Jump to content

äter jag "rätt"?

lacrits68

Recommended Posts

och "allt" annat såg bra ut! Fågade om "ketoner" och fick svaret: " det är biprodukter när kroppen bryter sönder muskler det är VÄLDIGT oönskad situation"

//Janne

Det kanns ju lite laskigt att lakarna inte ar mer palasta an sa. 

Går inte ned längre i vikt, har ätti LCHF sedan januari och gick ned ca 5 kg varav 4 kg är vatten enligt dietist med våg som mäter kroppsfetter med mera.

Har gått från 103 till 98 kilo,är 188 cm lång. En vanlig dags matintag ser ut så här:

frukost 1 tallrik yoghurt1,5 dl  (turkisk) med grädde 1 dl, solroskärnor, pumpakärmor och linfrö, 2 ägg.

Lunch; ex 2 köttfärsbiffar, isbergssallad 2-3 dl, 1 bit parika, sås gjord på 2 dl grädde och 3 morötter

Middag, ungefär som lunchen, kanske med lite avocado, 1 apelsin, lite mandlar och 1 apelsin

mellanmål före träning youghurt såsom frukosten.

tränar 4 ggr per vecka, spinning intervall 2 ggr, indoor walking 1 ggr, stavgång 2 timmar. promenad dryga milen under en av dagarna under helgen.

Nu mer står vikten helt stilla, dräemot så har mitt blodsocker sjunkit till 47, vilket skall vara mycket bra, även blodtrycket har sjunkit något men slipper inga mediciner än.

Frågan är om jag äter för lite? Jag är aldrig särskilt hungrig mer än strax innan vi skall äta.

hej!

En upptäckt: oavsett hur lite man äter kålisar så planar "ketosen" enligt ketosticksen ut! Undrar vad som händer?

Ja enligt stixen.. för de mäter bara överskott som du kissar ut.

Efter några månader i ketos så anpassar kroppen sin produktion.. men framförallt så får man mer enzymer för ketolys.. dvs man blir bättre på att förbränna dessa.

Går inte ned längre i vikt, har ätti LCHF sedan januari och gick ned ca 5 kg varav 4 kg är vatten enligt dietist med våg som mäter kroppsfetter med mera.

Har gått från 103 till 98 kilo,är 188 cm lång. En vanlig dags matintag ser ut så här:

frukost 1 tallrik yoghurt1,5 dl  (turkisk) med grädde 1 dl, solroskärnor, pumpakärmor och linfrö, 2 ägg.

Lunch; ex 2 köttfärsbiffar, isbergssallad 2-3 dl, 1 bit parika, sås gjord på 2 dl grädde och 3 morötter

Middag, ungefär som lunchen, kanske med lite avocado, 1 apelsin, lite mandlar och 1 apelsin

mellanmål före träning youghurt såsom frukosten.

tränar 4 ggr per vecka, spinning intervall 2 ggr, indoor walking 1 ggr, stavgång 2 timmar. promenad dryga milen under en av dagarna under helgen.

Nu mer står vikten helt stilla, dräemot så har mitt blodsocker sjunkit till 47, vilket skall vara mycket bra, även blodtrycket har sjunkit något men slipper inga mediciner än.

Frågan är om jag äter för lite? Jag är aldrig särskilt hungrig mer än strax innan vi skall äta.

Du borde kanske pröva bacon/skinka och ägg till frukost och hoppa apelsinerna!

Om du lägger in din dag på ex matdagboken.se eller något annat verktyg för registrering så kommer du att märka att kolhydratintaget är lite väl stort!

• Like 1

Ja enligt stixen.. för de mäter bara överskott som du kissar ut.

Efter några månader i ketos så anpassar kroppen sin produktion.. men framförallt så får man mer enzymer för ketolys.. dvs man blir bättre på att förbränna dessa.

ok! mer "ny" information! :) tack! Letat på nätet om detta men kan inte hitta någon riktig pålitlig källa. Någon som har tipps var det finns att läsa mer om?

//Janne

Summary: 
This pathway describes the conversion of ketone bodies, acetoacetate and β-hydroxybutyrate, to acetyl-CoA which feeds into the TCA cycle and oxidative phosphorylation for mitochondrial generation of ATP. This is a more efficient energy storage molecule than glucose and ketone body degradation results in lower production of reactive oxygen species and less mitochondrial stress [Sullivan04]. Heart, skeletal muscle under exertion and brain in starvation conditions use ketone bodies as a major energy storage molecule. Ketone bodies are mostly synthesized in the mitochondria of liver and exported from hepatocytes for circulation to metabolizing tissues [Fukao04].

Varous tissues internalize ketone bodies using a number of different monocarboxylate transporters from two distinct families. The SLC16 monocarboxylate family of transporters (MCT1-14) are lactate, pyruvate and ketone body proton-coupled twelve-transmembrane domain containing proteins [Meredith08]. SLC16A1(MCT1) is in non-neuronal cells including liver, heart, endothelial cells of cerebral microvasculature and astrocytes. MCT2 is expressed in heart and is the predominant monocarboxylate transporter in neurons. MCT4 appears to be specific for astrocytes [Pierre05]. A sodium-coupled monocarboxylate transporter (SMCT1, SLC5A8) has also been experimentally proven to be a lactate and ketone body transporter specifically expressed in neurons [Martin06].

The major regulatory control of ketolysis is mediated at three points; adipocyte lipolysis controlled by the hormone-sensitive lipase, entry of fatty acids into mitochondria by malonyl-CoA inhibition of carnitine O-palmitoyltransferase 1 (CPT1A), and transcriptional and post-translational regulation of the rate-limiting enzyme HMGCoA synthase [Fukao04].

There is some evidence that increased utilizaton of ketone bodies as fuel may reduce oxidative stress and loss of neurons in animal models of neurodegenerative disorders including Parkinson's diseases and amyotrophic lateral sclerosis (ALS). In MPTP (1-methyl-4-phenyl-1,2,3,6-tetrahydropyridine) treated mice exhibiting dopaminergic neuron loss and movement disorders, infusion of ®-3-hydroxybutanoate ameliorated these effects by improving mitochondrial respiration and ATP production [Tieu03]. Mice transgencially altered to develop ALS (SOD1-G93A) treated with ®-3-hydroxybutanoate as well as a ketogenic diet, exhibited less motor neuron cell loss and resistance to rotenone induced neurotoxicity [Zhao06a]. Both caloric restriction and a high-fat, low carbohydrates (ketogenic) diet are being investigated as means to reduce oxidative damage to neurons [Maalouf09].

http://www.biocyc.org/META/NEW-IMAGE?type=PATHWAY&object=PWY66-368

Det är tungt med utebliven viktnedgång men håll ut så kommer belöningen så småningom.

Själv ser min viktkurva ut som ett zigzagmönster men vad som är viktigt är att den rör sig nedåt i små etapper under längre tid. Förr eller senare kommer jag nå i mål det är jag övertygad om eftersom jag inte saknar min gamla kost.

Håll ut! Jag tror på att du klarar detta...

• Like 1

• 2 weeks later...

en fråga här: hur mycket är 50g kolhydrater? står det att 100g bröd innehåller 42g kolhydrater....100g bröd och man är torsk?

Jag har en jämförelse på 30g kolhydrater på min blogg http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/2013/04/30-gram-socker.html

Istället för att äta ett hamburgerbröd kan man äta alla de grönsakerna på den andra bilden :)

Om du har 50g som gräns så kan du lägga till lite mer bär eller någon frukt t.ex.

• Like 1

• 1 month later...

hej!

Inte så mycket nytt....ökat motion till cykling 2 mil en väg till jobbet! tur-och-retur ca 2200kcal/dag....vikten -35kg och går ner ca 0,5-1kg/vecka..! Kosten håller, dock ökat grönsaks delen då många grönsaker är nu "färska" och inhemska, men grillar är bäst! ;)

//Janne

• 1 month later...

hej!

Hhhhmmm.....vikten bara står still...MEN "gått ner" en storlek under sommarn fr 60 till 58 (midjan krympt fr 144 till132cm). Konditionen har bättrats avsevärt...första cykel turen till jobbet tog 65min/20km och nu så med lite medvind 40min. :))

Viktnedgången kommer väll såsmåning om, hoppas vi! 

Vi jobbar på...!

//Janne

• Like 4

• 2 months later...
  • 2 years later...

vart bortta ett tag, men nya tag nu! :/

Gött.. ett tag så fruktade vi att LCHF var så effektivt så att du minskat till en våt fläck bara.  :D

Fast då e från Ume.. då antar jag att du prexis kravlat dig ur idet? :unsure:

hej!

Jo inte tinat bort, och inte nått målet...mycket hänt senaste åren..

bytt land,bytt  jobb, haft rätt fullt upp....nu har saker och ting lungnat ner sig så har man "tid" med lite annat också!

har slarvat rätt ordentligt med kosten men tagit tag idet igen ( from mars). ökat motion till 5gg veckan...4 gympass och cykling! Inte gått ner i vikt men ökat muskelmassan rejält! Fastnade lite för just "cross fit" trenden.

ska försöka vara lite mer aktiv framöver! :)

ha det gått!

//J