Jump to content

Lchf: kanske ej helt "naturligt", snarare ett biohack?

Augustus

Recommended Posts

Jag funderade lite imorse.

Lchf funkar och är bekvämt, men är det verkligen något man kan kalla naturligt? Om man tänker förindustriell tid tror jag att de mängderna fett vi har tillgång till idag inte är lika självklart i den icke-artificiell världen som är indusrtiuppfödning och allt därtill. Att man åt mer fibrer än vi gör idag, och att det skulle anses som mer "naturlig" människoföda. Typ paleo a'la Staffan Lindeberg. Att folk går ner i vikt och mår bra på lchf kanske inte betyder mer än att vi har hittat ett sätt att kringgå insulinutsöndring för att uppnå ett specifikt mål. Jag påstår att lchf är ett "biohack" och inte en "naturlig" ursprunglig föda.

Vad tycker ni?

(Obs, jag äter själv enligt lchf)

• Like 1

Tillsatt fett är nog kanske inte så naturligt alltid. 

Men om jag ser till mig själv så åt jag inte så naturligt för att komma dit jag är idag heller.  :(

Däremot tror jag att ketos är ett naturligt tillstånd för kroppen och inte något "biohack" som du uttrycker det. Om vi sedan väljer att ta fettet från flälskkarrén eller tillsätta smör och olja är väl en smaksak? Själv tycker jag det är gott med lite olivolja på salladen och om det inte är naturligt så kan jag leva med det.   :)

Mitt mål är att gå ner i vikt och om det sker onaturligt så tar jag det, särskilt, som du skrev, det är bekvämt. Jag vill tillägga enkelt också.  ;)

• Like 6

Tillsatt fett är nog kanske inte så naturligt alltid. 

Men om jag ser till mig själv så åt jag inte så naturligt för att komma dit jag är idag heller.  :(

Däremot tror jag att ketos är ett naturligt tillstånd för kroppen och inte något "biohack" som du uttrycker det. Om vi sedan väljer att ta fettet från flälskkarrén eller tillsätta smör och olja är väl en smaksak? Själv tycker jag det är gott med lite olivolja på salladen och om det inte är naturligt så kan jag leva med det.   :)

Mitt mål är att gå ner i vikt och om det sker onaturligt så tar jag det, särskilt, som du skrev, det är bekvämt. Jag vill tillägga enkelt också.  ;)

Tror du att ketos är ett tillstånd kroppen är menad att vara i för alla, alltid? Eller är ketos ett tillstånd som man hamnar i om särskilda händelser råkar ge de förutsättningarna? Vad jag menar är att ketosen är ett "naturligt" tillstånd som vi väljer att utnyttja med egen kontroll = biohack.

Helt rätt konstaterande.

Vad är "rätt" konstaterande?

Ja, jag tror inte det är naturligt att leva på spannmål och socker som de flesta människor gör.

Nu vet jag inte vad du egentligen svarar på. Är ketos eller socker de enda nyanserna?

Jag är inte emot lchf, jag äter själv enligt lchf, men jag funderar mest på om man verkligen ska inordna sig i läger. Det enda lågkolhydratkost gör är att aktivera ett tillstånd som uppstår i avsaknad av kolhydrater. Det är vare sig rätt eller fel, det är som att koka en kopp kaffe för att åtgärda tröttet eller sug, det är ett "knep" man tar till för att uppnå ett tillstånd.

Det finns friska människor som äter oprocesserad mat utan att hamna i ketos.

Det jag tror jag vill säga är att det är vore lättare att få acceptans i samhället om man kallade det för vad det är, det är ett biohack. Enligt mig.

• Like 1

Jag undrar om det överhuvudtaget är intressant att diskutera vad som är naturligt eller ursprungligt vad gäller kost. Är det någonting som människan har gjort i evolutionen så är det att anpassa sig till ändrade förutsättningar, även vad gäller föda. När förutsättningarna ändras tvingas vi till anpassning och det går ett par tusen år med utslagning av dem som inte klarar det nya. 

Jag tycker man istället ska diskutera vilken kost som, givet vars och ens förmåga att tillgodogöra sig, ger bäst näring för att kroppen ska kunna fungera optimalt. Tex säger genforskare att många människor i västvärlden idag saknar enzymer att bryta ner och extrahera näringsämnen ur råagrönsaker. Medan det å andra sidan finns folk i Indien och Afrika som kan syntetisera eget omega 3 på rent vegetarisk kost till skillnad från andra för vilka omega 3 är essentiell.

Frågan är bara hur tar man reda på om man tillgodogör sig det man behöver och vad man behöver ändra för att komma dit. Det är antagligen dessutom högeligen individuellt.  

• Like 7

Människan har alltid sökt efter fett. Hjärna och benmärg är mycket fett och det har ingått i vår kost innan vi blev för kräsmagade. Det som är onaturligt är att vi har tillgång till mat hela tiden när som helst. Periodisk fasta och därigenom ketos har varit en naturlig del av människans vardag

Håller helt med. Men alla folkslag har inte levt som inuiter och har säkerligen haft tillräckligt vegetabilier för att inte vara i ketos. Lchf eftersträvar effekterna efter att vara utan kolhydrater i kosten, vilket inte många folkslag upplever. Kolhydrater är alltså inte = socker...

Så om man eftersträvar ett specifikt tillstånd som bara uppstår i väldigt särskilda situationer, för att utnyttja de processer som då sker i kroppen, är då det inte ett lysande exempel på att det vi pysslar med är biohacking, inte någon mirakelkost?

Skulle man kalla det för det jag påstår, tror jag inte det skulle bli sådan häxjakt och kultanklagelser från folk som tycker annorlunda.

Jag undrar om det överhuvudtaget är intressant att diskutera vad som är naturligt eller ursprungligt vad gäller kost. Är det någonting som människan har gjort i evolutionen så är det att anpassa sig till ändrade förutsättningar, även vad gäller föda. När förutsättningarna ändras tvingas vi till anpassning och det går ett par tusen år med utslagning av dem som inte klarar det nya. 

Jag tycker man istället ska diskutera vilken kost som, givet vars och ens förmåga att tillgodogöra sig, ger bäst näring för att kroppen ska kunna fungera optimalt. Tex säger genforskare att många människor i västvärlden idag saknar enzymer att bryta ner och extrahera näringsämnen ur råagrönsaker. Medan det å andra sidan finns folk i Indien och Afrika som kan syntetisera eget omega 3 på rent vegetarisk kost till skillnad från andra för vilka omega 3 är essentiell.

Frågan är bara hur tar man reda på om man tillgodogör sig det man behöver och vad man behöver ändra för att komma dit. Det är antagligen dessutom högeligen individuellt.

Därför att det är på tapeten nuförtiden att kalla allt för naturligt. Därför försöker jag påpeka det här, att se vad som är "justeringen" man gör om man äter efter lchf, utan att för den skull tro att det man gör skulle vara rätt eller naturligt.

• Like 1

Tror du att folk åt konstant även som samlare? Nej, även som jägar/samlar-kultur är kött inte stapelvara, och även om du äter kolhydratsrika rötter är det knappast troligt att du har möjlighet att tugga i dej det konstant eller i den mängd du önskar. Det som är så himla fel i vår kultur är den otroliga tillgängligheten på mat, och inte bara kvaliten på mat.

Men sen är ju vår västerländska kost döden direkt. Asiater och indier har ju fått västerländska välfärdssjukdomar efter att de övergivit sin traditionella kost, som ofta är kolhydratsrik, men rätt sorts kolhydrater i lagom mängd.

• Like 1

Tror du att folk åt konstant även som samlare?

De jag hört tala om ursprungbefolkningar, samt litteratur pekar inte på annat än att de hade det ganska gott. Tanken att de lever på svältgränsen varje dag i den eviga kampen om mat för dagen är en myt baserad på gamla fördomar.

Men det är säkert inte så du menar. Jag tror att det vore positivt att prata om koncept snarare än lchf som en särskild kost.

• Like 1

De jag hört tala om ursprungbefolkningar, samt litteratur pekar inte på annat än att de hade det ganska gott. Tanken att de lever på svältgränsen varje dag i den eviga kampen om mat för dagen är en myt baserad på gamla fördomar.

Men det är säkert inte så du menar. Jag tror att det vore positivt att prata om koncept snarare än lchf som en särskild kost.

Delar av året stämmer nog det du säger att man mådde ganska gott. Men under torka/vinter beroende på geografisk härkomst hos ursprungsbefolkningen var det garanterat andra bullar.

• Like 1

Det finns undersökningar på tandemalj på prehistoriska människor, både för jägare och samlare och för neolitiska "bönder". För båda grupper kan man visa perioder av näringsbrister men med helt annat mönster. Jägare och samlare hade kortare perioder av totalt näringsbrist medan man i jordbrukssamhälle hittade långtids kalorinedsättning. Det verkar som om vi är bra anpassade till det första, annars skulle vi inte finnas kvar.

Lite som andush skrev om tidigare så är vi inte gjorda för att ha tillgång till mat 24/7 5-6 gånger per dag (eller ännu oftare i t.ex. USA). Det leder till att vi missar en hel del biologiska signaler (kring Autofagi och mTor) som har rätt så stora konsekvenser. 

Sen kan vi diskutera vad som är "naturligt" mat och om jägare och samlare alltid var i ketos eller bara under tidsperioder. 

Kanske ingenting man skulle behöva bryr sig om heller om man är metaboliskt frisk. Jag har själv varit i ketos nu ett tag, och det hjälpte mig att blir av med en del fett kring mina inre organ och förhoppningsvis även i min lever. Ketonproduktion är ett bra sätt för elverna att kunna exportera lagrad energi till andra delar av kroppen. 

• Like 3

• 2 years later...

Försökte hitta en tråd om biohacking att dela med mig av en länk i. Det får bli denna. https://bengreenfieldfitness.com/newsletter-thank-you/

En av de roligaste biohackarna jag hittat att följa är Ben Greenfield, en smått galen men underbar kille som finjusterar hej vilt, slänger traktordäck som styrketräning, undviker elektronik, äter gott och... Nåväl, jag har följt honom ett bra tag, ända sen jag för några år sedan hittade hans inlägg om att lägga upp sin träning runt menscykeln men jag har undvikit att prenumerera på medlemsbreven, det blir för mycket mail från alla man följer. Nu såg jag på Insta att han spelat in en dokumentär som jag skulle vilja se så jag bestämde mig för att prenumera. Jag hamnade då på länken ovan och kunde tanka ner några skrifter som ser intressanta ut. Jag gillade vid första anblicken matpyramiden, följer man den så har man en bra start. Och han har en lista på "healthy fats" så man faktiskt kan se vad det är! :) 

Shot a documentary today in San Diego. It’s called “Exhausted” and it’s all about adrenal fatigue. We discussed things like creatine and ATP phosphate pool exhaustion and athletes, glycogen depletion, overreaching versus overtraining, sleep, learning and memory consolidation and proper sleep hygiene, especially for athletes, females versus males in the impact on energy levels with fasting, the perfect macronutrient ratio, the myth of adrenal fatigue, and much more. Stay tuned for it to come out in a few months. I’ll be sure to send out a post from my newsletter at bengreenfieldfitness.com when it’s ready!

• Like 3

5 timmar sedan, MariaF sade:

Jag gillade vid första anblicken matpyramiden, följer man den så har man en bra start.

Har som hastigast tittat på den också. Och fastnade på, nånstans i toppen, att äppelcidervinäger låg mer åt undvik-hållet. Det är ju något som brukar framhävas som nyttigt att dricka, och jag rent ut sagt avskyr den...så jag håller nog gärna på honom i det fallet...?

Och mjölkchoklad var det som låg allra längst ut på no-no-listan av fetter...bredvid glassen.

• Like 2