen? //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 hej! Sådär ja första 20kg avklarade...midjemottet minskat fr storlek 64 till 60! träffade en dietist förraveckan...en ung trevlig tjej...! Vi pratade om vikt, mitt typ2 och kosthålning! Det enda hon "tyckte" att jag borde öka kolhydrat intaget till 100g/dag i form av tex mathavre eller quinoa! ligger enligt matdagboken 1500kcal "back" varje dag! Är inte hungrig, mår bra....borde man kompletera upp dessa 1500 kalorier??? När sätt kroppen på svallt? det vill man ju inte! snittet på fastesocker ligger nu på 5,2...legat så senaste månaden! träningen består nu av 6-8km promenade/dag 7 dagar i veckan! tar ca 1h till 1,15. har inte ont eller nåt! nu när lappmöglet försvinner så ska jag köpa nya skor! återkommer väll vid tillfälle igen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Härlig läsning lacrits! Vilket resultat! Keep up the good work! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Instämmer med föregående talare! Verkligen bra resultat! Kombinationen väldigt mycket övervikt och dessutom att du är man PLUS (icke att förglömma) att du faktiskt verkar göra det mesta helt rätt är oslagbar. Vad hade dietisten för motivering till att du skulle öka kolhydratintaget till 100 gram/dag? En jämn och fin siffra? (Jag blir förvånad om det var något mer djup än så i den analysen...) Angående svält så är det sannolikt ingen risk alls och ditt mående och det du berättar antyder ju att du har en bit kvar till det. Vid svält tenderar kroppen gå ned i sparlåga så du skulle till en början inte uppleva så mycket energi som du nu verkar ha. Kör på och håll oss uppdaterade framöver! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Här går det undan. 20 kg är ju enormt bra! Tänk på att de 1500 kcal du ligger "under" kanske äts direkt från ditt fettlager, vilket betyder att kroppen inte alls är i svält. Ifall du mår bra på mängden du äter nu, och dessutom sakta men säkert går ner, kör på i samma spår Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted April 1, 2013 Author Share Posted April 1, 2013 ....kära dagbok....jag har syndat under påsken ....men nya tag igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Det är du inte ensam om. Nya tag, som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted April 2, 2013 Author Share Posted April 2, 2013 hej! efter träning så höjs blodsocket 6=>7 läste Det finns två tillfällen då blodsockernivån faktiskt kan öka vid träning. Det ena är om du utövar en aktivitet där det ingår anspänning, till exempel vid någon tävling. Kroppen utsöndrar då stresshormonet adrenalin som gör att blodsockret stiger. Det andra tillfället är om det inte finns tillräckligt med insulin, till exempel vid obehandlad diabetes. Efter en träningsperiod med insulinbrist har muskelcellerna brist på blodsocker. Muskelglykogenet används och insulinbristen förhindrar nytt blodsocker att nå cellerna. Vid insulinbrist bör man inte träna. någon som vet mer om mekanismen??? //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Jupp.. blodsocker och fria fettsyror stiger alltid vid ansträngning av någon kaliber, det motsvarar det ökade energibehovet per tidsenhet! Du har väl helt enkelt redan fått sådan ork att du kan anstränga dig över promenadfart? Det är altså en eftersläpning du märker av.. om du vill så kan du sänka ansträngningsnivån mot slutet så att kroppen hinner anpassa sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted April 4, 2013 Author Share Posted April 4, 2013 hej! Efter ha syndat i påsk så kan man konstatera att ketosen försvann puts veck på ganska omg. verkan! Nu ( enligt ketos stickorna) 5 dagar senare börja "processen" komma igån igen ! dvs ligger på ljusaste färgen på skalan! 5 dagar tog det att "komma igång" igen! Ser ganska tydlig koppling mellan fastesocker och ketos värden. högre fastesocker vid "icke ketos" och vise versa! //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hundrafemtiotre Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Tjena Janne! Följer din tråd, och vill bara säga GRATTIS! Starkt jobbat av dig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Bra Kämpat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 hej! På onsdag ska jag lämna blodprover igen för ½ års kontrollen för disabetesen! Får se hur värden ändrats sedan man började med LCHF i årsskiftet! resultaten om 2 veckor. //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 sådär: vikt -25kg långtidsocker 38 blodtrycket 125/75 blodfetterna var sabbade så fick lämna nya! och "allt" annat såg bra ut! Fågade om "ketoner" och fick svaret: " det är biprodukter när kroppen bryter sönder muskler det är VÄLDIGT oönskad situation" //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts