shakespeare

Äter jag fel?

Recommended Posts

Hej!

Jag har problem med att jag inte känner mig tillfredsställd på kvällen. Känner ofta ett starkt sug efter att kroppen behöver mer mat efter sista måltiden.  Kan det bero på vad jag äter? Äter jag fel eller för lite? Eller för lite variation?

Har också problemet att jag börjar bli väldigt less på lax och ägg. Äter inte rött kött eller kyckling, så blir mycket upprepningar. Har ni några tips på hur jag kan komma runt det?

Så här ser en vanlig dag ut för mig:

Frukost: 180 gram laxfilé stekt i olivolja

Spenat 

1 msk smör

Lunch: 4 ägg stekta i olivolja

spenat

Middag: 180 gram laxfilé stekt i olivolja

Spenat

1 msk smör

Till mellanmål äter jag ibland ett ägg eller oliver. 

Lever ett aktivt liv och tränar 3-4 dagar i veckan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade det problemet också från början.. mitt sätt att komma runt det är att röra på mig, eller städa saker.. om händerna och kroppen är upptagen med annat märker den inte att den är sugen. Det man också kan göra är att dricka ett stort glas vatten, och sedan säga till sig själv att när man gjort det, då får man äta något.

Ät typ ost med smör i. Det brukar mätta mitt sug.. 

När det kommer till mat, tycker jag att du ska prova att typ göra LCHF plättar/pannkakor med olika tillbehör. Jag har gjort våfflor med röd rom och gräddfil till det var super, gör dem inte söta då utan snarare lite matigare..
Sedan kan du ju köpa annan fisk än lax, Talipa, eller en vit fisk med äggsås, är en klassiker  :)

Prova även att köra in laxen i ugnen med massa dill och grädde, då får man en lite annan konsistens än när man steker den.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äter du köttfärs? I såna fall kan du ju göra köttbullar, biffar, köttfärslimpa, köttfärssås.

Du kan även variera fisken o äta spätta, smörstekt torsk, räkor.

Jag tror också att du skulle öka på fettet lite.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är bekväm med engelska språket så har kostdoktorn en helt fantastisk receptsida på dietdoktor.com.

https://www.dietdoctor.com/low-carb/recipes/lunch-dinner

Om det är något som hotar framgång så är det känslan av ensidighet. Se till att variera maten så att det blir roligt att äta.

http://www.lchfrecept.com/ har recept på svenska, men kvalitén på dem är väldigt varierande.

Här i forumet finns ju en hel del recept också. Kanske du kan hitta inspiration där? http://forum.kostdoktorn.se/forum/18-lchf-recept/

Till sist vill jag bara påpeka, att om du är hungrig på kvällen, ät igen, av riktig mat.  :)

Lycka till! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skilj på hunger och sug. Är du hungrig ska du äta. Jag lärde mej att tänka på ett kokt ägg när magen gnällde. Kändes det som det skulle sitta fint med ett kokt ägg då var jag hungrig. Om jag försökte hitta en massa andra varianter, t ex nötter eller så, var jag bara sugen och magen fick ett stort glas vatten för att hålla tyst.

Kokt ägg är bra mat men inte tillräckligt gott för att man ska kunna överäta på det.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du tänka dig soppa och komplettera den med ägg så det blir lite variation? Det finns LCHF-varianter av ett antal olika soppor, t ex sparrissoppa,grönkålssoppa, broccolisoppa, svamp- eller championsoppa, blomkålssoppa, zucchinisoppa, tomatsoppa...Googla och se vad du hittar.

Är LCHF-bröd något du kan tänka dig att baka eller tycker du att det blir för mycket kolhydrater av det?

Är viltkött tänkbart?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan varmt rekommendera och ta lärdom av de mycket informativa videos Dr. Eric Berg har ett antal av på YouTube!

(www.drberg.com)

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan varmt rekommendera och ta lärdom av de mycket informativa videos Dr. Eric Berg har ett antal av på YouTube!

(www.drberg.com)

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Ja, Eric Bergs videor är hur bra son helst!

Han är såå tydlig och lättförståelig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för alla svaren! Uppskattar det verkligen. Kan vara att jag äter för lite fett. Ska också börja variera mer för att det här ska hålla i längden, finns ju många alternativ till rätter men har dålig fantasi ibland. Så tack för recepten!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg